Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ohjeita saumurin ostamiseen

Vierailija
05.07.2013 |

Olen ajanut saumurilla kahdesti elämässäni, kerran koulussa collegepaidan sauman ja kerran kaverilla housun lahkeiden huolittelun. Molemmilla kerroilla koneet oli käyttövalmiita. En siis tiedä niistä mitään.

Ompelen kuitenkin ihan jonkun verran. Kaiken näköistä pientä korjaushommaa (poika on 6 v. ja aina on housun polvet rikki), tuunausta ja ikkunaverhoa. Mutta ihan jonkin verran myös vaatteita itselle ja lapsille, esim. kesätakkeja, housuja, puseroita, jakkuja jne..

Ompeluharrastus on viime aikoina selvästi laajentunut niin, että kaipaan konetta, jolla saisi joustavalle kankaalle kaunista jälkeä, sisäsaumat kauniiksi ja käänteet edustaviksi. Hyvä ompelukone minulta jo löytyy.

Mitä tällaisessa hankinnassa pitäisi tajuta katsoa? Luultavasti ostan netistä, joten kokeilemaan en pääse. Mikä on tämä juttu saumurin ja peitetikkikoneen kanssa? Yritin saada niiden välille eroa, mutten ymmärtänyt. Laittakaa neuvoja mahdollisimman yksinkertaisesti ja ihan suoraan vaikka kaupallisiin malleihin viittauksia. Pelkään, etten muuten ymmärrä.

Kovin kallista konetta ei ole tarkoitus ostaa, mutta kone saisi olla luotettava, laadukas ja pitkäikäinen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita Berninoita olenkin katsellut. Samoin jossain jutussa vannottiin Pfaffin nimeen. Oma kipuraja hinnan suhteen kulkee jossain 400 € teinoilla. Taisin maksaa ompelukoneesta juuri 400-500 € viisi vuotta sitten.

Jonkun verran tein hakuja netissä. Yritin löytää jotakin nettikauppaa Euroopasta, joka myisi koneita ja toimittaisi myös muihin EU-maihin. Olen kai tosi surkea, koska en löytänyt yhtään mieleistä. Viitsisikö joku laittaa linkkejä verkkokauppoihin? Tottakai olisi vielä parempi, jos löytyisi henkilökohtaisia kokemuksia kaupasta, mutta ihan mikä vain apu eteenpäin olisi tervetullut. Kuten jo tuolla aiemmin sanoin, kauppoihin en itse pääse monestakaan eri syystä menemään, vaan nettitiaus ja toimitus kotiin on ainoa vaihtoehto.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilasin tänä vuonna Brother 3034D -mallin täältä: http://www.sewingmachines.co.uk/ . Oli halvempi kuin Suomesta ostettuna ja rahti kuului hintaan. Kone toimitettiin kotiovelle. Hyvä ja edullinen peruskone. Tässä on myös 2 vuoden takuu ja käsittääkseni pystyn tarvittaessa takuu huollattamaan tämän Suomessa jälleenmyyjällä. Peitetikki on tosi kallis ominaisuus saumureissa ja olen kuullut että peitetikkikone ja saumuri kannattaa hankkia eri koneina koska saumurissa asetusten vaihtaminen peiterikkiä varten olisi vaivalloista. 

Vierailija
4/9 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin olis vaatimuksena langoituksen helppous, muuten varmaan tulis huristeltua samoilla langoilla ilman vaihtamatta, sen verran mutkikas homma saumurin  langoitus on ompelukoneeseen verrattuna 

Vierailija
5/9 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saumurin langoitus ei ole mutkikasta. Niitä ei ole tarkoituskaan vetää pois vaan tehdä solmu ja vetää uusi lanka "läpi" Neulalangat joutuu tietenkin pujottamaan neulansilmään, solmu harvoin mahtuu läpi.

Vierailija
6/9 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samma här, olisi kiva tietää. Olen aiemmin käyttänyt saumuria joka ei ole omani - jokin Brotherin monen sadan euron kapistus, olikin kyllä todella hyvä... mutta nyt halusin ostaa oman, harrastelijakäyttöön sopivan. Tilasin Hobby Hallista tällaisen:

https://www.hobbyhall.fi/p/fi/14SH654-saumuri/339808?

Onko kenelläkään kokemuksia tuosta? En tiedä yhtään, millainen on tulossa... positiivisia arvosteluja kyllä lueskelin ja niiden perusteella + houkuttelevan hinnan (ja Hobby Hallin helppouden) tuon tilasinkin. Mutta vielä mietityttää olisiko jokin muu ollut parempi.

Brother 1034D houkutti enemmän, mutta sitä en löytänyt Suomesta mistään.

Vierailija
7/9 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 18:43"]

Saumurin langoitus ei ole mutkikasta. Niitä ei ole tarkoituskaan vetää pois vaan tehdä solmu ja vetää uusi lanka "läpi" Neulalangat joutuu tietenkin pujottamaan neulansilmään, solmu harvoin mahtuu läpi.

[/quote]Kun on "karsimaton taiteilijasielu" aikaa vievilla rutiineilla on paljonkin merkitysta, ideat karkaa ja luovuus lopahtaa jos aika kuluu lankojen kanssa napertelyssa. Ei nykyihmisella ole aikaa.

Vierailija
8/9 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat pitkäikäisen, helppokäyttöisen ja "idioottivarman" saumurin, osta joko Bernina tai Bernette. Nämä ovat kalliita, mutta hyvä vaihtoehto on myös ostaa vaikka huollettu käytetty kone ompelukoneliikkeestä. Käytetylläkin koneella suristaa pitkälle yli sen, mihin uudella halpiskoneella pääsee. Näitä koneita ei suotta sanota saumureiden Mersuiksi.

t. Puoliammattilainen, joka osti 10 vuotta vanhan Berneten n. 13 vuotta sitten - ja kone toimii kuin unelma! (Maksoin muistaakseni 200 mk siitä)

ps. Olen ommellut monilla saumureilla/teollisuuskoneilla, enkä voi oikeastaan mitään muuta konetta suositella. Singer oli huonoin ikinä.

Vierailija
9/9 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viime kesänä Virosta uuden Berninan, maksoi 435 euroa kotiin kuljetettuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi