Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyytyväisyydestä omaan elämään

Vierailija
05.07.2013 |

Olen uusi kirjoittelija täällä vauvassa. Ennen tietsikka-aikani kului facebookissa, mutta nykyisin en enää siellä ole ja jäi aikaa penkoa mitä muuta täältä netistä löytyy... Nyt olen sitten jämähtänyt tänne vauvan keskustelupalstalle.

Lueskellessani erilaisia keskusteluketjuja en voi olla ihmettelemättä sitä, kuinka paljon ihmiset valittavat elämästään. Olen ihmetellyt myös sitä, kuinka paljon ihmisillä on rahaa ns. turhuuteen. Matkustelun laitan myös tähän kategoriaan. En tiedä millä ammattinimikkeellä ja koulutuksella varustettuja suurin osa vauvan keskustelupalstalaisista on, mutta esim 4000€/kk nettotulot vetävät minut hiljaiseksi. Tuntuu, että järjestään kaikki ihmiset tienaavat minua moninkertaisesti enemmän, vaikka olen luullut olevani ihan normituloinen.

Kerron vähän omasta elämästäni:

Olen aviolliitossa ja kahden pienen lapsen äiti. Toinen 8kk ja toinen 1v 10kk. Nettona tienaamme seuraavasti: minä n.1000€kk ja mieheni n.2000€/kk. Lisäksi saamme toisesta lapsesta kotihoidontukea sekä molemmista tietty lapsilisät. 

Palasin muutama viikko sitten töihin vanhempainrahakauden päätyttyä ja teen nyt työtäni 50% normaalista, koska minulle rahaa tärkeämpää on yhteinen aika lapsien kanssa. Käyn siis töissä 2,5 päivää viikossa, mieheni ihan normaalisti. Meillä on omakotitalo, josta asuntolaina 800€/kk, autolainaa on vielä maksamatta n. puoli vuotta 230€/kk. Talossamme on suora sähkölämmitys ja sähkökuluihin meneekin vuodenajasta riippuen 200-500€/kk. Molemmat lapsemme ovat vielä vaipoissa, joten lapsiin liittyviä juoksevia kuluja on paljon. Pyrin ostamaan kaikki lapsiemme sekä omat vaatteeni kirppiksiltä. Voin sanoa, että en osta lainkaan vaatteita kaupoista, joskus harvoin jostain ale-laarista. Vakuutukset, pihatiemme auraukset, sorakuormat, jätehuolto + muut pakolliset menot vievät ison osan tuloistamme, tietysti hieman kausiluontoisesti( talvella aurauskulut, kesäisin sorat, lanaukset yms). Pakollisten maksujen ja ruokaostosten jälkeen rahaa ei ns. shoppailuun ja "turhuuksiin" jää lainkaan.

Minulle tulee aina hyvä mieli, kun saan laskut ja lainat tilipäivänä maksettua enkä kuvittelekkaan, että lähtisin seuraavana päivänä shoppailemaan. En harrasta mitään maksullista. Olen mukana politiikkatouhuisaa, kaippa sitä harrastukseksi voisi sanoa, kokouspalkkioita saan silloin tällöin normitulojen lisäksi. Ei puhettakaan, että laittaisin harrastuksiin edes kymppejä joka kuukausi. Silloin jäisi vaipat tai ruoat hankkimatta. Meillä myöskin lapsilisät käytetään ihan normaaliin elämiseen, ei laiteta lapsien tilille, koska tähän ei ole mahdollisuutta. Emme matkustele koskaan (aiemmin kyllä, mutta lapsien syntymän jälkeen emme ole käyneet juuri missään, kerran laivaristeilyllä). Säästössä meillä ei ole rahaa ollenkaan, kaikki menee ihan jokapäiväiseen elon meininkiin. Kuulostaa tosi hurjalta, että jotkut pystyvät laittamaan säästöön useita satoja tai jopa tuhansia joka kuukausi... ei onnistuisi iki päivänä meidän residenssissä.

Mutta siis pointtini tässä viestissä on se, että kaikesta siitä huolimatta, että minulla ei ole "lupporahaa" olen todella tyytyväinen elämääni. En kaipaa shoppailurahoja, matkustelua tai mitään sellaista rahan tuomaa materiaa, jota meillä ei jo olisi. Mielestäni meillä on ihana kaunis koti, jota tykkään pikkuisen sisustella kirppislöydöillä ja itse tuunaamillani vanhoilla tavaroilla. Jotakin todellaa kalliita juttuja meillä toki on, jotka olen hankkinut palkoillani jo ennen asuntolainaa ja lapsien syntymää, esim. täydellinen Arabian muumikokoelma. Minulla ja miehelläni on hyvä rakastava ja luotettava suhde ja me pystymme puhumaan ihan kaikesta. Lapset tekevät jokaisesta päivästä uudenlaisen ja mielenkiintoisen ja puuhastelemme yhdessä aina kaikkea ilmaista mukavaa. Meillä on paljon ystäviä ja olemme todella läheisiä sekä minun että mieheni lapsuudenperheisiin. Meillä on niin hyvä sosiaalinen verkosto, eikä sitä rahalla saa. En jää koskaan ongelmieni kanssa yksin, koska tiedän, että rakkaani auttavat minua aina. Kauhutarinat anopeista ovat minulle myöskin täysin utopiaa. Voin sanoa, että anoppini on yksi parhaista ystävistäni eikä ikinä puhuisi minusta pahaa.

Meillä käy vieraita kylässä melkein joka ilta, ehkä noin 5 iltana viikossa. Juttelemme päivän polttavista asioista, nauramme yhdessä, seuraamme lapsien leikkiä ja katsomme telkkaria. Juomme kahvia, enkä välttämättä hommaa mitään tarjoiluja pöytään, rasvaton maito riittää. Mutta silti on mukavaa. 

Aiemmin, kun en lueskellut vielä keskustelupalstoja luulin, että on normaalia ettei rahaa juurikaan jää laskujen ja lainojen jälkeen muuhun, mutta tätä palstaa selaillessani ihmetellen huomaan, kuinka paljon rahaa ihmisillä jää "turhuuteen". Tosin me olemme 25 vuotiaita, tilanne tietysti meilläkin eri 20 vuoden kuluttua kun asutolainaa yms ei tarvitse enää maksella.

En ymmärrä miksi ihmiset niin kovin valittavat elinoloistaan saati sitten raha-asioistaan, kun monilla kuitenkin tulot ovat paljon suuremmat kuin meidän perheellä. Jos vastailette tähän ketjuun ja kerrotte tulojanne ja menojanne, olisi mukava jos viestissä olisi myös ikänne.

T. Elämäänsä tyytyväinen nuori perheen äiti

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole tyytyväinen elämään mutta se ei johdu rahasta, sitä minulla on itse asiassa isojen tulojen myötä ihan riittämiin. Mutta minulla taas ei ole perhettä, puolisoa, ei yhtään ystävää jne. Vaihtaisin ihan milloin tahansa elämään, jossa on taloudellisesti niukkaa mutta ystäviä, syvällisiä keskusteluja, sisältöä.

Vierailija
2/27 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla, että olet tyytyväinen elämääsi, ap. Hyvää kesän jatkoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että ap on uusi täällä :)

Vierailija
4/27 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. Ei oo vielä negatiivisuus tarttunut =)... ap

Vierailija
5/27 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä jää säästöön koska eivät ole yhtä tyhmiä rahankäyttäjiä kuin te. Kuka helvetin tollo maksaa 500 euroa sähkölaskua kun lämmitys voi olla myös ilmainen omilla puilla.

Noi auraukset ja lanaukset myös ihan turhaa. Ei kai sun miehes niin kädetön ole ettei osaa mitään tehdä itse.

Laivaristeilyt maksaa 0 euroa jos varaa ajoissa tarjouksesta.

Vierailija
6/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä ap...

Mielestäni oman tien auraus, lanaus ja muu kunnossapito ei ole turhaa. Jos aura-auto ei käy aamulla auraamassa emme pääse töihin tai liikkumaan kotoa minnekään, mikäli yöllä satanut runsaasti lunta. Emme siis asu kaupungin keskustassa, vaan meillä on oma melko pitkäkin tien pätkä itse hoidettavana ja jotta tie pysyy hyvässä kunnossa, on sitä keväisin ja syksyisin myös lanattava ja täydennettävä soralla.

Ja kotiamme kun silloin tällöin remontoimme, tekee mieheni kaikki itse joten kädetön hän ei toden totta ole =)

Vierailija
7/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap jatkaa... enkä siis suinkaan valita myöskään sähkö tai muista laskuista. En myöskään kaipaile matkustelua tai risteilyitä, kun elämä on muuten niin mielekästä. Ihmettelen vaan miksi muut ihmiset valittavat niin kovin

Vierailija
8/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se menee, ihan normaalia. Toiset vaan ei ole elämäänsä tyytyväisiä ikinä. Aina pitäisi olla enemmän jotain - rahaa, aikaa, rakkautta, seksiä, jännitystä, mitä vaan milloinkin.

