Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä en tajua tätä miesten maailmantuskaa "roolinsa etsimisessä"

Vierailija
06.07.2013 |

Uusimmassa Trendissäkin oli juttu "uusista" miehistä ja siinäkin valiteltiin, kuinka miehet joutuvat etsimään oman roolinsa nykymaailmassa, kun perinteiset miehenroolit ovat hajoamassa. Minä en vaan saa kiinni tästä koko ajatusmallista, koska

Perinteisiä miehenrooleja on ollut viimeksi ehkä joskus 50-luvulla, sen jälkeen on ollut jatkuvaa muutosta. Miksi tämä juuri nyt tuntuu olevan niin pinnalla? Onko kyse todellisesta roolikriisistä vai onko kyse lopulta mainostajien luomasta kriisistä? Miehethän ovat selvästi nousseet uudeksi kohderyhmäksi mm. kosmetiikassa - onko siis kyseessä muna vai kana.

Mielestäni roolit eivät ole mitenkään erityisesti muuttuneet 80-luvun lopun jälkeen. Pikemminkin tuntuu, että naisten rooleissa on menty osittain takapakkia. Trendin jutussa jotenkin todettiin, että naiset olisivat vapaampia ja tätä retoriikkaa kuulee myös muissa keskusteluissa. Huh, enpä tiedä, kyllä lasikatot ja -seinät ja rooliodotukset tulevat vastaan lähes joka päivä.

Tuntuu myös, että tuossakin Trendin jutussa katsotaan vaaleanpunaisten silmälasien läpi ns. pehmoisän elämää. Sellainen kyyninen ajatus käy mielessä, että ollaan hakemassa ns. rusinat pullasta. Uusi isä ilmeisesti kantaa lasta trendikkäästi kantorepussa ja käy hiekkiksellä, mutta entäs ne kotityöt, jotka useimmiten kuuluvat äidin rooliin. Ne asiat tuntuvat vielä kokonaan puuttuvan "uuden isän" kuvasta.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 01:12"]

On aivan ok, jos mies ei halua hoitaa lapsia, mutta toivottavasti tällainen mies jättää sitten lapset tekemättä. Se on nykyään varsin helppoa.

[/quote]

On myös ihan yhtä okei sopia, että nainen vastaa perheen arjen pyörittämisestä ja mies tulojen hankkimisesta ja talon ylläpidosta. Ei hoivavastuuta ole pakko jakaa tasan, vaan kaiken voi sopia juuri sillä tavalla, mikä on perheelle parasta.

Vierailija
22/25 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 00:45"]

Mutta haluaako ne miehet helliä lasta, siivota kämppää tai vaihtaa vaippoja? Iso osa miehistä on nykyään sellaisia luusereita että ei osata pitää puolia. Kun vaimoa ei ole tyytyväinen niin ei voi lähteä ulos ja vaimo ei ole tyytyväinen jos ei vietetä yhteistä aikaa.

Itse en ainakaan hyväksy mitään rajoituksia elämääni. Vaikka minulla on lapsia ja olen naimisissa niin minä en jätä menemättä ulos jos minä sinne haluan.

[/quote]

Joku kyseli niistä naisten rooliodotuksista, niin tässähän niitä on. Harvempi nainenkaan erityisesti tykkää vaippojen vaihtamisesta tai siivoamisesta, mutta ymmärtävät kuitenkin, että perheellisen on niitä tehtävä. Ilmeisesti miesten ei tarvitse, jos eivät halua.

Ja kuulostaa todella itsekkäältä, että lähdetään ulos, jos haluaa, vaikka olisikin lapsia. Jos lapsia hankkii, niin aina ei voi lähteä ulos, vaikka kuinka haluaisi. Paitsi tietenkin jos on mies ja vaimo hoitaa ne lapset. Kuinka moni nainen voisi sanoa samaa saamatta p*skaa niskaansa? Sillä kyllä ne lapset asettavat rajoituksia, jos heistä välittää tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo periaatteessa näin, mutta silloin sen, joka a) haluaa lapsia ja b) ei halua juuri heitä hoitaa tai ainakaan jäädä hoitovapaille on syytä maksaa selkeästi suurin osa perheen menoista. Mun viesti oli tälle yhdelle, joka ei halua hoitaa lapsia, mutta haluaa myös, että menot jaetaan tasan puoliksi.

(Olen kyllä myös sitä mieltä, että lapsia pitäisi hankkia vain, jos haluaa hoivata heitä ja viettää reilusti aikaa heidän kanssaan eli pitää ainakin osan hoitovapaista, ei pitkiä/usein toistuvia työmatkoja, normiarjessa ollaan lasten kanssa joka päivä jne. Ja tämä koskee siis sekä naisia että miehiä. Jos tällaisesta toiminnasta tulisi normi, niin sekä miehet että naiset joutuisivat aidosti miettimään, haluavatko lapsia (kuten nro 20 kirjoitti hyvin). Se muuttaisi yhteiskuntaa tasa-arvoisempaan suuntaan ja samalla voisi vähentää eroja, koska on osoitettu, että hoivavastuun jakaminen vähentää eron todennäköisyyttä.

En kuitenkaan lähde tuomitsemaan, jos löytyy pariskunta, jonka molemmat osapuolet haluavat perinteistä mallia - intuitiivisesti pidän sitä kuitenkin vähän moraalittomana. On jotenkin sisäisesti ristiriitaista haluta lapsia, mutta ei haluta hoivata heitä ja viettää suurta osaa ajastaan heidän kanssaan. Statussymboleiksiko lapset tällöin halutaan?)

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 01:25"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 01:12"]

On aivan ok, jos mies ei halua hoitaa lapsia, mutta toivottavasti tällainen mies jättää sitten lapset tekemättä. Se on nykyään varsin helppoa.

[/quote]

On myös ihan yhtä okei sopia, että nainen vastaa perheen arjen pyörittämisestä ja mies tulojen hankkimisesta ja talon ylläpidosta. Ei hoivavastuuta ole pakko jakaa tasan, vaan kaiken voi sopia juuri sillä tavalla, mikä on perheelle parasta.

[/quote]

Vierailija
24/25 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto sä olet sekaisin. Ootko muuten Lassukka-kultista?

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 00:56"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 23:33"]

Just tuo muakin ärsyttää että miehille muka pitäis jotenkin siloitella tietä, ikään kuin antaa mahdollisuus siihen ja tuohon ja naiset on niitä pahiksia jotka ei anna isän olla isä omalla tavallaan jne. Mitä ihmeen paapottavia ne miehet on? Sen kun reilusti ottavat muksun ja hoitavat sitä. Ei niille naisillekaan kukaan mitään siloittele. Yks kerta oikein mietin, että onko sellaista elokuvien ritarillisuutta oikeasti koskaan ollut olemassa? Että mies ois ollut vahva ja voimakas, ja pitänyt naista kuin kukkaa kämmenellä ja nainen saisi olla se heikompi sukupuoli?

Ne tahtoo kyllä olla ne naiset jotka valvoo ja hoitaa sairaita lapsia itsekin sairaana, samaan aikaan kun mies ei jaksa valvoa kun on rankka työ ja sairaana ne raukat vasta kipeitä onkin. Miehet on oikeasti tosi heikkoa tekoa ja naiset sitkeitä kuin sissit. Yleensä se on aina mies joka päätyy esim. itsemurhaan kun elämä potkii, harvemmin nainen.

[/quote]

Heikko on se joka elää yhteiskunnan tuilla tai toisten rahoilla. Vahva ihminen kantaa vastuun. Jos ei kykene elättämään itseään niin itsemurha on ainoa oikea ratkaisu.

Heikko ihminen on se joka ottaa sairaslomaa tai pillittää kuin pieni lapsi. Jokaisen kaataa pitäisi kantaa omat ongelmansa eikä kaataa niitä toisten niskaan.

Säälittävämpiä ovat ihmiset jotka tekevät lapsia ja ovta sitten valittamassa kun kukaan ei ota niitä lapsia hoitoon. Mutta ei olla valmiita maksamaan siitä omasta pussista markkinahintaa.

Yhteiskunnan ei pitäisi tukea ollenkaan ketään. Sairaslomat pitäisi olla palkattomia eikä pitäisi olla äitiys eikä vanhempainlomia.

Heikko on se joka valittaa että häntä syrjitään tai kiusataaan. Vahva ihminen tekee itse asialle jotain eikä vaadi toisia tekemään.

Lastenhoito on älyttömästi ylikorostettu. Kuka tahansa osaa hoitaa lapsia. Eikä normaalin lapsen hoidossa tarvitse enää 5 vuoden jälkeen mitään erikoisuuksia.

[/quote]

Vierailija
25/25 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarkoitan sitä alempaa lainausta.

T: 25

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme