Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskaltaako netissä löytämälleen ulkomaiselle sähköpostikaverille antaa postiosoitteensa joulukorttia varten?

Vierailija
30.07.2020 |

Jouluun vielä aikaa mutta tuli vaan mieleen jos ite haluaa laittaa joulukortin esim. Kanadaan ja jos siellä asuva vastaavasti Suomeen? Eli onko riski, että tietää osoitteeni?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan osoitteen sijaan laita poste restante-osoite. Haet tällöin lähetykset itse postista.

Tätä olin juuri itsekin tulossa ehdottamaan eli Postin poste restante palvelua. Googlaa Postin sivuilta lisää. Koskaan ei voi olla noitten nettijuttujen kanssa liian varovainen.

Vierailija
22/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan osoitteen sijaan laita poste restante-osoite. Haet tällöin lähetykset itse postista.

Kiitos. Maksaako jotain tuo ja jos niin kuinka paljon? Netistä löytyi ristiriitaista tietoa, että saattaa olla saajalle maksullista ja kuitenkin laitonta toisessa lukee.

Tämän https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/vastaanottaminen/postin-jakelu/post… mukaan ei maksa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kohtuullisen varma että kaverisi on mitä sanoo olevansa, niin mikäs siinä.

Minulla on ollut englantilainen nettikaveri vajaat kymmenen vuotta. Muutaman kerran on joululahjat tullut toisillemme lähetettyä. Uskalsin antaa osoitteen, koska löysimme toisemme yhteisen mielenkiinnon kohteen kautta, ja keskustelu oli alusta alkaen sen verran syväluotaavaa että tiesin ettei hän ollut ainakaan siinä huijannut. Lisäksi olimme puhuneet skypepuheluita, joten uskoin ettei hän myöskään ollut valehdellut henkilöllisyydestään. Luultavasti samoista syistä hän uskalsi antaa oman osoitteensa minulle.

Vierailija
24/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kohtuullisen varma että kaverisi on mitä sanoo olevansa, niin mikäs siinä.

Minulla on ollut englantilainen nettikaveri vajaat kymmenen vuotta. Muutaman kerran on joululahjat tullut toisillemme lähetettyä. Uskalsin antaa osoitteen, koska löysimme toisemme yhteisen mielenkiinnon kohteen kautta, ja keskustelu oli alusta alkaen sen verran syväluotaavaa että tiesin ettei hän ollut ainakaan siinä huijannut. Lisäksi olimme puhuneet skypepuheluita, joten uskoin ettei hän myöskään ollut valehdellut henkilöllisyydestään. Luultavasti samoista syistä hän uskalsi antaa oman osoitteensa minulle.

Toi skype voisi muutenkin olla kiva, että kuulisi ja näkisi toisen. Jos olisi huijari, kieltäytyisikö reaalivideokuvasta?

Vierailija
25/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi skype voisi muutenkin olla kiva, että kuulisi ja näkisi toisen. Jos olisi huijari, kieltäytyisikö reaalivideokuvasta?

Eli videopuhelun esille ottaminen paljastaa todennäköisesti onko huijari vai ei?

Vierailija
26/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä antaa vaikka työpaikan osoitteen.

Todella hyvä idea. Tai vanhepiesi tai joknun muun kuin omasi.  Eli jos tietosi joutuisivat vääriin tarkoituksiin, ne olisivat hyödyttömiä, koska esim pankkikorttia ei väärillä tiedoilla voi saada.

Vierailija
27/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä se riski on antaa nettikaverille toiselta puolen maailmaa osoite? Tuleeko se tyyppi ovelle? Harvempi varmaan maksaa ja matkustaa tehdäkseen yllätysvisiitin.

Vierailija
28/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli videopuhelun esille ottaminen paljastaa todennäköisesti onko huijari vai ei?

Ei ihan välttämättä. Ihmisillä voi olla useita syitä kieltäytyä videopuhelusta vaikkeivät olisikaan huijareita, mutta jos suostuu videopuheluun, niin uskottavuus paranee huomattavasti, koska hyvin harva huijari siihen suostuu.

Vierailija
29/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä se riski on antaa nettikaverille toiselta puolen maailmaa osoite? Tuleeko se tyyppi ovelle? Harvempi varmaan maksaa ja matkustaa tehdäkseen yllätysvisiitin.

Jos ei olekaan maapallon toiselta puolelta?

Vierailija
30/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisina olemme aivan liian luottavaisia. Parempi ottaa asiat varovasti.

Vierailija
31/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku saattaa kieltäytyä pelkkää ujouttaan kuten minäkin mun nettitutun kanssa.

Vierailija
32/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko demiläiset tulleet tänne oman kuvitellun ongelmansa kanssa? Lapsillehan on aina sanottu, että koskaan ei saa kertoa osoitettaan. Mutta että aikuiset! Mitä ihmeen riskiä on siinä, että kertoo osoitteensa? Miten tilataan tavaraa kotiin kertomatta osoitettaan? Miten tilataan lehdet? Miten tehdään sähkösopimus?

Koulut onneksi alkaa pian ja lapsille tulee muuta ajankulua arkipäiviksi kuin palstailu.

Vierailija
33/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun kirjoittajien keski-ikä lienee 13 v.

Vierailija
34/37 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta osoitteen tietäessään saada urkittua muita henkilötietoja? Esim. puhelinnumeron.

Vierailija
35/37 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta osoitteen tietäessään saada urkittua muita henkilötietoja? Esim. puhelinnumeron.

Puhelinnumero ei ole henkilötieto.

Vierailija
36/37 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoite on lähtökohtaisesti julkista tietoa, ja kuka tahansa voi pyytää kenen tahansa osoitteen Digi- ja väestötietovirastosta (soittamalla tai verkon kautta). Osoite luovutetaan, ellei henkilöllä ole kieltoa siitä. Aika harvalla on, lähinnä julkkiksilla, sossun työntekijöillä jne. on. Jos olet jo henkilölle koko nimesi kertonut, eikä sinulla ole osoitteenluovutuskieltoa, en näkisi syytä olla kertomatta osoitettakaan - hän on sen halutessaan voinut jo selvittää.

No okei, jos olet nimeltäsi vaikkapa "Maria Korhonen", joita on Suomessa varmaan tuhat, on asia eri. Silloin pitäisi tietää tarkempi syntymäaika, asuinpaikka tai vastaava tieto. Jos olet sellaisen tiedon antanut, sillä saa osoitteen tarkennettua.

Vierailija
37/37 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huvittaa tämä ketju. Silloin kun itse olin 13, minulla oli kirjekavereita kirjaimellisesti ympäri maailmaa. Vaikeata olisi ollut yhteydenpito tuohon aikaan, jos ei olisi osoitetta voinut antaa...