Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen miehen älykkyys vetoaa teihin, naiset?

Vierailija
11.07.2013 |

Naisten ihannekumppani-listauksissa tulee usein esiin, että miehen tulisi olla älykäs. Miten määrittelet älykkyyden? Onko se kirjaviisautta, elämänviisautta, tilannetajua, nopeita hoksottimia, vai mitä?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt edes jotakin lajia..

Vierailija
2/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele, että, jos kuuluttelen älykästä ihmistä, hän olisi silloin ensisijaisesti sosiaalisesti älykäs ja hänellä olisi hyvä tilanteentaju.

Kohtaamani älykkäät miehet ovat olleet älyllisesti uteliaita, kyenneet yhdistelemään tietoa toiseensa ja suurempiin kokonaisuuksiin, olemaan analyyttisiä. Jonkin verran älykkyyteen liittyy myös mielestäni lukeneisuus mutta onko se edellämainitun analyyttisyyden seuraus vai syy, sitä en tiedä.

En ajattele, että älykkyys on valmis paketti vaan joukko asioita, joita voi kehittää ja johon kuuluu tietynlainen suuntautuneisuus ja uteliaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 01:46"]

Sellaista, että kysynpä mitä tahansa mieheltä, niin hän osaa vastata siihen siltä istumalta. Sen sijaan en siedä sitä, että miehellä on liian voimakas mielipide esim poliittisiin asioihin. Minun mieheni pitää olla diplomaattinen tai sitten samaa mieltä kuin minä ;)

Arvostan myös sitä, että mies osaa tehdä monenlaisia käytännön töitä eikä ole mikään urbaani teoreetikko.

[/quote]

Eikö tämä mielipide ole täynnä kaikenlaisia ristiriitaisuuksia: miehen pitää olla käytännöllinen, mutta kuitenkin niin lukenut, että häneltä tulee vastaukset valmiina kuin googlesta. Harva koulutettu henkilö muuten on sellainen, että voisi tietää kaikesta kaiken, tämä kuulostaa sellaiselta myytiltä, joka vähemmän koulutetuilla on pitkälle koulutetuista (=kaikki ovat aina oman alansa tietosanakirjoja).

Samoin miehen pitää olla erittäin tietävä, mutta hänellä ei saa olla ärsyttäviä tai eriäviä mielipiteitä (=ei omia mielipiteitä ollenkaan??).

Vierailija
4/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua sytyttää sellainen "hiljainen älykkyys", en nyt osaa oikein kuvailla mitä tarkoitan, mutta vastakohta sellaiselle itsetehostuksella höystetylle nippelitiedolla uhoamiselle...

Siis ensinnäkin, miehellä tulee olla tilannetajua, tunneälyä, ja sitten sellaista älykkyyttä, jota tarvitaan konkreettisiin, käytännönläheisiin asioihin ja niiden ratkomiseen. Tietenkin on plussaa jos mies tietää ratkaisuja kaikkiin muihinkin asioihin :)

Vierailija
5/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaansa seuraava, elämän arvot selvinä, sosiaalisesti lahjakas, looginen, kirjallisuutta ja elokuvia harrastava ja rakastava, hyvä yleissivistys. Kuten minun mieheni on.

Vierailija
6/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunneälykäs ja joka ei ole aina pihalla kun lumiukko keskusteluissa. 

Vierailija
7/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään sekä teoriaviisaudesta että maalaisjärjestä, sellaisesta miehestä, jonka kanssa voi keskustella. Älykkyyttä on sekin, ettei ole putkinäköinen jäärä, eikä kuvittele olevansa viisaampi kuin muut (ja erityisesti minä).

Olen seurustellut sekä amisjätkien että maisterismiehien kanssa. Molemmissa on ollut sekä älykkäitä että nuijia.

Vierailija
8/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhun vetoaa sivistyneisyys, nopeus ja kielellinen älykkyys. Tietenkin tunneälyä pitää olla myös.

Vierailija
9/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se älykkyys, mitä mieheltä vaadin, on se, että mies ei saa olla tyhmä. Tyhmyyttä olisi, jos mies ei oppisi tekemistään virheistä eikä lainkaan kehittyisi / kehittäisi itseään. Älykäs taas ei toista loputtomasti samoja virheitään, kehittä itseään paitsi taidoissa myös älyllisesti esim. seuraamalla uutisia ja politiikkaa, kehittymällä ammatillisesti, ottamalla vastuun omasta hyvinvoinnistaan ja onnellisuudestaan.

Huono koulumenestys ei sulje pois älykkyyttä. Älykkyys on siis minullekin jotain muuta kuin kirjaviisautta. Tuttavapiirissäni on apukoulutaustaisia, jotka omassa ammatissaan ovat niin äärimmäisen viisaita, että pidän heitä liki puolijumalina. Tai tunnen vain peruskoulun käyneitä, jotka pystyvät keskustelemaan maailmanpolitiikasta tai talouden vaikuttimista hyvin syvällisesti ja näkemyksensä perustellen. Toki voivat olla harvinaisempia tapauksia, mutta ap:n ei ole tarvetta heittää kirvestä kaivoon, jos koulumenestys ei ole se millä voi päteä.

Laaja näkemys asioihin ja kokonaisuuksien hahmottaminen (myös yksityiskohdat halliten) on asia, joka tekee vaikutuksen. Turhanpäiväisen knoppitiedon tiputteleminen ei tee mitään vaikutusta, vaan lähinnä vaivaannuttaa tilannetta.

Sulava käytös ei ole mikään vaatimus, mutta huonolla käytöksellä ei kyllä kukaan anna älykästä vaikutelmaa.

Vierailija
10/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 01:51"]

Mä oon vaikea, mut mun miehellä pitää olla sekä sosiaalista älykkyyttä, tilannetajua, yleissivistystä, elämänkokemusta ja lisäksi verbaaliset kyvyt hallussa. ---

[/quote]

Juuri tämän vuoksi miehet tankkaavat pelimiesoppaita ja sosiaalisesti lipeäkielisimmät kaatavat naisia kuin kedon heinää.

Vierailija
11/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 01:46"]

Sellaista, että kysynpä mitä tahansa mieheltä, niin hän osaa vastata siihen siltä istumalta. Sen sijaan en siedä sitä, että miehellä on liian voimakas mielipide esim poliittisiin asioihin. Minun mieheni pitää olla diplomaattinen tai sitten samaa mieltä kuin minä ;)

Arvostan myös sitä, että mies osaa tehdä monenlaisia käytännön töitä eikä ole mikään urbaani teoreetikko.

[/quote]

Eikö tämä mielipide ole täynnä kaikenlaisia ristiriitaisuuksia: miehen pitää olla käytännöllinen, mutta kuitenkin niin lukenut, että häneltä tulee vastaukset valmiina kuin googlesta. Harva koulutettu henkilö muuten on sellainen, että voisi tietää kaikesta kaiken, tämä kuulostaa sellaiselta myytiltä, joka vähemmän koulutetuilla on pitkälle koulutetuista (=kaikki ovat aina oman alansa tietosanakirjoja).

Samoin miehen pitää olla erittäin tietävä, mutta hänellä ei saa olla ärsyttäviä tai eriäviä mielipiteitä (=ei omia mielipiteitä ollenkaan??).

[/quote]

Mieheni täyttää nuo mainitsemani kriteerit.

En ymmärrä, miten käytännöllisyys ja lukeneisuus voisivat olla ristiriidassa keskenään?

En tosiaan siedä miehelläni voimakkaita omia mielipiteitä. Minun mieheni pitää kyetä näkemään asiat kiihkottomasti monesta näkökulmasta ja se ei mielestäni onnistu, jos hänellä on voimakas lukkiutunut oma mielipide. Itselläni on niin voimakkaita mielipiteitä, että yhdessäolomme ei onnistuisi, mikäli mies ei olisi tuollainen kuin on. Muut valitkoot sitten niitä miehiä, joilla on jyrkkiä mielipiteitä. Minä sain sellaisesta tarpeekseni lapsuuskodissani.

Vierailija
12/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäällä miehellä on hyvä huumorintaju - huumori on sellaista nopeaa, eikä missään tapauksessa mautonta. Eniten nautin verbaaliakrobatiasta - siihen eivät kaikki miehet pysty.

Älykkäällä miehellä on myös todellakin tilannetajua, sosiaalista älyä, tajuaa miten missäkin tilanteessa toimitaan. Älykäs ihminen osaa myös kuunnella mitä toisella on sanottavaa, ja oikeasti kuunnella ja reagoida siihen, mitä toinen sanoi.

Älykäs mies on esim. omassa työssään nopea ja fiksu. It-alalla ratkaisuehdotukset tulevat nopeasti ja ne ovat perusteltuja ja harkittuja. Aivoriihessä ehdotuksia voi tulla montakin, ja sitten niistä haetaan kustannustehokkain tai firman strategiaan perustuva.

Vierailija
13/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16, kiitos perusteluista.

Jos kuitenkin mieheltä peräänkuulutetaan älykkyyttä, pidän ristiriitaisena kirjoittaa pitkää listaa, jossa on käytännöllisyyskin mukana. Toki sama ihminen voi olla älyllistävä ja käytännöllinenkin.

Mielipiteesi myös kuulosti siltä, että voimakkaat mielipiteet ovat sinulle vaikeita muista syistä, kuin tuo mitä esitit. Jälleen kiitos perusteluista.

Kiva, että sinä olet tehnyt hyvän löydön.:)

Vierailija
14/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan sellainen joka tuo rahaa?

Vierailija
15/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:43"]

varmaan sellainen joka tuo rahaa?

[/quote]

Vaikka ehkä vitsinä heititkin, niin kyllä siinä tottakin on. Älykäs mies on osannut käyttää älyään ammatinvalinnassa ja on hakeutunut alalle, jolla hän pääsee käyttämään lahjojaan ja jossa hän pystyy motivoitumaan työntekoon.

Älykäs mies osaa käyttää älyään uralla etenemiseen tai yrityksensä kehittämiseen. Joten älykkyys voi korreloida hyvien tulojen kanssa.

Mutta luonnollisestikin älykkyys ei takaa hyviä tuloja, sillä älykkyyden lisäksi tarvitaan ahkeruutta ja ripaus onnea. Ja vielä luonnollisempaa on, että kaikki hyvätuloiset eivät ole älykkäitä, sillä tokihan tuloille pääsee esim. vain syntymällä sopivaan perheeseen tai vaikkapa röyhkeydellä.

Vierailija
16/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:41"]

16, kiitos perusteluista.

Jos kuitenkin mieheltä peräänkuulutetaan älykkyyttä, pidän ristiriitaisena kirjoittaa pitkää listaa, jossa on käytännöllisyyskin mukana. Toki sama ihminen voi olla älyllistävä ja käytännöllinenkin.

Mielipiteesi myös kuulosti siltä, että voimakkaat mielipiteet ovat sinulle vaikeita muista syistä, kuin tuo mitä esitit. Jälleen kiitos perusteluista.

Kiva, että sinä olet tehnyt hyvän löydön.:)

[/quote]

Kyllä minäkin pitäisin käytännöllisyyttä älykkyytenä.Käytännöllisyyshän on päättelykykyä, omaa ajattelua, tiedon soveltamista tilanteeseen.

Vierailija
17/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:57"]

Älykäs mies osaa käyttää älyään uralla etenemiseen tai yrityksensä kehittämiseen. Joten älykkyys voi korreloida hyvien tulojen kanssa.

[/quote]

Kyllä naiset ovat hienoja: aina keksitään kiertoilmaisuja niille asioille, joita miehet jo valmiiksi tietävät naisten haluavan yli kaiken muun: lipevä kieli ja mahdollisimman paljon rahaa. Naiset vain kutsuvat näitä nimillä "kemia" ja "älykkyys".

Vierailija
18/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös iso penis on naisten mielestä älykkyyttä.

Vierailija
19/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ennemmin teoreettisesti fiksu kuin käytännöllinen ihminen mutta miehessäni arvostan paljon hänen käytännöllistä osaamistaan.. kaikki autot jne koneet ja vempaimeet korjaantuu kokemusperäisellä osaamisella ja remontit ja sen sellaiset luonnistuvat noin vain. Tasapainottaa ainakin meidän suhdetta mukavasti ns "omat roolit". Jostain syystä hieman vähemmän puheliaat miehet vaikuttavat minusta monesti fiksummilta kuin liikaa ääntä pitävät ja kovasti itseään esille tuovat.

Vierailija
20/40 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen älykkyys, käytännön älykkyys, riittävä yleissivistys, nokkeluus ja huumorintaju, niillä pötkii jo pitkälle. 

Huomasin jossain vaiheessa ärsyyntyväni erääseen mieheen, joka ei osannut kirjoittaa mitään ilman massiivista määrää kirjoitusvirheitä, eikä kyse ollut mistään iPadilla naputtelusta tms. Ei semmoisen kanssa jaksa. En varmaan myöskään pystyisi seurustelemaan ulkomaalaisen kanssa, koska kaipaisin sanailua, nokkeluutta ja yhteistä huumorintajua, joka on hyvin pitkälle sidoksissa yhteiseen, kunnolliseen kieleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä