Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuloista ja menoista kun kulut jaetaan vanhempien kesken tasan puoliksi:

Vierailija
06.07.2013 |

Jos kerran ainoa oikea, reilu ja tasa-arvoinen tapa on maksaa kaikki perheen kulut puoliksi; niin miten lasten elintaso määrätään? Oletetaan että toinen vanhempi on huomattavasti pienituloisempi kuin toinen. Jos perheen menot saadaan mitoitettua pienempituloisen 50% maksukyvyn mukaan; niin entä lapset? Jos esim. toisella vanhemmalla olisi varaa kustantaa kallis harrastus; onnistuuko se?

Entä miten elävässä elämässä jaetaan ruokakulut puoliksi? Euromäärällisesti vai otetaanko huomioon myös syödyn ruoan hinta?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 16:46"]

Jos kerran ainoa oikea, reilu ja tasa-arvoinen tapa on maksaa kaikki perheen kulut puoliksi; niin miten lasten elintaso määrätään? Oletetaan että toinen vanhempi on huomattavasti pienituloisempi kuin toinen. Jos perheen menot saadaan mitoitettua pienempituloisen 50% maksukyvyn mukaan; niin entä lapset? Jos esim. toisella vanhemmalla olisi varaa kustantaa kallis harrastus; onnistuuko se?

Entä miten elävässä elämässä jaetaan ruokakulut puoliksi? Euromäärällisesti vai otetaanko huomioon myös syödyn ruoan hinta?

[/quote]ruuan hinta tietenkin annoskoon mukaan

Vierailija
2/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä ihmettelen näitä elintasopuheita. Miksi joku köyhä luuseri saisi vaatia, että puolison pitää tarjota joku tietty elintaso? Miksi ei yksinkertaisesti osata ajatella niin, että kumpikin päättää omista menoistaan - oli ne mitä tahansa - ja lasten pakolliset menot menee puoliksi.

Siten se hyvätuloinen voi, jos haluaa, kustantaa teinille kielikurssin eikä pienempituloisella ole mitään velvollisuutta osallistua kuluihin.

Ei-yhteiset-rahat ei tarkoita, että perhe elää karmeassa köyhyydessä vaan se tarkoittaa sitä, että kumpikin perheen aikuisista saa tehdä rahoillaan, mitä tahtoo, ja jos rakastaa lapsiaan, kuluttaa rahaa myös heihin. Ja kun ostaa puolisolle lahjan, on se oikea lahja eikä pois perheen ruokabudjetista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä tosiaan uusperheen tilannetta, jossa on sinun, minun ja meidän lapsia. Yhteisen lapsen kulut tietenkin puoliksi, mutta kumpikin vanhemmista kustantaa oman lapsensa harrastukset. Toisen lapsi  saa kallita harrastuksia, koneita ym. ja toisen käy vaan kirjastossa, jos vanhemmat ovat kovin erituloisia.

Vierailija
4/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille hankitaan se mitä lapset tarvitsee. Me hankittiin lapsille hyvälaatuisia vaatteita, koska niitä pystyi kierrättämään pienemmille ja lopuksi joko myytiin tai annettiin kavereiden lapsille.

Ruokamenot menee puoliksi riippumatta siitä, mitä ostetaan ja kuinka paljon kukakin syö. Kaupassa toki katsotaan mitä ostetaan, mutta hinta ei mene laadun edelle. Mies syö makkaraa ja minä jukurttia, mies tykkää juustosta A ja minä juustosta B. Jos minä haen kaupasta itselleni karkkia ja mies olutta, niin yleensä kumpikin maksaa omat ostoksensa. Viikonlopun ruokaostoksia tehdessä nuokin pistetään yhteisiin menoihin.

Sitten, kun käymme syömässä ja elokuvissa, niin sen voi tarjota mies, minä tai maksetaan yhteisistä rahoista. Miten nyt milloinkin sattuu huvittamaan. Ja kuten edellinen kirjoitti, niin minun ostama lahja miehelle on todellakin minun maksama, siihen ei miehen rahoja mene.

Loppurahoillaan kumpikin saa tehdä ihan mitä huvittaa. Jos mies haluaa ostaa moottoripyörän, niin hän säästää tai ottaa lainaa, mutta se ei ole pois perheen elintasosta tai minun rahoista.

Vierailija
5/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen tulojen mukaan valitaan perheen koti? Jos toisella on varaa isoon ja mukavaan omistusasuntoon ja toisella huonompitasoiseen vuokra-asuntoon?

Vierailija
6/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

palsta mamman miehen ja miehen suvun rahat ovat aina myös palsta mamman, mutta mamman rahoihin ei miehellä ole koskemista

Vierailija
7/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 17:37"]

Miettikääpä tosiaan uusperheen tilannetta, jossa on sinun, minun ja meidän lapsia. Yhteisen lapsen kulut tietenkin puoliksi, mutta kumpikin vanhemmista kustantaa oman lapsensa harrastukset. Toisen lapsi  saa kallita harrastuksia, koneita ym. ja toisen käy vaan kirjastossa, jos vanhemmat ovat kovin erituloisia.

[/quote]

Ai että jos lääkärinainen ja ambulanssikuskimies eroaa ja se mies perustaa uusperheen siivoojan kanssa, niin lääkärinaisen tulee maksaa myös siivojan lapsen harrastukset, jotta uusperheessä ei ole eriarvoisuutta?

Vierailija
8/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 18:45"]

Kenen tulojen mukaan valitaan perheen koti? Jos toisella on varaa isoon ja mukavaan omistusasuntoon ja toisella huonompitasoiseen vuokra-asuntoon?

[/quote]

Helppoa: se varakas ostaa ison asunnon, johon puolisolla ei ole avio-oikeutta, mutta jossa tämä voi asua nimellistä vuokraa vastaan (huomaa, että alivuokralaisena vuokra on aina pienempi kuin päävuokralaisena)

Vierailija
9/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja alivuokralainen on silloin kun asuu asunnossa, jonka joku muu on vuokrannut. Jos mies omistaa asunnon, puoliso ei ole alivuokralainen vaan vuokralainen.

Vierailija
10/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis jos puoliso keskittyy uraan ja tekee pitkää päivää ja haluaa perheen -jonka pyörittäminen ei onnistu ilman vähemmän uraan keskittyvää toista osapuolta- niin perheen elintaso määräytyy sen huonommin tienaavan mukaan? Esim. Teemu Selänteen perheen tulisi elää Sirpan tulotasolla ja Teemu sitten syytäisi miljoonansa ..... mihin? 

Tai menestyvä yrittäjä ei saa rahoittaa perheelleen hyvää tai mukavaa elintasoa ellei puoliso pysty panostamaan elintasoon yhtä paljon?

Vierailija
11/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 19:39"]

Niin ja alivuokralainen on silloin kun asuu asunnossa, jonka joku muu on vuokrannut. Jos mies omistaa asunnon, puoliso ei ole alivuokralainen vaan vuokralainen.

[/quote]

Toisaalta alivuokralaiseksi kutsutaan myös henkilöä, joka asuu omistajan kanssa samassa asunnossa siten, että esim. keittiö ja kylppäri on yhteistä tilaa.

Vierailija
12/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta...

Vierailija
13/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 17:37"]

[/quote]

Ai että jos lääkärinainen ja ambulanssikuskimies eroaa ja se mies perustaa uusperheen siivoojan kanssa, niin lääkärinaisen tulee maksaa myös siivojan lapsen harrastukset, jotta uusperheessä ei ole eriarvoisuutta?

[/quote]

Naisen logiikkaa niin av:n tapaan!

Ei vaan se siivooja oli ambulanssimiehen ex, ja ambulanssikuski perusti uuden perheen lääkärinaisen kanssa. Perheeseen muutti vähävaraisen ambulanssikuskin ja hänen vielä köyhemmän siivooja-exvaimon yhteinen lapsi, ja myöskin lääkärirouvan ynnä hänen toimitusjohtajamiehensä lapsi. Leski oli tämä lääkäri, eli lapsi saa isänsä jälkeen perhe-eläkettä.

Eihän lääkärillä kuulu millään tavalla miehen uusperheen elatus, ei edes ex-puolisoille ole tässä maassa tapana määrätä elatusapua. Lapselle kyllä.

Vierailija
14/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 19:57"]

Eli siis jos puoliso keskittyy uraan ja tekee pitkää päivää ja haluaa perheen -jonka pyörittäminen ei onnistu ilman vähemmän uraan keskittyvää toista osapuolta- niin perheen elintaso määräytyy sen huonommin tienaavan mukaan? Esim. Teemu Selänteen perheen tulisi elää Sirpan tulotasolla ja Teemu sitten syytäisi miljoonansa ..... mihin? 

Tai menestyvä yrittäjä ei saa rahoittaa perheelleen hyvää tai mukavaa elintasoa ellei puoliso pysty panostamaan elintasoon yhtä paljon?

[/quote]

Av: lla kyllä. Av-mamma kantaa yksin vastuun jopa lapsen aiheuttamista tulonmenetyksistä kun on niin itsenäinen.  Täällä ei nähdä siinä itsenäisyydenkohinassaan että kaikille raha ei oikeasti näyttele niin suurta roolia ja että joitain ei oikeasti haittaa käyttää rahojaan omaan perheeseensä. 

Ihmettelen suuresti että miten raha on alkanut näytellä noin suurta roolia perheessä. Ymmärrän jos joku on joutunut taloudellisen hyväksikäytön uhriksi tai alistetuksi mutta suurimmalla osalla ei oletettavasti näin ole.

Itse uskon, että rahasta tai kotitöistä pilkuttavat elävät parisuhteessa yksin ja lopulta luultavasti päätyvät eroon. Em. ihmisiltä puuttuu halu toimia toisen hyväksi.

Vierailija
15/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä jaksaisi pitää joka menosta ja maksamisesta tarkkaa kirjaa ja tasoittaa sitten kerran kuukaudessa kuka-on-velkaa-kenelle.... Ei minusta ole perhe-elämää.

Uusperheet on tietysti haastavia kuvioiltaan mutta silti; miten saman isän/äidin lapsilla VOI olla monenlaisia elintasoja? Tai näitä " olen säästänyt x vuotta, jotta pystyn hoitamaan oman puolikkaani äitiyslomalla" -naiset; miksi se äitiysloma on vain naiselle taloudellinen haaste?

Vierailija
16/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jaamme kulut puoliksi, mutta elintaso on yhteinen. Tulot jakautuu 1/3 ja 2/3 ja pakolliset menot on tasan tuo 1/3. Eli tiukassa paikassa yhden tuloilla tai kahdella työttömyyskorvauksella pärjätään, ilman että tarvii syödä säästöjä.

Kerran vuodessa värkkään budjetin, jonka mukaan hoidetaan laskut. Mies maksaa niitä laskuja enemmän, minä huolehdin että jääkapista löytyy ruokaa. Sen lisäksi osaamme keskustella ja sopia, eikä kumpikaan nipota pikkuasioista. Minä tuon kaupasta miehelle pyydettäessä myös sukat ja vaikka autoonsa öljynsuodattimen, mies toimii mulle pankkiautomaattina ja maksaa usein yhteiset konsertit tai ulkona syömiset. Lapsen menoista.... ostan vaatteet kyselemättä mieheltä, hän taas maksaa muita menoja esim harrastukset. Mies varmasti ostaisi halvempaa, mutta näyttää luottavan arvostelukykyyni. Toisaalta mä en kanna kotiin mitään Luis Vuittoneita edes omalla rahalla ostettuna, siitä varmasti tulisi sanomista. Mutta meidän ajatusmaailmat kohtaa tuon tyyppisissä asioissa, kumpikaan ei kaipaa turhakkeita.

Näitä rahakeskusteluja seuranneena sanoisin että ongelmat on niillä perheillä joissa toisen tulot ei riitä kattamaan omia menoja (enkä nyt tarkoita kotihoidontukea yhteisestä lapsesta), tai niillä joissa rahankäyttötavat on huomattavan erilaiset (pihi ja hällävälilä), tai niillä jotka eivät välitä kuin omasta navastaan. Muilla kai menee mukavasti, eikä rahasta tule riitaa, jaettiin ne kulut sitten niin tai näin.

Vierailija
17/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina jaettu yhteiset kulut tasan puoliksi, riippumatta tuloista, luonnollisesti myös lasten kulut, mutta perheessä on samanarvoisia eli vain yhteisiä lapsia joten ei ongelmaa.

Näin sujuu hyvin, ei tule rahasta riitaa. Toki molemmat maksaa omat puhelin- auto, harraste yms sellaiset kulut omasta pussistaan eikä toisen.

Vierailija
18/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18; miten hoiditte äitiysloma-ajat? Maksoiko äiti edelleen saman summan kuin ennen vauvaa? Vai pienenikö menot vastaavasti?

Vierailija
19/33 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 22:52"]

18; miten hoiditte äitiysloma-ajat? Maksoiko äiti edelleen saman summan kuin ennen vauvaa? Vai pienenikö menot vastaavasti?

[/quote]

En ole 18, mutta mulla oli vanhempainpäiväraha saman suuruinen kuin miehen palkka :) Ihan hyvin sillä maksoi puolet menoista. Kotihoidontuella oltiin sitten vuorotellen, sitä katettiin säästöistä siltä osin kun miehen palkka ei kaikkeen taipunut.

Vierailija
20/33 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 22:52"]

[/quote]

En ole 18, mutta mulla oli vanhempainpäiväraha saman suuruinen kuin miehen palkka :) Ihan hyvin sillä maksoi puolet menoista. Kotihoidontuella oltiin sitten vuorotellen, sitä katettiin säästöistä siltä osin kun miehen palkka ei kaikkeen taipunut.

[/quote]

Miten teillä olisi toimittu jos tilanteenne olisi ollut tyypillinen sen suhteen, että äitiyspäiväraha olisi ollut huomattavasti pienempi kuin miehen palkka? Olisitko maksanut puolet kaikesta?