Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkäaikaistyöttömälle tuli työtarjous

Vierailija
08.07.2013 |

Olen pitkäaikaistyötön ja eräs vuokratyömesta otti yhteyttä. Ne tarjoaa puolen vuoden määräaikaisuutta kokoonpanotöissä alle 10 euron tuntipalkalla.

Menen nyt torstaina haastatteluun mutta en ole ajatellut suostua. Siihen on muutamakin täysin validi syy. Liukuhihnatyötä ei voi käyttää ponnahduslauttana parempiin hommiin. Puolen vuoden määräaikaisuus ei riitä että saisi ansiosidonnaisen työttömyysehdon täytettyä. Vaikka saisinkin neuvoteltua 10kk:n sopimuksen niin ansiosidonnaista saisin sen jälkeen vähän päälle 800 euroa kuussa käteen. Lopulta työ on vuokratyötä, mihin en ole ajatellut suostua.

Vaan onko teillä jotain sanottavaa tähän?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin aikoinaan kokoonpanotyöhön. Onneksi työnantajilla oli siihen aikaa pitempi pinna. Ei siinä mitään olin aina työajalla töissä ja olin kyllä ahkera mutta...minulle piti kokeilla useampaa hommaa, koska sorminäppäryyttä ei kerta kaikkiaan ole. Puolitoista vuotta mulle koetettin etsiä sopivaa hommaa ja siirrettiin toiseen. Koetin sanoa, että voisi tehdä toimistohommia, mutta sitä ei kuunneltu, vaan otettiin ulkopuolinen; eivät uskoneet, että osaisin kun en osannut kokoonpanotöitä. Mulla oli silloin kauppiksen iltalinja kesken.

Onneksi sen puolentoista vuoden jälkeen sain toimistohommia toisaalta. Numeroiden kanssa olen loistava, vaikka mikään muu ei sujukaan. Työttömänä oli raskainta, kun olisi pitänyt osata kaikkea tai muuten on laiska. Mulla ei kertakaikkiaan suju mikään, missä pitää olla käden taitoja, mutta se on kuulemma vain laiskuutta jos on työtön. Nykyään olen kouluttautunut ihan toiselle alalle ja on vakityö. Nyt kun sanon, etten sovellu käsityö- tai hoitoammatteihin, niin kaikki ymmätävät, että näin on  - työttömänä ollessani sitä ei ymmärtänyt kukaan, vaan olisi pitänyt olla soveltuva kaikkeen. Sanoinkin monesti, että jos olisin niin yli-ihimnen, että osaisin mitä tahansa, tuskin olisin työtönkään ollut. 

Vierailija
42/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustana minun ajatukselle on että kyseinen työ ei kerrytä ammattitaitoa eikä sitä toisinsanoen voi käyttää hyväksi tulevaisuudessa eikä se edesauta työllistymistä.

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 19:46"]

Kuulostaa toki riistämiseltä, mutta pystytkö ajattelemaan niin päin että, heti kun saat työn itsellesi alat tehtailemaan työhakemuksia muihin parempiin alan töihin.

Ilmoitat tietenkin työstatukseksi että olet "työssä" näissä hakemuksissasi.

Työssäolevat saavat paremmalla varmuudella uuden työpaikan, kuin työtömänä oleviin verrattuna.

Eli käytät puhtaasti pelkkänä ponnahduslautana tuon tarjotun työn.

Miltä kuulostaisi?

Sain itse hyväpalkkaisen työni juuri näin menettelemällä.

[/quote]

11: vaikkei nettoaisikaan kun pari euroa tunnissa niin työn olisi oltava sellainen minkä päälle voi rakentaa tulevaisuutta. Puolen vuoden pätkätyö bulkkihommissa vuokratyöfirman kautta ei jätä käteen mitään kun se päättyy. Ei ammattitaitoa, ei ansiosidonnaisia eikä oikeastaan mitään muuta kun se puolen vuoden työllisyysjakso. Muuten hyviä neuvoja ja kiitokset niistä.

Tämä taas on niin nähty ja kuultu. "Ole vuoden-pari harjoittelijana, niin sinut saatetaan vakinaistaa jos onnistaa". Kyse on niin isosta valheesta ettei mitään rajaa, samaa luokkaa kun että inflaatio syö asuntolainan, poliisi on ystäväsi ja poliitikot on rehellisiä. Todellisuudessa on työntekijän oma asia edellyttää hyväksyttäviä työssäoloehtoja.

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:09"]

Jos teet työsi hyvin ja pelaat korttisi oikein, jakso voi saada jatkoa, ehkä voit jopa myöhemmin päästä suoraan kyseisen firman palkkalistoille ohi vuokrafirman. Samoin muita töitä hakiessa olet työssäolevana paremmassa asemassa kuin pitkäaikaistyöttömänä.

[/quote]

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:11"]

Se on tietenkin eri asia, jos olisi vain osa-aikatyö. Kieltäytymisestä ei tule edes karenssia, sillä työttömyysturvalain mukaan on oltava käytettävissä kokoaikatyöhön.

14 ei tiedä mitään työvoimatoimikunnan käsittelemistä asioista, sillä ne eivät saa aikaan edes oikaisupyyntöä, jotka taloyhtiön pyykkivuorosta selittelevät.

Pitkäaikaistyöttömille harvemmin muuta on tarjolla kuin bulkkiduunia.

[/quote]Hä? Onko tuollaista sääntöä että osa-aikatyöstä saa kieltäytyä? Mikä tuntimäärä siihen katsotaan, onko 30h/vko kokoaikatyö? Oikeastihan se ei ole, mutta jossain muualla on tulkittu kokoaikaiseksi.

[/quote]

Ei osa-aikatyöstäkään saa kieltäytyä, eikä päivän keikasta. Tosin työkkärihän ei lähellekään kaikista kieltäytymisistä tiedä.

Ohis

Vierailija
44/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hoi, sun tilanne ei muutu miksikään, otatpa työn vastaan tai et. Eikä sun ammattitaitokaan lisäänny kummassakaan tapauksessa. Kuten tuolla ketjussa jo aikaisemmin sanottiin, olet jo täysin out työmarkkinoilta ja olethan sen itsekin jo huomannut kun kerrot itsesi pitkäaikaistyöttömäksi. Uran etenemisestä sun ei siis tarvitse enää huolehtia.

Vierailija
45/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin vastaan siitäkin syystä, että voisin olla YLPEÄ itsestäni.

Vierailija
46/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en päässyt työttömänä ollessani edes oman alani liukuhihnahommiin vaikka osaamista olisi ollut.

Hain ihan suoraan (niihinkin) ja vuokrafirmojenkin kautta, mutta en kelvannut.

Onneksi lopulta sain vanhan työni takaisin. Suunnittelijaksi ja protoja kokoamaan kelpasin, vaikka tuotantoon eivät huolineet.

Vierailija
47/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 19:48"]

Kuulostaa toki riistämiseltä, mutta pystytkö ajattelemaan niin päin että, heti kun saat työn itsellesi alat tehtailemaan työhakemuksia muihin parempiin alan töihin.

Työssäolevat saavat paremmalla varmuudella uuden työpaikan, kuin työtömänä oleviin verrattuna.

Miltä kuulostaisi?

[/quote]

No justhan ap sanoi että kyse on bulkkiduunista jota ei voi käyttää ponnahduslautana. Tuo on tokikin totta, että työnantajat ottavat mieluiten aina hommiin sen jolla on jo työtä kuin työttömän.

[/quote]

Bulkkiduunikin on parempi ponnahduslauta kuin pitkäaikaistyöttömyys. Jos ihan oikeasti haluaa oikean työn löytää.

Vierailija
48/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 19:48"]

Miltä kuulostaisi?

[/quote]

No justhan ap sanoi että kyse on bulkkiduunista jota ei voi käyttää ponnahduslautana. Tuo on tokikin totta, että työnantajat ottavat mieluiten aina hommiin sen jolla on jo työtä kuin työttömän.

[/quote]

Bulkkiduunikin on parempi ponnahduslauta kuin pitkäaikaistyöttömyys. Jos ihan oikeasti haluaa oikean työn löytää.

[/quote]

Ap ei pääse enää minkäänlaiselle ponnahduslaudalle, vaikka odottaisi lopun ikäänsä. Kuten sanottu, on jo ulkona työmarkkinoilta pitkäaikaistyötön kun on.

Vierailija
49/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tähän asti aina ottanut vastaan kaikki tarjotut määräaikaiset, osa-aikaiset työnpätkät mitä olen saanut. Mitään hyötyä palkan lisäksi niistä vaan ei ole mulle ikinä ollut. En ole saanut niitä käytettyä ponnahduslautana yhtään mihinkään ikinä, eikä ns. jalan saaminen ovenrakoon ole auttanut sillä vakipaikan on aina saanut joku muu.

Minun kokemukseni mukaan ei kannata ikinä mennä työhön johon ei oikeasti halua ja joka ei ole vakituinen ja kokoaikainen. Ei ole mitään hyötyä pätkien tekemisestä eikä valmiudesta ottaa vastaan mikä vaan työ. Päin vastoin, sitten ei enää ainakaan saa ikinä mitään oikeaa työtä jos suostuu määräaikaisuuksiin ja oman alan ulkopuolisiin täytetöihin.

Vierailija
50/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sulle useinkin työtarjouksia? Mitä menetät jos otat tarjotun työn vastaan?

Vierailija
51/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 13:13"]

Tuleeko sulle useinkin työtarjouksia? Mitä menetät jos otat tarjotun työn vastaan?

[/quote]

Etkö lukenut ap:n viestiä ollenkaan? Siinähän se kertoo miksi ei kannata ottaa työtä vastaan.

Vierailija
52/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyöttömän kannattaa ottaa työvastaan ihan jo siitä syystä, että osoittaa olevansa työhaluinen. Työnantaja palkkaa mielummin töihin henkilön, joka on ollut välillä töissä, kuin henkilön, joka on pitkäaikaistyötön. Edes uudelleen kouluttautuminen ei tuollaisessa tilanteessa auta.

Vierailija
53/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiko tuo olisi ihan kiva vaihtelu siihen kotona napottamiseen. Tutustuisit samalla uusiin ihmisiinkin, tiiä mitä kivaa uutta tulisit kokemaan!

anna mennä, äläkä pohdi liikoja!

Vierailija
54/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa. Maa täynnä pullollaan "surullisia" tarinoita liian hyvästä sos.turvasta ja kannustinloukusta. Pitkäaikaistyöttömänä olet todennäköisesti asioinut myös sossussa. Kysypä saisitko esim. ensimmäiseksi kk:ksi työhön mennessä bussilipun tai vastaavan summan rahana? Harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta voisi herua. Ei sitten ihan niin kovaa koske mennä palkkatyöhön ja ansaita oma elantonsa.

Vierailija
55/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:25"]

Hoh hoijaa. Maa täynnä pullollaan "surullisia" tarinoita liian hyvästä sos.turvasta ja kannustinloukusta. Pitkäaikaistyöttömänä olet todennäköisesti asioinut myös sossussa. Kysypä saisitko esim. ensimmäiseksi kk:ksi työhön mennessä bussilipun tai vastaavan summan rahana? Harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta voisi herua. Ei sitten ihan niin kovaa koske mennä palkkatyöhön ja ansaita oma elantonsa.

[/quote]

Siis ihmisiä pitää houkutella toimeentuloa maksamalla ottamaan vastaan työtä maassa, jossa työttömyysprosentti lähentelee ennätyslukemia?

Huhhuh. En ole kokoomukselainen enkä oikeistolainen mutta pikkuhiljaa sitä alkaa toivoa, että joku purkaisi tuon järjettömän tukiaisten systeemin, joka on opettanut sadattuhannet suomalaiset siihen, että joku muu kustantaa heidän elämisensä ja hupinsa ja heillä on vielä oikeus marista, että muiden pitäisi kustantaa heille vielä enemmän asioita.

Vierailija
56/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 13:02"]

Mä olen tähän asti aina ottanut vastaan kaikki tarjotut määräaikaiset, osa-aikaiset työnpätkät mitä olen saanut. Mitään hyötyä palkan lisäksi niistä vaan ei ole mulle ikinä ollut. En ole saanut niitä käytettyä ponnahduslautana yhtään mihinkään ikinä, eikä ns. jalan saaminen ovenrakoon ole auttanut sillä vakipaikan on aina saanut joku muu.

Minun kokemukseni mukaan ei kannata ikinä mennä työhön johon ei oikeasti halua ja joka ei ole vakituinen ja kokoaikainen. Ei ole mitään hyötyä pätkien tekemisestä eikä valmiudesta ottaa vastaan mikä vaan työ. Päin vastoin, sitten ei enää ainakaan saa ikinä mitään oikeaa työtä jos suostuu määräaikaisuuksiin ja oman alan ulkopuolisiin täytetöihin.

[/quote]

No hoh hoijaa, mitähän muuta hyötyä minä olen työstäni saanut kuin palkan? Mitähän muuta hyötyä työstä yleensä pitäisi olla?

Vierailija
57/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh? Eihän tuo edes ole mikään huono työtarjous. Kyllä minä itse tuon ottaisin, jos ei muuta olisi tarjolla. Eihän mistään kokoonpanotyöstä nyt mitään käsittämättömän suuria tuntipalkkoja voi odottaakaan. 8 tai 9 eurolla alkava tuntipalkka ei edes ole mitenkään huono! Et varmaankaan ikinä saa töitä, jos työn pitää olla aina jotain luxus-hommaa.

Vierailija
58/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoahan se on potkia työttömiä, mitä jos osoittaisitte kerrankin sen syyttävän sormen sinne työnantajapuolelle? On vain hyvä, ettei työttömän tarvitse ottaa vastaan kusetushommia, joista ei hyödy muu kuin työnantaja. Työstä täytyy maksaa kunnon palkka, ja sillä on voitava elättää itsensä. Ei työtön hyödy mitään töistä joita on joskus ja jouluna, työtön joutuu usein pitkiksikin ajoiksi täysin ilman tuloja kun palkkatodistusten saanti viipyy eikä esimerkiksi soviteltua päivärahaa saa ennen kuin on toimittanut todistukset työkkäriin ja kelaan.

Mukavahan sitä maassa valmiiksi makaavaa on potkia ja nöyryyttää vielä lisää, mutta kokeilkaa joskus tarjota järkeviä ratkaisuja asiaan. Ja ei, työttömien sosiaaliturvan vieminen, työttömien potkiminen, työttömien nöyryyttäminen tai työttömien ilmaistöihin työntäminen ei ratkaise asiaa, se vain tuottaa teille itsellenne tyydytystä kun saatte rabgaista työttömiä työttömyydestään. Suomi on järkyttävä maa, kun työttömyyskorvauksistakin pitää olla katkera.

Vierailija
59/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:49"]

Helppoahan se on potkia työttömiä, mitä jos osoittaisitte kerrankin sen syyttävän sormen sinne työnantajapuolelle? On vain hyvä, ettei työttömän tarvitse ottaa vastaan kusetushommia, joista ei hyödy muu kuin työnantaja. Työstä täytyy maksaa kunnon palkka, ja sillä on voitava elättää itsensä. Ei työtön hyödy mitään töistä joita on joskus ja jouluna, työtön joutuu usein pitkiksikin ajoiksi täysin ilman tuloja kun palkkatodistusten saanti viipyy eikä esimerkiksi soviteltua päivärahaa saa ennen kuin on toimittanut todistukset työkkäriin ja kelaan.

Mukavahan sitä maassa valmiiksi makaavaa on potkia ja nöyryyttää vielä lisää, mutta kokeilkaa joskus tarjota järkeviä ratkaisuja asiaan. Ja ei, työttömien sosiaaliturvan vieminen, työttömien potkiminen, työttömien nöyryyttäminen tai työttömien ilmaistöihin työntäminen ei ratkaise asiaa, se vain tuottaa teille itsellenne tyydytystä kun saatte rabgaista työttömiä työttömyydestään. Suomi on järkyttävä maa, kun työttömyyskorvauksistakin pitää olla katkera.

[/quote]

Tuo ei ollut ilmaistyö, jota ap:lle tarjottiin. Etkö lukenut avausta?

Vierailija
60/71 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 19:49"]

EIkö olisi mukavampi elää itse hankkimillaan tuloilla kuin muiden kustantamalla sosiaaliturvalla? Ei tule sellaista oloa, että on taakkana muille.

[/quote]

Ja monikohan valtion tai kunnan palkalla elävä byrokraatti ajattelee näin? Suurempia taakkoja nämä ovat kuin työttömät. itse en ole liki vuoteen ollut töissä verokortilla, ja tulotaso on kuiteskin ollut parempi, mitä töissä ollessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi