Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys juoksusta

Vierailija
30.07.2020 |

Juoksin alkukesän Porin juoksukoulun ohjeilla. En koskaan saavuttanut ihan siinä ajassa sitä kuntoa että 5 kilsaa taittuisi helposti. Nyt mietin että kun jaksan juosta 4 kilsaa 35 minuuttiin ja sekin on hieman lopussa raskasta niin juoksenko sitä matkaa muutaman viikon ja tähtään sitten siihen vitoseen? En haluaisi antaa periksi.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan.

Vierailija
2/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka yrittäisin juosta kolme kertaa viikossa tuon 4 kilometriä niin kasvaisiko kunto kohti sitä 5 kilometriä?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
4/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunto kasvaa kyllä. Ei maratoonaritkaan juokse maratoneja treeneissään. Muutaman viikon juokset sitä 4 km, niin 5 km menee kevyesti.

Vierailija
5/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nelonen vastauksesta! Minä olen vasta nyt ensimmäistä kertaa säännöllisesti juossut ja jouduin ihan umpikujaan kun en saavuttanut tavoitetta ja en löytänyt vastausta että kuinka jatkaa jos en onnistu tuossa ajassa.

Ap

Vierailija
6/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
7/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka yrittäisin juosta kolme kertaa viikossa tuon 4 kilometriä niin kasvaisiko kunto kohti sitä 5 kilometriä?

Ap

Kyllä se kasvaa, mutta nopeammin pääset tavoitteeseesi vähän monipuolisemmalla treenillä. Esim. kaksi 4 kilometrin juoksulenkkiä viikossa ja yksi ajallisesti pidempi lenkki, jossa vuorottelet kävelyä ja juoksua. Pitkä lenkki aluksi esim. 45 minuuttia. Pidennä sitä joka viikko 5-10 minuutilla, kunnes pääset puoleentoista tuntiin.

Vierailija
8/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kolmesti lenkille mutta se yksi voisi sisältää myös kävelyä ja olla vaan ajallisesti pidempi? Näiden lenkkien lisäksi kävelen päivittäin koirani kanssa 45-90 minuuttia. Koira ei aina ole mukana juoksulenkillä

Vierailija
9/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa. Toinen vaihtoehto on se, että aloitat uudelleen juoksukoulun viikosta 7 eteenpäin. Jos se tuntuu liian raskaalta, toista sama viikko uudelleen ennen kuin siirryt seuraavaan.

Vierailija
10/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljennä vauhtia, mutta kasvata aikaa. Älä juokse matkaa vaan aikaa. Eka just tohon 45 minuuttiin, kävele vaikka välillä. Tästä sit pikkuhiljaa.

Vierailija
11/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

juokseminen on vihoviimeinen liikuntamuoto. täyttä itsekidutusta... Ja olen juossut tuhansia kilometrejä, joten turha tulla sanomaan että "siitä oppii tykkäämään".

Vierailija
12/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatketaan vielä Toinen vaihtoehto olis, että voit juosta vaikka 10 Min ja 2 Min kävelyä, jotta tulee tuo 5 kilsaa täyteen tai sit aikaa vaan. Sit vaan lyhentää nuita kävely pätkiä. Muista juosta hiljaa! Se on tärkeintä

Vierailija
13/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kolmesti lenkille mutta se yksi voisi sisältää myös kävelyä ja olla vaan ajallisesti pidempi?

Juuri näin. Tämä kehittää kestävyyttä paremmin kuin pelkkien 4 km:n juoksulenkkien juokseminen.

Aluksi tuolla pitkällä lenkillä voi olla yhteensä 4 km juoksua, mutta useammassa eri erässä kävelypätkien välissä. Sitten voisit joka viikko kasvattaa kokonaisjuoksumatkaa esim. 500 metrillä ja sen lisäksi kävelyn yhteismatkaa.

7

Vierailija
14/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokseminen on ihanaa ja helppoa. Olen juossut tuhansia kilometrejä, joten turha tulla sanomaan että se on "täyttä itsekidutusta".

Vierailija
15/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ohjeissa voisi olla aina joku ohje, jos ei saavutakaan tavoitetta.

Vierailija
16/16 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä ohjeissa voisi olla aina joku ohje, jos ei saavutakaan tavoitetta.

Minä olen ainakin joskus nähnyt sellaisen Porin juoksukouluohjeen, jossa sanottiin, että saman viikon voi hyvin tehdä kaksi kertaa peräkkäin ennen seuraavaan siirtymistä, jos tuntuu raskaalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän