Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääke­tieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta

Vierailija
01.08.2020 |

Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.

Kommentit (884)

Vierailija
341/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on vain yksi tapa vihata itseään, pahoinpidellä omaa vartaloaan olemalla välittämättä siitä ja kohdella sitä kaltoin. Oikea ja pysyvä keino olisi selvittää taustalla olevat syyt ja alitajuiset asenteet. Kaikki muu on kaivoon kannettua vettä.

Vierailija
342/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoinen ei jaksa kuulla lääkäriltä ylipainostaan jos on joutunut vuosikaudet kuulemaan ilkeilyä siitä. Lisäksi jos oma mielentila ei ole valmiudesssa laihduttamisen kaltaiseen ”ryhtymiseen”, on ihan sama mitä lääkäri sanoo.

Laihtuminen ei ole vaikeaa, mutta se alkaa korvien välistä. Niin kauan kun ihminen perustelee ylipainoaan stressillä, kiireellä, masennuksella, köyhyydellä yms. hän ei ole vielä oikeassamielentilassa saamaan painoaan alemmas.

Oikean mielentilan sijaan käyttäisin sanaa elämäntilanne. Aika vaikea olla vaikka uupunut omaishoitaja ja terveyttään vaaliva laihduttaja yhtä aikaa, koska laihduttaminen vaatii tervettä itsekkyyttä, joka useilta puuttuu, ja riittävästi aikaa itselle.

Eikä vaadi. Se vaatii, että aamuisin syö vaikka puuron eikä sokerinaksuja. Se vaatii, että lounaalla syö tomaattipastaa, eikä lihapiirakkaa nakilla ja se vaatii, että välipalaksi syö omenan eikä kahvileipää ja se vaatii, että illalliseksi paistaa kalafileen ja keittää vihanneksia eikä osta uppopaistettua pitsaa. Ja se vaatii, että oppii katsomaan televisiota ilman naposteltavaa ja se vaatii, ettei ole napostelemassa euokaaikoijen ulkopuolella.

Kukaan ei ole puhunut syömisen lopettamisesta, vaan niiden ruokien vaihtamisesta toisiin. Koska kai se väsynyt omaishoitaja nyt sentään jotain syö?

Sinulla on ihan vääristynyt käsitys ylipainoisen ruokavaliosta. Eikä mitään käsitystä missä miekentilassa ollaan burn outin partaalla.

Menin kehonkoostumusmittaukseen, koska olen lihonut ja tunnen siitä syyllisyytyä eikä elämäntilanne ole hallittu. Fyssari totesi, että geitä vaikka se paperi ikkunasta, äläkä masennu tuosta tuloksesta, ylipaino ja sen hallinta ei ole nyt tärkeintä. Hän tajusi, että priorisoin sen kyllä "vastuullisesti", kun tilanne vähän paranee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entsisenä lihavana ärsyttää lihavien uhrituminen. Tuntuu että moni lihava ei suostu ottamaan vastuuta omasta lihavuudestaan. Kaikki muu on syypää lihavuuteen paitsi oma itse.

Tosiasia on, että lihavuus johtuu usein väärästä ruokavaliosta ja liian isoista annokoosta. Ja herkkujen syömisestä. Sokeri, hiilari ja rasvakoukusta. Tätä ei vaan haluta tunnustaa. Aikuinen istumatyötä oleva nainen saattaa myös kuluttaa alle keskiarvon 2000 kaloria päivässä. Minulle erikoislääkäri lihavuuuden hoitokeskuksessa laski että kulutan itse 1400 kaloria päivässä koska olen todella lyhyt ja pienikokoinen.

Lihavat lihovat koska syövät väärin.

Nimenomaan. Laihdun heti kun joku tekee annokset valmiiksi. Odotan, että joku keksii sellaisen palvelun.

Ei ju******ta, et ole tosissasi!? Ravintolat, koskaan kuullut? Niissä annokset tuodaan nenän eteen valmiina, tuskin mättökokoisina. Vaan anna kun arvaan: sulle ravintola tarkoittaa Raxia, Tallinnan laivan buffaa tai mitä tahansa muuta jossa voi ahtaa 30 henkilön kalorimäärän kerralla.

Toisekseen, tuollaisia ateriapalvelujakin on olemassa jos oikeasti haluaisi lopettaa ylensyönnin. Kallista kyllä mutta ateriakokonaisuudet ja kalorit laskettu valmiiksi. Kallista se obeesina olo vasta onkin!

Aamiainen, lounas, päivällinen ja illallinen. Kaikki ravintolasta kuusihenkiselle perheelle. Ou jee!

Enkä usko, että saisi riittävän pienillä kaloreilla.

Mitenkäs olisi kattilallinen pikakaurapuuroa aamulla kaikille (5 minsaa tekemiseen) ja maitoa siihen päälle ja täysmehua? Lounas muutama pesty tomaatti, kalkkuna leikkele ja ruisleipä siivu ja rucolaa jonka päälle jotain rasvaa kuten oliiviöljyä tai majoneesia? Välipalaksi eskimopuikko, mustikoita tai puolikas avokado ja päivälliseksi tonnikalapastaa? Onko tarpeeksi helppoa ja nopeaa tehdä ja laittaa pöydälle?

Vaihdella voit sitten noita vihanneksia ja marjoja sekä hedelmiä, lihoja ja kaloja, juuston kanssa ja pastaa, riisin, porkkanan, perunan tai lantin kanssa. Niin ja kaurapuuroa muiden viljojen kanssa. Näetkö, ei se nyt niin kovin monimutkaista ole.

Itsellä kaurapuuro aiheuttaa hirveän nälän. Mutta hienoa, tuletko tekemään nuo ateriat aina meille? Samalla kuuntelet hyi, en syö- osiot jokaiselta erikseen. Mä tiedän että tulen niin laihtumaan kun viimeinenkin lentää pesästä. Vhh on niin mun juttu.

Harmi kun pitää vielä 10v odotella, oonkohan sitten enää hengissä.

Kai nyt on jotain terveellistä on olemassa mitä voit syödä? Ohrapuuroa? Raakapuuroa? Avokadoa? Tai vaikka olet sitten syömättä, sen aamiaisen? Kehossasi pitäisi kyllä olla tarpeeksi sitä rasvakalorivarastoa mistä ottaa sitä energiaa.

Alat tuntumaan suorastaan provolta, kun mikään ei käy, eikä mihinkään ole aikaa.

Ongelma lieneekin siinä että kyse ei ole vain minusta.

Vierailija
344/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä siitä on ,että lääkäri kertoo potilaalle hänen olevan lihava? Kyllä potilas sen itse tietää ja lihavat yleensä tietävät elämäntavoista, laihduttamisesta ja ruokavalioista enemmän kuin se lääkäri. Jos se lihavuus ei ole potilaalle ongelma niin annetaan olla.

Vieläkö joku jaksaa tätä?

Siitä on kovan luokan tutkimusnäyttö, että lääkärin ottaessa asian puheeksi, potilas itsekin rupeaa miettimään asiaa enemmän, ja todennäköisyys elämänmuutokselle kasvaa.

Vaikka lihavuus ei ole potilaalle ulkonäköongelma, se on hänelle terveysongelma. Diabetes, syövät, sydän- ja verisuonit. Sitä paitsi näiden kaikkien hoitaminen vie järkyttävän määrän yhteiskunnallisia resursseja, joilla voitaisiin esimerkiksi parantaa vanhustenhoitoa.

Näinpä, mutta hienoa olisi, jos lääkärillä olisi antaa tehokas hoito-ohje pelkän puheeksiottamisen lisäksi. Mitä jos lääkäri päänsärkyä valittavalle sanoisi: "Teillä taitaa olla migreeniä, kannattaisi hoitaa se pois!" ja siinä kaikki. Taitaa lihavuus olla vaikeammin hoidettava vaiva.

Vierailija
345/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entsisenä lihavana ärsyttää lihavien uhrituminen. Tuntuu että moni lihava ei suostu ottamaan vastuuta omasta lihavuudestaan. Kaikki muu on syypää lihavuuteen paitsi oma itse.

Tosiasia on, että lihavuus johtuu usein väärästä ruokavaliosta ja liian isoista annokoosta. Ja herkkujen syömisestä. Sokeri, hiilari ja rasvakoukusta. Tätä ei vaan haluta tunnustaa. Aikuinen istumatyötä oleva nainen saattaa myös kuluttaa alle keskiarvon 2000 kaloria päivässä. Minulle erikoislääkäri lihavuuuden hoitokeskuksessa laski että kulutan itse 1400 kaloria päivässä koska olen todella lyhyt ja pienikokoinen.

Nimenomaan. Laihdun heti kun joku tekee annokset valmiiksi. Odotan, että joku keksii sellaisen palvelun.

Ei ju******ta, et ole tosissasi!? Ravintolat, koskaan kuullut? Niissä annokset tuodaan nenän eteen valmiina, tuskin mättökokoisina. Vaan anna kun arvaan: sulle ravintola tarkoittaa Raxia, Tallinnan laivan buffaa tai mitä tahansa muuta jossa voi ahtaa 30 henkilön kalorimäärän kerralla.

Toisekseen, tuollaisia ateriapalvelujakin on olemassa jos oikeasti haluaisi lopettaa ylensyönnin. Kallista kyllä mutta ateriakokonaisuudet ja kalorit laskettu valmiiksi. Kallista se obeesina olo vasta onkin!

Aamiainen, lounas, päivällinen ja illallinen. Kaikki ravintolasta kuusihenkiselle perheelle. Ou jee!

Mitenkäs olisi kattilallinen pikakaurapuuroa aamulla kaikille (5 minsaa tekemiseen) ja maitoa siihen päälle ja täysmehua? Lounas muutama pesty tomaatti, kalkkuna leikkele ja ruisleipä siivu ja rucolaa jonka päälle jotain rasvaa kuten oliiviöljyä tai majoneesia? Välipalaksi eskimopuikko, mustikoita tai puolikas avokado ja päivälliseksi tonnikalapastaa? Onko tarpeeksi helppoa ja nopeaa tehdä ja laittaa pöydälle?

Vaihdella voit sitten noita vihanneksia ja marjoja sekä hedelmiä, lihoja ja kaloja, juuston kanssa ja pastaa, riisin, porkkanan, perunan tai lantin kanssa. Niin ja kaurapuuroa muiden viljojen kanssa. Näetkö, ei se nyt niin kovin monimutkaista ole.

Itsellä kaurapuuro aiheuttaa hirveän nälän. Mutta hienoa, tuletko tekemään nuo ateriat aina meille? Samalla kuuntelet hyi, en syö- osiot jokaiselta erikseen. Mä tiedän että tulen niin laihtumaan kun viimeinenkin lentää pesästä. Vhh on niin mun juttu.

Nostan kädet pystyyn. Kun tilanne on tuo, ettei aika riitä kuin sokerinaksujen kaatamiseen lautaselle ja hesellä käymiseen ja lapset ovat niin kranttuja ettei mikään kelpaa kuin energiajuomat ja sipsit, niin valitettavasti en voi auttaa. Varsinkin kun vaikuttaa, että nuorin on jotain 8 vuotias ja nuo vanhemmat lapset täysin uusavuttomia auttamaan ruuanlaitossa.

Jotenkin luulisi, että teidän kiireellä ei ehtisi syödä mitään ja kaloreja kuluisi paljon. Mutta niin ei sitten kuitenkaan ole.

Krantut lapset, kyvyttömyys hallita arjen ajankäyttöä ja selitys miksi mikään terveellinen ei käy. Siinä selitys ylipainollesi.

Vierailija
346/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoinen ei jaksa kuulla lääkäriltä ylipainostaan jos on joutunut vuosikaudet kuulemaan ilkeilyä siitä. Lisäksi jos oma mielentila ei ole valmiudesssa laihduttamisen kaltaiseen ”ryhtymiseen”, on ihan sama mitä lääkäri sanoo.

Laihtuminen ei ole vaikeaa, mutta se alkaa korvien välistä. Niin kauan kun ihminen perustelee ylipainoaan stressillä, kiireellä, masennuksella, köyhyydellä yms. hän ei ole vielä oikeassamielentilassa saamaan painoaan alemmas.

Oikean mielentilan sijaan käyttäisin sanaa elämäntilanne. Aika vaikea olla vaikka uupunut omaishoitaja ja terveyttään vaaliva laihduttaja yhtä aikaa, koska laihduttaminen vaatii tervettä itsekkyyttä, joka useilta puuttuu, ja riittävästi aikaa itselle.

Eikä vaadi. Se vaatii, että aamuisin syö vaikka puuron eikä sokerinaksuja. Se vaatii, että lounaalla syö tomaattipastaa, eikä lihapiirakkaa nakilla ja se vaatii, että välipalaksi syö omenan eikä kahvileipää ja se vaatii, että illalliseksi paistaa kalafileen ja keittää vihanneksia eikä osta uppopaistettua pitsaa. Ja se vaatii, että oppii katsomaan televisiota ilman naposteltavaa ja se vaatii, ettei ole napostelemassa euokaaikoijen ulkopuolella.

Kukaan ei ole puhunut syömisen lopettamisesta, vaan niiden ruokien vaihtamisesta toisiin. Koska kai se väsynyt omaishoitaja nyt sentään jotain syö?

Mistä saa uppopaistettua pitsaa?

Vierailija
347/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt on jotain terveellistä on olemassa mitä voit syödä? Ohrapuuroa? Raakapuuroa? Avokadoa? Tai vaikka olet sitten syömättä, sen aamiaisen? Kehossasi pitäisi kyllä olla tarpeeksi sitä rasvakalorivarastoa mistä ottaa sitä energiaa.

Alat tuntumaan suorastaan provolta, kun mikään ei käy, eikä mihinkään ole aikaa.

Ongelma lieneekin siinä että kyse ei ole vain minusta.

Kohta oletkin selittänyt 80% kaikista eniten käytetyistä syistä miksi jotain ei voi tehdä.

Nyt siis syy on lastesi, joiden on syötävä aamuisin samaa kuin sinä. Heidän syöminen siis estää sinua halkaisemasta aamuisin avokadon ja sinua syömästä sitä?

Vierailija
348/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta nyt vaan on se, että harvaa kiinnostaa potentiaaliset terveyshaitat, ellei niiden välttely tapahdu luontaisen toiminnan kautta esim. Tupakansavu ärsyttää niin ei halua polttaa. Sen terveyshaitan pitää yleensä toteutua ennen kuin motivaatio syntyy.

Siksi pitäisi kai pureutua ehkä pikemmin taustasyihin ja yrittää tarjota apua niihin. Ja jos sitä ei osata, puhuminen on vähän turhaa.

Vierailija
349/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

It kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.

Tutkimusten mukaan liikunnan osuus laihtumisessa on pienempi kuin ravinnon. Ei tule kalliimmaksi syödä vähemmän. Eli tekosyitä kaikki! Tää paska mitä kaupassa myydään ihmisravinnoksi sisältää niin paljon kaikkea lisäaineita, että jo ne yksinään saavat lihomaan kun keho säilöö myrkkyjä läskiin. Joo ja on kokeiltu. Puhtaalla, hiilihydraatittomaalla ravinnolla putoaa paino kohtuullisen nopeasti ja nälkä häviää.

Minä en ole saanut painoa koskaan putoamaan muuten kuin liikunnan avustuksella. Se että vaan istuu nälkäisenä 16 tuntia päivässä tuolilla ja sohvalla ja yrittää meditoida nälän pois on minulle erittäin tehotonta. Liikunnan kanssa saa syödä +500 kcal ja näläntunne on jostain syystä pienempi kuin passiivisessa tilassa. Herkkujakaan ei tee mieli samalla tavalla. Uskon että liikunta on hyvä keino monille muillekin.

Vierailija
350/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa uppopaistettua pitsaa?

Pizza Hut esimerkiksi. Mutta luulen, että nuo Raxin pitsatkin ovat.

Kaikki pannupitsat nyt ainakin ovat sitä.

Vierailija
351/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai nyt tosissasi ehdota esikompuikkoa ja pastaa laihduttajalle lisänä puuro ja leipä?

Kerron esimerkin. Laihduin noin viisi kiloa. Tuli kesähelteet ja aloin syödä yhden eskimopuikon lähes joka päivä. Laihtuminen pysähtyi sitten siihen.

Toimistotyötä tekevän naisen ei kannata syödä tärkkelyshiilaria (puuro, leipä, pasta) yli sataa grammaa päivässä tai laihtuminen saattaa taas estyä, vaikka muuten kalorit kohdillaan. Elimistöjä on tietty erilaisia...

Mikään muu kuin kokonaisenergiansaanti ei ratkaise. Veikkaan että sinäkin söit vaan sen eskimopuikkosi kaiken muun ruuan _lisäksi_. Ihminen laihtuu kyllä vaikka pelkillä eskimopuikoillakin, jos lisäksi ei syö mitään muuta.

Vierailija
352/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai nyt tosissasi ehdota esikompuikkoa ja pastaa laihduttajalle lisänä puuro ja leipä?

Kerron esimerkin. Laihduin noin viisi kiloa. Tuli kesähelteet ja aloin syödä yhden eskimopuikon lähes joka päivä. Laihtuminen pysähtyi sitten siihen.

Toimistotyötä tekevän naisen ei kannata syödä tärkkelyshiilaria (puuro, leipä, pasta) yli sataa grammaa päivässä tai laihtuminen saattaa taas estyä, vaikka muuten kalorit kohdillaan. Elimistöjä on tietty erilaisia...

Eli laihduit kun söit kahvileipää ja sitten aloit sen sijaan syömään eskimopuikkoja ja aloit lihomaan?

Vierailija
353/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon pudotuksen ohjauksessa pitää olla myös tilannetajua. Ensimmäinen raskauteni oli tuulimuna. Kun kaavinnan jälkeen makasin osastolla, niin eikös sisään purjehtinut ravitsemusterapeutti kertomaan oikeanlaisista ruokailutottumuksista. Voin kertoa, että ajankohta oli harvinaisen väärä. Olin jo eläytynyt tulevaan vauvaan ja sitten sitä ei tullutkaan. Mietin, että kannattaako jatkaa elämää. Painonhallinta ei olisi sillä hetkellä voinut vähempää kiinnostaa.

Ja suurin osa ihmisistä laihduttaa ulkonäkösyistä, ei terveyden vuoksi (luin lehdestä).

Vierailija
354/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on ihan vääristynyt käsitys ylipainoisen ruokavaliosta. Eikä mitään käsitystä missä miekentilassa ollaan burn outin partaalla.

Menin kehonkoostumusmittaukseen, koska olen lihonut ja tunnen siitä syyllisyytyä eikä elämäntilanne ole hallittu. Fyssari totesi, että geitä vaikka se paperi ikkunasta, äläkä masennu tuosta tuloksesta, ylipaino ja sen hallinta ei ole nyt tärkeintä. Hän tajusi, että priorisoin sen kyllä "vastuullisesti", kun tilanne vähän paranee.

2,5 miljoona suomalaista burn outin partaalla? Älä ota ihan näin henkilökohtaisesti jokaista yleistä keskustelua.

Vierailija
355/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se omituista että joku luulee jengin laihtuvan kun saa valtion lenkkarit. Ystäväni on röntgenhoitaja ja hän on kertonut potilaiden lihonnen hänen opiskeluaikojen jälkeen  25-20 kg. Enää nykyään sairaalan päivytyksessä työssä oleva  röntgenhotaja ei voi tehdä työtään yksin   ilman nostoapua. Jotkut laaitteet ovat tarkoitettu vain normaalikokoisille. Lihavasta voi saada jonkun huonon kuvan,  mutta sen kuvan informaatio voi olla melkein nolla. Ulträänitutkimukset eivät myöskään onnistu oikein lihavilla. Kun apujoukot ovat asettelemassa jotain   130 kiloista ei ne kuvat nostoväelläkään parane.

Vierailija
356/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus aiheuttaa useita vaaratilanteita potilaan hoidassa jaon järkyttävä stressi terveydenhuollon ammattilaisille.

Esim. anestesialääkärin on usein todella vaikea saada intubaatioputkea paikalleen leikkauksissa, jos potilas on lihava. Tipan laitto on niin ikään vaikeaa, kun suonia ei saa näkyviin.

Kirurgille erityisesti lihavien leikkaukset ovat todella stressaavaa tavaraa, kun elimiä ja verisuonia on vaikea käsitellä sen rasvavuoren keskellä.

Lihavien hoito on todella kuormittavaa hoitajille ja aiheuttaa heille runsaasti rasitusvammoja ja selkäongelmia. Nosteleminen sängystä on hennolle naishoitajalle todella kova ponnistus.

Sydämen ja keuhkojen kuunteleminen ongelmallista, kun rasva peittää alleen sydämen sivuäänet, jotka voisivat johtaa sydänsairauden jäljille.

Lihavien kuvantaminen on vaikeaa, kun ultraäänessä rasva estää elinten oikeanlaisen hahmottamisen. Vatsan rtg-kuvassa suolen mutkia on vaikea havaita, ja siten akuutti vatsaongelma voi jäädä diagnosoimatta.

Syytä siinä sitten terveydenhuoltohenkilökuntaa hoitovirheestä.

Vierailija
357/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus aiheuttaa useita vaaratilanteita potilaan hoidassa jaon järkyttävä stressi terveydenhuollon ammattilaisille.

Esim. anestesialääkärin on usein todella vaikea saada intubaatioputkea paikalleen leikkauksissa, jos potilas on lihava. Tipan laitto on niin ikään vaikeaa, kun suonia ei saa näkyviin.

Kirurgille erityisesti lihavien leikkaukset ovat todella stressaavaa tavaraa, kun elimiä ja verisuonia on vaikea käsitellä sen rasvavuoren keskellä.

Lihavien hoito on todella kuormittavaa hoitajille ja aiheuttaa heille runsaasti rasitusvammoja ja selkäongelmia. Nosteleminen sängystä on hennolle naishoitajalle todella kova ponnistus.

Sydämen ja keuhkojen kuunteleminen ongelmallista, kun rasva peittää alleen sydämen sivuäänet, jotka voisivat johtaa sydänsairauden jäljille.

Lihavien kuvantaminen on vaikeaa, kun ultraäänessä rasva estää elinten oikeanlaisen hahmottamisen. Vatsan rtg-kuvassa suolen mutkia on vaikea havaita, ja siten akuutti vatsaongelma voi jäädä diagnosoimatta.

Tiedän, että laihduttaminen on vaikeaa, mutta tämä on vähän samaa kun heittäisi roskansa aina pihalle ja olettaisi, että muut siivoavat jäljet.

Kyllä täytyy olla kiitollinen näille ihmisille, että jaksavat. Itse en pystysi.

Vierailija
358/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä tästä ole selkeää systeemiä, kuka on juridisesti vastuussa, jos hoidon laiminlyönti tapahtuu vaikka siksi, että joitain seikkoja olisi ollut puolimahdoton havaita lihavilla henkilöillä.

Vierailija
359/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

selkeää vihamielisyyttä lihavia kohtaan tässä ketjussa. Olen miettinyt mitä teidän henkistä väkivaltaa käyttävien psyyken pahoinvoinnin taustalla on. Mikä vaurio tullut lapsuudessa, että etsitte itsellenne uhrin, jotta voitte sillä saada psyykeeseenne hyvän olon?

Oletteko koskaan miettineet, että ihmiset voi hyväkyä ihan sellaisina kuin he ovat? Olla ystävällinen toiselle vie toista paljon enemmän eteenpäin kuin hyökkäys. ihmistä ei tarvitse potkia maahan saadakseen hänet laihtumaan. Hänet voi nostaa ylös ja hän alkaa laihtua. Mutta ymmärrän, että sadistit eivät kykene ymmärtämään tätä.

Nykyinen paras ystäväni on lihava ja hän kärsii lihavuudestaan. Ennenkuin me tapasimme hän kärsi myös yksinäisyydestä. Oli ollut koulukiusattu lihavuutensa takia ja oppinut uskomaan, ettei kukaan voi olla hänen ystävänsä, koska hän on lihava. Me tutustuimme työpaikalla ja otin hänet mukaan ystäväpiiriini, kutsuin hänet herkutteluillallisille (meillä oli tapana tehdä sellaisia teemoitettuja herkkuillallisia, johon kutsuimme aina jonkun  asiantuntijan kertomaan kyseisen illanpääraaka-aineesta). Kutsuin hänet mukaan herkuttelemaan siitäkin huolimatta, että hän oli lihava, koska hänellä on oikeus syödä mitä haluaa ja päättää itse mihin haluaa ja voi osallistua ja mihin ei. Herkutteluiltamme kiertyvät aina yhden superaineen ympärille, viimeksi se oli mustikka. Teemme ja maistelemme kaikenlaisia hyviä ja herkullisia reseptejä, terveysruokia, koska olemmeterveyshulluja, niin myös uuusi ystävämme on. tiesinsenheti kun näin hänet töissä syömässä vesimelonia ja että miten hän aina ensin välipalapöydästä valitsi luonnon omia herkkuja ja oikein maiskutteli niitä alas. Tiesin, että hän sopeutuu erittäin hyvin joukkoomme.

uskalsin kutsua hänet mukaan siksikin että tiesin, ettei ystäväpiirissäni ole persoonallisuushäiriöisiä sadisteja, kiusaajia ja että kaikki hyväksyisivät hänet mukaan sellaisena kuin hän on  ja että kukaanei näkisi häntä lihavana, vaan uutena ystävänä.

minusta on ihanaa nähdä, että ystäväni voi hyvin ihmisten seurassa, että hän ei pyytele anteeksi olemassaoloaan, vaan nauttii elämästään. ja hän on alkanut myös laihtua. emme tee sitiä numeroa, koska kukaan meistä ei tavoittele hänen laihduttamistaan. se on 100% hänen päätöksensä. me olemme vain  hänen ystäviään ja ystävät ovat niitä, jotka hyväksyvät toisen juuri sellaisena kuin hän on.

olemalla hänen ystävänsä ja kutsumalla hänet mukaankaikkeen mitä yhdessä teemme, hän unohtaa olla se tyyppi, jota kaikkien on lupa haukkua ja kiusata. Viimeksi kävimme mustikkametsällä ja katselin kännykän sovelluksesta,että olimme kävelleet päivän aikana yli 20 kilometriä koiriemme kanssa tehden myös koko päivän ajan kyykkyä ja kumartelua, minä seuraan omaa liikuntaani, koska kuntoutan jalkaani auto-onnettomuudesta ja täytyy saada menetetty lihasmassa takaisin.  Saimme mojovan saaliin mustikkaa, uusi ystävämme oli onnesta puikeana, että pitää ostaa uusi pakastin, johon saa kaiken ja ajatelkaa, että saan sitten koko talven nauttia supermarjaa.

Aamen! Kiitos tästä ihanasta ja järkevästä kommentista! En olisi uskonut tällaista lukevani tässä ketjussa. Kiitos!

Vierailija
360/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se omituista että joku luulee jengin laihtuvan kun saa valtion lenkkarit. Ystäväni on röntgenhoitaja ja hän on kertonut potilaiden lihonnen hänen opiskeluaikojen jälkeen  25-20 kg. Enää nykyään sairaalan päivytyksessä työssä oleva  röntgenhotaja ei voi tehdä työtään yksin   ilman nostoapua. Jotkut laaitteet ovat tarkoitettu vain normaalikokoisille. Lihavasta voi saada jonkun huonon kuvan,  mutta sen kuvan informaatio voi olla melkein nolla. Ulträänitutkimukset eivät myöskään onnistu oikein lihavilla. Kun apujoukot ovat asettelemassa jotain   130 kiloista ei ne kuvat nostoväelläkään parane.

Tuli tästä mieleen, kun (olin kamppaillut painoni kanssa ja vähän oli tuolloin vielä ylipainoa, painoin yli 70 kg) olin menossa kuvaukseen reumaepäilyn takia, niin asettauduin jo laitteeseen ja uusi hoitaja tulee hätäisenä huoneeseen. Kuulen, kun puhuvat, että joku pöytä tai  laite ei kestä painoa niin paljon ja sitten minut käskettiinkin toisessa huoneessa olevaan laitteeseen. Onneksi selvisi, että se minun alkuperäisen tutkimuslaitteen sänky oli kestävämpi ja siihen tuotiin juuri ambulanssilla hyvin isoa potilasta, ja siksi mulle vaihdettiin laitetta. Mutta oikeasti hetken vielä kuvittelin olevani niin lihava kuin aiemminkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi