Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakastetaanko muissa maissa marjoja talveksi?

Vierailija
14.07.2013 |

Pakastaako ihmiset esim Saksassa, Englannissa, Italiassa tai Amerikassa kotimaisia marjoja? Vai onko suomalainen ilmiö?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7: jos tuntisit italialaisen rakennustekniikan, niin ihan perusasuntokin on talvisin tarpeeksi viileä hillonsäilytykseen... :D

Vierailija
2/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:14"]

Meillä oli 70-luvulla kerrostalossa kylmäkellari, jossa sai sälyttää hillonsa ja perunasäkkinsä. Sellaisia ei kai tehdä enää?

[/quote]

Meidän mummon 60-luvun kerrostalossa on myös, sinne tehdään koneellisesti se kellarin viileys. Tai tehtiin - nykyisin, kun energia on kallista, tilaa ei pidetä enää kyllin viileänä, ei siellä enää perunat säily... Uudemmissa taloissa en ole nähnyt tuollaista missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää suunnitella kylmäkellareita, vaan tilaa enemmän kylmäsäilytykselle sisälle, eli monesti suunnitellaan jää-/viileäkaappi- ja pakastinkaappitilat suoraan asuntoon. Yleiset tilat myös lisäävät rakennuskustannuksia, joten säästösyistäkin ne jätetään vähälle. 

Vierailija
4/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:16"]

Pakastamisessa on tietty pointtinsa, että pakastetaan kesää talven varalle. Mutta huomaan, ettei nuorempiväki enää ole niin kiinnostunut pakastelusta. Marjoja saa kaupoista pitkin vuotta.

Ehkä tuossa pakastamisessa on myös vähän pula-ajan jäänteitä.

[/quote]

Nuoremmalla väellä tarkoittanet n. 20-vuotiaita tjsp.? Itse olen 36 v. ja olen kyllä aina pakastanut marjani talveksi. Mansikoita, viinimarjoja, vähän mustikoita. En ole muistaakseni koskaan ostanut kaupan pakastemarjoja. 

Vierailija
5/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kummastuttaa, että aina oletetaan, että ihmisillä on pakastimessaan vain marjoja tai ainakin pääsääntöisesti marjoja. "Näin alkukesästä kun pakastin on tyhjimmillään" TÄH? Mulla on pakkasessa jonkin verran marjojakin, mutta pääasiassa esim. tarjouksesta hamstrattuja lihatuotteita sekä itse tehtyjä leivonnaisia. Eikä mulla ole mitään tiettyä vuodenaikaa, jolloin pakastin olisi aina tyhjimmillään tai täysimmillään.

Vierailija
6/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kotimaisia mansikoita saa kaupasta pakastettuna ympäri vuoden halvemmalla, mitä nyt tuoreena. Joten miksi nähdä se vaiva ja maksaa enemmän?

Vierailija
7/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan marjoja aina aamupuuron tai -jugurtin sekaan, ja vaikka olis kesän jälkeen pakastin kuinka täysi, niin joululta viimeistään täytyy alkaa ostaa kaupan pakastemarjaa.

Jotkut käyttää ilmeisesti pakastemarjojaan vain leivontaan.

Vierailija
8/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo pakastimessa ku kalapuikkoja, jääpaloja ja haukifileitä. En marjasta enkä pakasta. Ehkä sit joskus.

Vierailija
9/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa riippuu varmaan alueesta. Esim Washingtonissa kyllä perheenäidit pakastavat ja säilövät.

Vierailija
10/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä saa kaupasta ainakaan halvemmalla. Tulee pakastettua n.15kg mansikkaa, mustikkaa ja vadelmaa. Yksin syön nämä puurojen ja jogurttien seassa. Nuori olen, että se pakastaminen kai riippuu ihan ihmisestä. Kaikki eivät ole niin kiinnosteuneita, mitä suuhunsa lappaa.

Vierailija
11/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaisia vadelmia ei saa keskellä talvea ja ulkomaiset pitää kalikin takia kuumentaa ennen käyttöä.

Itse tykkään käyttää sulatettuina, ei kypsennettyinä- siksi pakastan. Ja mustikat saa ilmaiseksi metsästä, ne pakastan siksi itse.

