Vatsavaivaa... mistä apua?
Mun vatsa on ruvennut turpoamaan kovasti, on semmoinen tynnyri nykyään. Kyykistyminen on vaikeaa vatsan vuoksi. Vatsa on jonkin verran myös kipeä mutta ilmavaivoja ei oikeastaan ole. Suoli toimii kyllä lähes päivittäin, mutta mulla on sellainen tunne, ettei se tyhjene kunnolla kokonaan, vaikka ulostemassa onkin ihan pehmeää. Laktoosi-intoleranssi on jo aikaisemmin todettu. Tää vaiva on nyt ollut suunnilleen kuukauden, ei sen pitempään. Syön maitohappobakteereita aina kun muistan. Mitähän sitä kokeilisi ennen kuin lääkärille varaa aikaa?
Kommentit (12)
Saatko tarpeeksi kuituja? Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa, niin sieltä voi sitten koittaa bongata, jos se olisi vaikka joku ruoka-aines?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:24"]
Saatko tarpeeksi kuituja? Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa, niin sieltä voi sitten koittaa bongata, jos se olisi vaikka joku ruoka-aines?
[/quote]
Tai liikaa
Voi olla, etten saa tarpeeksi kuituja, mutta mikään ruokavaliossani ei ole muuttunut ja tää oireilu alkoi kuitenkin melko yhtäkkiä. Varmaankin pitää ruveta seuraamaan tarkemmin syömisiä. Nyt kun oikein rupean miettimään, niin tämä on vaikuttanut kyllä sinne syömäpuoleenkin, on vaikea syödä kun vatsa on koko ajan täyden tuntoinen. Annokset ovat pienentyneet.
Mikähän olisi hyvä ummetuslääke, jos kokeilis jotain sellaista kans, että saisi oikeasti tuon suolen kunnolla tyhjenemään?
entäs siitepölyallergia? voisko se vaikuttaa?
Koska olet käynyt gynellä ultrassa viimeksi?
Mullekin tuli gynejutut mieleen. Mulla oli itselläni viime kesänä samanlaista vaivaa ja syyksi paljastui iso munasarjakysta.
Hei kasi, eli sun oireet hävisivät kokonaan kystan hoitamisen jälkeen? Mitä sille siis tehtiin? Olen käynyt vuosi sitten gyn ultrassa ja itseasiassa maaliskuussa muusta syystä vatsan ultraäänitutkimuksessa, jossa ei mitään poikkeavaa silloin.
ap
Hävisi oireet, kun kysta leikattiin. Se oli leikkaushetkellä jo 25-senttinen. Kasvoi ihan hurjaa vauhtia, mutta oli hyvänlaatuinen. Ei sulla ehkä sitten siitä ole kyse, jos ei tuon kauempaa ole ultrasta. Mä en tiedä, miten kauan mulla kysta ehti olla. Oireita tuli kesällä (nimenomaan tuollaista turvotuksen tunnetta enkä pystynyt kyykkimään ja kumartelemaan), elokuussa kävin ultrassa ja lokakuussa kysta jo poistettiin. - 8
No huh 8, toisaalta varmaan tavallaan kivakin kun noin yksinkertainen ja hoidettavissa oleva syy löytyi turvotukselle. Itsestäni tuntuisi helpotukselle, jos olisi noin selkeä syy joka voitaisiin poistaa, joku välttämisruokavalio ei ilahduttaisi nyt ollenkaan :(
ap
Mites keliakia?
En kyllä usko, kun on vaan oireena tuo turvotus, mutta mieti olisko muita oireita kuitenkin?
Mulla on verikokein joskus keliakiavasta-aineet katottu ja ne oli normaalit. Eli kai se on poissuljettu? Aina mulla on ylenpalttisesta leivän syömisestä (ja etenkin pullasta ja puurosta) tullut vatsa kipeäksi mutta tää on nyt jotain muuta. No, kukapa tietää. Ehkä ensi viikolla soitto lääkärille.
ap
Kokeile olla muutama viikko ilman maitoa ja viljoja. Sitten otat joko maidon tai viljat takaisin ruokavalioon ja katsot, onko sillä mitään vaikutusta.