Miten Ylen uutisointi maskien suhteen yhtäkkiä puoltavaa?
Kuukausi pari sitten monta maskin hyödyt tyrmäävää uutista. Nyt päin vastoin. Onko käynyt taas käsky ylhäältä pehmittää kansalaisia?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai mielipide voi muuttua, kun asiasta tulee lisää faktoja. Kummallista, että monien sanomisia jostain koronasta siteerataan tammikuusta asti, vaikka sanojat ovat oppineet paljon sen jälkeen.
Vain tyhmät ja kuolleet eivät muuta mielipiteitään.
Kummallista, että keskustelupalstoilla on kerrottu maskien puolesta faktoja jo kuukausia, mutta ne faktat saavuttavat vasta nyt median
Keskustelupalstoilla voidaan hyvin levittää alustavaa epävarmaa tietoa. Vastuullinen media kertoo asiat niin, kuin niiden varmasti tiedetään olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskeista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Etenkik meille sairaille koska niihin voi tukehtua . Jos tulee maskipakko julkisiin en voi enää mennä töihin. Kuka minun elämisen sitten maksaa? Entä miten esim lapset pääsee kouluun? Kaikilla ei ole rahaa maskwihin
Kuten jo monesti palstalla kerrottu, maskia ei tarvitse ostaa vaan sellaisen voi tehdä itse. Kangasmaskin kanssa on oikeasti helpompi hengittää kuin niiden kertakäyttöisten kanssa. Voit kokeilla vaikka vetämällä päälläsi olevan paitaa kaula-aukosta niin, että suusi ja nenäsi jäävät kankaan taakse.
..... No on varmaan helpompi hengittää, mutta sen suoja ei ole yhtä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ikään kuin Ylellä olisi joku oma kanta asiaan kuin asiaan. Eipä ole.
Nimenomaan. Yle saa nyt vaan eri lähteistä enemmän maskia puoltavaa tietoja uutisoi siitä.
Ylehän uutisoi koko ajan uusista tutkijoiden ja THL:n ja STM:n lausunnoista. Esim. THL:n pääjohtaja ja moni tutkija on koko ajan puoltanut maskeja, ja STM taas on väittänyt, ettei niistä olisi juuri hyötyä. Median kuuluukin tiedottaa aina uusista kannanotoista ja etenkin tutkimustuloksista, että ihmiset pysyvät ajan tasalla.
Myös WHO:n suosituksista ja eri maiden maskipakoista ja -suosituksista on saanut kuulla ihan alusta asti, joten ei välttämättä tarvitse seurata ulkomaista mediaa, jos siihen ei itsellä riitä innostus tai kielitaito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskeista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Etenkik meille sairaille koska niihin voi tukehtua . Jos tulee maskipakko julkisiin en voi enää mennä töihin. Kuka minun elämisen sitten maksaa? Entä miten esim lapset pääsee kouluun? Kaikilla ei ole rahaa maskwihin
Kuten jo monesti palstalla kerrottu, maskia ei tarvitse ostaa vaan sellaisen voi tehdä itse. Kangasmaskin kanssa on oikeasti helpompi hengittää kuin niiden kertakäyttöisten kanssa. Voit kokeilla vaikka vetämällä päälläsi olevan paitaa kaula-aukosta niin, että suusi ja nenäsi jäävät kankaan taakse.
..... No on varmaan helpompi hengittää, mutta sen suoja ei ole yhtä hyvä.
Ei olekaan yhtä hyvä. Maskipakossa on sellainen hassu juttu, ettei maskille aseteta mitään muita vaatimuksia kuin se, että maski peittää nenän ja suun. Kaikesta muusta maskin käyttäjä päättää ihan itse. Myös valitsemastaan materiaalista.
Menikö tässä ”hyvä” öyhötys nyt reisille?
Keväällä haastatellut asiantuntijat suhtautuivat maskin käyttöön kriittisesti, koska maskin käyttämisen arveltiin johtavan väärään turvallisuudentunteeseen. Päättelin näin siitä, että haastateltavat lähes aina muistuttivat, että käsienpesu on se oikea tapa pienentää koronariskiä – ei maski! Heh, ihan kuin nuo kaksi sulkisivat pois toisensa.
Taustalla oli varmaan myös pelko, että maskin käyttäminen johtaisi tavallista suurempaan kasvojen kosketteluun. Ja lisäksi, etteivät ihmiset kuitenkaan käyttäisi maskia oikein, ohjeiden mukaan. Viimeksi mainittu kyllä on pitänytkin paikkaansa kuulemma.
Yhtenä syynä varmaan sekin, että keväällä niitä tehokkaita maskeja ei tainnut olla saatavilla. Nyt on?
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/