Mitä mieltä tästä? -neuvolantoiminta, perhetyö...
Mulla käy jo yks perhetyöntekijä säännöllisesti, ja saan rutkasti apua ja tukea läheisiltäni ja usein kyllä tuntuu että ihan liikaa joudun siis jarruttelemaan että saaisin viettää ihan itsekin kunnolla aikaa lapseni kanssa ja olla oikeasti vanhempi, joka on muuten mennyt todella hyvin ja hienosti jaksamisessa ei mitään ongelmia ja oloni on tasainen ja hyvä, tietysti vanhemmuuteen kuuluu myös se että välillä väsyttää unettoman yön jälkeen ja ei aina pysty ihminen tietenkään parhaimmillaan olemaan mutta ihan oikeita ongelmia ei ole. Noh, lääkärin mielestä saan tukea liian vähän ja hän laittoi ilmoitusta lastensuojeluun perhetyöntekijä-asioista, vaikka sanoin että saan tukea ja neuvolan puolelta on jo perhetyöntekijä ei se tälle lääkärille riittänyt. Mua todella pöyristyttää nykyään tämä toiminta? Eikö normaalikaan ihminen saa enää olla vanhempi? Miksi aina tuputetaan kaikki maailman perhetyöntekijöät ja lastensuojelut silloinkin kun ei tarvetta ole? Onko tää todellakin näin että nykyään on pakko ottaa nää toiminnot elämäänsä vaikka tarvetta ei ole eikä haluakaan, eikö näille muuten töitä riitä vai... o.O mä en jaksa sitä että tuputetaan ulkopuolisia, tuntemattomia ihmisiä mun elämääni kun niitä jo riittävästi on, eikä mikään näille riitä... Mulle on paljon tärkeempää se tuki ja apu mitä saan läheisiltäni ja tutuilta ihmisiltä ja meinannut jo usein lopettaa tuon neuvolan perhetyöntekijänkin koska ei sille juurikaan oo ollut mitään tarvetta.. Mutta ei siinä alistun toki kohtalooni jos nää nykyään jotain pakollisia toimia on? ihmettelen kyllä silti suuresti kuinka normaaleissakin perheissä joudutaan heti lastensuojelun piiriin.
Kommentit (23)
noi turhat spekulaatiot sikseen -.-' eikai ap:n ole edes pako vastaanottaa mitään toimia, niistä voi keiltäytyä ja kertoa siellä sossulle sitten että tarvetta ei oikeasti ole. eiköhän usko.
noi turhat spekulaatiot sikseen -.-' eikai ap:n ole edes pako vastaanottaa mitään toimia, niistä voi keiltäytyä ja kertoa siellä sossulle sitten että tarvetta ei oikeasti ole. eiköhän usko.
Eli lääkäri tekisi laittoman (väärän) lastensuojeluilmoituksen, jotta työnantajansa (kunta) saisi enemmän rahaa? kerrotko vielä, että mitä se lääkäri tästä saa? Kyllä mä ennenmminkin uskon, että lääkärillä on jostain syystä huoli herännyt.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 12:32"]
Nää on näitä virkaintoisia lääkärinpaskoja, aina ne kaikkee tuputtaa ja lähes pakottaa. Kannattaa vaihtaa lääkäriä jos mahdollista tai valittaa? Tällaisia lääkäreitä löytyy milloin mistäkin, rahaa yrittävät tehdä tuolla toiminnallaan ei mitään muuta.
Mistä se lääkäri saa tässä kuviossa rahaa?
[/quote]
[/quote]
Kunta saa rahaa huostaanotoista, jos mennään ihan niin pitkälle, sitähän nää jotkut joissakin kunnissa nimenomaan yrittääkin, että kaikki huostaanottoon vaan, turhia ja väärillä perusteilla huostaanotettuja on liikaa ja ei tiedä vaikka se lääkäri tätä yrittäisi myös! Varuillaan saa olla näiden asioiden kanssa, kann attaa olla jo valmiina asianajaja ja aina palavereissa, tapaamisissa yms joku mukanaettä todistaa ja asiakirjat on hyvä nähdä! ettekö lue uutisia ja artikkeleita aiheesta? Jopa Räsänen on tässä asiassa aika fiksu ja sanonut että on liikaa osaamattomia sossussa töissä, virkaintoisia paskoja siis!
[/quote]
kyllä ne välillä tuntuu tuputtavan turhaan, mutta voihan sitä aina kattoo. Huomaahan ne sitten että et oikeesti tarvi niitä ja ei ne voi pakottaa jatkamaan turhaan tietenkään :)
Läheiset ja suku on apunasi -niiden takia olet jo harkinnut perhetyöntekijänkin lakkauttamista?
Ihan mielenkiinnosta: miksi kasaat läheisiesi päälle omaa vanhemmuuttasi? Se perhetyöntekijä nimenomaan kannattaa ottaa useammin että et kasaa liikaa taakkaa läheisillesi!
Jos ette ole lastensuojelun kautta asiakkaita niin sinä voit soitella ettei tule vaikka maanantaina joka on aikasemmin sovittu vaan menette uimarannalle jos niin tahdot.
Varattuja päiviä voi jättää pois jos siltä tuntuu. En tiedä miten homma toimii jos ette ole asiakkaita omasta halusta.
Melko jännä tilanne että lääkäri laittaisi jotain perhetyölle että tarvitset lisää tukea. Jossain kohtaa tarinaasi mättää. Mitä sitten jos menit vastaanotolle iloisena? Ehkä hän näkee sinusta että feikkaat? Tai hän on huolissaan jo siitä miten paljon läheisesi auttaa teitä. Nimenomaan sinun kannattaa alkaa vähentämään hoitotarvetta niistä sukulaisistasi, heitä voitte tavata mutta se on eri asia kuin se että lapsesi tai kotisi on heidän vastuullaan.
Itsekin perhetyötä käyttäneenä sen huomaa itse mutta myös perhetyö kun vointi alkaa parantua, käyt asioilla lapsen kanssa ja teette paljon asioita ilman stressiä ja purkauksia. Epäilen, että sinulla on joku epäterveellinen mielikuva perhetyöstä että he kyttää sinua ja minusta sinulle sopiva lisäapu voisi olla neuvolan kautta terapia. Se ei maksa sillä seKIN on ehkäsevää työtä, pointtina auttaa vanhempaa jaksamaan ja saa työstää ajatuksiaan. Perhetyö voi vaikka tulla hoitamaan lasta kun menet käynnille.
Kai se on helpompi "auttaa" jo muutenkin hyvin pärjäävää perhettä kuin tukea todellisissa ongelmissa olevia.
Yksi syy tuen antamisen epätasaisuustten voi olla se, että eri kunnilla on erilaiset resurssit. Joissakin vaan on tukea tarjolla enemmän kuin mitä tarvitsijoita, ja siksi sitä tuputetaan muillekin. T
Toinen syy voi olla se, että esim. lääkäri ei tunnista todellista tuen tarvetta. Toisaalta voi olla (aloittajankin tapauksessa) että asiakas itse ei tunnista tarvetta, siksi pitää sitä tuputtamisena.
sinulle tuputetaan apua jatkuvasti lisää koska et ole siitä kieltäytynyt. meille kotona oikeita ongelmia mutta jaksan lapsen kanssa kuitenkin ja olen suoraan sanonut että en tarvitse apua, enkä halua. koska et kieltäydy siitä suoraan he ajattelevat että ehdottomasti tarvit apua, ota apua vasta sitten kun pakottavat siihen! tai sinusta siltä tuntuu
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 13:31"]
Eli lääkäri tekisi laittoman (väärän) lastensuojeluilmoituksen, jotta työnantajansa (kunta) saisi enemmän rahaa? kerrotko vielä, että mitä se lääkäri tästä saa? Kyllä mä ennenmminkin uskon, että lääkärillä on jostain syystä huoli herännyt.
[/quote]
Ei kunta saa mitään ylimääräistä rahaa, vaikka kuinka paljon tukea antaisi. Mutta ehkä kunnassa on varattu perhetyöhön x euroa ja osa siitä käytetään useamman kunnan yhteiseen projektiin omavastuuosuutena. Joku kunnanvirastolla on havainnut, että sitä tukea valuukin hankkeessa toiseen kuntaan, kun siellä on tarvetta enemmän ja rahaa vähemmän. Siksi on annettu ohje etsiä omasta kunnasta riittävästi käyttöä varatulle määrärahalle.
No mepä jouduttiin lastensuojelunpiiriin ihan vaan eron takia, jossa ei siinäkään mitään ongelmia ollut jaa yhteishuoltajuus säilyi, ja tosiaan, lapsia vain yksi ja mitään ongelmia ei koskaan ole ollut.. eläköön siis suomi? o.O perhetyöntekijästä en sitten kauhutarinoita luenneena uskaltanut heti kieltäytyä, siinähän se sitten menee juttelemassa henkeviä (ainakin koittaa saada musta kauheesti kaikkee irti mutta mäpä olen sen verta viisas että en suutani aukaise edes pienimmästäkään väsymyksestä hälle!) käyköön vaan niin kauan kunnes huomaa olevan turhaa, tuskin tässä mitään toimia voidaan mua vastaan aloittaa kun hoidan kodin ja lapsen ja lemmikit hyvin kuten oon aina tehnyt oli miestä tai ei...Sinänsä kyllä myös ihmetyttää tällainen toiminta myös.. Ja uskon että ap:llakaan tässä mitään todellista hätää ole eikä tarvetta, nimenomaan sanoikin etät käy jo yksi perhetyöntekijä neuvolanpuolelta ilmeisesti? Kyllä se perhetyöntekijä olis jo jotain huomannut myös jos olisi huomattavaa kun säännöllisesti käynyt, sen sijaan lääkäri ei taida tietää paljoakaan ja luulee, aivan kuten mun neuvolatyöntekijäkin että olisi joku peruuttamaton asia että stressantuisin täysin erosta joka oli siisti ja harkittu ja välit jäivät hyviksi, meillä vaan kävi niin etät kasvoimme erilleen ja olimme jo jonkun aikaa kerinneet olemaan suhteessa ihan vaan ystävinä, tunteet kun loppuu niin ne loppuu ja aika kultaa muistot :)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 14:00"]
Läheiset ja suku on apunasi -niiden takia olet jo harkinnut perhetyöntekijänkin lakkauttamista?
-Ymmärsit väärin, tukea en tarvitse keneltkään mutta vanhemmiltani saan sitä vääjäämättä, tilanteissa vaikka joissa olen itse sairastunut niin heidän luo voi mennä ja he auttavat lastanhoidosa, jos mulla on joku äkillinen meno jonne en lasta voi ottaa on aina joku jolle voin soittaa ja joka tulee sen ajaksi hoitamaan lasta jos isä ei myöskään pysty. siis ihan normaaleja elämän asioita? Jos mua väsyttäisi hirveesti niin silloinkin saisin läheisiltäni sen avun. Apua ja tukea en ole vielä kertaakaan pyytänyt ja neuvolan perhetyöntekijä käy koska en kieltäytynyt aluksi, nyt senkin oikeastaan voisi lopettaa koska se on turha,mutta toisaalta taas voihan sillä ajallla kun hän lapsen kanssa on niin vaikka harrastaa jotain omia juttuja tms.. Mitään en kenellekään ole kasannut vaan nimenomaan kysse on siitä etät mua jatkuvasti muistutetaan siitä että mulla on tukea ja apua omasta takaa perheessäni ja suvussani paljonkin, tiedän sen itsekin vallan hyvin. Mä en oo juurikaan tukea tarvinnut oikeastaan, oon hyvin tottunut lapsen tahtisesti elään, saan siivottua, nukuttua riittävästi, hoidan lastani hyvin noin yleisesti. Tulikin mieleen että voihan se omaa tyhmyyttäni olla että en kieltäytynyt tosta neuvolan perhetyöntekijästäkään niin voiko lääkäri senkin takia luulla että tarvitsen enemmän ulkopuolista apua? Mitään muuta ei tule mieleeni, ihan normaaleja ihmisiä tässä ollaan, ei päihteitä, arki on tasaista ja tehdään asioita lapsen kanssa yhdessä sekä muistetaan viettää myös omaa aikaa miehen kanssa. oon ollut neuvolassa nyt aika hiljainen, masentunut en oo, oon vaan ihminen jonka ei aina tee mieli jutella ja joka viihtyy yksikseen joinakin päivinä, pariin päivään osui siis tällaiset päivät mulle niin onkohan se luettu musta masennukseksi? En tiä, siinä ne mahdllisuudet mitä mulle tulee mieleen, tulkoot sitten se ls.perhetyöntekijä jos on tullakseen , eiköhän se ite sitten pitemmän päälle huomaa että mitään keskusteluapuakaan en sellaiselta tarvinne. En ymmärrä miksi mua vastaan tässä asiassa tullaan noin oon täällä rehellisesti kertonut, se mitä lääkäri olettaa sitä en todellakaan tiedä, enkä ole antanut mielestäni aihetta, luulen että täällä kunnassa on vaan topana toimia näin radikaalisti sitten, tiedän kyllä todellisia tapauksia muitakin kun normaaleille perheille näitä tulee, se on valitettavaa, te jotka ette näitä ole kokeneet että tietenkään voi uskoa asiaa, mutta se on joissain paikoissa ihan oikea ongelma jopa. En usko mihinkään huostaanottoihin sentään, olen normaali äiti ja normaalista perheestä ja hoitanut hommani hyvin :) eikä tosiaan mitään sitä vastaan jos haluavat sen asian jostain syystä tarkistaa :) terapiaa on vähän turha aloittaa tällaisen ihmisen jolla ei ole mitään tarvetta sellaiselle? Ehkä oletkin itse vain lyhyt näköinen? Huolestuin vain että oonko nyt tehnyt jotain oikeesti väärin kun tällaiseen mut laitetaan, taidanpa puhua itse lääkärin kanssa miksi hän on musta huolissaan, kun en itse ole, voinvini on tasaista ja iloitsen vanhemmuudestani, tiedän myös sen että on normaalia ihan jokaisella vanhemmalla että välillä on väsynyt, kielteiset tunteet kuuluu elämään myös, mutta olettaako lääkäri että mulla ei kielteisiä tunteita ole ollut ollenkaan? Että todella oon joku hypomaaninen pelle tai näyttelen pirteää? o.O mulla kun noita hiljaisia väsypäiviä oli pari mutta useimmiten voin hyvin, onhan perhe se mistä olen haaveillut pitkään..
Ihan mielenkiinnosta: miksi kasaat läheisiesi päälle omaa vanhemmuuttasi? Se perhetyöntekijä nimenomaan kannattaa ottaa useammin että et kasaa liikaa taakkaa läheisillesi!
Melko jännä tilanne että lääkäri laittaisi jotain perhetyölle että tarvitset lisää tukea. Jossain kohtaa tarinaasi mättää. Mitä sitten jos menit vastaanotolle iloisena? Ehkä hän näkee sinusta että feikkaat? Tai hän on huolissaan jo siitä miten paljon läheisesi auttaa teitä. Nimenomaan sinun kannattaa alkaa vähentämään hoitotarvetta niistä sukulaisistasi, heitä voitte tavata mutta se on eri asia kuin se että lapsesi tai kotisi on heidän vastuullaan.
[/quote]
MÄÄ TEEN LS ILMON TEISTÄ KAIKISTA! >:)
Vaikee lähtee oikeesti näi netin välityksellä spekuloimaan mitä, mistä sen tietää vaikka tääkin tarina oliisi ihan feikki Mistä sen tietää vaikka oikee ongelma oliski mutta tää ei suostu sitä itse näkemää tai mistä sen tietää vaikka oikeesti onki nii ettei o mitään ongelmaa kaikki on fine ja silti ulkopuolista apua tarjotaan täälä suomesa kyl on noita tapauksia että näitä työntekijöitä tunketaan niihin tavallisii perheisin ja toisaallta taas toistepäi täällä ei kukaa voi muutaku keksiä omasa päässää tarinoita mikä on heistä totta ja mikä ei mutta todellisen totuude tietää vaan hlö itte
Outoa, mulle ei kukaan ole ikinä ehdottanut mitään apuja mistään...
No ihmisillä lienee hyvin eri kokemuksia. Mä tiedän monta perhettä joiden on ollut vaikea tai mahdoton saada kunnallista apua vaikka tilanne olisi ollut paha. Ystäväni joutui isoon leikkaukseen synnytyksen jälkeen ja vuodelepoon, mitään kunnallista apua ei ollut mahdollista saada, koska kahden palkansaajan perheessä on mahdollista itsekin hommata kotiapua. Meillä oli vastaava tilanne, kun meidän poika kuoli.
Tosiaan oma kokemus on se, että apua on hyvin vaikea saada ellei tilanne ole todella paha.
Nää on näitä virkaintoisia lääkärinpaskoja, aina ne kaikkee tuputtaa ja lähes pakottaa. Kannattaa vaihtaa lääkäriä jos mahdollista tai valittaa? Tällaisia lääkäreitä löytyy milloin mistäkin, rahaa yrittävät tehdä tuolla toiminnallaan ei mitään muuta.
Mikä se perusongelma on minkä takia käyt lääkärissä?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 12:32"]
Mistä se lääkäri saa tässä kuviossa rahaa?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 12:31"]
No ihmisillä lienee hyvin eri kokemuksia. Mä tiedän monta perhettä joiden on ollut vaikea tai mahdoton saada kunnallista apua vaikka tilanne olisi ollut paha. Ystäväni joutui isoon leikkaukseen synnytyksen jälkeen ja vuodelepoon, mitään kunnallista apua ei ollut mahdollista saada, koska kahden palkansaajan perheessä on mahdollista itsekin hommata kotiapua. Meillä oli vastaava tilanne, kun meidän poika kuoli.
Tosiaan oma kokemus on se, että apua on hyvin vaikea saada ellei tilanne ole todella paha.
[/quote]
Nää asiat menee välillä kyllä ihan päälaelleen oikeesti, oon paria seurannut vierestä kun juuri ihan normi perheeseen tuputetaan ja pakotetaan kaikenmaailman tuet ja samalla oikeaa ongelma perhettä ei auteta? Varmaan aika kuntakohtaista myöskin miten suostuvat asian näkeen, musta on tosi hirveetä kuulla jatkuvasti näitä juttuja kun oikeat tukea tarvitsevat ihmiset ei tukea saa ja sitten toisaalle tukea tarvitsemattomaan tungetaan väkisin :( näitä meinaan riittää nykyään, missä on menty näin pieleen?
Meille tuputettu apua ja ei olla haluttu. Meillä vammainen lapsi. Pärjätään hyvin hänen kanssaan ja rakastetaan häntä. Kukaan ei koskaan kysy mitä me halutaan vaikka lapsi jo 13v. Ei olla koskaan kysyttykkään. Aina kehotetaan laittamaan lapsi jonnekkin hoitoon, että saadaan levätä. Tänään heräsin 13.00 ja saan olla aivan rauhassa omissa puuhissani, mutta eipä ketään tätä halua kuunnella. Aivan perseellä Suomessa nämä asiat. Niitä ei auteta jotka apua tarvitsevat.