Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko Oksasen Puhdistuksesta

Vierailija
09.07.2013 |

ahdistus?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, oli aika kepeätä kamaa, mun mielestä vähän helpoilla aiheilla tehty skandaalia, tuon saman tarinan saisi aikaiseksi ihan missä päin maailmaa tahansa ihan mihin ajanjaksoon tahansa. Lukasepa vaikka Liza Marklundin Vainotut, siitä tulee ahdistus ja mikä se jatko-osa olikaan, yksi ainoita, joka on mulla jäänyt kesken.

Vierailija
2/7 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 18:34"]

Ei, oli aika kepeätä kamaa, mun mielestä vähän helpoilla aiheilla tehty skandaalia, tuon saman tarinan saisi aikaiseksi ihan missä päin maailmaa tahansa ihan mihin ajanjaksoon tahansa. Lukasepa vaikka Liza Marklundin Vainotut, siitä tulee ahdistus ja mikä se jatko-osa olikaan, yksi ainoita, joka on mulla jäänyt kesken.

[/quote]

Siksi kirja onkin niin suosittu ympäri maailman, kun siihen on helppo samaistua ajasta ja paikasta riippumatta, kuka miltäkin osin.

Onko nuo Marklundin kirjat niitä, joita mainostettiin tositapahtumina, mutta myöhemmin paljastuivat huijaukseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 19:01"]

[/quote]

Siksi kirja onkin niin suosittu ympäri maailman, kun siihen on helppo samaistua ajasta ja paikasta riippumatta, kuka miltäkin osin.

Onko nuo Marklundin kirjat niitä, joita mainostettiin tositapahtumina, mutta myöhemmin paljastuivat huijaukseksi?

[/quote]

Juu, samoja ovat. Ne lukaisinkin kaikki kolme melkein yhteen pötköön. No hyvä sitten, mietin luenko nyt Puhdistuksen vai jätänkö ankeampaan aikaan.

Vierailija
4/7 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Uhatut, Turvapaikka ja Mian tarina on niin hirveetä kakkaa että olla ja voi. Kivasti Marklund rahasti mamu-kauhujutulla ja möi Mian tarinaa tositarinana vaikkei niin olekaan. Eihän noin ala-arvoisesti kirjoitetut dekkarit olisi samoja määriä myynetkään ;)

Vierailija
5/7 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄHDE: http://www.ninaafenehjelm.com/blogi/tammikuu+2009/

Keskiviikkona 14.1 2009

On ollut vähän kiirus. Olen muun puuhailun ohella järjestämässä tiedotustilaisuutta. Sellainenhan on vain hauskaa. Tykkään järjestää kaikenlaisia tilaisuuksia! Huvinsa jokaisella ; ) Lisäksi aikaa on vierähtänyt Facebookin parissa. Sekin on hauskaa! : )

Ruotsissa on ollut kuohuntaa Liza Marklundin uusimpien kirjojen tiimoilta. Iltasanomatkin noteeraa asian tämän päivän lehdessään.
Mistä oikein on kyse? Annan puheenvuoron valveutuneelle Soile-ystävälleni:

Lisa Marklundin kirjaa "Gömda" (Uhatut) on myyty ympäri maailmaa noin 1,3 miljoonaa kappaletta. Jatkoakin "Asyl" (Turvapaikka) on myyty useita satoja tuhansia kappaleita. Suomessakin kustannusosakeyhtiö Otava myy näitä kirjoja "riipaisevina tositarinoina" ja ne on luokiteltu "tietokirjallisuudeksi".

Ny kuitenkin Monica Antonsson on kirjassaan pystynyt todistamaan erilaisilta viranomaisilta haltuunsa saamien dokumenttien ja tekemiensä haastattelujen avulla, että todellisuuspohja näille kirjoille on olematon. Esimerkiksi kirjan "Uhatut" asetelmahan on se, että kirjan päähenkilö Mia joutuu muuttamaan turvakodista toiseen ex-miehen uhatessa hänen ja heidän yhteisen lapsensa henkeä. Lääninoikeus ja kamarioikeus ovat kuitenkin jo vuonna 1993 todenneet tuomiossaan, että sellaista uhkaa Mian ex-miehen taholta ei ole havaittavissa. Näin siitäkin huolimatta, että Mian seuraava aviomies  (Luis – kirjassa pohjoisruotsalainen Anders) yritti murhata tämän Mian Libanonista kotoisin olevan arabi-ex-miehen ajamalla hänen päältään autolla kaksi kertaa. Lisäksi Luis on tiettävästi Pinochetin miehiä eikä häntä siksi katsottu hyvällä muitten Ruotsiin paenneitten chileläisten pakolaisten keskuudessa. Ex-miehellä Osamalla – kirjassa mustasilmäinen mies – ei kuitenkaan tämän asian kanssa ollut mitään tekemistä.

"Uhatut" –kirjan jatko-osa "Turvapaikka" on sikäli vielä mielenkiintoinen, että tätä asiaa on puitu ihan Ruotsin hallituksessa asti. Asian pohjalta on tehty oikeusministerille kyselyjä eri kansanedustajien taholta, sillä onhan se nyt ennenkuulumatonta, ettei Ruotsin valtio muka pysty turvaamaan kaikkien kansalaistensa turvallisuutta, vaan Mian oli haettava turvapaikkaa Amerikoista asti. Mona Sahlin on sanonut häpeävänsä ruotsalaisuuttaan ja yleisesti on vaadittu tiukennettua lainsäädäntöä.

Liza itse kuvailee turvapaikan myöntämisprosessia omalla kotisivullaan. Hän myös tähdentää, että Mia oli ensimmäinen eurooppalainen nainen, jolle on myönnetty turvapaikka USA:ssa perheväkivallan perusteella:

http://www.piratforlaget.se/bocker/marklund---asyl-/debattartikel;jsessionid=A13BC60F4DB343F4A5246E8F9D9AFAB7

P.S. Mia Erikssonin oikea identiteetti:

Jachlyn Mayberry (Mia Elisabeth)
1336 W Valley Ridge Pl
Tucson, AZ 85737-9057
USA

(Hänen nykyisen – neljännen – aviomiehensä nimi on Lance Mayberry.)

Vierailija
7/7 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa se Puhdistus ahdistaa paljonkin, riippuu siitä, miten herkkä ihminen olet. Itseäni ahdisti jonkin verran mutta ei tullut sentään uniin - minulla tosin on jo paljon "lukuhistoriaa" ja ikääkin yli 50 v. Ei ole mitään kevyttä luettavaa kuitenkaan, vaikka joku tuolla aiemmin niin väitti. Hyvä kirja, vaikka ajoittain tulikin mieleen muutama jo aiemmin lukemani teos. Älä suinkaan mihinkään ahdistusvaiheeseen säästä, niihin tämä kirja ei sovi! Lukuiloa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän