Mulla ei ole tehty työkkärissä työllistymissuunnitelmaa ja sain opiskelupaikan
ja koulusta sen "Koulutuspalvelun tuottajan selvitys opinnoista te-toimistolle" -lomakkeen vietäväksi työkkäriin.
Kun keväällä ilmoittauduin työttömäksi, vastaanoton virkailija tarkisti paperini (luuli varmaan että saan karenssin, mitä ei tullut vaikka olin itse irtisanoutunut) ja sanoi että selvä, omaehtoista työnhakua ja elokuussa ilmoitan miten kouluunpääsyn kanssa kävi. Kerroin siis keväällä hakeneeni tähän koulutukseen johon pääsinkin ja amk:hon, jonne en päässyt.
Mulle ei siis tehty mitään työllistymissuunnitelmaa vai millainen se edes olisi? Asioin vain jonkun päivystysvirkailijan kanssa joka oli siinä aulassa enkä päässyt kenenkään tietyn virkailijan asiakkaaksi.
Yritän siis saada niin että kouluttautuisin ansiosidonnaisella, koulu ehdotti itse asiassa itse tätä vaikka olin varautunut jo siihen että joudun hakemaan opintotukea ja -lainaa.
Kyseessä on ammattitutkinto joka päivittää osaamiseni.
Kommentit (14)
Minäkin sain opiskelupaikan ennen kuin oli tehty tuota työllistymissuunnitelmaa. Sain silti omaehtoisen opiskelun tuen, eli opiskelen ansiosidonnaisella. EI muuta kun menet ko. te-keskukseen juttelemaan asiasta vastaavan virkailijan kanssa. Kysyt, mitä voit tehdä asian eteen. Ja ilmoita ettet voi millään ottaa opiskelupaikkaa vastaan, mikäli et pääse opiskelemaan ansiosidonnaisella. Tosin en tajua, mitä te-keskus siinä häviäisi, jos pääsisist ansiosidonnaisella opiskelisit.
Minulla ihanuusi ala, mutta varmasti työllistävä.
Täytyy siis pitää peukkuja ja taidan vedota tuohon että muuten en voi ottaa opiskelupaikkaa vastaan jos se työkkärinvirkailija vaikka heltyisi :) ap
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 00:21"]
Täytyy siis pitää peukkuja ja taidan vedota tuohon että muuten en voi ottaa opiskelupaikkaa vastaan jos se työkkärinvirkailija vaikka heltyisi :) ap
[/quote]
Kysele ihan asiallisesti asiasta. Minä itse olin lievästi paniikissa, kun pelkäsin, etten pääsekään opiskelemaan. Mutta asuntolainaisena en olisi kyennyt opiskelemaan opintotuella. Lisäksi vaakakupissa olisi painanut lasten hyvinvointi. En olisi voinut siirtää heitä pois kotikonnuiltaan, sitähän se asunnon myyminen olisi tarkoittnaut. Täällä ei ole vuokra-asuntoja kuin ihan muutama (ja niissä isommat kulut kuin minulla tällä hetkellä lainanlyhennys + vastike + vesi&sähkö).
Pidän sinulle peukkuja ap :)
Tuskinpa tulet saamaan luvan opiskella ansiosidonnaislla kun olet itse irtisanoutunut. Vai oliko tosi hyvä syy kun et saanut karenssiakaan?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 00:29"]
Tuskinpa tulet saamaan luvan opiskella ansiosidonnaislla kun olet itse irtisanoutunut. Vai oliko tosi hyvä syy kun et saanut karenssiakaan?
[/quote]No syyhän ei teille kuulu, eikö se riitä että työkkäri on siitä tehnyt virallisen selvityksen? En näe että se miten olen työttömäksi päätynyt enää vaikuttaisi tilanteeseeni. Miten se vaikuttaisi? Olen vain tavallinen työtön tällä hetkellä ja saan ansiosidonnaista päivärahaa (korotettuna sen alkuajan). ap
No niin mammat, sain työkkäristä puoltavan lausunnon että saan opiskella ansiosidonnaisella. Virkailijasetä sanoi että menee läpi vaikka joku lautakunta sen vielä käsittelee, mutta se riittää että hän puoltaa. ap
PS. Mistä kaikki miinukset?!?
Opiskelemaan pääsemiseenikään ei vaikuttanut miten olen jäänyt työttömäksi. Hain siis tähän kouluun jo silloin kun olin vielä töissä aikomuksenani ottaa opintovapaata. Mutta haastattelussa kerroin olevani nykyään työtön ja se oli sillä selvä. ap
Kun työkkärissä nimenomaan ei haluta, että ihmiset irtisanoutuu työstään alkaakseen opiskella työttömyyskorvauksella.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 00:37"]
Kun työkkärissä nimenomaan ei haluta, että ihmiset irtisanoutuu työstään alkaakseen opiskella työttömyyskorvauksella.
[/quote]En irtisanoutunut siksi vaan työnantajasta johtuvasta syystä. Ja tämän takia olen aika lailla polttanut sillat takanani tuolta alalta kokonaan, ei suosittelijoita yms. Mutta sen sanon, että se kannatti, kävi tässä opiskelujutussa miten kävi :) ap
Se, että saako joku opiskella ansiosidonnaisella vai ei, riippuu täysin yksittäisten virkailijoiden päänsisäisistä asioista. Vakituisesta työsuhteesta irtisanoutuminen ja olemassa oleva pätevä koulutus ovat haittoja hakijan kannalta.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 00:37"]
[/quote]En irtisanoutunut siksi vaan työnantajasta johtuvasta syystä. Ja tämän takia olen aika lailla polttanut sillat takanani tuolta alalta kokonaan, ei suosittelijoita yms. Mutta sen sanon, että se kannatti, kävi tässä opiskelujutussa miten kävi :) ap
[/quote]
Ehkäpä se sitten sinulle myönnetään, mutta siinä on vielä ehtoina, että et työllistyisi sillä entisellä osaamisella ja opiskelun jälkeen työllistymismahdollisuus paranee.
älähän niin varma vielä ole koulut alkavat tarkistella hakua ja papereita uudelleen ja sieltä kyllä lentää ulos jos on väärinperustein sinne iitensä ängennyt.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 01:00"]
Se, että saako joku opiskella ansiosidonnaisella vai ei, riippuu täysin yksittäisten virkailijoiden päänsisäisistä asioista. Vakituisesta työsuhteesta irtisanoutuminen ja olemassa oleva pätevä koulutus ovat haittoja hakijan kannalta.
[/quote]
Ai jaa, kyllä ministeriö on tehnyt ihan selkeät ohjeet.Ennen päätöstä esim. katsotaan työllistyminen (sairaanhoitajalle ei makseta puutarhuriopintoja) sekä se, miten päätyi työttömäksi. Ansiosidonnaista ei saa kuin sen pari vuotta eikä suinkaan koko opintojen ajan ja periaatteessa tukea omaehtoiseen opiskeluun ei myönnetä aivan uuteen ammattiin kuin poikkeustapauksessa (ap tosin aikoo päivittää osaamistaan).
Yksittäinen virkailija ei päätä asiaa vaan katsoo ohjeiden mukaisesti tapauksesi yksityiskohdat. Tukea voidaan muuten myöntää vaikka vain 4 kk, jos niin katsotaan asialliseksi.
mulle kerrottiin heti kättelyssä, että ne eivät tule sitten tekemään mitään mun hyväkseni. totesin tohon, että hyvä. rahan takia mä täällä vaan olinkin.