Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkäaikaistyöttömälle tuli työtarjous

Vierailija
08.07.2013 |

Olen pitkäaikaistyötön ja eräs vuokratyömesta otti yhteyttä. Ne tarjoaa puolen vuoden määräaikaisuutta kokoonpanotöissä alle 10 euron tuntipalkalla.

Menen nyt torstaina haastatteluun mutta en ole ajatellut suostua. Siihen on muutamakin täysin validi syy. Liukuhihnatyötä ei voi käyttää ponnahduslauttana parempiin hommiin. Puolen vuoden määräaikaisuus ei riitä että saisi ansiosidonnaisen työttömyysehdon täytettyä. Vaikka saisinkin neuvoteltua 10kk:n sopimuksen niin ansiosidonnaista saisin sen jälkeen vähän päälle 800 euroa kuussa käteen. Lopulta työ on vuokratyötä, mihin en ole ajatellut suostua.

Vaan onko teillä jotain sanottavaa tähän?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:49"]

Helppoahan se on potkia työttömiä, mitä jos osoittaisitte kerrankin sen syyttävän sormen sinne työnantajapuolelle? On vain hyvä, ettei työttömän tarvitse ottaa vastaan kusetushommia, joista ei hyödy muu kuin työnantaja. Työstä täytyy maksaa kunnon palkka, ja sillä on voitava elättää itsensä. Ei työtön hyödy mitään töistä joita on joskus ja jouluna, työtön joutuu usein pitkiksikin ajoiksi täysin ilman tuloja kun palkkatodistusten saanti viipyy eikä esimerkiksi soviteltua päivärahaa saa ennen kuin on toimittanut todistukset työkkäriin ja kelaan.

Mukavahan sitä maassa valmiiksi makaavaa on potkia ja nöyryyttää vielä lisää, mutta kokeilkaa joskus tarjota järkeviä ratkaisuja asiaan. Ja ei, työttömien sosiaaliturvan vieminen, työttömien potkiminen, työttömien nöyryyttäminen tai työttömien ilmaistöihin työntäminen ei ratkaise asiaa, se vain tuottaa teille itsellenne tyydytystä kun saatte rabgaista työttömiä työttömyydestään. Suomi on järkyttävä maa, kun työttömyyskorvauksistakin pitää olla katkera.

[/quote]

Ainakaan tuo ap:n kuvaama työ ei kuulostanut miltään huijaus- tai riistohommalta, vaan ihan normaalilta. Itse olisin ainakin ottanut homman vastaan, kun töitä kerran oikein tarjotaan. Vuokratyöt eivät ole sen huonompia kuin muutkaan hommat, voin kertoa kokemuksesta. Sama TES:n mukainen palkka niistä maksetaan kuin muillekin, ja tietysti myös kaikki lomakorvaukset ja vastaavat.

Vierailija
62/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa koko tässä avauksessa eniten se, ETTÄ MISSÄ TYÖKKÄRI ON KYENNYT TOIMITTAMAAN PITKÄAIKAISTYÖTTÖMÄLLE TYÖHÖNOSOITUKSEN??? Kertokaa heti mulle nyt! Oman paikkakuntani työkkäri ei ole kyennyt siihen vuosikausiin eikä varmaan kykene lähitulevaisuudessakaan. Se on pelkkä leimasinpaikka, ei sieltä mitään työtä välitetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:49"]

Mukavahan sitä maassa valmiiksi makaavaa on potkia ja nöyryyttää vielä lisää, mutta kokeilkaa joskus tarjota järkeviä ratkaisuja asiaan. Ja ei, työttömien sosiaaliturvan vieminen, työttömien potkiminen, työttömien nöyryyttäminen tai työttömien ilmaistöihin työntäminen ei ratkaise asiaa, se vain tuottaa teille itsellenne tyydytystä kun saatte rabgaista työttömiä työttömyydestään. Suomi on järkyttävä maa, kun työttömyyskorvauksistakin pitää olla katkera.

[/quote]

Itse en ole katkera työttömyysajan tuista tai muista korvauksista vaan vihainen ja ärtynyt tuosta asenteesta palkkatyötä kohtaan. Jossei jumankauta ole työttömien vika, niin jossain on mätää kun "ei kannata mennä töihin". Olen lopen kyllästynyt hakemaan Kelan etuuksia hoitovapaan aikana ja selvittelemään sekä makselemaan takaisin näitä tukia. Palaan riemusta kiljuen työelämään ja palkkatyöläiseksi, kun sen aika on. Ei tartte selvitellä tekemisiään muille kuin verottajalle.

Ja kertokaas asiantuntijat millä aloilla ja missä töissä noviisi, mahdollisesti vailla alan koulutusta ja työkokemusta (tai mitään koulutusta/työkokemusta) tienaa alkaen 10 €/tunti? Monesti työttömät ei alle sen voi edes harkita menevänsä töihin. Veikkaan, että aika moni työuraansa aloittava koulutettukin henkilö on "joutunut" nöyrtymään pikkuisen pienempään tuntipalkkaan ja on tehnyt useampia vuosia töitä melko hitaalla ansiotulojen kehityksellä.

Vierailija
64/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakelin lusmu. EN halua elättää sua. Ja teitoa ei pöntöllä näytä olevan. Liiton päivärahaoikeutta voi kerryttää pätkissäkin. Ja työttömänäkö ollessa on parempi ponnahduslauta. Työstä on aina parempi yrittää toiseen työhön.

Vierailija
65/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä, tyhmempi, SINÄ!!!!! Tuollaista en ottaisi töihin, mutta en halua elättääkään verorahoillani. Juokse mutkia ja muuta Kiinaan. Siellä saat hyvät tuet lusmuiluun.

Vierailija
66/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

itse en ole liki vuoteen ollut töissä verokortilla, ja tulotaso on kuiteskin ollut parempi, mitä töissä ollessa.

[/quote]

Onneksi valintasi näkyy myös eläkkeessäsi, jos sellaista joskus maksetaan.

Vierailija
67/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika asenneongelmaiselta vaikutat,ei ihmekään että olet pitkäaikaistyötön. Itse olen nyt vuoden etsinyt suunnilleen mitä tahansa työtä,ja ottaisin riemusta kiljuen vastaan puolen vuoden sopimuksen.

Vierailija
68/71 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa joo. "En aijo suostua vedätyksiin.". Eli olet selvästi päättänyt jo valita rottaloisen tien ja nyt keksit tekosyitä oikeuttaaksesi tämän. Ei kyse ole mistään vedätyksestä vaan perusduunista joka nyt sattuu olemaan keikkaluontoista. Ai se ei olekaan KONE:en toimitusjohtajat pesti? No ei sitten kannata ottaa! Herraties sitä joutuu ihan nousemaan aamulla töihin ja tekemään jotain! Eivätkä ne kehtaa maksaa edes miljoonia!

Tämä sama luritus on kuultu niin monen lurkin suusta että alkaa oikeesti harmittaa. Kyllä sitä itsekin on tullut oltua työharjotteluissa ( nollapalkalla! ), pätkässä ja kaikenmaailman kesätöissä joilla ei ole ollut mitään tekemistä nykyisen ammatin kanssa - ainoastaan se näyttöarvo että olen tehnyt _jotain_. Ja näissä paskahommissa työni olen tehnyt siihen malliin vastuullisesti ja hyvin että joka paikasta voinut ottaa esimiehen puhelinnumeron ja antaa aina seuraavassa hakemuksessa suosittelijana. Nyt olen ohjelmistoalan insinööri ja näinä epävarmoinakin aikoina melko stabiilisti työllistetty. 

Jos rottailet, niin rottaile kun kerran yhteiskunta vielä sen mahdollistaa. Mutta älä nyt jumalauta loukkaa meita työssäkäyviä veronmaksajia noilla naurettavilla tekosyillä. Varmasti joku pitkäaikaistyötön ilahtuisi jos pääsisi tuohon kulmaan kiinni ja saisi hieman omanarvontuntoa takaisin ja sinä kehtaat puhua vedätyksistä. Olet työtön omasta valinnastasi ( kirjaimellisesti; olet työtön -> sinulle tarjotaan kokoonpanopätkää -> et ota vastaan -> olet edelleen työtön ) ja siitä on ihan turha koittaa venkoilla kaikenmaailman höpöhöpö "mutta kun se on vuokraduunia!" selittelyillä - kieltäydyt työstä. Piste.

Pistä pystyyn oma firma niin ei ainakaan kukaan pääse vedättämään ja työllistät itse itsesi - ehkä tulevaisuudessa voit sitten vedättää jotain pitkäaikaistyötöntä omalla kokoonpanolinjallasi.

Vierailija
69/71 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 19:46"]

Kuulostaa toki riistämiseltä, mutta pystytkö ajattelemaan niin päin että, heti kun saat työn itsellesi alat tehtailemaan työhakemuksia muihin parempiin alan töihin.

Ilmoitat tietenkin työstatukseksi että olet "työssä" näissä hakemuksissasi.

Työssäolevat saavat paremmalla varmuudella uuden työpaikan, kuin työtömänä oleviin verrattuna.

Eli käytät puhtaasti pelkkänä ponnahduslautana tuon tarjotun työn.

Miltä kuulostaisi?

Sain itse hyväpalkkaisen työni juuri näin menettelemällä.

[/quote]

Tässä hyvää vinkkiä, piti lainata vielä erikseen että korostuisi.

Vierailija
70/71 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei muuten aina pidä paikkaansa että työnantajat palkkaavat vai töissä olevia. Itse sain nykyisen työpaikan, olin työttömänä. Sanoivat suoraan, että kun hakemuksia tuli yli sata niin joukosta karsittiin heti pois kaikki jo töissä olevat koska halutiin että työt voitiin aloittaa viipymättä. Ja jos olet ollut vuoden tai yli työttömänä voi työnantaja anoa tukea työllistymiseen.

Vierailija
71/71 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin ehdottomasti kokeilemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän