Juoppojen ystävien kuskaaminen
Tuli myöhään eilen illalla tarjous että parit kaverit on baarissa ja pitäisi lähteä viemään ne kotiin (9 kilometriä) kun ne on niin juovuksissa ettei pysty ajamaan ja taksirahat on juotu.
Kieltäydyin. Sanoin etten ole tähänkään asti ollut juoppokuskina. Aamulla tuli tieto että ne joutui putkaan kun niillä ei ole muuta yösijaa.
Sanokaa tähän jotain.
Kommentit (25)
Kyllä ne oppii, aika törkeää soitella kuskiksi kun itse on juonut itsensä ajokunnottomaksi. Siihen ei montaa lasillista tarvitse.
Ei ole.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 10:19"]
Mitä tohon nyt pitäis sanoa?
Onko sulla huono omatunto?
[/quote]
Jos on kyse aikuisista kavereista ja heidän tapansa toimia, olisin vastannut samalla tavalla. Jos taas kyse hyvin nuorista aikuisista olisi riippunut tilanteesta. Mainitsemassasi tapauksessa olisin kyllä käskenyt omat nuoret kotiin taksilla ja maksanut taksin kun se saapuu. Yleensäkin on puhuttu että kotiin voi soitaa aina, kännissä ei ajeta ja humalaisen kyytiin ei mennä. Heille olen kyllä opettanut että taksirahat pitää olla erikseen.
17-, 19- ja 20-vuottaitten nuorten äiti.
Siellä putkassa ollessa on hyvin aikaa miettiä omaa alkoholinkulutustaan ja sen vaikutuksia henkilökohtaiseen taloustilanteeseen, ystävyyssuhteisiin ja kenties jopa terveydentilaan. :) Ystäviesi ongelmat eivät ratkea sillä, että heitä baarista paimentaisit.
No miksi nuoret aikuiset sitten saisi erikoiskohtelua? Onko nuorten juopottelu jotenkin hyväksyttävämpää?
-ap
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 10:39"]
Jos on kyse aikuisista kavereista ja heidän tapansa toimia, olisin vastannut samalla tavalla. Jos taas kyse hyvin nuorista aikuisista olisi riippunut tilanteesta. Mainitsemassasi tapauksessa olisin kyllä käskenyt omat nuoret kotiin taksilla ja maksanut taksin kun se saapuu. Yleensäkin on puhuttu että kotiin voi soitaa aina, kännissä ei ajeta ja humalaisen kyytiin ei mennä. Heille olen kyllä opettanut että taksirahat pitää olla erikseen.
17-, 19- ja 20-vuottaitten nuorten äiti.
[/quote]
Nuorten elämänkokemus on vielä vaillinainen. Jos oma nuoreni joutuu tilanteeseen että ei pääse kotiin esim. sen takia että elektronkortti ei toimi tai käsilaukku ja puhelin on varastettu tai vaan yksinkertaisesti 'karannut mopo-käsistä' alkoholin kanssa, odotan että hän tulisi kotiin taksilla ja maksaisimme matkan hänen saapuessaan. Paljon turvallisempi vaihtoehto kuin mennä humalaisen kyytiin tai liftata tuntemattoman kyytiin yöllä.
Vielä näin ei ole tapahtunut ja toivottavasti ei tapahdukaan, koputtaa puuta.
Putkaan! Putkaan niin saa kokemuksen siitäkin. Ihan yhtälailla juopuneen aikuisen on vaarallista lähteä liftaamaan kotiin.
Ei taida kovin varakas perhe olla jos lapselle ei ole mahdollisuutta hankkia isin tai äidin Visaan rinnakkaiskorttia.
-ap
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 10:52"]
Nuorten elämänkokemus on vielä vaillinainen. Jos oma nuoreni joutuu tilanteeseen että ei pääse kotiin esim. sen takia että elektronkortti ei toimi tai käsilaukku ja puhelin on varastettu tai vaan yksinkertaisesti 'karannut mopo-käsistä' alkoholin kanssa, odotan että hän tulisi kotiin taksilla ja maksaisimme matkan hänen saapuessaan. Paljon turvallisempi vaihtoehto kuin mennä humalaisen kyytiin tai liftata tuntemattoman kyytiin yöllä.
Vielä näin ei ole tapahtunut ja toivottavasti ei tapahdukaan, koputtaa puuta.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 10:57"]
Putkaan! Putkaan niin saa kokemuksen siitäkin. Ihan yhtälailla juopuneen aikuisen on vaarallista lähteä liftaamaan kotiin.
Ei taida kovin varakas perhe olla jos lapselle ei ole mahdollisuutta hankkia isin tai äidin Visaan rinnakkaiskorttia.
-ap
[/quote]
Miinuspeukutin tuosta Visan rinnakkaiskortista. Se vaikutti mielestäni kovin tylyltä ja omahyväiseltä kaiken muun keskellä.
Niitähän ei hankita alaikäisille, kuten varmaan tietäisit, jos olisi ajankohtaista. Visa Elektronia tarjottiin pankissa minunkin alaikäisille lapsilleni. Ja ihan hyvä niin.
Niin ja en minäkään lähtisi juoppokuskiksi aikuisille ihmisille, jotka ovat ryypänneet rahansa. Nehän voivat käydä hakemassa lisää rahaa seinästä, jos rahapula iskee.
Omat nuoreni hommaisin äkkiä kotiin.
Ihan kun sinun nuoret olisi jotenkin arvokkaampia kun muiden...
Yksi tippa riittää. Minä en aja krapulassa, pikkumaistiaisissa tai väsyneenä (tai kännykkä-hands-free-yhdistelmällä tai mitä milloinkin), olipa se miten laillista tahansa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 10:22"]
Kyllä ne oppii, aika törkeää soitella kuskiksi kun itse on juonut itsensä ajokunnottomaksi. Siihen ei montaa lasillista tarvitse.
[/quote]
Viestisi on ristiriitainen puhut ystävistä ja sitten kavereista, kumpia olivat.
Jos ystäviä niin tottakait autetaan jos vähemmän tärkeitä joiden kaveruudella ei jatkossa merkitystä niin sitten ei kuskata ja kaveruudelle hei hei.
Jokainen voi joskus joutua pulaan jopa aloittajakin. Tarvitsemasi apu voi olla toisenlaista ja muista tämä tilanne jos et jatkossa itse saa apua.
9 kilometrin kävely kesällä kotiin ei ole homma eikä mikään. Oikeastiko poliisit laittaisivat putkaan jos ei mitään järjestyshäiriöitä ole taustalla.
Poliisilaitoksia on vähennetty ja matka putkaan saattaa olla 50 km tai enemmän.
En ole tähän päivään mennessä joutunut putkaan ja siitä voit olla aivan täydellisen varma että järjestyshäiriöiden tai rikosten takia en tule joutumaankaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 11:33"]
Viestisi on ristiriitainen puhut ystävistä ja sitten kavereista, kumpia olivat.
Jos ystäviä niin tottakait autetaan jos vähemmän tärkeitä joiden kaveruudella ei jatkossa merkitystä niin sitten ei kuskata ja kaveruudelle hei hei.
Jokainen voi joskus joutua pulaan jopa aloittajakin. Tarvitsemasi apu voi olla toisenlaista ja muista tämä tilanne jos et jatkossa itse saa apua.
[/quote]
Meille opetettiin jo koulussa, että kavereista pidetään huolta. Siis jos mulle soittaa kaveri humalassa, olen valmis hakemaan, koska kaveria ei jätetä. Voi tapahtua vaikka mitä, olen jopa kävellen mennyt kaveria vastaan.
Minä taas en kuljeta juoppoja ja olen aina kieltäytynyt jos etukäteen pyydetään juoppokuskiksi. Järjestäkööt juoppuretkensä muulla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 11:39"]
Meille opetettiin jo koulussa, että kavereista pidetään huolta. Siis jos mulle soittaa kaveri humalassa, olen valmis hakemaan, koska kaveria ei jätetä. Voi tapahtua vaikka mitä, olen jopa kävellen mennyt kaveria vastaan.
[/quote]
Itsehän ovat omin kätösin alkoholin kurkkuunsa siemailleet. Oma moka!
Silloin tulee myös kantaa ja ottaa vastuu seurauksista.
Elämä opettaa!!
15:lle tuossa on se ikävä puoli, että moni juoppo oppii luottamaan siihen ettei "Maija" jätä kaveria --> eletään kuin ellun kanat ja se yksi reppana aina menee ja auttaa --> hyväksikäyttöä ei kaveruutta.
Minusta on vielä sekin aspekti että nämä hyväksikäyttäjät ei ehkä käsitä olevansa hyväksikäyttäjiä. Tämä käy vielä kaveruudesta, tosin se on oikeasti aika paskaista kaveruutta mutta kuitenkin.
-ap
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 11:45"]
15:lle tuossa on se ikävä puoli, että moni juoppo oppii luottamaan siihen ettei "Maija" jätä kaveria --> eletään kuin ellun kanat ja se yksi reppana aina menee ja auttaa --> hyväksikäyttöä ei kaveruutta.
[/quote]
Jos suostut kerran viemään, niin ne urpot soittaa joka viikko keskellä yötä viemään.
Mitä tohon nyt pitäis sanoa?
Onko sulla huono omatunto?