Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sitä ferritiiniä voi parantaa ilman, että menee lääkäriin?

Vierailija
31.07.2020 |

Itsehoitoa?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on aika runsaat kuukautiset, joten syön menkkojen aikaan aina 100 mg rautaa päivässä, korvatakseni menetystä.

Vierailija
22/24 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan uskalla parantaa mitenkään, hb 160. Ferritiineistä ei tietoa. Ensi viikoksi tuli taas kutsu verenluovutukseen, mutta en tiedä voiko tällaisena aikana mennä vaikka vereni himottua onkin.

Olet joko huippu-urheilija, tupakoitsija tai sinulla on keuhkosairaus, eikö niin?

Nuorena olin raisu urheilija, en tupakoi, keuhkokuumeen sairastin 13-vuotiaana. Isot keuhkot tämän kokoiseksi ihmiseksi, mitattu on sairaalassa. Muuten ihan tavallinen täti.

Niinkö. Ihmeen korkea hemppa naiselle, jos nuo luettelemani eivät sitä selitä.

Mikä sen sitten selittää? Oma lääkäri käskee välillä lopettaa vihreiden puputtamisen.

Keltarauhashormoni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini on varastorautaa elimistössä. Rautavarastoja voi täyttää ja pitää yllä hankkimalla ravinnosta riittävästi rautaa. Parhaiten suolistosta imeytyy hemirauta, jota on erityisesti lihassa ja maksassa eli em. tuotteita kannattsa syödä. Myös kasvikunnan tuotteissa on rautaa. C-vitamiinia tarvitaan raudan imeytymiseen suolistosta, eli rautapitoisten ruokien yhteydessä kannattaa nauttia myös jotain missä on reilusti C-vitamiinia.

Mulle taas lääkäri sanoi, että harvemmin ferritiiniarvoa saa nostettua ruokavaliolla, mutta mene ja tiedä. Mä oon nyt syönyt kesäkuun alusta sellaista rautavalmistetta, jota voi ottaa milloin vain, ei tarvitse miettiä, mitä tai milloin on syönyt. Ei myöskään vaikuta mahan toimintaan. Tämä on ilmeisesti aika uusi valmiste, nimeltään Sideral. C-vitamiini on siinä valmiina. On sopinut mulle, jolle tavalliset rautavalmisteet aiheuttavat ummetusta ja vatsakipua. Tavalliset valmisteet on myös ollut vaikea saada sovitettua päivärytmiin ja monesti on sitten unohtunut ottaakin.

Oon menossa kohta verikokeisiin, saa nähdä, onko ferritiini noussut. Jos ei, saan sitten rautaa tiputuksena.

Vierailija
24/24 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan uskalla parantaa mitenkään, hb 160. Ferritiineistä ei tietoa. Ensi viikoksi tuli taas kutsu verenluovutukseen, mutta en tiedä voiko tällaisena aikana mennä vaikka vereni himottua onkin.

Olet joko huippu-urheilija, tupakoitsija tai sinulla on keuhkosairaus, eikö niin?

Mikäli asia on alapeukuttajille uusi, niin kyseiset tekijät todellakin vaikuttavat hb-arvoihin ja selittävät epätavallisen korkean arvon monien kohdalla.

Matala ferritiini usein nostaa hemppaa ensin.