Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen itsepalvelukassalla

Vierailija
31.07.2020 |

Kun suomalainen menee itsepalvelukassalle, hän nostaa tuotteet yksitellen korista ensimmäiselle tasolle, näyttää lukijalle ja siirtää yksitellen seuraavalle tasolle. Sitten maksaa, ottaa kuitin, ja alkaa pakata ostoksia.

Sillä niitä tuotteitahan ei voi lukea niin, että ne ottaisi käpäläänsä suoraan korista, puhumattakaan, että siirtäisi ne samantien ostoskassiin valmiiksi.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ainakin sanottiin jossain kaupassa, ettei saa pakata suoraan kassiin, vaan pitää näkyä kaikki siihen asti kun on maksettu. 

Vierailija
2/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä tiedät siitä, miten suomalainen tekee? Tietosi ovat vain joistakin henkilöistä, ehkä ei monestakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan nähnyt kenenkään siirtävän niitä tuotteita korista ekalle tasolle.

Tosin itse maksan ensin ja pakkaan sitten, koska en yleensä osta kovin paljon enkä jaksa kaivella kori kainalossa kestokassia laukusta.

Vierailija
4/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ainakin sanottiin jossain kaupassa, ettei saa pakata suoraan kassiin, vaan pitää näkyä kaikki siihen asti kun on maksettu. 

Höpö höpö.

Vierailija
5/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä tiedät siitä, miten suomalainen tekee? Tietosi ovat vain joistakin henkilöistä, ehkä ei monestakaan.

Myyjänä näkee kaikenlaista.

Vierailija
6/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjänä näkee kaikenlaista.

Tee sitten työsi ja opasta.

Vierailija
7/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa aika usein pistotarkastuksia eikä sais silloin olla kassissa vielä ostokset. Tuota ekalle tasolle nostelemista en ole nähnyt. Missä minä käyn, niin tasolle mahtuu just ostoskori ja kaikki kyllä nostaa korin siihen

Vierailija
8/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt kenenkään siirtävän niitä tuotteita korista ekalle tasolle.

Tosin itse maksan ensin ja pakkaan sitten, koska en yleensä osta kovin paljon enkä jaksa kaivella kori kainalossa kestokassia laukusta.

Korin voi laittaa siihen ensimmäiselle tasolle.

Vierailija
9/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen suomalainen ja nostan ostokset suoraan kärrystä kassiin, lukijan kautta tietysti.

Vierailija
10/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, näkee että et ole maailmalla liikkunut. Suomalainen kauppa-asioiminen on tehokasta verrattuna moneen muuhun maahan.

Keski-Euroopassa asiakas latoo tavarat hihnalle, maksaa ostokset, latoo tavarat takaisin kärryyn, siirtyy pakkauspöydälle, nostaa tavarat ko. pöydälle, pakkaa siinä ja lähtee kaupasta. Suomalaiseen käytäntöön verrattuna siis monta ylimääräistä työvaihetta.

Vierailija
11/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa aika usein pistotarkastuksia eikä sais silloin olla kassissa vielä ostokset. Tuota ekalle tasolle nostelemista en ole nähnyt. Missä minä käyn, niin tasolle mahtuu just ostoskori ja kaikki kyllä nostaa korin siihen

Miksi ei saisi?

Vierailija
12/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin mahdotonta, jos on kärryt täynnä tavaraa. Koskaan ei ole K-ketjun kaupassa sanottu yhtäön mitään, kun pakkaan ostoksia samalla.

Vierailija
13/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

No usko tai älä, mutta näin minulle sanottiin, kun ihan ensimmäistä kertaa olin itsepalvelukassaa joskus aikoinaan käyttämässä ja heittelin tavarat suoraan pussiin. Sen jälkeen en ole koskaan edes yrittänyt pakata heti. 

Vierailija
14/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kassaa ennen on joku taso, minä lasken korin siihen, ja otan tavarat korista suoraan luettavaksi.

Monilla itsepalvelukassoilla se kone ei suostu lukemaan seuraavaa tuotetta ennen kuin edellinen on laitettu siihen tasolle, mikä on kassan jälkeen. Olen useamman kerran yrittänyt lukea seuraavaa tuotetta, kun edellinen on vielä kädessä. Ei onnistu, vaan pitää laittaa tasolle.

Jos ostan muovikassin ostoksilleni, avaan sen kassin siihen tasolle, ja laitan ostokseni suoraan sinne muovikassiin. Jos taas käytän reppua tms. joka itsessään painaa jotain, tämä ei toimi.

Vierailija
15/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin mahdotonta, jos on kärryt täynnä tavaraa. Koskaan ei ole K-ketjun kaupassa sanottu yhtäön mitään, kun pakkaan ostoksia samalla.

Ethän sinä itsepalvelukassalle voi mennäkään, jos on kärryt täynnä tavaraa. 

Vierailija
16/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin alkaa itsepalvelukassa valittamaan, jos tavaroita ei nosta skannauksen jälkeen tasolle. Se taso on todella pieni, joten itsepalvelukassa on hyödyttömiä minulle, kun viikon ostokset ei sovi siihen.

Vierailija
17/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse boikotoin itsepalvelukassoja aina silloin kun se vain suinkin on mahdollista. Valitsemalla sen, että joku "palvelee" minua kassalla samalla tuen ja ylläpidän työllisyytta ja usein, saan  kaupan kauniin päälle hymyn ja hyvänmielen.  

Vierailija
18/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän S-marketissa oli alussa sellaiset itsepalvelukassat, jotka alkoi huutaa punaisena jos laittoi ostokset kassiin ennen maksamista.

Vierailija
19/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu kaupasta. asioin kolmessa eri kaupassa: a, b, c.

kaupassa a ostoskori on laitettava ensin erilliselle tasolle, josta nostetaan yksi tuote kerrallaan koodinlukijaan ja sitten se siirretään pakkaustasolle. pakkaustasolle ei voi laittaa omaa kassia, koska koe tulkitsee sen sittenniin, että sinnelaitettiin jotain, jota ei näytety koneelle, josta seuraa ilmoitus,jossa pyydetään odottamaan myyjää. tässä kaupassa on myös ostoskorin kokoiset tasot, joten siinä saa sitten myös taiteilla ja toivoa ettei tuotteet tipu pakkaustasolta. tämän kaupan itsepalveutiskiä välttelen viimeiseen asti tai sitten käytän vain, jos ostan tuotteen tai kaksi.

kaupassa b, ostokset voi jättää kärryyn ja kärrystä piipata, mutta sitten ne täytyy laittaa pakkaustasolle, josta ne sitten pakataan kasseihin. tässäkin kaupassa pakkaustaso on pieni, mutta isompi kuin ostoskori. muutenkin saa toimia, mutta se on käytännössä hankalaa (ahdas itsepalvelutila). tässä kaupassa on lisäksi ulosmenoportti itsepalvelukassoilla, joissa on lukija, johon on näytettävä kuittia, joka avaa portin. 

kaupassa c (rakastan käydä tässä kaupassa itsepalvelukassoilla) voi toimia kahdella tavalla: 1) laitat kauppakassisi kärryihin avattuna, otat koodinlukijan kauppaan tullessasi, piippaat koodinlukijaan ostamasi tavarat ja laitat ne kauppakasseihin. kun olet ostaanut kaiken tarvitsemasi, tulostat kuitin, menet itseplavelukassalle, näytät kuittia kassan päätteelle, maksat ostokset ja lähdet kaupasta. 2) itsepalvelukassa, jossa on ihan normaali liukuhihnallinen kassa ja iso ja tilava pakkaustaso. näytät lukijalle ostoksesi miten parhaaksi näet, maksat ostokset, pakkaat ja lähdet kaupasta. 3) on myös ns. pieniä itsepalvelukassoja

rakastan tuota c-kaupan 1-vaihtoehtoa.

Vierailija
20/41 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän läheisessä Prismassa se vaaka on niin herkkä, että ostoksia ei pysty pakkaamaan suoraan kassiin.

Tai pystyy jos ostoksen voi asettaa suoraan oikeaan paikkaan eikä vahingossa liikauta muita ostoksia eikä koske kassin reunoihin eikä varsinkaan kahvaan. Niitä ostoksia ei perkele siirretä sen jälkeen kun ne on kerran asetettu pakkaustasolle.

Siinä saa kokea olevansa kuin joku indiana jones kristallikallon kanssa.

Kaiken muun hauskan lisäksi se ei tunnista kaikkia tuotteita tai niiden painoja, vaan jää vaatimaan, että aseta tuote kassiin. Sitten jos sen tuotteen nostaa kassista ja asettaa uudelleen niin se alkaa vaatimaan että viivakoodi pitää lukea uudestaan. ..ja kohta lasketaan myyjän kanssa onko kassissa ylimääräisiä ostoksia.

Juu, en asioi enää kyseisessä kaupassa.

Missään muualla ei onneksi ole tuommoisia ongelmia tullut eteen.