Rippijuhlat edessä, onko pakko tarjota kuoharia tms.?
Tuossahan se kysymys olikin. Mies on sitä mieltä että ehdottomasti täytyy mutta mun mielestä alkoholi ei sovi rippijuhlaan...
Kommentit (55)
Alaikäisen juhlakalun juhlissa ei tarjoilla alkoholia,niin yksinkertaista se on.Ylioppilasjuhlissa sitten.
ei sovi tähän juhlaan, juhlittavakin on alaikäinen, aika monet rippijuhlat on tullut koettua mutta kertaakaan ei ole ollut tervetuliaismaljaa.
en ole aikaisemmin edes kuullut että joku tarjoilisi alkoholia rippijuhlissa. Miksi lasten juhlissa pitäisi tarjoilla alkoholia?? Miehesi voi kutsua sukulaisenne ja ystävänne joku toinen kerta alkoholille :)
Ap jatkaa. On kuulema jotenkin noloa tai jotain jos ei kohoteta edes maljaa? Meillä ei aikoinaan (kotona) tarjottu oikein missään juhlissa alkoholia ja siksi en osaa ajatella että varsinkaan rippijuhlissa pitäisi sellaista tehdä. Ehkä se sitten on moukkamaista käytöstä? Miehen suvussa on tapana ottaa snapseja vaikka olis ihan vaan lasten synttärit...
EIkö kaikissa juhlissa ole alkumalja? Mitä sitten tehdään, vieraat vaan tulee ja istuu pöytään?
(En mitenkään paheksu alkoholittomuutta, tietenkään, ihan mielenkiinnosta vaan kyselen. Emme kuulu kirkkoon joten näistä juhlista ei taida olla pelkoa meillä).
Meillä ei ollut edes lakkiaisjuhlissa, koska olemme itse absolutisteja. Ja rippijuhlissa todellakin tosi noloa, koska eihän rippilapsi sitä saa juoda.
Juu, ei kuulu rippijuhliin alkumaljat eikä muukaan juominen. Syyt: kirkollinen juhla (eli juhlitaan lapsen ensimmäistä ehtoollista ja uskon vahvistamista ... vaikka useimmat eivät tätä kai ajattele...) ja toisaalta kyseessä on vielä alaikäisen juhla, alaikäinen ei saa itse edes nauttia alkoholia. Ehkä joissain perheissä alkoholi kuuluu rippijuhliin mutta olettaisin (kuten ap:kin kertoo), että näissä perheissä viina kuuluu juhlaan kuin juhlaan ja usein myös arkeen, koska eihän arkeakaan ilman viinaa jaksa.
Kyllä mun rippijuhlissa oli kuohuviinimalja alussa (ellen nyt sekoita yo-juhliin). Mutta ei se mikään pakko ole.
Olisiko hyvä kompromissi tarjota alkoholitonta tai vähäalkoholista kuoharia tervetuliaismaljana?
Kiitos vastauksista! Pidän pääni ja en suostu alkoholin tarjoiluun. Sanokoot miehen sukulaiset ihan mitä vaan ja katsokoon "kieroon" kun ei maljaa lyödä heti käteen kun ovesta sisään tulevat ;)
ap
Komppaan kymppiä, mun mielestä olennaista ei niinkään ole onko alkoholia vai ei,olen vain tottunut siihen että kaikissa "virallisimmissa" juhlissa on alkumalja, riippumatta siitä mikä on juhlan aihe.
No ei kuulu mikään kuohari rippijuhliin. Ei sentään ehdottanut, että annatte vähän hienomman pullon lahjaksi?
Gaudeamus Igituriin ja lakkiin se kuohuva liittyy. Häissä se on yleinen, mutta ei se kotimaisiin häihin perinteisesti kuulu, meille kuuluu se halkoliiteriin piilotettu viinapullo tai baarikaappi.
Minä itse ajattelen miehesi lailla. Meillä on alkumalja kaikissa juhlissa, niin ristiäisissä, rippijuhlissa ja usein myös ihan syntymäpäivillä. Lapsille ei alkoholia, mutta jotain mehua tai limua kuohuviinilasiin. Itse taisin saada rippijuhlissani kohotta maljan pienellä määrällä kuohariakin, en kyllä ihan varmuudella muista, eikä sillä nyt ole merkitystäkään. En voisi itse järjestää juhlia ilman kuohuvaa ja viinitarjoilua, joskin tietty vieraana kunnioitan muitakin tapoja. Meillä vaikuttaa ehkä keskieurooppalainen geeniperimä ja kulttuuri juhlaperinteisiimme, mutta kyllä meidän kaikki supisuomalaiset ystävätkin alkoholia tarjoilevat. Eikä kukaan vedä kännejä tai muuten käyttäydy sopimattomasti. Asumme Helsingissä. Missä näitä täysin alkoholittomia lastenjuhlia järjestetään, muualla Suomessa?
Hih, onko kuohari-alkumalja tosiaan näin harvinainen? Ei muka kuulu edes häihin? Omassakin suvussa on aina juhlissa alkumaljat, ja miehen suvussa vieläkin enemmän. Tarjottiin alkumaljat kun ekaa kertaa menin miehen vanhempia tapaamaan, samoin jos joku miehen sukulaisista kutsuu syömään, on aina ekaksi alkumalja. Lapsille limsaa tai mehua. En ole ajatellut että se olisi outoa, ei-suomalaista tai alkoholia ihannoivaa.
Olen ollut rippijuhlissa, missä tarjottiin alkoholiton onnittelumalja (joku mansikkajuttu muistaakseni). Ripillepäässeen äiti piti siinä yhteydessä liikuttavan puheen. Sopi hienosti kesäiseen tunnelmaan ja tilaisuuden luonteeseen. Sopisiko tällainen myös teidän juhlaan?
Miksi et AP voi tässä asiassa taipua miehesi toiveeseen? Mikä siinä alkumaljassa on pahaa? Eihän sitä kenenkään pakko ole ottaa, tarjollahan on aina myös alkoholiton vaihtoehto. Eikä se ole mikään perustelu, että ripille pääsevä sitä saa itse juoda, kyllähän nyt hänen kunniaksi saa maljaa kohottaa? Lapselle Pommacia lasiin. Eihän ristiäisissäkään tarjoilla pelkkää korviketta, koska vauva itse ei muuta syö... Minusta se on hieno ele mieheltäsi, että hän haluaa juhlia arvokkaasti, ehkä pitää pienen puheenkin? Ja siihen lasi kuohuvaa on oikein paikallaan.
Joo, ehkä se sitten on kaupunkilaista ja helsinkiläistä ja keskieurooppalaisen kulttuuriperimän mukanaan tuomaa sivistystä mutta aika laajalti muualla maassa, etenkään pikkupaikkakunnilla ei esim. häitä vietetä edelleenkään ravintolassa vaan esim. jossain seurakuntatalolla tai nuorisoseuralla tms. ja nimenomaan koko perheen juhlana, johon ei kuulu alkoholitarjoilu- ja vielä vähemmän alkoholitarjoilu kuuluu rippijuhliin, joka nyt etenkin on kovin uskonnollissävytteinen juhla. Täällä päin (Pohjanmaa) kyllä rippijuhlien alkoholitarjoilulle nostettaisiin kulmat aika korkealle ja moisesta pyhäinhäväistyksestä puhuttaisiin vielä vuosien päästäkin....
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 19:43"]
Hih, onko kuohari-alkumalja tosiaan näin harvinainen? Ei muka kuulu edes häihin?
[/quote]
Suomalaisilla on tapana ottaa kaikki juomaperinteet vastaan, mutta kuohari on tullut vasta sotien jälkeen kotimaisiin häihin. Meidän häissä sitä ei ollut, vaan oli taskumatit, pullo halkopinon luona jne. Morsiamen ryöstökin lähti sieltä halkopinolta...
Gaudeamus igitur on 1200 luvulla Pariisin yliopistossa luotu ylistys ilolle ja nuoruudelle. Eli juomalaulu, jonka kanssa shampanja kuuluu olennaisesti yhteen.
Ja rippijuhla ei ole juopottelujuhla, vaan lapsen juhla. Se juoma, jota lapsi saa sinä päivänä on ehtoollisviini. Aikuiset, kummit ja muut tutut tulevat juhlistamaan lasta.
Ei kuohari olekaan mikään harvinainen juttu Suomessa. Tää on joku fanaattisten av- mammojen juttu.... Tai sitten mä elän aivan eri Suomessa, kuin te;) Ja miten yksi tai kaksi lasia kuoharia tekee juhlasta juopottelujuhlan? Sillähän nimenomaan kunnioitetaan rippilasta. Viinapullo halkopinossa on sitten hyväksytympi? Eikö teillä ne häätkin ole koko perheen juhla? Ei mee mun päähän tää teidän logiikka.
Kaikkea täällä av:lla oppiikin :) Onneksi mä en kuitenkaan ollut järjestämässä kalevalaisia häitä itselleni, vaan ihan nykyperinteen mukaiset :) Mun mielestä olennaisinta tässä ja ylipäänsä alkumaljassa ei ole se sisältö, eli onko kuoharia tai edes mitään alkoholia, vaan vain se malja, joka nostetaan juhlan merkiksi ja juhlittavan kunniaksi.
Suomalaiset on aika homogeenista kansaa kyllä, kai niitä vaikutteita on tullut silti niin idästä kuin lännestä aina. Lieko sitten miehen suomenruotsalainen suku vaikuttanut jotenkin asenteisiin mulla ja meidän juhlissa.
Ärsyttää kyllä että jos puhutaan pitäisikö tarjota yksi alkumalja, siitä vedetään johtopäätös että haluttaisiin tehdä rippijuhlasta juopottelujuhla. 16:n ehdotus oli kiva, nimenomaan se maljannosto on mun mielestä kiva juttu ja puhe sen yhteydessä, ei ole väliä mitä siellä lasissa on.
Ei tietenkään. Miksi se mies tuollaista ajattelee?