Meikkaamisesta ja kabukista
Hei!
Mikä on kabuki? Onko se vain synonyymi puuterihuiskulle vai poikkeaako jotenkin tavallisesta puuterihuiskusta?
Jos kabuki eri asia kuin puuterihuisku, niin miksi mineraalimeikit pitää levittää kabukilla? Miten pohjasta tulee huonompi kuin puuterihuiskulla tehdessä?
Mitä kaikkia osia mineraalimeikkipohjaan tarvii? Primer+mineraalimeikkivoide? Muuta?
Kiitos vastanneille!
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 12:25"]
Hei!
Mikä on kabuki? Onko se vain synonyymi puuterihuiskulle vai poikkeaako jotenkin tavallisesta puuterihuiskusta?
Jos kabuki eri asia kuin puuterihuisku, niin miksi mineraalimeikit pitää levittää kabukilla? Miten pohjasta tulee huonompi kuin puuterihuiskulla tehdessä?
Mitä kaikkia osia mineraalimeikkipohjaan tarvii? Primer+mineraalimeikkivoide? Muuta?
Kiitos vastanneille!
[/quote]
Käytin joskus mineraalimeikkjeä ja kabukia. Kabuki on tiheämpi harjaksinen kuin puuterisivellin, sellainen tönkömpi. Vähän samantyyppinen kuin miehillä partasuti. Tuolla kabukilla saa mineraalimeikin pyöriteltyä kasvoille tiiviisti. Puuterisiveltimellähän pöläytellään puuteria naamalle eli se ei ole oikeanlainen väline mineraalimeikin levitykseen. .
Ja mineraalipohjaan riittää periaatteessa ihan vain se pohja ja kabuki sen levitykseen. (Ecotoolsilla on muuten hyvä ja edullinen kabuki, jos haluat ensin testata jotain halvempaa tuotetta, ja näitä myydään ihan sokoksissa.) Primer tasoittaa ihon pintaa, mutta ei ole ihan pakollinen. Sen sijaan iho kannattaa kosteuttaa hyvin ja antaa kosteusvoiteen imeytyä. Lisäksi saatavilla on erikseen peiteaineita sekä mattaisen tai valoa heijastavan pinnan antavia jauheita, mutta näiden käyttö ei ole pakollista, eikä varmaan kannata heti hommata kaikkea mahdollista ennen kuin tietää, että sopivatko mineraalit itselle.
Omasta mielestäni mineraalimeikkivoide ei ole "oikea" mineraalimeikkituote. Siinä on niin paljon muuta kuin sitä mineraalia.
Hei te mineraalimeikeistä tietävät: itselläni on rasvainen, isohuokosinen iho, jossa jkv aknearpia poskilla. Paras meikkivoide on ollut sellainen vaahtomainen ja varsin peittävä, joka hyvin täyttää ja peittää huokoset ja pysyy mattana puuterin kanssa. Joku väitti, että mineraalimeikki olisi rasvaiselle ihollekin hyvä ja peittävä mutta jotenkin epäilyttää, etenkin tuo peittävyys... Nyt suosikkimeikkivoiteeni valmistus on kuitenkin lopetettu ja enää pari purkkia jäljellä varastossa.... kannattaisiko kokeilla noita mineraalimeikkejä tällaiseen ihoon?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 14:03"]
Hei te mineraalimeikeistä tietävät: itselläni on rasvainen, isohuokosinen iho, jossa jkv aknearpia poskilla. Paras meikkivoide on ollut sellainen vaahtomainen ja varsin peittävä, joka hyvin täyttää ja peittää huokoset ja pysyy mattana puuterin kanssa. Joku väitti, että mineraalimeikki olisi rasvaiselle ihollekin hyvä ja peittävä mutta jotenkin epäilyttää, etenkin tuo peittävyys... Nyt suosikkimeikkivoiteeni valmistus on kuitenkin lopetettu ja enää pari purkkia jäljellä varastossa.... kannattaisiko kokeilla noita mineraalimeikkejä tällaiseen ihoon?
[/quote]
Minulla on rasvaoittuva sekaiho ja olen käyttämnyt jo vuosia Everyday Mienralsin mattamineraalipohjia, ovat hyvin peittäviä ja tarkoitettu juuri rasvoittuvalle iholle. Olen tilannut aina suoraan usasta mutta nykyään noita saa näköjään esim nelly.comista.
Valmistajan sivuilla kyllä on paljon enemmän sävyvaihtoehtoja ja halvemmat hinnat.
Rasvoittuva sekaiho täälläkin ja Lily Lolon mineraalipohjaan olen ollut todella tyytyväinen. Yleensä pyörittelen tuota yleensä 3 kerrosta naamalle ja lopputulos on peittävä, mutta luonnollinen. Silmänalusiin ja muihin enemmän peittoa tarviviin kohtiin käytän lisänä peiteainetta.
5: Kerropa mitä muuta näittä mineraalimeikkivoiteissa on kuin mineraaleja? Esim. Lily Lolon pohjan inci: Mica (CI77019), Zinc Oxide (CI77497) May Contain: Titanium Dioxide (CI77891), Iron Oxides (CI77491, CI77492, CI77499)
Vitonen varmaan takertui tässä käytettyyn sanaan "meikkivoide", kun keskustelijat ovat käyttäneet sitä puhuessaan jauhemaisista mineraalimeikkipohjista. Suomen kielessä kun ei ole tuota "foundation"ia vastaavaa sanaa.
Mineraalimeikkipohjien käytössä hyvät kaksi apua ovat juuri tuo laadukas kabuki (Lily Lolon on tosi hyvä ja edullinen) ja jokin suihke meikkipohjan kiinnitykseen (mikä tahansa alkoholiton kasvovesi). Omalla pintakuivalla iholla tuo Lily Lolon meikkipohja oli ihan hirveä ennen kuin hoksasin kiinnittää sen kasvovesisuihkauksella. Muutkin testaamani mineraalimeikkipohjat ovat hyötyneet suihkeesta, se tekee meikistä luonnollisemman ja kestävämmän.
Tuohon peittävyyteen sen verran että minä pyörittelen iholle ensin kabukilla yhden kerroksen ja tupsutan sitten arpien ja laikkujen päälle ihan sitä samaa meikki"voide"jauhetta pienellä luomiväriharjalla. Ei tule liian paksua pakkelia naamaan eikä tarvii pelätä että eri valmistajien peitevoiteet erottuisivat ihosta. Meikkaamisessa kyllä kestää ajallisesti reilusti pitempään kuin voidemaisilla meikkipohjilla, mutta onpa lopputuloskin sitten moninkertaisesti parempi.
Mulle paras mineraalipohja on ollut Bareminerals. Lily Lolo oli mun iholle huonoin, se pisti naaman kirvelemään. elfiä olen myös käyttänyt ja se oli ihan ok, tosin peittävyys ei ollut parasta luokkaa.
Kymppi jatkaa vielä että tuo nelosen mainitsema kosteutus pohjalle on ihan ehdoton. Ilman kunnolla imeytynyttä kosteusvoidetta ei kannata jauhemaisia meikkipohjia käyttää.
Itse olen huono kosteusvoiteen käyttäjä ja siksi käytänkin useimmiten nestemäistä meikkivoidetta. Jauhemaisissa mineraalimeikkipohjissa lopputulos tosiaan on kuitenkin kymmenen kertaa nestemäistä parempi eikä meikki tuki ihohuokosia. Tämä näkyy pitkäaikaisemmalla käytöllä ihon laadussa jo muutaman viikon jälkeen.
Kabuki on sellainen todella tiheä puuterihuisku. Tavalliset puuterihuiskut on liian harvoja mineraalimeikkipohjan levittämiseen, ja niillä ei siksi tule tarpeeksi peittävää pohjaa. Ja toisaalta sitä meikkiä täytyy vähän "pyöritellä" ihoon sillä harjalla, ja monessa puuterihuiskussa on liian veltot harjakset että tuo onnistuisi.
Itse käytän mineraalimeikkipohjaa (Bare Minerals) ihan pelkästään, ei kaipaa mitään primereitä tai mitään. Usein arkisin mineraalimeikkipohja + ripsiväri on ainoat meikit mitä naamassa on.