Kateusketju
Kommentit (35)
Olen miettinyt tätä muutaman kerran palstan kateuskeskusteluita lukiessani ja en ole yhä vieläkään keksinyt yhden yhtä asiaa, mistä olisin jollekin kateellinen. En ole tuntenut kateellisuutta edes lapsena tai nuorena, joten miksi tuntisin sitä nyt lähes 50 vuotiaana? Minulla on kaikki hyvin.
Siitä onko joku minulle kateellinen, en ole tietoinen. Toki joku voi ollakin, koska elämäni on kaikin puolin hyvää, mutta asia ei kiinnosta pätkääkään, joten en jaksa enempää miettiä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kadehdin ihmsiä, jotka saavat tehdä työtä, josta aidosti pitävät.
Joku ehkä kadehtii minua siitä, että olen hoikka, muuta kadehtimista minussa ei sitten olekaan.
En ymmärrä kateutta tuossakaan asiassa, sillä voit ihan itse vaikuttaa työhösi ja sen mukavuuteen. Jos et sitä tee, niin oma vika.
Minä kadehdin taloudellisesti riippumattomia ihmisiä joilla on aikaa harrastaa ja tehdä kaikkea kivaa silloin kun heitä huvittaa.
Kyllä kaikki ihmiset kateuden - yhden katolisen kirkon perisynneistä - tuntevat ja tunnistavat taatusti itsessäänkin. Itse asiassa kateus on noiden syntien pahimmuusasteikossa pahimmasta päästä.
Kadehdin joidenkin vilkasta seuraelämää. Koko ajan ollaan jossakin häissä, naistenilloissa ym. Onkohan nuo ihmissuhteet vielä oikeasti läheisiä? Itselläni on onneksi joitakin läheisiä ystäviä kuitenkin. Kadehdin myös sitä, kun joillakin on välittävät vanhemmat ja isovanhemmat lapsilleen. Sellaiset, jotka tukevat ja auttavat ja ovat aidosti kiinnostuneita.
Minua/meitä kadehditaan varmaankin (ja osasta on joku sanonutkin, että kadehtii) hyvästä parisuhteesta, kivoista lapsista, hyvästä toimeentulosta ja sen tuomasta elintasosta (autot, talo, matkustelu ym.).
En kadehdi mitään. Miksi kadehtisin? Ei voi vähempää muiden elämä ja omaisuus kiinnostaa
Vierailija kirjoitti:
En kadehdi mitään. Miksi kadehtisin? Ei voi vähempää muiden elämä ja omaisuus kiinnostaa
Ärsyttää tällainen kommentointi. Kateus on tunne, jonka ilmaantumiselle ei välttämättä ihan hirveästi itse minkään mahda. Toki sitäkin voi työstää pitkällä tähtäimellä. Vähän sama kuin kommentoisi "en pelkää mitään, miksi pelkäisin".
Kaikki kadehtivat jotain. Ne jotka toisin väittävät, eivät vain tunnista sitä itsessään.
En kadehdi ketään. Enkä usko että kukaan kadehtii minua.
Ihana rauha vs. tämänkin palstan vihaketjut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kadehtivat jotain. Ne jotka toisin väittävät, eivät vain tunnista sitä itsessään.
Sori vaan, mutta en kadehdi. Kateus tarkoittaa että haluaa jotain toisen omaa. Se on aivan turha negatiivinen tunne.
Miksi haluaisin toisen omaa, minulla on ihan omat jutut ja tavoitteet.
Kadehdin niitä, joilla on rahaa, eikä aina tarvitse laskea että miten saa rahat riittämään tilipäivään asti.
Minua varmaan kadehditaan siitä, että asun ulkomailla (lämpimässä maassa euroopassa).
Kadehdin niitä joilla on vakaampi tunne-elämä. Jos minussa jotain kadehdittavaa on niin hiukset ja silmät.
En minä kadehdi mitään muuta kuin heitä, jotka ovat löytäneet aidon rakkauden. Ovat pitkässä parisuhteessa ja edelleen onnellisia ja kohtelevat toisiaan kunnioittavasti.
Itse en sellaista koskaan ole löytänyt, aina olen ollut pelkkä itsestäänselvyys ja rakkauteni yksipuolista. Siksi en uskalla enää päästää ketään lähelle koska uskon jo itsekin, ettei minua kukaan voisi rakastaa.
Mitään rahaan ja omaisuuteen liittyvää en kadehdi, minulle riittää tämä pieni kerrostalo kämppä ja halpa autoni.
Kadehdin perheitä, joilla on hienot ja tilavat asunnot, autot, veneet, mökit ja voivat tarjota lapsilleen taloudellisesti yltäkylläistä ja huoletonta elämää.
Pikkuisen kadehdin miehiä joilla on seksin suhteen avoin, estoton ja kokeilunhaluinen vaimo. Tosin turhaa kateutta se on, koska omani kainoudestaan huolimatta on kuitenkin hyvin seksimyönteinen.
Vierailija kirjoitti:
Kadehdin ihmisiä joilla on hyvä mielenterveys.
No tämä. Etenkin niitä, jotka eivät ole koskaan olleet masentuneita eivätkä ollenkaan käsitä miltä masennus tuntuu. Oikein kiehun kateudesta kun niille joutuu selittämään omia tuntojaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki ihmiset kateuden - yhden katolisen kirkon perisynneistä - tuntevat ja tunnistavat taatusti itsessäänkin. Itse asiassa kateus on noiden syntien pahimmuusasteikossa pahimmasta päästä.
Sinut on aivopesty. Eipä käy kateeksi! :)
Kadehdin miehiä, joiden vaimo tai puoliso on hyvä ottamaan poskeen ja nielee.
Kadehdin ihmsiä, jotka saavat tehdä työtä, josta aidosti pitävät.
Joku ehkä kadehtii minua siitä, että olen hoikka, muuta kadehtimista minussa ei sitten olekaan.