Lapsella vesirokko ja toissapäivänä kävi kylässä raskaana oleva nainen! :(
Tottakai laitan kohta viestiä naiselle, mutta tuntuu tosi pahalta, että huomasin nyt lapselle rokkonäppyjä :(
Voiko tauti olla vaarallinen sikiölle, jos nainen on sairastanut rokon aiemmin?
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 14:46"]
Tottakai laitan kohta viestiä naiselle, mutta tuntuu tosi pahalta, että huomasin nyt lapselle rokkonäppyjä :(
[/quote]
Ei voi siinä tapauksessa. En minä kyllä tuosta mitään viestiäkään laittaisi - kyllä hän sen huomaa taatusti jos hänelle vesirokko tulee, ja jos ei tule, niin ei mitään huolta sitten. Turhaa murehtimisen aihetta voisi tuottaa vaan ilmoitus.
[/quote]
jos nainen ei ole sairastanut rokkoa niin hänelle voi altistumisen jälkeen aloittaa estolääkityksen. Eli siinä mielessä kannattaa ehdottomasti kertoa.
Ilman muuta laitat välittömästi vähintään tekstarin. Neuvolan kautta voivat tutkia vasta-aineet naisen verinäytteestä. Toimi heti!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 14:48"]
[/quote]
Ei voi siinä tapauksessa. En minä kyllä tuosta mitään viestiäkään laittaisi - kyllä hän sen huomaa taatusti jos hänelle vesirokko tulee, ja jos ei tule, niin ei mitään huolta sitten. Turhaa murehtimisen aihetta voisi tuottaa vaan ilmoitus.
[/quote]Musta olis ihan fiksua ilmoittaa vaikka mahdollisen vyöruusun varalta.
No musta on kyllä kohteliasta ilmoittaa ja jos ei sairastanut tautia niin voi kysyä lääkäristä on jotain tehtävissä. Ja jos on taudin sairastanut niin ei ole lapselle mitään vaaraa, koska nainenhan ei sairastu.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 14:51"]
Ilman muuta laitat välittömästi vähintään tekstarin. Neuvolan kautta voivat tutkia vasta-aineet naisen verinäytteestä. Toimi heti!
[/quote]
Ei mitään tekstaria. Piippaus saattaa jäädä kuulematta ja viesti saattaa tulla luetuksi joskus seuraavana päivänä.
[/quote]
Vaarallisimmillaan vesirokkotartunta on raskauden ihan alussa sekä aivan lopussa. On kuitenkin asiallista laittaa viesti tälle naiselle, jos hän on lapsena vesirokkonsa sairastanut ei ole mitään hätää, mutta jos ei on hyvä otattaa vasta-ainetesti. Vaikka testi ei tähän hätään autakaan, kertoo se naiselle että hänellä on edelleen vaarana saada vesirokkotartunta.
Mulle tehtiin odotusaikana tuo testi, neuvolan kautta kun soitin sinne ja sanoin että kummipoika oli meillä hoidossa ja sain kuulla että hänellä oli puhjennut vesirokko. Enkä tiennyt olinko sairastanut vesirokon lapsena, eikä äitinikään muistanut.
Ehdottomasti järkevintä on kertoa siis.
Minulla ei ollut veressä vasta-aineita vaikka olen sairastanut vesirokon lapsena.
Lapsellani on vesirokkotartunta kun olin raskaana. Todellakin kerrot asiasta, ei se vaadi muuta kuin kerrot että lapsellesi puhkesi nyt tauti. Hän tekee mitä tekee mutta ajattele jos sikiö vammautuu tai menee raskaus kesken ja olisi voinut ottaa eston.
[/quote]