Vierailija
12/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkotatko sä nyt pääkaupunkia vaiko osavaltiota?

Vierailija
13/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse poimittu ja käsitelty marja on noin miljoona kertaa parempi vaihtoehto kuin kaupan pakastealtaasta ostettu vaihtoehto. Kaupan pakasteiden seassa on usein noin 20% huonoa tavaraa. Lisäksi sitten on iso riski saada joku ruokamyrkytyspöpö muualta tuoduista marjoista, esim. vadelmista (ja toki muistakin). Toki pitää olla tarkkana se suhteen, mistä ne omat marjansa poimii.

Aloitukseen; en tiedä pakastetaanko muualla marjoja. Ranskassa asuvat sukulaiseni eivät ainakaan niin tee.

Vierailija
14/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei USA:ssa ainakaan etelässä pakasteta. Meillä saa tuoreita mansikoita kaupasta läpi vuoden.

Toki joku saattaa niin tehdä, mutta kun olen joskus mennyt mansikkatilalle poimimaan, ei ne mansikat siellä ole sen halvempia kuin sitten läpi vuoden ne tuoreet. Ei ole mitään järkeä siinä hommassa.

Mansikkamailla oli "poimimassa" liuta perheellisiä, joiden lapset söi niin paljon kuin kerkesivät siellä samalla, kuin yksi poimi pienen astian täyteen, jonka maksoivat.

Vierailija
15/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:16"]

Tarkotatko sä nyt pääkaupunkia vaiko osavaltiota?

[/quote] Osavaltiota.

Vierailija
16/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:16"]

Pakastamisessa on tietty pointtinsa, että pakastetaan kesää talven varalle. Mutta huomaan, ettei nuorempiväki enää ole niin kiinnostunut pakastelusta. Marjoja saa kaupoista pitkin vuotta.

Ehkä tuossa pakastamisessa on myös vähän pula-ajan jäänteitä.

[/quote]

Nuoremmalla väellä tarkoittanet n. 20-vuotiaita tjsp.? Itse olen 36 v. ja olen kyllä aina pakastanut marjani talveksi. Mansikoita, viinimarjoja, vähän mustikoita. En ole muistaakseni koskaan ostanut kaupan pakastemarjoja. 

[/quote]

Ei vaan tarkoitin alle viisikymppisiä. Koska sä 36 vuotias olet vain yksi ihminen, et me kaikki. Jos sä pakastat, niin ei se tarkoita, että kaikki tekisi niin. Pakkaseen hamstraaminen on vähenemässä päin.

Vierailija
17/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten pakastaminen ei tule sen halvemmaksi kuin kaupan pakkasesta ostaminen talvella. Viime kesänä NYT liitteessä oli tarkat laskelmat aiheesta. Itsepakastamisessa otettiin huomioon todelliset kulut, eikä vain marjalaatikon hinta.

Vierailija
18/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:30"]

Ja muuten pakastaminen ei tule sen halvemmaksi kuin kaupan pakkasesta ostaminen talvella. Viime kesänä NYT liitteessä oli tarkat laskelmat aiheesta. Itsepakastamisessa otettiin huomioon todelliset kulut, eikä vain marjalaatikon hinta.

[/quote] Entäs kun marjoja ei osteta vaan ne kasvavat omassa pihassa?

Vierailija
19/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:30"]

[/quote] Entäs kun marjoja ei osteta vaan ne kasvavat omassa pihassa?

[/quote]

Miten lie olisi??!!

Vierailija
20/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika himskatin kallista ajella äkillisen mansikanhimon iskiessä 10 km lähimpään kauppaan ja toinen takasin hakemaan niitä mansikoita. 

Jotenkin en osaa sieltä kaupan pakastealtaasta marjoja hakea...tulsi varmaan enempi syötyä tuontihedelmiä talvella, joten meillä oma pakastin täynnä vadelmaa, herukkaa, omppua omalta pihalta; karpaloa, lakkaa, puolukkaa appiukolta ja ostomansikat ja -mustikat (jos ei olla ehditty metsään) on ainakin ekologisempi, halvempi ja terveelliempi vaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi