"Käytöstavat" kotona? wc, röyhtäily yms
Tulipa tuosta toisesta ketjusta mieleen kysyä ihan erikseen, että millaiset käytöstavat teillä on kotona OMAN PERHEEN KESKEN seuraavien asioiden suhteen (ja jos joku kohta on sellainen että haluat perustella niin kiitos):
1. Röyhtäily muiden kuullen? (Meillä ei röyhtäillä tahallisesti muiden kuullen, jos vahingossa esi,. limonadia juodessa röyhtäisee, niin pyydetään anteeksi, koska meidän mielestämme ei ole hyvän tavan mukaista sikailla)
2. Piereskely muiden kuullen? (Meillä ei todellakaan piereskellä muiden kuullen, vaan asia toimitetaan vessassa ovi kiinni. Sama perustelu kuin edellisessä, eli ei sikailla)
3. WC:ssä asiointi muiden nähden? (Meillä suljetaan aina WC:n ovi. Jos joku on suihkussa, wc:ssä ei asioida samanaikaisesti. Siis toisten wc-toimituksia ei olla todistamassa enää sen jälkeen kun lapset kasvoivat, lasten peppuja ei tarvitse pyyhkiä tai muuten avustaa)
4. Kuukautisista tiedottaminen, suojien ja tamponien vaihto. (En erikseen mainitse koskaan miehelle, että btw, nyt minulla on kuukautiset. Mitä hän sillä tiedolla tekisikään? En koskaan vaihda suojaa tai tamponia miehen nähden. Käytetyt suojat ja tamponit käärin wc-paperiin ja sitten roskiin.)
Joku voi pitää em. asioita luonnollisina ihmisen toimintoina, joita ei tule häpeillä. Itse en koe häpeileväni mitään, vaan kyse on enemmän hyvistä käytöstavoista ja kohteliaisuudesta kanssa-asujia kohtaan.
Kun joku kuitenkin sosioekonomista taustaa kysyy, niin olemme Helsingissä merenrantakaupunginosassa lähellä keskustaa asuva perhe, vanhemmat akateemisia, perheen tulot yli 100kE/vuodessa. Ehkä gallupissa selviää onko tässä asiassa jotain korrelaatiota.
Kommentit (36)
Meillä khtiin 1 ja 2 ei kiinnitetä huomiota periaatteellisista syistä. Ts on huonompaa käytöstä kiinnittää huomio toisen ruumiintoimintoihin kuin on vahingossa päästää ne kuuluviin. Ja jos on ilmavaivoja, on välttämätöntä hankkiutua niistä eroon.
Vessassa käydessä pannaan ovet kiinni. Suihkut meillä on kylpyhuoneissa, ja vessat vessoissa, jotn nämä ei liity toisiinsa mitenkään. Mutta mökeillä me tulemme toimeen myös kompostivessojen, ulkohuussien ja jopa puskanjuurien kanssa.
Me asumme Tampereella yhdessä kalliimmista kaupunginosissta omakotitalossa ja keskustassa kerrostalokaksiossa sen mukaan kuinka sattuu huvittamaan. Mekin olemme akateemisia ja tulotaso on ihan riittävä, omaisuuttakin turvallisesti.
1. Ei kumpikaan röyhtäillä hirveästi, mutta silloin kun röyhtäyttää, niin ei nyt mennä mihinkään piiloon sitä tekemään. Kyllä ihmisen pitää saada kotonaan olla vapaasti eikä meitä kumpaakaan miehen kanssa haittaa toisen satunnaiset röyhtäilyt. Ei nyt tietenkään ruokapöydässä röyhtäillä eikä vieraiden kuullen.
2. Sama kuin 1. Ei ole terveellistä pidätellä pieruja ja koemme olevamme miehen kanssa niin läheisiä ja omiin ruumintoimintoihimme luonnollisesti suhtautuvia, ettei meitä pierut silloin tällöin hetkauta emmekä jaksa tuollaisen takia mennä vessaan piilottelemaan. Voimme pieraista siis toistemme kuullen, mutta ei taaskaan vieraiden.
3. Aika pitkään (varmaan 5 vuotta) kävimme vessassa suljettujen ovien takana, mutta viime aikoina olemme oppineet suhtautumaan siihenkin rennommin. Eli ovi saattaa joskus jäädä raolleen ja voimme käydä pissalla, kun toinen on suihkussa. Suihkuverho on kuitenkin välissä estämässä näkyvyyttä :D
4. Kuukautisusojia en vaihda miehen nähden, ei ole mitään syytä ja pidän sen mieluummin yksityisasiana. Eikä mieskään varmaan tykkäisi nähdä veristä sidettä tai kuukuppia. Kerron miehelle kuukautisista, jotta hän tietäisi, että seksiä ei tule olemaan n. viikkoon ja että en vahingossa ole raskautunut. Saatan myös valitella kovia kuukautiskipuja.
Meillä ei ole lapsia, joten ehkä sitten kun sellaisia tulee, yritämme heidät opettaa hyville tavoille esim. pyytämällä anteeksi, jos röytäisemme tai pieraisemme. Haluaisin kuitenkin opettaa lapsille myös, että vaikka röyhtäily/piereskely ei julkisella paikalla tai vieraiden kuullen ole hyvää käytöstä, niin se ei myöskään ole mikään tabu ja kotona pitää saada päästellä ilman häpeää.
Olemnme siis miehen kanssa 27- ja 31-vuotiaita, minä vielä opiskelen, mies on suht hyväpalkkaisessa asiantuntijatyössä. Molemmat akateemisia, asumme Espoossa.
Ollaan persusossuperhe ja ei me edes tarvita vessaa. Siinähän se sujuu syödessä ja röyhtäillessä.
Voi tsiisus taas näitä "akateemisten" juttuja.
miksi ihmeessä ei voisi vaihtaa kuukautissidettä oman miehen läsnä?
no voi, ap yrittää että röyhtäily tai piereminen OMASSA KODISSA PERHEESSÄ. mielestäni yleisesti kiusaaminen koulussa/työssä, oman edun asettaminen millä hinnalla tahansa muiden eteen, varastaminen, kaksimoraalisuus, syrjiminen, toisten arvioimine
Vaikutat melko kireältä tyypiltä.
Me asumme ulkomailla, tienaamme huomattavasti enemmän kuin te, molemmat akateemisia ja akateemisista suvuista (siis isovanhemmat jo akateemisia ja jopa isoisovanhemmat osittain). Meillä röyhtäillään ja piereskellään ihan vapautuneesti, ei nyt toisen viereen tulla pieraisemaan mutta kyllä samassa huoneessa. Me aikuiset saatetaan joskus sanoa, hups sori ja avata ikkuna, jos oikein lemahtaa. Lapsia ei opeteta pidättelemään pieruja, se on epäterveellistä. Sillä aikaa kun vessaan koittaa mennä kaasuja päästämään, niin hätä saattaa mennä ohi. Itse olen tämän huomannut jos on kodin ulkopuolella ja pitää vessassa koittaa päästää pieruja. Ei siitä mitään tule, vatsa vaan lopulta kipeytyy.
Röyhtäillään myös ihan vapautuneesti.
Pierujen ja röyhtyjen suhteen kyllä tietysti opetetaan, että vapautuneisuus koskee oman perheen kanssa olemista. Kun on vieraita, ollaan ravintolassa, kylässä tms. niin suolikaasut päästetään vessassa, ja röyhtäisy tehdään hyvin huomaamattomasti servettiin tms.
Kyllä meillä vessassa voi asioida vaikka toinen olisi suihkussa. Itse en kyllä sitä tee, mies meinaa punkea paskalle kun itse olen suihkussa mutta käsken toiseen vessaan. Ei se maailmanloppu ole. JOs mies on paskalla ja tarvitsen jotain vessasta, menen sen hakemaan.
Mies tietää kyllä kiertoni, koska yritämme kolmatta lasta. Ja vaikka emme yrittäisi saatan kuukautisista mainita tyyliin" vitsi ku turvottaa ku on menkat tulossa tms".
Mieheni oli jopa perillä synnytyksistäni johtuvasta virtsankarkailusta. Naureskelin sille, et perkele kun pitää näitä vaippoja vielä käyttää urheillessa kun ei paikat oo vielä palautunut.
Kotona ollaan kiristelemättä yhtään mutta omataan hyvät käytöstavat, lapset ja aikuiset. Asumme saksankielisellä alueella ja täällä lapsilla on kova kuri koulussa ja puhuttelevat ihmisiä todella kohteliaasti. Olen heistä hyvin ylpeä. Pieruhuumori kukoistaa silti kotona.
Relaa ap vähän.
ja oman mielipiteen tyrkyttäminen yhtenä ehdottomana totuutena on sitä sikailua. ei kaadut jotka kuitenkin nukkuessa pierette:)
Minua on muutenkin sanottu kireäksi tyypiksi, joten toimin varmaan luonteelleni ominaisella tavalla tässä(kin) asiassa. Minusta on vaan niin vastenmielistä, jos ollaan kuin eläimet. En todellakaan hae vessasta/kph:sta mitään jos mies istuu siellä wc:ssä.
-ap
Kuka on tyrkyttänyt omaa mielipidettään ehdottomana totuutena tässä keskustelussa? Liitin taustan tähän, koska siitä voi yrittää päätellä korrelaatiota, mutta huomasin jo, että tällä pienellä otannalla voi päätellä, että korrelaatiota ei taida olla.
-ap.
ne kaasut röyhtäilynä tai pieremällä ne jokainen ihminen erittää tietyn määrän vuorokaudessa. ei banketissa tai jossain perhekokouspöydän äärellä, mutta omassa kodissa perheen kesken se on normaali asia että niiyä ri oidätellä, koska se voi haitata terveyttä, aiheuttaa vatsakipua. sikailuna pidetään ihan toisenlaisia asioita. kuten muiden ajattelematon arvostaminen loukkaavilla sanoilla, vaikka itse varmasti vaikka kuinka monta kertaa piereksi vahingossa ja nukkuessa pieree peiton pystyyn.
No jopas te olette ihanan vapautuneita. Yök.
Meidän kotona vessaan mennään yksin, ja oven voi laittaa ihan lukkoonkin. Järkyttävää on vierailla kodeissa, joissa vessan ovessa ei ole lukkoa!
Samoin puhelimessa puhuttaessa ei mennä vessaan pissalle. Oksettavaa kuunnella, kun joku juttelee niitä näitä ja lorottelee pönttöön. Yök.
Ja sitten ne pierut! Voi herranen aika, minua ei naurata pieruhuumori. Jos on ilmavaivoja, ne hoidetaan vessassa, niistä ei ruveta sen kummemmin juttelemaan, saatika kertomaan jotain pieruvitsejä. Ei niinkuin millään tavalla naurata tai viihdytä. Ja oikeasti jos teitä pierettää joka päivä, niin teillä on ruokavaliossa jotain vikaa. Hoitakaa vatsanne kuntoon, ei todellakaan ole normaalia!
Ja mitä tulee kuukautisiin, ne on ihan mun oma juttu. Todennäköisesti kerron miehelleni, koska mielialani saattaa olla huono ja selkää saattaa särkeä. Mutta en todellakaan jätä mitään siteitä tms minnekään näkösälle tai ala veristä jalkoväliäni kenenkään nähden pesemään. Ainut kerta, jolloin verenvuotoni on puheenaihe, on silloin kun puhutaan jälkivuodosta, koska se liittyy suoraan siihen, miten olen synnytyksestä toipunut.
Oksettaa tuollaiset pierejät.
ja 13 lisää, ettei ole akateeminen eikä työelämässä mukana.
Meillä ei röyhtäillä, eikä piereskellä. Jos vahinko sattuu, niin pyydetään anteeksi. WC:ssä käydään ns. avoimin ovin, eli mies voi harjata hampaita samalla kun minä istun pissalla. Isommat hädät hoidetaan yleensä yksityisesti ja ovi kiinni. Kuukautisista puhun miehen kanssa avoimesti ja mies tietää milloin ne alkavat ja loppuvat. Tamponeja en vaihda miehen nähden. Lapsia meillä ei vielä ole.
Ainiin, minä olen erikoistuva lääkäri ja mies yksityisyrittäjä (ei akateeminen). Asumisessa tai omaisuudessa ei mitään mainitsemisen arvoista. Toimeen tullaan ja ihan hyvin eletään.
Meillä isäntä pieree järkyttäviä, lätiseviä pieruja ja nauraa röhöttää päälle, jos joku on kuulemassa. Röyhtäillään täällä myös avoimesti ja kuukautiset tiedetään. Mutta kaikki tämä vain tämän talon sisäpuolella, muualla sentään osataan käyttäytyä.
Miksi otsikossa on käytöstavat heittomerkeissä?
kiva että tiedät sanan korrelaatio:) eli raha ynnä opiskelun taso/ piereskely omassa kodissaan. epäilenpä että et ihan saavuttanut sitä haluamaasi tuolia uran portaissa. anteeksi en halua loukata, kunhan tuli sellainen käsitys ja kun nimittelit toisten ruumillisia toimintoja omassa kodissaan sikailuksi, sallin itselleni hieman rajojen ylitystä kritisoidessa ajatusketjuasi sekä henkilökohtaisia motiivejasi siihen. mutta en tosiaan halua loukata. mua ennemmin naurattaa tämä teidän ap halu kirjoittaa sellaisen avauksen.
Olen kahden teinin yksinhuoltaja, asumme kehyskunnassa vuokralla rivarissa, koulutukseltani olen yo-merkonomi...
Meillä ei röyhtäillä eikä piereskellä muiden kuullen, joskus toki pääsee vahinko, ja joskus niille jopa nauretaan, joo, noloa, typerää wt-meininkiä, mutta huumori on joskus vaan niin kiven alla, että kiva, että edes näille joskus nauretaan...
Vessassa jokainen käy suljettujen ovien takana, ja menkoista ei syyttä tiedoteta ketään, mutta jos meillä on siteet loppuneet, kertoo tyttö mulle, että menkat alkoi, joten voinko ostaa paketin suojia tms. Joskus saunaan mennessämme asia saattaa tulla myös puheeksi.
Minusta on ihan normaalia, ettei röyhtäillä yms ihan miten sattuu.
ja miksi muuten kommenttien "taso" ei ap:ta miellytä? tietääkseni kukaan ei käyttänyt rumia sanoja kuin "sikailu". jos samaista sanaa käytettiin, niin vain ja ainoastaan ap:n toimesta.
Joo meilläkin saa röyhtäillä VAIN jos ei ole wc:ssä. Kyllä tavat pitää olla ja lapset kasvattaa!
1. Röyhtäily muiden kuullen?
Joskus röyhtäilemme kyllä mutta emme siihen rohkaisekaan. Musta on hauska joskus päästää hirveä röyhtäys jos juon oluen (mutta en lasten kuullen enkä pöydässä). Periaatteessa siis lapsille opetan ettei ole sopivaa pöydässä röyhtäillä.
2. Piereskely muiden kuullen?
Ei käy, pitää mennä vessaan pieremään.
3. WC:ssä asiointi muiden nähden?
Ei, inhosin pienenä kun vanhempani tekivät näin.
4. Kuukautisista tiedottaminen, suojien ja tamponien vaihto.
No on se joskus pakko miehelle tiedottaa... mutta ei kai kukaan niitä vaihtele toisten nähden?
Meidän sosioekonominen taustamme melko samanlainen kuin ap:lla.