Vierailija
9/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Ihana viesti. Jatka samalla lailla!

Vierailija
10/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun oikein mietin asennettani elämään, siihen vaikuttaa varmasti sekin, että nään työssäni vakavia sairauksia, onnettomuuksia, liiallista alkoholin käyttöä ja huumeita... Valitettavasti niitäkin ihmisiä on paljon joilla asiat eivät todella ole hyvin.

ap

Vierailija
11/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rahaa netto 4500 e/kk ja elämä muuten aika paskaa... Ei oikein kavereita, huono itsetunto ja mieskin vähän niin ja näin. Tarttis varmaan erota ja hankkii uutta sisältöö elämää et jaksais

Vierailija
12/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi saat tukea vain toisesta?

Vierailija
13/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tripla-viesti-mamma" iski taas!

Vierailija
16/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton kolmekymppinen nainen, joka käyttää rahansa matkusteluun, shoppailuun ja harrastuksiin. Olen myös pirun tyytyväinen elämääni. Lähinnä ihmetyttää tämän palstan valitus siitä, miten kurjaa vanhemmuus on. Kyseessä on kuitenkin itse aiheutettu ongelma jos mikä!

Vierailija
17/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 02:20"]

Olen lapseton kolmekymppinen nainen, joka käyttää rahansa matkusteluun, shoppailuun ja harrastuksiin. Olen myös pirun tyytyväinen elämääni. Lähinnä ihmetyttää tämän palstan valitus siitä, miten kurjaa vanhemmuus on. Kyseessä on kuitenkin itse aiheutettu ongelma jos mikä!

[/quote]

En mä ole nähnyt tällä palstalla mitään vanhemmuuden kurjuuden valittamista. Toki vanhemmuudessa on rankkojakin puolia,mutta siltikin lapsen saanti on niin kivaa, että moni ryhtyy siihen vielä toistamiseen. Mä ihmettelen suunnattomasti miten lapseton nainen palstailee vauva-palstalla. Tässäkin ketjussa ap oli ihan tyytyväinen lapsiperhe-elämäänsä, mutta taas joku vela veti herneen nenään.

Vierailija
18/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... tuossahan ap kirjoitti, että ihmiset valittavat elämästään, ja sen jälkeen vedetään muiden isommat tulot kuvioihin. Eihän isoja tuloja voi pitää synonyymina elämänlaadulle. Usein ne isommat tulot tarkoittavat myös haastavampaa työtä ja suurempia vaatimuksia. Ap on vielä lisäksi niin nuori, ettei tiedä mitä elämä on esim. kilpaurheilua harrastavien lastrn vanhempana, miten yt:stä aiheutuva epävarmuus vaikuttaa, eikä myöskään ymmärrä että kilpsilukykyisenä pysyminen saattaa vaatia työn ja perhe-elämän ohella myös opiskua. Moni haluaa myös kehittää itseään.

Kun ikää tulee lisää, niin kroppakaan ei kestä jos sitä ei huolla. Liikuntaa on vähän pakkokin harrastaa ja hankkia harrastusvälineitä ja jumppakortteja ym. Menoja tulee, halusi tai ei.

Täällä palstalla käy monen ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Kaikille syrjässä asuminen ei ole mahdollista, koska suuri osa työpaikoista sijaitsee kasvukeskuksissa. Kyseisillä alueilla asunnot yleensä ovat hintavampia. Kaikki eivät myöskään arvosta pitkiä (työ)matkoja ja palveluiden etäisyyttä. 

Raha ei tee onnelliseksi. Ei, vaikka sitä jäisi säästöön. Se vain helpottaa elämää. AP kertoo myös että lasten leikkien katsominen saa hänet onnelliseksi... totta. Mutta miten on tilanne 10 vuoden päästä? Teinit toteavat että mene muualle tuijottamaan.

Vaikka en mielestäni ole vanha, ihmetyttää minua monien (ja tässä tapauksessa AP:n) kyvyttömyys ymmärtää erilaisia ihmisiä ja tilanteita. Empatiakyky yhdistettynä elämänkokemukseen tai edes ymmärtämiseen parantaisi tilannetta huomattavasti. 

Vierailija
19/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pahoittelen kirjoitusvirheitä, palstailen puhelimella...

19

Vierailija
20/27 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei tuo onnea!! Siksi nämä "rikaat" eivät ole tyytyväisiä elämäänsä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi