Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko angiina sama asia kuin tavallinen räkätaudin yhteydessä tuleva kurkkukipu?

Vierailija
12.07.2013 |

Vain ilman sitä räkätautia?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sä olet tietsikan äärellä :)

Vierailija
2/6 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole!

Tavallinen virus-flunssaan liittyvä kurkkukipu johtuu siitä viruksesta ja paranee aikanaan itsestään.

Angiina taas johtuu streptokokkibakteerista, todetaan nielunäytteestä ja vaatii parantuakseen antibioottikuurin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Angiina on nielurisatulehdus. Lähde:  http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00309

Vierailija
4/6 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 13:09"]

Vain ilman sitä räkätautia?

[/quote]

Itse kaksi anginaa puolen vvuoden aikana sairastaneena voin sanoa, että angiinan kurkkukipu on kivuiltaan moninkertainen verrattuna tavalliseen kovaan kurkkukipuun. Ja siihen ei auta yhtään mikään. itse olin talvella mökillä 5 päivää angiinan kourissa, otin 400mg buranaa ja 400mg parasetamolia n. 3-4 tunnin välein, eikä käytännössä mitään apua. Olin valmis suunnilleen kuolemaan sen kivun takia, vaikka muuten olen hyvä kestämään kipua.

Sama tauti tarttui myös lähipiiriin, ja kaikki olivat tosi huonossa kunnossa, pääsivät onneksi hoitoon aiemmin.

Ja ihan vinkkinä, jos tauti iskee perheessä useamman kerran lyhyellä aikavälillä, kannattaa kaikki perheenjäsenet viedä nieluviljelyyn. Meillä on kolme lasta, ja kaikki kantoivat täysin oireettomina streptokokkia kurkussaan, vain minä sairastuin, koska mieheltä on nielurisat lapsena leikattu.

Vierailija
5/6 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa angiina on yleisnimitys nielurisatulehdukselle, jonka voi aiheuttaa virus tai bakteeri. Jos nielu punoittaa ja on kipeä, on kyseessä angiina. Strebtokokin aiheuttama angiina hoidetaan antibiooteilla.

Vierailija
6/6 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, minulla taas on ollut aivan kivuttomiakin angiinoita, ja taas aivan tolkuttoman kipeitä virustulehduksia. Joten kivun määrä ei valitettavasti kerro mitään.

-2-