kissa synnytti pennut piiloon enkä löydä niitä
Elikkäs otsikko kertoo jo kaiken! Otin viimevuonna heinäkuun lopussa kissan ja nyt se on vuoden ikänen. Se on ollu raskaana ja aina tullu kuttuessa ja muutenki tosi sosiaalinen ollu.
No nyt olin sitte pari yötä poissa kotoa ja huutelin kissaani ja se tuli mutta se oli aivan järkyttävän laiha ja tissit oli isommat ko ikinä. Käy vain syömässä ja sitte ko kukkaan ei nää nii lähtee takasin pesueensa tykö.
Kauhea huoli siitä että miten löydän ne että sais sisälle laitettua. Kissa on ruukannu yötä päivää olla ulkona nyt kesällä ja ei oo viihtyny sisällä.
Oisko jollaki jotaki neuvoja miten löytäisin ne? Oisin tosi kiitollinen koska lukenu epäkivoja tarinoita pentueista jotka on tullu vasta reilun kuukauen ikäsenä pihalle ja että niille tulisi jotain käytöshäiriöitä jos heti joutusivat yhtäkkiä näkemään ihmisen yms.
Kommentit (50)
Meille kävi joskus myös noin. Kissa oli käynyt poikimassa naapurin puuvarastoon.
Kun kissa tulee sisälle syömään niin et päästä sitä silmistäsi. Kun se lähtee ulos menet varovasti perässä. Pentujensa luo se menee kyllä heti, ainakin jos ei huomaa sinun seuraavan.
En voi muuta kuin ihmetellä, miksi ihminen voi olla niin välinpitämätön, että pitää leikkaamatonta kissaa ulkokissana.
Olen muutenkin ulkokissojen pitoa vastaan, mutta voin sen vielä joten kuten (vastenmielisesti) niellä, jos kissa on leikattu ja talon ympäristö mahdollisimman turvallinen kissalle (täysin turvalliseksi sitä ei saa tietty ikinä muuta kuin rakentamalla ulkotarhan tai rajoittamalla ulkoilun valjaisiin).
Miksi otat kissan, jos et ole sen hoitoon perehtynyt? Mitä et selvästikään ole, jos et edes huomannut kissan olevan paksuna... Onko kissaa edes koskaan käytetty eläinlääkärillä antamassa rokotteet ja tarkistamassa terveys? Entä olettehan siirtyneet nyt penturuokaan kissan kanssa, kun sen energiantarve on pentujen vuoksi kasvanut räjähdysmäisesti?
Kissan löytymiseen en osaa antaa muuta neuvoa kuin yrittää seurata kissaa, kun tämä menee ulos.
Paheksun niiiin syvästi. Suomen löytöeläintarhat on kaltaisiesi kissanomistajien vuoksi täynnä kodittomia kissoja, kun ei viitsitä omasta kissasta huolehtia ja annetaan sen lisääntyä miten sattuu.
Seuraat kissaa, luulisi onnistuvan. Kyllä vielä n. 6-8-viikkoisetkin saa hyvin kesyyntymään vaikkei olisi ollut aiemmin ihmiskontaksia. Siinä 12 viikon kohdalla alkaa kesyttäminen olla jo haasteellista, juoksevatkin jo niin lujaa ettei saa kuin loukulla kiinni.
Leikkaamatta jättäminen on tietysti ulkoilevan kissan kohdalla typerää mutta eipä ne ikuiset sisäkissatkaan mitään onnellisia ole. Toivottavasti päästät valjaissa tai ulkoiluhäkkiin ulos jos sulla noita sisäkissoja on.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:16"]
En voi muuta kuin ihmetellä, miksi ihminen voi olla niin välinpitämätön, että pitää leikkaamatonta kissaa ulkokissana.
Olen muutenkin ulkokissojen pitoa vastaan, mutta voin sen vielä joten kuten (vastenmielisesti) niellä, jos kissa on leikattu ja talon ympäristö mahdollisimman turvallinen kissalle (täysin turvalliseksi sitä ei saa tietty ikinä muuta kuin rakentamalla ulkotarhan tai rajoittamalla ulkoilun valjaisiin).
Miksi otat kissan, jos et ole sen hoitoon perehtynyt? Mitä et selvästikään ole, jos et edes huomannut kissan olevan paksuna... Onko kissaa edes koskaan käytetty eläinlääkärillä antamassa rokotteet ja tarkistamassa terveys? Entä olettehan siirtyneet nyt penturuokaan kissan kanssa, kun sen energiantarve on pentujen vuoksi kasvanut räjähdysmäisesti?
Kissan löytymiseen en osaa antaa muuta neuvoa kuin yrittää seurata kissaa, kun tämä menee ulos.
Paheksun niiiin syvästi. Suomen löytöeläintarhat on kaltaisiesi kissanomistajien vuoksi täynnä kodittomia kissoja, kun ei viitsitä omasta kissasta huolehtia ja annetaan sen lisääntyä miten sattuu.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:21"]
Leikkaamatta jättäminen on tietysti ulkoilevan kissan kohdalla typerää mutta eipä ne ikuiset sisäkissatkaan mitään onnellisia ole. Toivottavasti päästät valjaissa tai ulkoiluhäkkiin ulos jos sulla noita sisäkissoja on.
[/quote]
Toki käydään päivittäin valjaissa ulkona ja lisäksi kissani pääsevät haistelemaan ulkoilmaan lasitetulla parvekkeella (jonne näin kesäisin vapaa pääsy lähes 24/7). Omat kissani ovat muuten löytöeläintalosta haettuja todennäköisiä entisiä ulkokissoja, joilla olen antanut uuden kodin entisen omistajan hylättyä oman kissansa. Olen myös ollut vapaaehtoistyössä löytöeläintalolla ja nähnyt sen läpi kulkevan kissamäärän (joista osa joudutaan lopettamaan, kun vanhat omistajat eivät kaipaa ja uusia koteja ei kaikille löydy) ja sen vuoksi omat asenteet ulkokissojen pitäjiä kohtaan ovat näinkin jyrkät.
Nyt menee asian vierestä mutta paheksun kyllä sisäkissojen ottajia. Kissan pitäminen sisäkissana on todellanräkkäystä kissalle. Kissa ei valjaissa tai häkissä pääse liikkumaan niin kuin sen olis tarvis.
Itselläni oli rotukissa sisäkissana mutta nähtyäni miten paljon onnellisempi ja tyytyväisempi se oli saadessaan liikkua ulkona vapaasti, luovutin sen paikkaan jossa sillä on siihen mahdollisuus.
mie kyllä tiesin että se on paksuna. Ja tiesin milloin suunnilleen synnyttääkin tai oikeastaan laskin ajan prikulleen mutta eipä tullu sillon. Kyllä minä kissani huolehin ja itseasiassa mulla on laillinen oikeus piettää kissaa irti minun pihalla:)
Meillä on muuten rauhallinen talo ja on ainut kissa, kaks koiraa jokka haukkuu aika paljon mutta häkeissä ovat. Ja kissa on pelänny niitä aina ja ei ole tullu toimeen.
Kiitti vinkeistä pittää yrittää nuita keinoja kuhan löytäsin sen katin jostain:)
Minä olen tehnyt samaa työtä ja toimittanut n. 30-40 villiintynyttä kissaa (todennäköisesti navettakissojen villiintyneitä jälkeläisiä, ei varsinaisesti kenenkään omistamia eikä "hylättyjä") eteenpäin. Silti olen sitä mieltä että pelkästään sisätiloissa olevat kissat ovat verrattavissa vangittuihin tarhaeläimiin, aika surullinen kohtalo niilläkin. Maatiloilla on onneksi menossa sukupolvenvaihdosten myötä muutos, yhä useammin navettakissat on leikattuja ja villiintyneiden poikasten määrä vähenee. Hyvä niin.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:21"]
[/quote]
Toki käydään päivittäin valjaissa ulkona ja lisäksi kissani pääsevät haistelemaan ulkoilmaan lasitetulla parvekkeella (jonne näin kesäisin vapaa pääsy lähes 24/7). Omat kissani ovat muuten löytöeläintalosta haettuja todennäköisiä entisiä ulkokissoja, joilla olen antanut uuden kodin entisen omistajan hylättyä oman kissansa. Olen myös ollut vapaaehtoistyössä löytöeläintalolla ja nähnyt sen läpi kulkevan kissamäärän (joista osa joudutaan lopettamaan, kun vanhat omistajat eivät kaipaa ja uusia koteja ei kaikille löydy) ja sen vuoksi omat asenteet ulkokissojen pitäjiä kohtaan ovat näinkin jyrkät.
[/quote]
Täysin villinä eläneenä kissan kohdalla onkin armeliaampaa lopettaa. Jos ei aikuisella kissalla ole koskaan ollut ihmiskontakteja, ei siitä enää lemmikkiä saa ja löytöeläintalossa pitäminen on lähinnä kidutusta. Useimmat tuollaiset täysin villit kissat vahingoittavat itsensä häkissä kun pyrkivät raivokkaasti vapauteen :(
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:26"]
ja nähnyt sen läpi kulkevan kissamäärän (joista osa joudutaan lopettamaan, kun vanhat omistajat eivät kaipaa ja uusia koteja ei kaikille löydy) ja sen vuoksi omat asenteet ulkokissojen pitäjiä kohtaan ovat näinkin jyrkät.
[/quote]
En sentään asu kaupungissa ja sen verran syrjässä että yks kolli kymmenen kilometrin sätteellä. että näin...
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:32"]
mie kyllä tiesin että se on paksuna. Ja tiesin milloin suunnilleen synnyttääkin tai oikeastaan laskin ajan prikulleen mutta eipä tullu sillon. Kyllä minä kissani huolehin ja itseasiassa mulla on laillinen oikeus piettää kissaa irti minun pihalla:)
[/quote]
Tiesit milloin pennut on tulossa ja silti päästit ulos? Jaha...
Ja on toki laillinen oikeus pitää vapaana pihallasi (kunhan se pysyys siellä, sillä pihan ulkopuolla kissa on lain mukaan heitteillejätetty), mutta eri asia on kuinka oikein se on kissan, naapureiden ja luonnon kannalta.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:39"]
Silti olen sitä mieltä että pelkästään sisätiloissa olevat kissat ovat verrattavissa vangittuihin tarhaeläimiin, aika surullinen kohtalo niilläkin.
[/quote]
Riippuu toki miten sisäkissaa pidetään. Jos kissa on sisällä ilman virikkeitä eikä kykene siellä lajillensa ominaisia käyttäytymismalleja ollenkaan toteuttamaan, niin toki. Mutta jos kissalle aktiivisesti keksitään virikkeitä ja huolehditaan mm. raapimis-, kiipeily- ja väijyntäpaikat, niin olen aivan eri mieltä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:44"]
Täysin villinä eläneenä kissan kohdalla onkin armeliaampaa lopettaa. Jos ei aikuisella kissalla ole koskaan ollut ihmiskontakteja, ei siitä enää lemmikkiä saa ja löytöeläintalossa pitäminen on lähinnä kidutusta. Useimmat tuollaiset täysin villit kissat vahingoittavat itsensä häkissä kun pyrkivät raivokkaasti vapauteen :(
[/quote]
Tietenkin villiintyneet kissat pitää lopettaa. Nehän on suorastaan tuhoeläimiä. Mutta kun löytötarhoissa joudutaan lopettamaan myös niitä ihania löllyköitä, jotka taatusti sopeutuisivat uusiin (tai takaisin vanhoihin) koteihin, jos koteja olisi vaan tarpeeksi tarjolla. :(
Joo, sitähän ne turkistarhaajatkin sanoo. Eläin on ihan onnellinen vangittuna jos annetaan vähän leluja :/
Ok. Ehkä jollain kartanonomistajalla voisi olla onnellinen sisäkissa, jos vielä pääsee vinttiin/kellariin hiirijahtiin, mutta tavallisessa 100-200-neliöisessä kämpässä (saati jossain kerrostaloluukussa!) harvoin on mahdollista rakentaa riittävästi viihdyketilaa kissoille.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:49"]
Riippuu toki miten sisäkissaa pidetään. Jos kissa on sisällä ilman virikkeitä eikä kykene siellä lajillensa ominaisia käyttäytymismalleja ollenkaan toteuttamaan, niin toki. Mutta jos kissalle aktiivisesti keksitään virikkeitä ja huolehditaan mm. raapimis-, kiipeily- ja väijyntäpaikat, niin olen aivan eri mieltä.
[/quote]
jos kissa ei halua olla sisällä niin kai mie sen sitten ulos päästän? ja vaikka minun kissa onki tuolla ulkona niin se kyllä ei haittaa naapureita jokka on kilometrien päässä? l
miten ihmiset voi tulla puhumaan asioista mistä ei tiiä paskan vittuakaan? hei haloo. pääasia ois varmaan vain se että saisin kissan ja pennut talteen sisälle että tietäsin niillä kaiken olevan hyvin? se ois sama ko ihminen teljettäis jonnekki ja sitä ei päästettäis minne hän haluaa.
camoon hei haloo!!! oon varmaan eka mailmassa jolle käy näin ja okei tulkaa puhumaan ja jauhamaan mikä on teistä oikein ymss.
Pointti tässä oli se että miten löytäisin ne pennut eikä se että kuinka "vastuuton" olen kun annan kissani olla vapaudessa enkä lukittuna jonnekkin missä on joku kiipeilypuu. Ulkona on niin paljon erilaisia viihykkeitä että mielellään nauttii kesästä ulkona ko että kattelee ikkunasta ulos.
talvella onki sitte sisällä enemmän ko haluais koska lapissa on pakkaset kovemmat ko teillä etelässä. tethän ootta melekhein samanlaisia ko net jotka puuttuu porohoitoon ja kertoo ettei se oo elinkeino!
Minun kissa nyt saa nauttia vapaudesta ja kaikilla ei oo sitä mahollisuutta. eli minun kissa on varmasti erittäin onnellinen.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:59"]
Joo, sitähän ne turkistarhaajatkin sanoo. Eläin on ihan onnellinen vangittuna jos annetaan vähän leluja :/
[/quote]
Vertaatko ihan tosissasi sisäkissan pitäjää turkistarhaajaan? Huh huh. Jokainen kissaihminenhän lisäksi tietää, ettei kissalle ole tärkeitä neliöt vaan kuutiot talossa. Kissalle pitää rakentaa liikkumatilaa ylöspäin lattiatasosta ja täten pienempikin neliömäärä riittää pitämään kissaa tyytyväisenä.
Kuinka montaa turkiseläintä käytetään päivittäin ulkoilemassa valjaissa, leikitetään, harjataan, opetetaan temppuja ja muutenkin pyritään antamaan älyllistä virikettä? Ja väitän, että turkiseläinten pientä häkkiä (jonka pohjakin on pelkkää ritilää) ei kukaan tervejärkinen voi verrata pieneenkään kerrostaloasuntoon.
Pidän vääränä, jos otetaan sisäkissa, jolle ei anneta virikkeitä. Näitäkin tapauksia on paljon ja näissä kissa monesti joko passivoituu tai alkaa käytösongelmaiseksi. Jos omistaja kuitenkin aktiivisesti osallistuu kissan virikkeellistämiseen, niin en näe mitä kissa voi jäädä vaille. Kertokaa minullekin. Se virikkeiden hankkiminen kissalle on omistajan hommaa. Laiska menee toki sieltä, mistä aita on matalin, ja törkkää kissan ulos, missä se "saa" virikkeellistää itse itsensä.
Minä uskon kyllä että ap:n kissa on onnellisempi kuin yksikään Suomen sisäkissa. Pennut saa kyllä talteen kun varovaisesti seuraa emoa. Ja tietenkin kannattaa sitten lähiaikoina leikkauttaa kun kerran on jostain onnistunut kollin luokseen houkuttelemaan :)
Niitä laiskoja sisäkissojen omistajia vaan on tuhottoman paljon. Todella harvoin näkee kissoille rakennettjua kunnon kiipeilyratoja yms. Ja edelleen on myös heitä, jotka eivät päästä kissoja ollenkaan ulos! Silloin kyllä kissan kohtalo on pitkälti yhtä surkea kuin noiden turkiseläinten. Kissan yksi olennaisimmista aisteista on hajuaisti. Sisätiloissa ei ole kissan hajuaistille luonnollisia virikkeitä, vähän sama kuin ihminen joutuisi elämään aina silmät sidottuina.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:59"]
[/quote]
Vertaatko ihan tosissasi sisäkissan pitäjää turkistarhaajaan? Huh huh. Jokainen kissaihminenhän lisäksi tietää, ettei kissalle ole tärkeitä neliöt vaan kuutiot talossa. Kissalle pitää rakentaa liikkumatilaa ylöspäin lattiatasosta ja täten pienempikin neliömäärä riittää pitämään kissaa tyytyväisenä.
Kuinka montaa turkiseläintä käytetään päivittäin ulkoilemassa valjaissa, leikitetään, harjataan, opetetaan temppuja ja muutenkin pyritään antamaan älyllistä virikettä? Ja väitän, että turkiseläinten pientä häkkiä (jonka pohjakin on pelkkää ritilää) ei kukaan tervejärkinen voi verrata pieneenkään kerrostaloasuntoon.
Pidän vääränä, jos otetaan sisäkissa, jolle ei anneta virikkeitä. Näitäkin tapauksia on paljon ja näissä kissa monesti joko passivoituu tai alkaa käytösongelmaiseksi. Jos omistaja kuitenkin aktiivisesti osallistuu kissan virikkeellistämiseen, niin en näe mitä kissa voi jäädä vaille. Kertokaa minullekin. Se virikkeiden hankkiminen kissalle on omistajan hommaa. Laiska menee toki sieltä, mistä aita on matalin, ja törkkää kissan ulos, missä se "saa" virikkeellistää itse itsensä.
[/quote]
Kissa, joka ei koskaan pääse juoksemaan ja kiipeilemään niin kovaa kuin kintuista pääsee on ihan yhtä kidutettu kuin koira, joka ei koskaan pääse juoksemaan vapaana vaan on koko elämänsä vain sisätiloissa, häkissä tai hihnassa.
Kissaa voi ja pitää ulkoiluttaa turvallisessa ympäristössä. Jos ei ole paikkaa jonne kissan voi turvallisesti päästä juoksemaan (esim. mökkiympäristö maalla tms), ei kissaa kannata ottaa. Vangittu kissa elää vain puolikkaan kissan elämän.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 22:22"]
Kissa, joka ei koskaan pääse juoksemaan ja kiipeilemään niin kovaa kuin kintuista pääsee on ihan yhtä kidutettu kuin koira, joka ei koskaan pääse juoksemaan vapaana vaan on koko elämänsä vain sisätiloissa, häkissä tai hihnassa.
Kissaa voi ja pitää ulkoiluttaa turvallisessa ympäristössä. Jos ei ole paikkaa jonne kissan voi turvallisesti päästä juoksemaan (esim. mökkiympäristö maalla tms), ei kissaa kannata ottaa. Vangittu kissa elää vain puolikkaan kissan elämän.[/quote]
Miksi kissa ei voisi toteuttaa tuota juoksu ja kiipeilytarvettaan sisätiloissa ja/tai ulkotarhassa? Minulla on ainakin asunnossani kattoon yltävät kiipeilypuut ja hyllypäällisetkin tyhjinä juurikin siksi, että kissa saa vedellä kiipeily/juoksuspurttejaan halutessaan sekä lattiatasossa että sen yläpuolella.
Maaseutu ei ole mitenkään varmasti turvallinen paikka kissalle ulkoilla ilman valvontaa. Kaikkea muuta. On petoeläimiä, autoja ja metsä-/peltokoneita. On sekopäisiä ihmisiä, joiden mielestä suurinta hupia on kiduttaa kissoja. Voi olla rotanmyrkkyjä, joita joku naapurimökin asukas on käyttänyt. Tai kissa voi joutua vahingossa lukkojen taakse johonkin naapurin venevarastoon ja nääntyä sinne kuoliaaksi.
Sisäkissa elää keskimäärin 10 vuotta pidempään kuin ulkokissa. Tämä jo kertoo, että ilman valvontaa ulkoilevaan kissaan kohdistuvat vaarat ovat todellisia (myös maalla).
Pistä sille kissalle valjaat kun se on sisällä ja sitten viet ulos. Eiköhän mene pentujensa luokse. Mikäli sillä ei ole jotakin todellista syytä varjella pentujaan ihmisiltä. Ettei siltä ole aikaisemmin otettu vastasyntyneitä pentuja pois ja tapettu niitä.
Tai onko sillä jotain muuta syytä piilotella pentujaan?
Onko teillä kovin levotonta kotona? Paljon pieniä lapsia? Koiria joitten kanssa se ei tule toimeen, paljon muita kissoja ym?