Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin ihmeeseen sitä kermaa lotrataan muka niin paljon?

Vierailija
13.07.2013 |

Kun puhutaan että oikea kerma on niin epäterveellistä kun sitä käytetään ruuanlaitossa niin paljon. Minä käytän joskus jotain ruokakermaa johonkin kastikkeeseen, mutta todella harvoin. Silloin harvoin kun jaksan tehdä maksakastiketta, siihen laitan oikeaa kermaa. Mitään muuta ruokaa en edes keksi mihin voisin mitään kermaa öysätä. Kalakeittoon toki voisi laittaa kermaa, mutta sitäkin tulee tehtyä niin harvoin että terveyden kannalta ihan sama mitä siihen laittaa. Aina neuvotaan että jos haluaa laihduttaa, vaihda kerma kevyempään ruokakermaan tai jätä pois kokonaan, en usko että auttaa yhtään mitään.

Entä se voi sitten? Käytän oikeaa voita paistamiseen jonkin verran, mutta sinne pannulle see jää suurimmaksi osaksi, yks voipaketti kestää tosi kauan meidän perheessä, suurin osa siitä menee pienten kaurapuuron sekaan nokare päivässä. Näin kesällä laitan uusille perunoille vähän voita päälle kastikkeeksi, ei se teelusikalllinen voita varmaankaan ketään tapa. En keksi myöskään voille mitään kummempaa käyttöä ruuanlaitossa, ruskeaa kastiketta teen niin että laitan voita jossa paistan jauhot, mutta muita paikkoja joihin sitä laittaisin en keksi.

Ennen syötiin kanasta nahatkin, ja lihasta läskinpalat, mutta en usko että nykyään kukaan alle kuusikymppinen.

Kyllä se ruokavalion rasva nykyaikana on ainakin 95% piilorasvaa kaikesta ihan muusta kuin kermasta ja voista, ruoka on aivan erilaista kuin 50 vuotta sitten.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa olet. Meillä herkutellaan kanankoipien nahoilla (kun ovat vastapaistetun rapeita, sen jälkeen eivät maistu) ja tuskinpa yksi uunissa kypsynyt nahka niin älyttömästi rasvaa sisältää...samoin tuon kerman kanssa; aitoa kermaa pelätään ja aika harva sitä käyttää purkillistakaan viikossa vaan lähinnä ehkä täytekakun kermavaahdon tekoon pari kertaa vuodessa.

Vierailija
2/10 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea tätä purkausta ajatuksella mutta käytän kermaa perunamussiin sekä broilerikastikkeseen, joita kumpaakin meillä on noin kerran viikossa ruokana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi,voi,voi!!..ja kerma! oi kun ne tekis kaikista ruuasta niin paljon pehmeemmän makuista,jos kroppa antaisi anteeksi!!

Vierailija
4/10 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kyseon siitä, että jotkut mättävät "joka päivä" jotain ns. epäterveellistä ruokaa. Jotkut esim. leipovat/ostavat joka päivä pullan tmv. makean kahvin kanssa nautittavaksi, jos päivittäin syö sen pullan/viinerin/kakkupalan niin aika paljon voita/sokeria syö esim. vuoden aikana.

Jos taas syö ns. monipuolisesti niin voita/kermaa menee, mutta vain satunnaisesti. Me sylmme joka viikko parina päivänä kalaa (itse pyydettyä) ja kyllä esim. voissa paistettu kuha on herkkua, en todellakaan paistaisi millään rypsiöljyllä tmv. kuhafilettä.

Mutta se kokonaisuus ratkaisee, jos esim. syö salaatin ja sen kanssa kalaa, ei paistamiseen käytetty voi ole pahasta. Samoin voidaan ajatella ettei edes se pulla tmv. päivässä ole paha JOS muuten syö hyvin terveellisesti. Mutta useinhan se menee niin, että ns. herkkupeput vetävät sitten koko ajan niitä epäterveellisiä ruokia, eli on kermaisaa kalakeittoa, jälkkäriksi pannaria kermavaahdolla, illalla syödään pekonileipiä juustolla jne. ja sitten ihmetellään miksi on lihonut ja kolesteroli on korkealla...

Vierailija
5/10 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on erilaista, ennen ei ollut glukoosifruktoosisiirappeja, kevyttuotteita ja jauhoja joka saatanan ruoan seassa. Palvikinkkuleikekin on nykyisin sokeroitu. Pelkkää vehnää ja sokeria kaikki mitä tarjolla on, jogurttikin pidetään kasassa liivatteella, ettei vaan tulisi maitorasvaa. Mitä enempi niitä tupteselosteita lukee, sen kiukkuisemmaksi sitä tulee.

Meillä menee kermaa viikottain marjarahkaan, kiusauksiin, lihakastikkseisiin ja siihen mainittuun kalakeittoon.

Kun ruoka ei ole sokerista ei tarvitse tai tee mieli syödä jatkuvasti, eli oikeaa ruokaa lopulta syö vähemmän kuin niitä teollisia korvikkeita.

Vierailija
6/10 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minäkin olen miettinyt. Itse käytän hyvin harvoin kermaa mihinkään ruokaan, teen enimmäkseen sellaisia ruokia, johon sitä ei tarvita. Usein käytän esimerkiksi tomaattimurskaa kastikkeen pohjana. Joskus voin laittaa vaikkapa Koskenlaskijaa keittoon, mutta sitäkin vähemmän kuin neuvotaan, maun mukaan.

Enkä myöskään ymmärrä kutosen paasausta teollisista korvikkeista, en koskaan käytä kevyttuotteita.

Vierailija
7/10 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän kermaa ja voita kaikkeen, mutta eihän sitä nyt purkkikaupalla lotrata. Kastikkeeseen riittää puoli desiä koko kuuden hengen annokseen, ja vaikka paistan pihvit, kalat ja lihapullat voissa, niin ei sitä rasvaa tule kovin paljon per annos. Eihän ruokien tarvitse uida rasvassa. Olen ihan vakuuttunut että ainakin minun elimistöni tarvitsee jonkin verran rasvaa.

Vierailija
8/10 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minäkin olen joskus ihmetellyt kuin ap. Syömme muutenkin paljon ruokia joihin eivät kuulu maitotuotteet muutenkaan, vaikka mielestämme syömme aika tavallista ruokaa.

Kun jouduin maidottomalle dieetille, sain useamman kerran vastata kysymykseen millä korvaan ruoanlaitossa maitotuotteet. Kun en korvannut niitä muutamia ruokia lukuunottamatta millään, teimme vain ruokia, joissa niitä ei muutenkaan tarvittu eikä ruokavaliomme hirveästi siitä muuttunut.

Vierailija
9/10 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minusta nykyään kermaa paljoa ruoanlaitossa käytetä, vanha sukupolvi ehkä. Mutta kai jotkut laittaa sitä kaikkiin patoihin, pastaan, liharuokiin, jälkiruokiin ja välipaloihin jne jos ovat ottaneet tavaksi. 

Vierailija
10/10 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvikkeita, ihan niinkuin köyhinä aikoina. Nyt ne on vaan brändätty. Ei aitoo riitä kaikille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän