Onko jokin vitamiinilisä saanut sinut piristymään?
Tuntuu kuin olisin aina sumussa ja väsynyt. Paikkoja särkee ja kolottaa ja olen vasta parikymppinen. Oletteko muut saaneet väsymykseen ja saamattomuuteen vitamiinilisistä apua? Jos niin mistä?
Kommentit (30)
Älä turhaan popsi mitään vitamiineja. Yleisin syy väsymykseen on liian vähäinen unen määrä. Jos olet varma, että nukut tarpeeksi, ja silti väsyttää, niin testauta hemoglobiini ja ferritiini. Ferritiini voi olla matala, vaikka Hb olisi normaali. Tämä on usein syynä etenkin naisten väsymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt vitamiini, mutta jodi. Olin väsynyt, mikään määrä unta ei meinannut riittää. Mulla todettiin sit jodin puutos. Sinänsä aika harvinainen juttu Suomessa, mut joo: jodi piristi tän tyypin.
Sinulla ehkä todettiin puutos, mutta summassa ei jodia kannata kenenkään alkaa popsimaan. Puutos on harvinaista, jos käyttää eläinkunnan tuotteita ja/tai jodioitua suolaa. Liikasaanti tekee häikkää kilpirauhaselle.
Totta. En alkanutkaan summassa popsimaan, vaan lääkärin määräämällä annostuksella. Mulla on siis jodin imeytymishäiriö ja siitä johtuva puutos.
Syön lautasmallin mukaan, liikun suositusten mukaan, syön vitamiineja suositusten mukaan ja silti olen puolikuollut ja zombi. Jotain vikaa on jossain. Joko minussa tai suosituksissa.
Veret tutkittu moneen otteeseen ja raudasta on joka kerta vajetta. Matala hb ja ferritiini. Kaikki muu ok. Se väsyttää.
Jos syö monipuolisesti, lihaa ja kaikkea, eikä juo, ei pitäisi tulla kovin helposti puutoksia.
Runsaat kuukautiset saa hb.n laskemaan, samoin vegaanius.
Kun ei ole mitään yhtä syytä, vaan se on jokaisella eri. Jos on selittämätöntä väsymystä, se pitää selvittää lääkärillä.
Jos oikein lähden pelottelemaan, mun työkaverillani syyksi löytyi syöpä.
Suurimmalla osalla näin ei kuitenkaan ole.
Magnesium sitraatti lopetti mulla yöllisen jalkojen jomotuksen.
B12, metyylikobalamiinimuodossa.