Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääke­tieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta

Vierailija
01.08.2020 |

Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.

Kommentit (884)

Vierailija
701/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainut mikä kelpaa laihdutukseen on kuntosali? Meidän töissä huomaa sen, että minä ja kaks muuta kävellään rappusia. Kaikki muut menee hissillä ihan kerroksen välin. Arkiaktiivisuus kunniaan.

Tuhlaat työaikaa ja energiaasi portaiden kiipeilyyn?

Kuin saakeli vaikeaa se rappusten käveleminen toiseen kerrokseen, jos siellä on palaveri? Kyl meillä ainaki ni mä olen ennemmin tai samaan aikaan kuin hissillä tulevat, jos mennään yhtä tai kahta kerrosta.

Vierailija
702/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainut mikä kelpaa laihdutukseen on kuntosali? Meidän töissä huomaa sen, että minä ja kaks muuta kävellään rappusia. Kaikki muut menee hissillä ihan kerroksen välin. Arkiaktiivisuus kunniaan.

Kuin saakeli vaikeaa se rappusten käveleminen toiseen kerrokseen, jos siellä on palaveri? Kyl meillä ainaki ni mä olen ennemmin tai samaan aikaan kuin hissillä tulevat, jos mennään yhtä tai kahta kerrosta.

Missä kirjoittaja sanoi että kyseessä oli yhden kerroksen nousu? Meidän työpaikka on tornitalossa jossa korkeat kerrokset, ja toimisto kutosessa :) Välillä tulee noustua portaat, mutta kyllä siinä hetki menee ja pieni hiki tulee! Kiireessä hissi on nopeampi (jos vaikka kokous tulossa) mutta muuten ihan hyvää jumppaa raahautua portaikkoa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mikään yllätys että se eilinen takapuoli-taiteilija on lihava nainen.

Joku pakkomielle heillä tunkea kilojaan mediaan joka päivä.

Ei ollut mikään yllätys tämä sinun kommenttisikaan.

Joku pakkomielle tunkea mielipiteitäsi palstalle joka päivä.

Vierailija
704/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kirjoittaja sanoi että kyseessä oli yhden kerroksen nousu? Meidän työpaikka on tornitalossa jossa korkeat kerrokset, ja toimisto kutosessa :) Välillä tulee noustua portaat, mutta kyllä siinä hetki menee ja pieni hiki tulee! Kiireessä hissi on nopeampi (jos vaikka kokous tulossa) mutta muuten ihan hyvää jumppaa raahautua portaikkoa :D

No meillä on kahdeksan kerroksinen. Mun toimisto on ylimmässä. Kyllä mä aamulla ne kävelen ihan suosiolla ja sit kyl miten nyt palavereita on niin ramppaan rappuset. Eikä meillä ainakaan hissi ole aina just siinä hollilla vaan sitä joutuu odottamaan. Työtehosta taas, toi on naurettava väite tuo energiantuhlaus.

Mä asun myös kuudennessa kerroksessa. Menen nopeampaa rappuset mitä meidän hissi ylös.

Alkuperäisessä kommentissa oli myös, että ihan kerroksen väliä, joten oletin ainakin itse, että just 1-3 kerrosta mennään hissillä.

Vierailija
705/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normimammalle on urheilua sen suklaapatukan haku kaupasta autolla.

Siksi nuita portaitakin vastustetaan täällä.

Nuo pikku jutut arjessa tekee aika ison eron vuositasolla liikkumisne suhteen.

Vierailija
706/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.

Huutonaurua. Jopa toimeentulotuella saa hyvät lenkkarit ostettua kunhan ei vaan käytä kaikkia rahoja kaljaan ja roskaruokaan

Joo. Toimeentulotuella saa ihan hyvät lenkkarit, jos jättää ruokaa ostamatta.

Et tosin kommentoinut mitenkään kirjoittajan muita ehdotuksia? Esim ohjattu kuntosaliharjoittelu on kaikkea muuta kuin edullista. Pitäisikö ihmisen olla esim kuukausittain viikko syömättä, että on varaa käydä ohjatussa saliharjoittelussa?

-eri

YouTube on täynnä ilmaista ohjattua liikuntaa. Ennen sinne salille menoa tai sitä korvaamaan voi harjoitella todella tehokkaasti, ihan vaan sillä oman kehon painolla katsomalla noita videoita. On sekä ennen ja jälkeen videoita ihmistä ja treeneistä. Yksi suosituimmista on Chloe Ting, mutta on kymmeniä muita mistä valita. On painoilla ja ilman. On haasteita ja johonkin kehon osaan keskittyviä. On painonpudotukseen, kehonmuokkaukseen tai lihasten kasvattamiseen erikoistuneita videoita. Joten tuon ohjatun liikkunnan hinta on vain tekosyy. Koska sitä on saatavilla ihan ilmaisesti vaikka kuinka paljon.

Ja mikä parasta, kotona voit jopa treenata ihan ilman kenkiä, vaikka paljasjaloin jollei sukkiin ole varaa. Jopa alusvaatteisillaan, jos treenivaatteita ei ole. Niin ja noita videoita on jopa tehty heille, jotka treenaavat kerrostalossa. Hypyt on jätetty pois.

Otat sieltä jonkun 21 päivän haasteen ja seuraat sitä ja sen jälkeen tule kertomaan vieläkö tarvitset kuntosalin ohjattua liikuntaa?

Ja kyllä ne Lidlin 13€ lenkkarit ovat ihan tarpeeksi hyvät, että niillä voi tehdä sen päivittäisen kävelylenkin. Sen kun voi tehdä jopa farkuissa ja vaikka tavis kengissä, jos muuhun ei ole varaa.

Varusteiden ja liikuntapaikkojen kalleus on kyllä naurettavin tekosyy olla liikkumatta mitä tiedän. Itse liikun paljon kävelylenkkeillen, metsissä ja katulenkkejä myös. Jalkaan kelpaa kosteilla säillä oikein hyvin myös kumisaappaat tai ne vuosia jo palvelleet lenkkarit. Kumisaappaat ovat metsälenkeille myös järkevä kenkävalinta muutoinkin, suojaavat käärmeiltä jne. Ja kirppareilta löytyy muutamalla eurolla erittäin hyviä ulkoiluhousuja, tänäkin kesänä olen ostanut sieltä kahdet (paksummat ja ohuemmat), samoin takkeja.

Enpä lähtisi sanomaan tekosyyksi,näköjään yliapinoisia saa kiusata ja syyttää millä tahansa tekosyyllä.

Olen siitepölyallergikko enkä voi kuntoilla ulkona helmikuusta heinäkuuhun. Elokuusta lokakuuhun voin kuntoilla ulkona,jos  ei ole homeitiöitä ilmassa. Minun on ostettava kunnolliset lenkkeilykengät, koska niveleni ovat yliliikkuvat. Sellaiset kengät maksavat halvimmillaan yli 200 euroa. Kenkämallien valintaan olen saanut opastusta aiheeseen perehtyneeltä fysioterapeutilta.  Minulle kaikista helpointa on kuntoilla kuntosaleilla ja sisäliikuntapaikoilla. Kuntoiluni ON kallista. Kirpparilta en voi ostaa vaatteita, koska olen allerginen. Onnekseni työnantaja maksaa kaikkien työntekijöidensä kuntoilut, mutta olisin salilla muutenkin. Olin lapsena kilpaurheilija, sitten kyllästyin siihen touhuun, kun aikuisia valmentajia tuntui kiinnostavan enemmän se, että voitin, kuin selvittää mitä ja miten itse tahtoisin tehdä. Kun minulle kerrottiin minulta kysymättä, että minua aletaan valmentamaan maajoukkueeseen, sanoin että ei kiinnosta, lopetan tän touhun. Siitä jatkoin sitten huvikseni kuntoilua ja rupesin lenkittämään naapuruston koiria, kun halusin vain liikkua koko ajan. aikuisena sitten olen jatkanut kuntoilua vain omaksi ilokseni kun saan siitä niin hyvät endorfiinihumalat.

voisin kuvitella, että myös ylipainoisten keskuudessa on siitepöly- ja homeitiöallergisia ja myös vähätuloisia.  Lopettakaa yliapinoisten haukkuminen, jos jotain sillä saatte, niin sen, että eivät varmasti lähde kuntoilemaan.

Sekoita nyt kaksi asiaa. Sinulla on selkeästi pahoja terveysongelmia, jotka aiheuttavat omat haasteensa. Eikä se ole edes rahakysymys. Suurella määrällä rahaa voit kiertää nuo ongelmat, mutta vaikka sinulla olisi 600€ kengät ja kalleimmat housut, niin siitepöly ongelma ei niillä ratkea. Emme me hauku lihavia, vaan kyseenalaistamme selityksiä. Jos kirjoitat, että olet liian köyhä ostamaan kengät tarjoamme ehdotuksia, mutta jos kirjoitat, että olet liian allerginen kävelemään ulkona, ei lenkkareilla ole merkitystä.

Jossain kuntosalilla voit varmaan teipata tai sitoa nilkat ja käyttää halpoja kenkiä? Siellä kun suunnilleen istutaan tai vaan seistään. Niin ja niitä kuntolaitteita on monessa kunnassa ihan kunnallisen AV Mitenkäs majalihakset? Tarvitsetko niidenkin tekemiseen jotkut erikoostuotteet? Mitenkäs kahvakuula kotona? SINUN kuntoilusi on kallista, koska haluat määrättyjä lajeja määrätyistä syistä, mutta näin ei ole monen lihavan kohdalla. Mutta mikään ei estä sinuakaan kuntoilemasta ihan sisällä omassa kodissasi. Vai onko sielläkin home ja siitepölyongelma? Netistä löytyy varmasti jopa yksiössä sängyllä tehtävä kuntoohjelma. Jos ongelmasi on pieni koti? Vai onko vieläkin jotain ongelmia, joihin ei voisi löytyä halvempia ratkaisuja?

Vierailija
707/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä on kahdeksan kerroksinen. Mun toimisto on ylimmässä. Kyllä mä aamulla ne kävelen ihan suosiolla ja sit kyl miten nyt palavereita on niin ramppaan rappuset. Eikä meillä ainakaan hissi ole aina just siinä hollilla vaan sitä joutuu odottamaan. Työtehosta taas, toi on naurettava väite tuo energiantuhlaus.

Mä asun myös kuudennessa kerroksessa. Menen nopeampaa rappuset mitä meidän hissi ylös.

Alkuperäisessä kommentissa oli myös, että ihan kerroksen väliä, joten oletin ainakin itse, että just 1-3 kerrosta mennään hissillä.

Hienoa että sinä jaksat kahdeksanteen kerrokseen. Voin sanoa että tässä talossa jossa satoja työntekijöitä (hoikkia ja paksuja) ei näitä kävelijöitä ole kuin muutama. Itsekin yksiä harvoja kävelijöitä. Hyvää arkiliikuntaa mutta kyllä se vie kauemmin kuin hissi (ellei juokse portaita) ja hiki tulee (jossei muuten niin aurinkoisella säällä portaikko on pätsi)

Vierailija
708/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi ilkeillä. Suurin osa meidän kerrostalon äipistä on hoikkia, enkä ole pyöreämpienkään nähnyt mussuttelevan suklaata tai muuta. Portaita ei kukaan vastusta, niissä kävely on hyvää liikuntaa, ja useampien ihmisten kannattaisi valita portaat hissin sijaan. Sen sijaan on hölmöä olettaa että kaikki lähtisivät työpaikalla kävelemään vaikkapa viidenteen kerrokseen, koska siinä nyt tulee hiki jopa hyväkuntoiselle, jos on yhtään hikoilevaa sorttia.

Hikoilusta vielä sen verran kun joku siihenkin keksii tarttua, niin tunnen huonokuntoisia ihmisiä jotka eivät hikoile edes urheillessa (jos viitsivät sitä tehdä) ja maratoonareita jotka hikoilevat pelkästään juodessaan jotain lämmintä, joten jätetään tämä aihe jo tähän. Kukaan ei kuitenkaan yleensä halua olla se hikipossu työpaikalla.

Vierailija
709/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.

Huutonaurua. Jopa toimeentulotuella saa hyvät lenkkarit ostettua kunhan ei vaan käytä kaikkia rahoja kaljaan ja roskaruokaan

No sokeriveron ja jonkun kovan rasvan veron voisi viritellä? Siis epäterveellinen ruoka saisi olla ihan hyvin kaikkein kalleinta kun se nyt on halvin vaihtoehto.

Jossitellaan, että nyt epäterveellinen maksaa 3€ ja terveellinen 5€. Uusien haittaverojen jälkeen epäterveellinen olisi 5.30€, mutta tällä nykyisellä verotuksella terveellinen olisi yhä 5€. Eli herää kysymys, eikä sitä terveellistä voi jo nyt alkaa ostamaan 5€? Koska sen hinta on aina vaan sama, oli epäterveellisten vero korkea tai matala.

Vierailija
710/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi ilkeillä. Suurin osa meidän kerrostalon äipistä on hoikkia, enkä ole pyöreämpienkään nähnyt mussuttelevan suklaata tai muuta. Portaita ei kukaan vastusta, niissä kävely on hyvää liikuntaa, ja useampien ihmisten kannattaisi valita portaat hissin sijaan. Sen sijaan on hölmöä olettaa että kaikki lähtisivät työpaikalla kävelemään vaikkapa viidenteen kerrokseen, koska siinä nyt tulee hiki jopa hyväkuntoiselle, jos on yhtään hikoilevaa sorttia.

Hikoilusta vielä sen verran kun joku siihenkin keksii tarttua, niin tunnen huonokuntoisia ihmisiä jotka eivät hikoile edes urheillessa (jos viitsivät sitä tehdä) ja maratoonareita jotka hikoilevat pelkästään juodessaan jotain lämmintä, joten jätetään tämä aihe jo tähän. Kukaan ei kuitenkaan yleensä halua olla se hikipossu työpaikalla.

Suomalaisista kymmenet tuhannet asuvat kerrostaloissa, joten kun he käyttävät portaita he menevät ihan vaan omaan kotiinsa ja sieltä sitten vaikka suoraan suihkuun. Eli onko sinulla joku syy miksei tätä oman kerrostalon portaissa kävelemistä voisi harrastaa?

Vierailija
711/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista kymmenet tuhannet asuvat kerrostaloissa, joten kun he käyttävät portaita he menevät ihan vaan omaan kotiinsa ja sieltä sitten vaikka suoraan suihkuun. Eli onko sinulla joku syy miksei tätä oman kerrostalon portaissa kävelemistä voisi harrastaa?

Etkö lukenut tekstiä?

Kirjoitin että on hyvä jos useammat ihmiset kävelisivät portaita. Kommentoin myös tuota keskustelua työpaikan portaissa kävelemisestä (jossa joku reipas jo aiemmin sanoi että kävelee kahdeksanteen kerrokseen työpaikalla monta kertaa päivässä) ettei se ole vaihtoehto kaikille. Se etteivät kaikki voi tai halua kävellä portaita työpaikallaan hikoilun vuoksi, on täysin eri asia kuin portaissa käveleminen noin yleensä. Kannustan kaikkia kävelemään portaissa aina kun pystyvät ja jaksavat, mutta ymmärrän myös niitä jotka eivät sitä aina tee, esimerkiksi työpaikallaan hikoilun takia.

Vierailija
712/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksais tuota "terveellinen ruoka maksaa niin paljon" -paskapuhetta. Kausivihanneksia, -hedelmiä ja -juureksia saa todella halvalla, jos kiinnostusta on etsiä. Usein voi saada jopa ilmaiseksi näihin aikoihin metsästä, sukulaisilta tai facebookin paikallisilta sivuilta marjoja ja omenoita tms. mitä kelläkin kasvaa.

Mut ku ne ei maistu fazerin siniselle....

Vierailija
713/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni 1970-luvulla ei syöty pienempiä annoksia.

Silloin ruoka oli vielä perusruokaa ja se tehtiin kotona, ruoka-ajat olivat säännölliset ja ruokaa oli määrällisesti enemmän, koska se oli vähäkalorista ja kasvispainotteista. minäkin muistan että lautaset oli ihan kukkuroillaan ruokaa, mutta suurin osa siitä oli salaattia (esim. ainakin meillä raastesalaatteja oli "aina" pöydässä) ja lihaa oli vain pieni siivu, sitten pari perunaa. Se oli kasvisvoittoista ruokaa.

äitini oli tietoinen terveellisestä ruoasta, oli saanut monipuoliseen ruokaan kasvatuksen jo kotoaan. sitten oli vielä lounaan ja illallisenpäätteksi lähestulkoon aina jälkiruoka, käytännössä jotain marjakeittoa, kiisseliä tai pulla, jos oli leivottu lauantaina. meillä äiti ei lisännyt koskaan ruokaan sokeria, siis me söimme eitot ja kiisselitkin ilman sokeria. pullassa oli sokeria ja muistan vieläkin miten makealta se maistui ja yksi pulla riitti ihan hyvin siihen, että tuli ähky olo.

1980-luvulla alkoi ruoka muuttua enemmän lihapainotteiseksi. ja siellä loppupuolella alkoi yleistyä meilläpäin pizzat ja hampurilaiset ja grilliruoka

ns.roskaruokien annoskoot kyllä ovat kasvaneet vuosien yötä, esim. sipsipussit, karkkipussit.

Meillä kyllä syötiin paljon pienempiä määriä kuin nykyään. Esim sellainen tavallinen pyrex vuoka (2,3l?) riitti makaronilaatikkoa 4 hengelle 2 päiväksi. Nyt hädintuskin kolmelle 2 päiväksi.

Tosin itse olen edelleenkin pieniruokainen, mun annos on 1-2 kananmunan kokoista perunaa ja 3 lihapullaa. Päivän mittaan kaloreja tulee ruuasta vähän yli 1000 kcal. Tänään söin lisäksi mansikkakakkua joten kaloreita tuli 1250. Treenaan, liikun, teen fyysisiä hommia eikä väsytä yhtään. Kun ruuan koostumus on kohdallaan vähempikin riittää

Tämä on totta. Tyttöystäväni on lihonut suhteemme aikana reilusti ainakin 15 kiloa ja pääsyynä on valtavat annoskoot sekä jatkuva napostelu. Itse en ole lihonut kiloakaan. Hän mättää ruokaa lautaselle kuin tukkimies ja santsaa joka kerta. Jos syön keittoa lautasellisen, hän syö aina vähintään kaksi. Ja leipää. Ja jälkiruokaa. Ja sitten karkkeja. On lyhyt, ei liiku, valittaa kaikesta. Jos kannustaa liikkumaan, loukkaantuu syvästi. Jos ehdottaa pienempiä lautasia, loukkaantuu syvästi. On selkeästi ylipainoinen ja todella huonokuntoinen, mutta terveys ei kiinnosta. Loukkaantuu syvästi, yrittipä kannustaa mihin tahansa terveellisiin valintoihin. Olen kyllästynyt. Mikään ei auta, sillä mitään ei halua tehdä. Selitys on aina, että ihminen muuttuu, hyväksy se. Olen surullinen tilanteesta, en voi tehdä mitään enkä kannustaa mitenkään. Tilanne on mennyt huonommaksi kehopositiivisuuskampanjoiden myötä. Lihavuus on tabu.

Hän on seksuaalisesti turhautunut, syö siihen, täyttää tyhjiötä.

Keittiöpsykologi vauhdissa. Olisiko kyseessä kuitenkin ihan vain perinteinen laiskuus. Ei viitsi tehdä mitään kun joutuisi vähän haastamaan itseään. Sellainen on luonne joillakin.

Vierailija
714/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö lukenut tekstiä?

Kirjoitin että on hyvä jos useammat ihmiset kävelisivät portaita. Kommentoin myös tuota keskustelua työpaikan portaissa kävelemisestä (jossa joku reipas jo aiemmin sanoi että kävelee kahdeksanteen kerrokseen työpaikalla monta kertaa päivässä) ettei se ole vaihtoehto kaikille. Se etteivät kaikki voi tai halua kävellä portaita työpaikallaan hikoilun vuoksi, on täysin eri asia kuin portaissa käveleminen noin yleensä. Kannustan kaikkia kävelemään portaissa aina kun pystyvät ja jaksavat, mutta ymmärrän myös niitä jotka eivät sitä aina tee, esimerkiksi työpaikallaan hikoilun takia.

Olen se joka kirjoitti, että kävelen 8 kerrokseen. Kävelen aamuisin sinne ja iltapäivällä alas. Mun palaverit on yleensä talon sisällä muissa kerroksissa, joten nämä ovat niitä muutamaa kerrosta. Ja kyllä meillä menee osa yhden kerroksen alaspäin hissillä. En näe itse siinä järkeä, koska olen koneella paljon, joten tarvin vähä liikuntaa ja en jaksa odotella hissiä senkään takia, että se harvoin on siellä ylhäällä.

Vierailija
715/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinällänsä siitä, että mainitaan ylipainosta vaan se, että menit lääkäriin minkä vaivan vuoksi tahansa niin aina vaivan syyksi lääkäri laittaa sen ylipainon.

Itselläni kokemus tälläisestä tilanteesta. Olen 195cm pitkä ja pari vuotta sitten painoin 90kg, kun sairauteni alkoi. Oireisiin liittyi pahoinvointia ja oksentelua, pienestäkin fyysisestä rasituksesta rupeaa oksettamaan. Harrastin liikuntaa säännöllisesti siten, että lenkkeilin/hölkkäsin päivässä 10km töihin (välillä 20km) ja kävin salilla (olen pelastaja ammatiltani, tai nykyisin sairaudesta johtuen eläkkeellä oleva). Liikunta ja salilla käynti loppu tästä rasituksesta johtuva oksentelun vuoksi. Syytä koskaan oireiden aiheuttajaksi ei löytynyt mutta erinäisiä epäilyjä karsittiin erinäisillä hoitotoimenpiteillä ja kokeiluilla ja testeillä. Sain lääkkeen jolla on taipumusta tuoda lisäkiloja. Lääkkeen ja liikunnan jäämisen vuoksi paino nousi 30kg ja nyt lääkäri keksi sanoa, että tämä vaiva (jonka alkaessa olin fyysisesti hyvässä kunnossa ja ylipanoa ei ollut) johtuu siitä, että minulla on ylipainoa ja minun pitäisi saada pois kiloja.

Vierailija
716/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoita nyt kaksi asiaa. Sinulla on selkeästi pahoja terveysongelmia, jotka aiheuttavat omat haasteensa. Eikä se ole edes rahakysymys. Suurella määrällä rahaa voit kiertää nuo ongelmat, mutta vaikka sinulla olisi 600€ kengät ja kalleimmat housut, niin siitepöly ongelma ei niillä ratkea. Emme me hauku lihavia, vaan kyseenalaistamme selityksiä. Jos kirjoitat, että olet liian köyhä ostamaan kengät tarjoamme ehdotuksia, mutta jos kirjoitat, että olet liian allerginen kävelemään ulkona, ei lenkkareilla ole merkitystä.

Jossain kuntosalilla voit varmaan teipata tai sitoa nilkat ja käyttää halpoja kenkiä? Siellä kun suunnilleen istutaan tai vaan seistään. Niin ja niitä kuntolaitteita on monessa kunnassa ihan kunnallisen AV Mitenkäs majalihakset? Tarvitsetko niidenkin tekemiseen jotkut erikoostuotteet? Mitenkäs kahvakuula kotona? SINUN kuntoilusi on kallista, koska haluat määrättyjä lajeja määrätyistä syistä, mutta näin ei ole monen lihavan kohdalla. Mutta mikään ei estä sinuakaan kuntoilemasta ihan sisällä omassa kodissasi. Vai onko sielläkin home ja siitepölyongelma? Netistä löytyy varmasti jopa yksiössä sängyllä tehtävä kuntoohjelma. Jos ongelmasi on pieni koti? Vai onko vieläkin jotain ongelmia, joihin ei voisi löytyä halvempia ratkaisuja?

SINÄ sekoitat nyt pahasti asioita. Ja luultavasti tahallasi.

kun puhumme ylipainosta, lihavista ja laihduttamisesta, ei saa puhua yleistyksinä, on muistettava, että ylipainon takana on yksilöllisiä syitä. Ylipainoisia ei tarvitse haukkua laiskoiksi tai tekosyitä keksiviksi, tai mitenkään muutenkaan. Se on haukkumista, jos te koko ajan osoittelette lihavia kohtaan ja selitätte heidän puolestaan miksi he eivät laihdu tai tungette sormenne korviin, kun he kertovat teille mihin asioihin heidän laihtumisensa katkeaa. Kun he kertovat syyn, se ei ole tekosyy, se on se syy. Sitten sen syyn taustalla voi olla jotain muuta, mutta sekään ei oikeuta haukkumaan toisia!!!!

Minun on helppo ymmärtää, jos joku sanoo, että kuntoilu on kallista. Se voi olla sitä, kun lähdemme pohtimaan asiaa yksilötassolta emmekä keksimään tekosyitä sille miten voidaan nyt tällä kertaa haukkua, halventaa ja alentaa lihavia. Yksilötasolla tulee yksilöllisiä esteitä eikä se ole niin yksinkertasista, että sanotaan lihavalle, että teet olohuoneen lattialla joka ilta 50 kyykkyä eikä maksa mitään. Se menee niin teroiassa,kukaan ei sitä kiellä,  mutta käytäntö on se paikka, jossa lihavakin elää. *umalauta ei voi olla noin vaikeaa suhtautua kunnioittavasti toiseen ihmiseen, vaikka hän olisi miten lihava.

minä en ole lihava: kirjoitinkin, että olen lapsesta asti harrastanut liikuntaa, mutta minulla on esteitä miksi en voi harrastaa liikuntaa noin vain ja siltä pohjalta minä kykenen näkemään,että kun tällaisia syitä on normaalipainoisellaliikuntaa harrastavalla ihmisellä, niitä syitä voi olla myös lihavalla.  Ei tarvitse neuvoa, jos toinen ei ole sitä pyytänyt.

en pyytänyt sinulta kuntoiluneuvoja, en tarvitse niitä. osaan ihan itse löytää kuntoilutapani ja jos en osaa, osaan kääntyä sellaisen tahon puoleen, joka osaaminua neuvoa, sinä et ole sitä. Terveysongelmani eivät ole pahoja. Niitä ei ole lainkaan, kunhan noudatan rajoituksiani. Jos en noudata, niitä tulee. en ole myöskään lihava. Ja ei: en voisi kuntoilla kotonani sisällä, siitepöly tulee sisällekin. kuntosalillani on tasokas ilmanpuhdistin ja ilmanvaihto, siellä on niin puhdas ilma ettei kodeissa kotilaitteilla sellaiseen pääse.

musitisi virkistykseksi:

"voisin kuvitella, että myös ylipainoisten keskuudessa on siitepöly- ja homeitiöallergisia ja myös vähätuloisia.  Lopettakaa yliapinoisten haukkuminen, jos jotain sillä saatte, niin sen, että eivät varmasti lähde kuntoilemaan"

Vierailija
717/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksais tuota "terveellinen ruoka maksaa niin paljon" -paskapuhetta. Kausivihanneksia, -hedelmiä ja -juureksia saa todella halvalla, jos kiinnostusta on etsiä. Usein voi saada jopa ilmaiseksi näihin aikoihin metsästä, sukulaisilta tai facebookin paikallisilta sivuilta marjoja ja omenoita tms. mitä kelläkin kasvaa.

Mut ku ne ei maistu fazerin siniselle....

En usko että ongelma on tuo ettei ruoka maistu fazerin siniselle, kuten hauskasti kirjoitit, vaan se että se terveellinen ja edullinen ruoka vaatii yleensä aikaa ja työtä valmistukseen. Tunnen paljon vegaaneja jotka valmistavat erittäin hyvää ruokaa kasviksista, mutta erona heihin, menee omaan ruoanlaittooni 10-20min ja heidän ruoanlaittoonsa ehkä tunti kerralla (toki riippuen ruoasta). Mitä stressaantuneempi ja väsyneempi ihminen on, sitä helpommalla hän haluaa päästä arjessa. Ruoan ollessa kyseessä, tämän ei tarvitse tarkoittaa suklaan syömistä, mutta esimerkiksi kaupan maksalaatikkoa itsetehdyn kasvisruoan sijasta.

Itse kasvoin kasikyt-ysikytluvulla perheeseen jossa molemmat vanhemmat töissä. Meillä oli kyllä ruokaa kotona, mutta todella usein se oli jotain eineksiä tai puolivalmisteita, koska vanhemmat oli niin väsyneitä töitten jälkeen. Rutiini oli heille usein se että töihin, kotiin, nopsaan jotain pöytään, päikkäreille, ja sitten illalla oltiin perheen kanssa kotosalla tai ulkona. Uskon ettei tämänkaltainen työstressi ole vuosien saatossa yhtään vähentynyt perheissä, vaan pikemminkin yltynyt kun työpäivätkään harvalla enää on sitä arjen 8-16 rutiinia.

Vierailija
718/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin yle areenasta Natascha Kampuschin haastattelua ja tuli vaan mieleen se, että keho ja mieli ovat synkassa ja kantavat myös eletyn elämän jäljet. Ei varmaan olisi järkevää, että lääkäri alkaisi vaatia häntä laihduttamaan normaalipainoon. 

Ei, me emme ole kokeneet samaa, mutta muutkin traumaattiset kokemukset kuormittavat kehoa suuresti. Ja aliravitsemuskaudet samaten. 

Vierailija
719/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SINÄ sekoitat nyt pahasti asioita. Ja luultavasti tahallasi.

kun puhumme ylipainosta, lihavista ja laihduttamisesta, ei saa puhua yleistyksinä, on muistettava, että ylipainon takana on yksilöllisiä syitä. Ylipainoisia ei tarvitse haukkua laiskoiksi tai tekosyitä keksiviksi, tai mitenkään muutenkaan. Se on haukkumista, jos te koko ajan osoittelette lihavia kohtaan ja selitätte heidän puolestaan miksi he eivät laihdu tai tungette sormenne korviin, kun he kertovat teille mihin asioihin heidän laihtumisensa katkeaa. Kun he kertovat syyn, se ei ole tekosyy, se on se syy. Sitten sen syyn taustalla voi olla jotain muuta, mutta sekään ei oikeuta haukkumaan toisia!!!!

Minun on helppo ymmärtää, jos joku sanoo, että kuntoilu on kallista. Se voi olla sitä, kun lähdemme pohtimaan asiaa yksilötassolta emmekä keksimään tekosyitä sille miten voidaan nyt tällä kertaa haukkua, halventaa ja alentaa lihavia. Yksilötasolla tulee yksilöllisiä esteitä eikä se ole niin yksinkertasista, että sanotaan lihavalle, että teet olohuoneen lattialla joka ilta 50 kyykkyä eikä maksa mitään. Se menee niin teroiassa,kukaan ei sitä kiellä,  mutta käytäntö on se paikka, jossa lihavakin elää. *umalauta ei voi olla noin vaikeaa suhtautua kunnioittavasti toiseen ihmiseen, vaikka hän olisi miten lihava.

minä en ole lihava: kirjoitinkin, että olen lapsesta asti harrastanut liikuntaa, mutta minulla on esteitä miksi en voi harrastaa liikuntaa noin vain ja siltä pohjalta minä kykenen näkemään,että kun tällaisia syitä on normaalipainoisellaliikuntaa harrastavalla ihmisellä, niitä syitä voi olla myös lihavalla.  Ei tarvitse neuvoa, jos toinen ei ole sitä pyytänyt.

en pyytänyt sinulta kuntoiluneuvoja, en tarvitse niitä. osaan ihan itse löytää kuntoilutapani ja jos en osaa, osaan kääntyä sellaisen tahon puoleen, joka osaaminua neuvoa, sinä et ole sitä. Terveysongelmani eivät ole pahoja. Niitä ei ole lainkaan, kunhan noudatan rajoituksiani. Jos en noudata, niitä tulee. en ole myöskään lihava. Ja ei: en voisi kuntoilla kotonani sisällä, siitepöly tulee sisällekin. kuntosalillani on tasokas ilmanpuhdistin ja ilmanvaihto, siellä on niin puhdas ilma ettei kodeissa kotilaitteilla sellaiseen pääse.

musitisi virkistykseksi:

"voisin kuvitella, että myös ylipainoisten keskuudessa on siitepöly- ja homeitiöallergisia ja myös vähätuloisia.  Lopettakaa yliapinoisten haukkuminen, jos jotain sillä saatte, niin sen, että eivät varmasti lähde kuntoilemaan"

Maailma on selityksiä täynnä.

Sitten on niitä jotka pudottavat painoa ihan vain kävelemällä. Ei hienouksia, ei selityksiä, ei kalliita kenkiä, ei mitään. Ihan vain että makaamiseen ja selittämisen sijaan liikkuu. Liikkuu jotenkin. Siinä ne kalorit kuluu.

Vierailija
720/884 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinällänsä siitä, että mainitaan ylipainosta vaan se, että menit lääkäriin minkä vaivan vuoksi tahansa niin aina vaivan syyksi lääkäri laittaa sen ylipainon.

Itselläni kokemus tälläisestä tilanteesta. Olen 195cm pitkä ja pari vuotta sitten painoin 90kg, kun sairauteni alkoi. Oireisiin liittyi pahoinvointia ja oksentelua, pienestäkin fyysisestä rasituksesta rupeaa oksettamaan. Harrastin liikuntaa säännöllisesti siten, että lenkkeilin/hölkkäsin päivässä 10km töihin (välillä 20km) ja kävin salilla (olen pelastaja ammatiltani, tai nykyisin sairaudesta johtuen eläkkeellä oleva). Liikunta ja salilla käynti loppu tästä rasituksesta johtuva oksentelun vuoksi. Syytä koskaan oireiden aiheuttajaksi ei löytynyt mutta erinäisiä epäilyjä karsittiin erinäisillä hoitotoimenpiteillä ja kokeiluilla ja testeillä. Sain lääkkeen jolla on taipumusta tuoda lisäkiloja. Lääkkeen ja liikunnan jäämisen vuoksi paino nousi 30kg ja nyt lääkäri keksi sanoa, että tämä vaiva (jonka alkaessa olin fyysisesti hyvässä kunnossa ja ylipanoa ei ollut) johtuu siitä, että minulla on ylipainoa ja minun pitäisi saada pois kiloja.

Ootko käynyt lääkiksen vai missä opit että se ylipaino on sellainen asia että sen voi terveyden arvioinnissa sivuuttaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi