Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alanvaihto sairaanhoitajaksi

Vierailija
01.08.2020 |

Onko kukaan vaihtanut alaa sairaanhoitajaksi? Oliko hyvä päätös ja millaista työ on verrattuna vanhaan alaasi?

Haluaisin kovasti kuulla kokemuksista. Olen opiskellut teknistä alaa ja aina ollut hyvä matematiikassa ja luonnontieteissä. Opiskelut hieman venähtivät ja olen ollut työelämässä muutaman vuoden, mutta koen työni tylsäksi ja merkityksettömäksi. Terveydenhuollon ja lääketieteen parissa työskentely kiinnostaisi kovasti mutta pelkään jos ala ei olekaan sellaista kuin kuvittelin.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos raha ei sua kiinnosta,mutta ihmisten hoitaminen/lähiesimiehenä oleminen niin ok

Nyt on menossa korkeakoulujen lisähaku ja jossainpäin oli sh valinnoissa mukana

Vierailija
2/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, suosittelen alaa. Töitä varmasti tarjolla. Saanet itse valita työpaikkasi, kun pulaa tekijöistä paikka paikoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnkuva vaihtelee paljon riippuen siitä missä olet töissä. Jossain somatiikan vuodeosastolla, vaikka sisätaudeilla, on työ ihan erilaista kuin vaikkapa silmätautien polilla, vanhusten hoivakodissa, yksityisessä plastiikkakirurgiassa, psykiatrialla jne. Todennäköisesti se kuva mikä sinulla on ei ainakaan kaikilta osin vastaa todellisuutta. Itselläni ainakaan ei ollut kyllä sinnepäinkään oikeaa käsitystä mitä työ tulee olemaan, eikä ole ollut kolleegoillakaan kun ollaan asiasta puhuttu. Joku tykkää, joku ei. Raskasta ja vastuullista, huonosti palkattua ja myös alan arvostus on huono. Joissain paikoissa on jopa vaarallista. Mutta on myös palkitsevaa ja parhaillaan oikeasti kivaa työtä. Ja ainakin pääkaupunkiseudulla työt ei lopu! Voit lähestulkoon valita työpaikkasi. Joillain erikoisaloilla vaaditaan poleille jonkin verran työkokemusta, mutta sitähän saa hakeutumalla ensin kyseisen erikoisalan osastolle töihin ja oppimaan lisää.

Vierailija
4/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu myös siihen että siitä huolimatta että töitä on, niin työt on sijaisuuksia sijaisuuksien perään. Näin työnantaja pitää sinua varalla ja antaa ymmärtää etttä ”tulijoita kyllä riittää ja että saat olla tyytyväinen että juuri sinä olet saanut tämän työn”. Paljon on huonoa ilmapiiriä, väsyneitä ja burn outin partaalla olevia sekä hoitajia että lääkäreitä. Kiusaamista, vähättelyä ja selkäänpuukottamista ihan jokaisella osastolla jossa olen ollut töissä. Sinulta vaaditaan täydellistä omistautumista työlle ja usein ylisuoriutumista, harmi vaan ettei palkkakaan korreloi.

Tervetuloa alalle. Jos palkka olisi parempi, henkilökuntaa tietyissä yksiköissä enemmän (ei jakaudu tasaisesti) ja johtaminen inhimillistä niin joo, tämä työ olisi joskus jopa palkitsevaa. Ja jos henkilökunta saisi itse päättää mikä rytmi sopii paremmin (aamu-, ilta- ja yövuorot) niin porukka ei olisi niin uupuneita.

Vierailija
5/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko helppoa siirtyä tehtävistä toisiin (esimerkiksi vuodeosastolta leikkaussalihoitajaksi) vai tarvitseeko lisäkoulutusta? Minua kiinnostaa erityisesti leikkaussali, röntgen, labra, tehohoito ja ensihoito. Voiko esimerkiksi röntgenhoitajan koulutuksella työskennellä myös vuodeosastoilla? Kuinka pitkä koulutus on jos taustalla on jo yliopistotutkinto? Ei varmaan paljoa saa hyväksilukuja.

Olen muutan aloittamassa jatko-opinnot tekniikan alalla, mutta mietin päivittäin että onko tämä sitä mitä oikeasti haluan.

Ap kyselee siis

Vierailija
6/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko helppoa siirtyä tehtävistä toisiin (esimerkiksi vuodeosastolta leikkaussalihoitajaksi) vai tarvitseeko lisäkoulutusta? Minua kiinnostaa erityisesti leikkaussali, röntgen, labra, tehohoito ja ensihoito. Voiko esimerkiksi röntgenhoitajan koulutuksella työskennellä myös vuodeosastoilla? Kuinka pitkä koulutus on jos taustalla on jo yliopistotutkinto? Ei varmaan paljoa saa hyväksilukuja.

Olen muutan aloittamassa jatko-opinnot tekniikan alalla, mutta mietin päivittäin että onko tämä sitä mitä oikeasti haluan.

Ap kyselee siis

Vaatii lisäkoulutusta jos ihan eri erikoisalalle haluaa. Se selviää aika nopeasti ihan työn kauttakin, tulee ymmärrys oman osaamisen rajallisuudesta eikä sitä edes uskaltaisi kylmiltään lähteä ihan toisenlaiseen paikkaan. Perushoito on samaa tietysti kaikkialla, mutta siihen se sitten jääkin.

Vierailija
7/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sulle neljä sanaa: ei, älä tee sitä. T: ex-hoitsu (enkä palaa enää koskaan, en ikinä. Paitsi poikkeuslain aikana voidaan velvoittaa, toivottavasti näin ammattitaitoisena mutta erittäin epämotivoituneena joudun hoitamaan jotakuta, joka päätti ettei hoitoalan ammattilaisilla ole ihmisarvoista vapautta päättää edes omasta työnteostaan....)

Vierailija
8/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sulle neljä sanaa: ei, älä tee sitä. T: ex-hoitsu (enkä palaa enää koskaan, en ikinä. Paitsi poikkeuslain aikana voidaan velvoittaa, toivottavasti näin ammattitaitoisena mutta erittäin epämotivoituneena joudun hoitamaan jotakuta, joka päätti ettei hoitoalan ammattilaisilla ole ihmisarvoista vapautta päättää edes omasta työnteostaan....)

Voisitko kertoa mikä työssä oli vikana? Mitä työtä teet nyt?

Vierailija
9/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kyselee siis

Sanosin yksinkertaistaen, että sosiaali ja terveys -sektori on hyvin hierarkinen.  Paljossa ymmärrettävästi, mutta tosinaan myös hyvin turhauttavasti. On turhauttavaa kun esimerkiksi lähihoitajana huomaat,että on työnkuvia, joita uskoisit ja olisit aivan varma, että osaisit tehdä, muta sinun ei anneta ja et saa tehdä, koska sinun muodollinen kouluuksesi estää toimeen tarttumisen. Peruste: Potilas turvallisuus.

Toinen esimerkki olet terveydehoitaja ja saat kuulla kuittailua, että olet tuollainen "pikku lääkäri" tai wanna be lääkäri, josta tuli hoitsu tai terkka kun ei ollut päätä lukea saati päästä lääkikseen...

Kuitenkin kyse oln aivan er professioista. Ei terveydenhoitaja ole "vähemmän koulutettu lääkäri" . Kumpikin on monin tavoin arvokas ja tärkeä toimenkuva / toimija, jolla kummallakin on oma pakkansa ja tehtävänsä

Vierailija
10/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää? :)

Vierailija
11/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistauduin siihen, että täällä on kauhee dissaus menossa mutta onneksi ei! En itse ole alalla, mutta ärsyttää kun nykyään on tietyistä ammateista niin negatiivinen kuva, kun se ei yleensä ole se koko totuus. Mielestäni sairaanhoitaja on näistä yksi. 

Vierailija
12/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa:

Ja just toihan se on työelämässä ainakin itelle tärkeintä: etsiä työtä, jolla on itselle merkitys. Eli kannustan sua kyllä tähän samaan, jos oma ala alkaa jo puuduttaa! On liikaa ihmisiä, jotka vaan tyytyy valittamaan omasta työstään, muttei oikeesti tee asialle yhtään mitään. 

Vierailija
13/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitaja työskentelee kuvantamisten parissa, bioanalyytikko labrassa. Näistä kumpikaan ei voi työskennellä sairaanhoitajan sijaisuudessa. Sen sijaan terkkarin ja kätilön tutkinnot sisältävät sairaanhoitajan tutkinnon, joten ovat monipuolisia. Jos kuitenkin leikkuriin haluat, käytännössä on suuntauduttava perioperatiivisen tms. hoitotyöhön. Psykiatrialle myös käytävä oma suuntautumisensa, jos siellä urasta haaveilee.

Vierailija
14/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kuntarekry.fi/fi/tyopaikat/sairaanhoitajia-leikkaustoiminta…

tässä aika realistista kuvausta eräästä työpaikasta

Vierailija
15/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kyselee siis

Röntgenhoitajan ja sairaanhoitajan koulutus on erikseen. Itse olen toiminut rtg-hoitajana 4 vuotta ja olen ihan työstä tykännyt. Lyhyet potilaskohtaamiset ja saa työskennellä laitteiden kanssa. Toki talon jatkuvat "säästötoimenpiteet", rekrykiellot jne. syövät työmotivaatiota ja välillä saa tosissaan miettiä tuliko valittua oikein kun lähti hoitoalalle. Mutta niinkuin sanoin niin työstä tykkään edelleen, ja jos sitä saisi tehdä ilman jatkuvaa kiirettä ja hyvillä resursseilla niin ei valittamista.

Vierailija
16/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä riittää, mutta työ on henkisesti ja fyysisesti kuormittavaa ja moni ajautuu burnoutiin. Henkistä kanttia siis vaaditaan. Potilaan terveys ja henki on usein sairaanhoitajan varassa(joo läkäriä ei todellakaan aina saa heti tekemään päätöksiä saati paikan päälle). t. sh akuuttikirurgiassa 20 vuotta

Vierailija
17/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sairaanhoitajan ammatista puhuttaessa tuodaan esille AINA palkka, vaikkei sitä edes kysyttäisi? Vaikka sairaanhoitajan palkka saisikin olla parempi, se ei silti ole huono vaan ihan keskitasoa, kyllä sillä hyvin elää. Jokainen sairaanhoitaja tekee sitä työtä sen rahan takia. Sairaanhoitaja ei ole hyväntekeväisyyttä, se on palkkatyö siinä missä muutkin työt. Ihmiset tekevät sitä työtä RAHAN takia! Tottakai kiva plussa on merkityksellinen ja erittäin monipuolinen, mielenkiintoinen, tärkeä työ. Ensisijainen syy työnteolle on kuitenkin palkka.

Vierailija
18/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten odotat sairaanhoitajan työltä? Aika raju alan muutos ihan erilaiseen.

Vierailija
19/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sairaanhoitajan ammatista puhuttaessa tuodaan esille AINA palkka, vaikkei sitä edes kysyttäisi? Vaikka sairaanhoitajan palkka saisikin olla parempi, se ei silti ole huono vaan ihan keskitasoa, kyllä sillä hyvin elää. Jokainen sairaanhoitaja tekee sitä työtä sen rahan takia. Sairaanhoitaja ei ole hyväntekeväisyyttä, se on palkkatyö siinä missä muutkin työt. Ihmiset tekevät sitä työtä RAHAN takia! Tottakai kiva plussa on merkityksellinen ja erittäin monipuolinen, mielenkiintoinen, tärkeä työ. Ensisijainen syy työnteolle on kuitenkin palkka.

Ööö ihmettelrt miksi puhutaan aina palkasta mutta sekavan horinasi loppupäässä jankutat kuinka hommia tehdään vain sen palkan takia

Vierailija
20/40 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pula tekijöistä tarkoittaa sitten myös sitä, että työkuorma on valtava. Sinä joustat. työnantaja ei.