Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rippijuhlat edessä, onko pakko tarjota kuoharia tms.?

Vierailija
09.07.2013 |

Tuossahan se kysymys olikin. Mies on sitä mieltä että ehdottomasti täytyy mutta mun mielestä alkoholi ei sovi rippijuhlaan...

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mieleenikään, että omissa rippijuhlissani olisi pitänyt olla jotain kuoharia. Samaa mieltä kuin moni täällä, ei oikein kuulu nuoren juhliin. Alkumaljaksi löytyy alkoholittomiakin vaihtoehtoja, moni kuitenkin on autolla liikkeellä muutenkin.

Itse asiassa edes lakkiaisissani ei ollut tarjolla alkoholia, vaikka en olekaan absolutisti. Sain valita tarjoilut ja löysin raikkaan boolin ohjeen. Muistan vielä, kun eräs opettajani kysyi alkoholista ja äitini "sai" vastata sen olevan alkoholitonta. En oikeastaan itse edes tullut ajatelleeksi asiaa, mulle alkoholittomuus oli niin selvä asia. Maistuikin mielestäni paremmalta.

Vierailija
42/55 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 00:19"]

Ei tullut mieleenikään, että omissa rippijuhlissani olisi pitänyt olla jotain kuoharia. Samaa mieltä kuin moni täällä, ei oikein kuulu nuoren juhliin. Alkumaljaksi löytyy alkoholittomiakin vaihtoehtoja, moni kuitenkin on autolla liikkeellä muutenkin.

Itse asiassa edes lakkiaisissani ei ollut tarjolla alkoholia, vaikka en olekaan absolutisti. Sain valita tarjoilut ja löysin raikkaan boolin ohjeen. Muistan vielä, kun eräs opettajani kysyi alkoholista ja äitini "sai" vastata sen olevan alkoholitonta. En oikeastaan itse edes tullut ajatelleeksi asiaa, mulle alkoholittomuus oli niin selvä asia. Maistuikin mielestäni paremmalta.

[/quote]

Jos opettaja olisi tiennyt etukäteen boolinkin olevan alkoholitonta, niin olisi varmastikin mennyt jonkun muun oppilaansa juhliin. Mikä pettymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan niitä alkoholittomiakin kesämaljoja nostella alkuun. Niin me tehtiin. Mansikoista ja spritestä, mehusta ja minttua väsättiin sellainen kevyt juttu alkuun. Kaikki tykkäs.

Vierailija
44/55 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi ei kuulu rippijuhliin ja piste.

Vierailija
46/55 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tosi pienet rippijuhlat, mutta alkumaljana kohotimme alkoholittoman kuohujuoman (TÄYSIN alkoholitonta, koska oli tehty mustaherukan lehdistä).

Mielestäni alkoholi ei kuulu juhlaan, jossa juhlakalu on alaikäinen.

Vierailija
47/55 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Kotilieden juttu on kyllä väärässä siinäkin, että kyllä niille isosille ja papille kuuluu tarjota kestitystä :) Mä olin nuorena seurakunnan toiminnassa mukana ja monesti isosena, ja me ainakin odotettiin jo etukäteen miten moniin juhliin pääsee syömään kakkua :) Kerran oli paikka, jossa ei tarjottu kahvia, ja kyllä se jäi mieleen...

Vierailija
48/55 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei muuten ole. Isoset, työntekijä ja pappi saattaa kiertää vaikka kuinka monet juhlat päivässä, ja on ihan ok olla tarjoamatta mitään. Tai no, lasi vettä lämpimänä päivänä maistuu. Isosille meillä ainakin terotetaan, ettei ole tarkoitus mennä tyhjentämään juhlapöytää, vaan onnitella lyhyesti konfirmoitua nuorta ja hänen perhettään. Joskus sitten, kun perhe ja erityisesti vanhemmat ovat ennestään tuttuja, joku työntekijöistä voi viivähtää vähän kauemmin ja juoda ne kahvitkin. 

Ei ole juhlivalle perheellekään kauhean mukavaa, jos kymmenhenkinen lösso pyrähtää käymään iltakuuden jälkeen, kun kaikki muut vieraat ovat jo lähteneet.

T. yksi srk:n työntekijä

[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 11:11"]

Toi Kotilieden juttu on kyllä väärässä siinäkin, että kyllä niille isosille ja papille kuuluu tarjota kestitystä :) Mä olin nuorena seurakunnan toiminnassa mukana ja monesti isosena, ja me ainakin odotettiin jo etukäteen miten moniin juhliin pääsee syömään kakkua :) Kerran oli paikka, jossa ei tarjottu kahvia, ja kyllä se jäi mieleen...

[/quote]

Vierailija
49/55 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu: alkoholiton kuohuviini. Alkosta löytyy. Jos ei löydy, myyjä auttaa!

Vierailija
50/55 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 11:22"]

No ei muuten ole. Isoset, työntekijä ja pappi saattaa kiertää vaikka kuinka monet juhlat päivässä, ja on ihan ok olla tarjoamatta mitään. Tai no, lasi vettä lämpimänä päivänä maistuu. Isosille meillä ainakin terotetaan, ettei ole tarkoitus mennä tyhjentämään juhlapöytää, vaan onnitella lyhyesti konfirmoitua nuorta ja hänen perhettään. Joskus sitten, kun perhe ja erityisesti vanhemmat ovat ennestään tuttuja, joku työntekijöistä voi viivähtää vähän kauemmin ja juoda ne kahvitkin. 

Ei ole juhlivalle perheellekään kauhean mukavaa, jos kymmenhenkinen lösso pyrähtää käymään iltakuuden jälkeen, kun kaikki muut vieraat ovat jo lähteneet.

T. yksi srk:n työntekijä

[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 11:11"]

[/quote]

[/quote]

Tää varmaan vaihtelee seurakunnittain, mutta ainakin meidän seurakunnassa oli tapana, että isoset, nuoriso-ohjaaja ja pappi tulee juhliin kutsusta (ei siis kierretty joka paikassa automaattisesti), laulaa laulun tai kaksi ja sitten jää vielä juhliin kahville. Ja kyllä se oli ihan perinne, että isoset vuodesta toiseen muisteli kuinka monta kakkupalaa tuli syötyä, eli kuinka monet rippijuhlat oli minäkin vuonna.

Mutta tosiaan me ei ainakaan automaattisesti menty mihinkään, eli juhliva perhe sai tietysti itse päättää haluaako kutsua isoset vai.

Varmaan näissä on paikka- ja seurakuntakohtaista eroa, mun kokemukset on Länsi-Suomesta jossa ilmeisesti muutenkin kahvittelukulttuuri on voimakkaampi kuin jossain muualla (näin olen ainakin kuullut kerrottavan).

Vierailija
51/55 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aargh, kun ei osata lainata oikein...

Mutta 48&51 jatkaa, että kyseessä oli sen verran pieni kaupunki että kaikki enemmän tai vähemmän tuntee toisensa, eli sillä tavalla oli varmaan luontevampi jäädä juhliin hetkeksi aikaa kahvittelemaankin.

Vierailija
52/55 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöksen kultaisen kirjan mukaan alkoholi ei kuulu rippijuhliin.

Vierailija
54/55 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippujuhlien ideana on kerätä teinille rahaa jotka hän voi sitten vaihtaa alkoholiin, kannabikseen ja muotivaatteisiin. Ei siellä kannata tarjota kun pikaset pulla kahvit.

Vierailija
55/55 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli viimeviikonloppuna rippijuhlat, ei kilistelty yhtään mitään. oikein oli mukavat ja herttaiset juhlat, eikä kukaan odotellut että pitäisi tarjoilla jotain kilisteltävää... minunkaan mielest ni alkoholi EI kuulu rippijuhliin, miksi kuuluisi? alkoholiko tekee juhlasta jotenkin arvokkaamman?!  verethän juodaan jo kirkossa, eiköhän se riitä.