Omistaja päästi 60-kiloisen koiransa naisen kimppuun – puri vakavat vammat
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006587187.html
"Omistaja tuomittiin sakkoihin ja korvauksiin. Koira on lopetettu.
Avatusta ovesta ulos syöksynyt iso ja voimakas koira puri vakavat vammat naiselle, joka oli tullut katsomaan koiraa. Koira ei ollut hihnassa vaan vapaana. Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus tuomitsi koiran omistajan sakkoihin.
Oikeus katsoi näytetyksi, että omistajamies oli oven avatessaan aikonutkin päästää koiran vapaana ulos. Tapaus sattui viime vuoden helmikuussa Lohjalla.
Koira oli kanariandoggi-pyreneittenmastiffi-sekoitus ja painoi omistajan kertoman mukaan noin 60 kiloa. Tuomion mukaan miehen on täytynyt koiran aiemman käytöksen perusteella ymmärtää, että eläin saattaa olla vaarallinen ja suhtautua vieraaseen ihmiseen aggressiivisesti.
Omistaja päätyi lopettamaan koiran tapahtuneen jälkeen."
Tällaiset jutut, jos mitkä laittaa vihaksi. Koira, hyvin harvoin on perusluonnoltaan "agressiivinen". Luonnehäiriöitä mahtuu varmaan 1/10 000, kaikki muu on omistajan omaa vikaa.
Itse olen koiraa hankkiessa aina etsinyt aikuisia "ongelmatapauksia" ja tälläkin hetkellä vierellä makoilee, itseäni isompi, lähemmäs 70kg sellainen, joka ei tekisi pahaa kärpäsellekään.
Koska me saadaan koira-ajokortti??!!!
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Koiravero takaisin etei kuka tahansa hankkisi koiraa. Sitäpaitsi koiran syömät ruoat jne suuri CO2 päästöjen lähden ja aiheuttaa ilmastonmuutosta.
Joku 300-400€/vuosi olisi hyvä.
Näköjään Korsossa on heräilty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus: nainen provosoi koiraa ja tuli hyökätyksi.... NEXT
Tai sitten totuus on se, että on hankittu egonjatkeeksi mahdollisimman suuri ja vartioviettinen koira. Tietyillä roduilla se aggressiivisuus ja terävyys ei ole "luonnevika" vaan tarkoituksenmukaista siihen nähden, mihin käyttöön ne on aikanaan jalostettu. Tavallinen ihminen ei tee nyky-yhteiskunnassa sellaisella koiralla mitään.
Jotkut voisivat harkita egon-/munanjatkeeksi bemaria.
Olet oikeassa siinä, että osa roduista on jalostettu suojelemaan/vartioimaan (eli "aggressiivisiksi"). Itse olen saanut tuon vietin pois omilta pojiltani enkä ikinä ostaisi pentuna tällaistakaan tapausta, joka nyt letkottelee vierellä (bullmastiff/tanskandoggi).
Mutta miksei koiran hankintaa voitaisi kontrolloida, jotta jäisivät nämä pienimunaiset jurpot selailemaan nettiautoa?
- Ap
Etkö sä valkoroskaämmä voi ottaa pienempää koiraa?
Koira on minua yli 10kg painavampi. Hui.
Vierailija kirjoitti:
Koira on minua yli 10kg painavampi. Hui.
Lenkillä näkyy naisia, jotka ovat vaikeuksissa koirien kanssa, joiden paino on 30-40 kg. Koiraa kiskoo ja haluaa väkisin jonkun toisen koiran luo moikkaamaan tai kimppuun... koiraa ei ole koulutettu ja omat voimat eivät riitä sen hallintaan.
Miksi hankkia koira, jonka kanssa ei kykene toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus: nainen provosoi koiraa ja tuli hyökätyksi.... NEXT
Tai sitten totuus on se, että on hankittu egonjatkeeksi mahdollisimman suuri ja vartioviettinen koira. Tietyillä roduilla se aggressiivisuus ja terävyys ei ole "luonnevika" vaan tarkoituksenmukaista siihen nähden, mihin käyttöön ne on aikanaan jalostettu. Tavallinen ihminen ei tee nyky-yhteiskunnassa sellaisella koiralla mitään.
Jotkut voisivat harkita egon-/munanjatkeeksi bemaria.
Olet oikeassa siinä, että osa roduista on jalostettu suojelemaan/vartioimaan (eli "aggressiivisiksi"). Itse olen saanut tuon vietin pois omilta pojiltani enkä ikinä ostaisi pentuna tällaistakaan tapausta, joka nyt letkottelee vierellä (bullmastiff/tanskandoggi).
Mutta miksei koiran hankintaa voitaisi kontrolloida, jotta jäisivät nämä pienimunaiset jurpot selailemaan nettiautoa?
- Ap
Etkö sä valkoroskaämmä voi ottaa pienempää koiraa?
Hyvää huomenta sinullekin.
Mun koirat ovat tulleet lopetusuhan alaisina ja viettäneet hienon elämän meillä. Mitä tohon valkoroskapaskaan tulee, niin ihan omakotitalossa asutaan Helsingissä ja koira saa juosta pihalla vapaana.
Mitäs sinulle kuuluu - noin yleisesti?
-Ap
Hyvä korjaus. Koulutuksesta toki kyse. En ole alaa pahemmin opiskellut, ensimmäisen onhgelmatapaukseni kohdalla sain neuvoja puolustusvoimien koirakouluttajalta ja sen jälkeen itseoppinut.
-Ap