Minne vanhoja lakanoita ja pyyhkeitä kierrätykseen?
Onko pks-seudulla esim. opiskelijoilla kierrätyspisteitä, joissa olisi tarvetta vanhoille, mutta käyttökelpoisille lakanoille ja pyyhkeille? Vanhoista lakanoista voi tehdä myös kankaisia suusuojuksia, mutta kun niitä on vaan liikaa.
Vanhat kasvien istutusruukut ovat myös ongelma, voiko niitä viedä muualle kuin muovinkeräykseen?
Kommentit (32)
Eläinsuojeluyhdistykset ottavat mielellään vastaan, joku aika sitten vein Hesyn ovelle jätesäkilliset vanhoja, ylimääräisiä lakanoita ja pyyhkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi myös kysyä hoivakodeista, tarvitaanko siellä ylimääräisiä lakanoita ja pyyhkeitä asukkaille.
Oletko tosissasi? Eivätköhän he ansaitse ihan uudet.
Hengitysmaskeja jonkun vuosikausia käytetyistä lakanoista.
Saako oksentaa.
Vierailija kirjoitti:
Hengitysmaskeja jonkun vuosikausia käytetyistä lakanoista.
Saako oksentaa.
Parempi sekin kuin oksentaa koronan takia.
Itse otan vanhoja renttuja hevostallille räteiksi.
Itse lahjoittaisin eläinsuojeluyhdistykselle, jos siellä tarvitaan niitä löytöeläintalossa. Olisi niin kiva ajatus, että jatkossa niillä köllöttelee kovia kokeneita kissoja ja koiria tyytyväisinä.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää muistaa kierrätys. Uusi materiaali kuluttaa maapalloa usein yli 90% enemmän, kuin kierrätetystä materiaalista tehty. Ja eroa ette huomaa käytössä.
Puuvillasta saadaan uutta puuvillakuitua. Uusi puuvillakuitu on erittäin paha maapallon pilaaja.
Mine en maksa centtiäkään jätteistä tehdyistä vaatteista tai petivaatteista. Saat pitää likaiset lumppusi ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei niitä voida polttaa jätteenpolttolaitoksen kattilassa tuottaen sähköä ja kaukolämpöä? Miksi niitä pitää kierrättää vaikkei kangasjätteelle ole mitään käyttöä? Siksi että vihreät haluavat ideologisista syistä tehdä jätteen hävityksestä mahdollisimman kallista ja vaikeaa. Sama muovijätteen kanssa. Vihreät aiheuttavat suuunnattomia kustannuksia yhteiskunnille itse ideolgisilla syillä luomilla ongelmillaan.
Mitäs sille jätteenpoltosta jälkeen jäävälle kuonalle tehdään, jos kierrättäminen lopetetaan ja sen määrä kasvaa entisestään? Entä mitä tehdään sitten, kun öljy on loppu, mutta muovia kuitenkin tarvittaisiin edelleen?
Kun öljy alkaa loppua 40 vuoden päästä niin ollaan 3 maailmansodan partaalla ja sen jälkene on taas mukavasti tilaa ja jällenerakentamista ja kaikilla on töitä.
Eli et osaa vastata kysymyksiini. Niin arvelinkin.
Öljy ei ole loppumassa 50 vuoteen eikä maakaasu ja kivihiiltä riittää sadoiksi vuosiksi. Muovia voidaan valmistaa myös kivihiili ja maakaasu jalosteista.
minulle tulee vuosittain ehkä 1-2 löytökissaa odottamaan loppusijoitustaan ja olen näille tapauksille itse neulonut tai virkannut kaikenlaisia alustoja rikkinäisistä lakanoista.En tarvitse niitä lisää, mutta siis ideana saa laittaa jakoon. Ensin lakanat revitään matonkuteiksi ja sitten sillä kuteella virkataan tai neulotaan mitä ikinä onkaan tarkoitus valmistaa. valmistuu nopeasti, koska kude on aika paksua ja leveää. Olen huomannut, että etenkin kissaat tykkäävät vanhoista lakanoista neulotuista/virkatuista pesistä ja matoista, ovat varmaan lämpimiä ja pehmeitä. jotkut virkkaan lattiaräteiksi, joilla on tosi kiva pestä lattiaa ja sitten tietää, että voi huoletta pestä koneessa 60 tai 90 ohjelmalla, kun ovat puuvillaa.
Laita paikalliseen roskalavaryhmään. Vanhat lakanat on hyvää matonkuteena. Samoin eläinsyojelu tarvitsee niitä sekä pyyhkeitä ja tyynynliinoja. Ja jos ovat vielä suht hyväkuntoisia, kukallisia retrolakanoita, niin retrorymissä ostavat kilpaa.
Miksi et Ap itse revi tai leikkaa lakanoita paloiksi ja käytä siivousrätteinä? Lakananpalahan on ihan hyvä lattialuuttu. Vai etkö pese ikinä lattioitasi?
Tampereella Nextiili ottaa vastaan