Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onneksi meillä raha-asiat toimii

Vierailija
05.07.2013 |

Niin paljon tuntuu olevan perheissä rahan käytön ongelmia, että joskus tuntuu, että pitää kertoa tarina toisin päin. 

Kaupassa meillä maksaa aina se, jonka tilillä on enemmän rahaa. Laskuja maksamme samalla periaatteella, tosin mies maksaa vähän enemmän koska tienaa enemmän. Kun viimeksi oli minun maksuvuoroni, mies löysy kalastustarvikkeita, joita laittoi koriin eikä kysellyt eikä tarvinnut kysellä. Sitä edellisellä kerralla päin vastoin, mies maksoi ja minä ostin itselleni sukkia sekä kuntoilulehden ja laitoin ne vaan koriin, ei tarvinnut kysellä. Yleensä jos ostos alkaa olla yli satasen luokkaa, kysytään siltä joka maksaa, että käykö, tai pohditaan jo etukäteen yhdessä näitä ostoksia, tarvitaanko. Lasten vaatteet olen minä yleensä ostanut, mies joskus harvoin jotain t-paitoja. 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, hyvä kun toimii. Meillä ei jaella mitään maksuvuoroja, kun kaikki tulot ja menot menee yhteiseltä tililtä.

Vierailija
2/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on toiminut jo 22v ja meillä on aina ollu yhteinen tili minne kaikki raha tulee...toiset osaa rahankäytän ja mutta ammattini puolesta seuraan huolestuneena miten nuorten aikuisten talouskäsitys on olematonta. Hirveästi ulosottoja nuorilla ihmisillä :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään mitään maksuvuoroja jaella, vaan kirjoitin, että se maksaa, jolla on enemmän rahaa. Meillä on molemmilla samat tilit mitkä on ollut lapsesta asti; emme ole nähneet tarpeelliseksi muuttaa asiaa. Näemme toistemme tilit kyllä nettipankissa ja tarpeen mukaan maksamme laskuja toisenkin tililtä, jos toinen on estynyt. 

Vierailija
4/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 20:11"]

Kun viimeksi oli minun maksuvuoroni, 

[/quote]

Kirjoitit että on maksuvuorot.

Vierailija
5/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 20:11"]

Kun viimeksi oli minun maksuvuoroni, 

[/quote]

Kirjoitit että on maksuvuorot.

[/quote]

Maksuvuoro siis sillä, kellä on enemmän rahaa, ei mitään listoja. 

Vierailija
6/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö jonkun neuvotella sukista ja aikakauslehdestä? Laittaisin liudan kysymysmerkkejä, jos olisin peruspalstalainen.

Vierailija
7/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap, miten toimivaa tuo on ku pitää aina tietää kumman maksu vuoro tai kummalla enemmän rahaa? Meillä sama tili johon kaikki tulot tulee ja josta KOKO perheen menot menee! Eipä olla laskettu kumpi tienaa enemmän.. Olenhan ollut välillä kotona kotihoidontuella lasten kanssa.. Säästötili sitten erikseen..

Vierailija
8/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitenkäs ne ap:n maksuvuorot sitten jaetaan? Molemmat tsekkailette tilin saldon ennen kauppaan menoa, ja se kenellä on enemmän rahaa, niin maksaa?? :D Tsiisus....

Vierailija
9/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama systeemi eli neuvotellaan, kun hankinnan hinta ylittää tietyn summan. Tällä hetkellä summa on 600 000 e.

Minä en halua kaupan ovella käydä keskustelua siitä, kummalla on enemmän rahaa. Osaan onneksi käydä ostoksilla ilman miestä, joka kantaa koria vierelläni.

Vierailija
10/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ne raha-asiat toimii, jos tilillä/tileillä on koko ajan paljon rahaa. Mutta kun kaikilla ei ole.

Vierailija
11/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9: Mututuntumalla. Jos toisella on ollut tilipäivä samana päivänä, hänellä on sillloin enemmän rahaa tai joka on maksanut viimeksi isoja laskuja, hänellä on vähemmän rahaa. Käymme me toki erikseenkin kaupassa, mutta aika usein yhdessä. Yksin käydessä maksetaan omalta tililtä. 

Millainen kasvatus teillä on ollut, kun otatte kaiken heti kirjaimellisesti? 80-lukulaisia? Arvasin, että tämäkään ei teille sovi...;). 

Vierailija
12/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mitkään ihme tulot ole, miehen brutto 4t ja minun 2.5t. 

Vierailija
13/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo ei toimisi... mihen tilillä tuntuu olevan aina enemmän rahaa eikä hän käy juuri koskaan kaupassa :) 

Mies säilöö rahansa siihen käyttötililleen, siksi siellä on rahaa, mulla on jemmatili erikseen.

Me hoidetaan homma budjetilla... tiedämme paljonko keskimäärin on kuussa laskuja ja paljonko kauppaan menee. Mies sitten maksaa isomman osan laskuista ja minä hoidan kaupat.

Me emme neuvottele autoa pienemmistä hankinnoista. Toki jostain moottorisahasta ja vesivaraajasta keskustellaan millainen sen pitäisi olla ja sen tyyppisistä ominaisuuksista, muttei niinkään keskustella siitä maksupoltiikasta, se maksaa joka sen käy kaupasta noukkimassa. Niitä isompia ostoksia taloa varten sitten kerään kuiteista exceliin ja kohtuu tarkkaan näyttää puoliksi menneen ihan itsestään 8 vuoden aikana.

Vierailija
14/14 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä mennään ihan ilman mitään suunnittelua paitsi vuokra joka maksetaan puoliksi, tosin palkaan suhteutettuna. Kaikki muut yhteiset menot menee ihan miten menee... yhteisessä taloudessahan tässä ollaan. Jos sattuu käymään niin että toisen tili tyhjenee ennen palkkapäivää niin sitten mennään toisen tilillä... tai siirretään rahaa toiselta toiselle. Eikä siinä mitään velkaa jäädä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan