Pari yötä kylpylässä/Ähtärissä yms, plus ruoat ja matkat yli 500€
Meitä on kaksi aikuista ja kolme lasta.
Asumme Etelä-Suomessa, ja jos täältä haluaa lähteä vaikka pandoja katsomaan, matkaan menee yksi päivä. Sitten yksi yö hotelli Mesikämmessä, ja seuraavana päivänä katsomaan pandoja. Samana päivänä pitää lähteä ajoissa jatkamaan matkaa, tai sitten jäädä toiseksi yöksi ja lähteä aamulla. Power Parkissa menee kokonainen päivä, ja kotiin ei kannata lähteä ajamaan enää illalla. Eli yöksi on jäätävä.
Neljä yötä on aina melkein sen 400€, oli sitten hotellissa tai Airbnb:n kautta. Päälle syömiset viideltä hengeltä, ja liput ja rannekkeet.
Ei sillä, etteikö olisi sitä tuhatta euroa säästössä kesää varten. On, ja enemmänkin. Mutta ei vain houkuttele! Ollaan tämä kesä pysytty kotosalla ja tehty päivän pyrähdyksiä jonnekin.
Omaa mökkiä ei ole, ja niiden vuokrahinnat on huikeita nekin. Kuka muu perhe tekee näin, että säästää nyt sitten nämäkin rahat, ja parin vuoden päästä jos korona suo, joku pitkä reissu jonnekin jossa on mukava hotellitaso, hyvää ruokaa ja takuuvarma lämpö?
Kommentit (140)
Ajatte koko päivän Helsingistä Ähtäriin? Polkupyörilläkö olitte tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään Etelä-Suomesta Ähtäriin ei mene koko päivä matkaan vaan muutama tunti. Ja leirintä-alueelta saat halvemmalla mökin.
Esimerkiksi Kotkasta Ähtäriin ajaa 4h 50min. Plus pakollinen vessapysähdys. Ja mahdollisesti joku välipalakin siinä.
Ja katsoin vielä, että eläintarha menee kiinni joka päivä kello 19. Ajoissa saa lähteä että on vielä mielekästä kierrelläkin siellä.
Kuulemma eläinpuistosta ei olos heitetä, kaikki palvelut vain menevät kiinni.
Näin sanoi yksi eläinpuistossa tapaamani mies, joka aikoi 22 aikaan tulla katselemaan yövirkkuja eläimiä.
Kävimme pari viikkoa sitten Ähtärissä ja Alahärmässä. 4 lasta, 2 aikuista.
Tonni meni, että heilahti, elämä on...
Suomessa kallista matkustaa. 500 eurolla oon ollut 10 pvää Roomassa lento ja hotelli.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Suomi on toki muutakin kuin Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kallista matkustaa. 500 eurolla oon ollut 10 pvää Roomassa lento ja hotelli.
No tuskinpa oot ollut.
Vierailija kirjoitti:
500 e:lla tekee jo hyvän reissun esim. Berliiniin.
Itse en oikein periaatteesta halua lomailla kotimaassa ihan jo rahankin takia, mutta myös sää ei usein houkuttele eikä täällä myöskään oikein ole mitään muuta kuin luontokohteita.Luontokohteissa ei mitään vikaa ole, monessa tullut jo käytyä, mutta ei ne mitään uutta tarjoa. Kotimaan luonnossa ei ole mitään erityistä eksotiikkaa kun sen keskellä jo asuu.
Kotimaassa on ihan kiva tehdä viikonloppureissuja mutta pidemmillä lomilla kaipaan uusia kulttuureja, maisemia ja ruokia.
Ulkomailla käytän rahaa myös huomattavasti löysemmin.Lomaa on kuitenkin rajallinen aika vuodessa ja kyllä valinta on silloin joku ulkomaankohde.
Nelihenkinen perhe 500€:lla tekee hyvän reissun Berliiniin?
Kerro toki tarkemmin!
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Suomi on toki muutakin kuin Helsinki.
Anteeksi ajatushärö. Etelä-Suomesta ap puhuukin. Korjaus: Ajatte koko päivän Etelä-Suomesta Ähtäriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari yötä Helsingissä 2x120e + junamatkat 100e vain yhdeltä henkilöltä, 340e. Päälle vielä ruoat niin ollaan jo 400 eurossa YHDELTÄ henkilöltä Helsingissä pari yötä. Mitään hämärää airbnb:ta en suostu käyttämään ja 120e on usein edullisimmasta päästä kun katsoo mitän hotelleja saatavana.
Majoitus Helsingissä ei ole kallista. Hostellin ryhmähuoneesta voi saada petipaikan alle kahdellakympillä. Joten jos kermaperseen on pakko maksaa kallis hinta hotellihuoneesta, turha valittaa.
Kerrotkoko vielä ne lukuisat hostelliavihtoehdot Helsingissä? :)
SItäpaitsi tosimiehet nukkuu teltassa, vain kermaperseet tarvii katon pään päälle.
Eurohostel 18,27 €/yö. Loput saat etsiä itse.
Eli yksi ainoa hostelli Helsingissä jonka hinta 37e/yö jos viitsit googlettaa. Itäeurooppalaisten rekkakuskien yöpymispaikka kun odottavat laivaa katajanokassa.
Mistä sen 37 €/yö repäisit? Se taitaa olla jonkun yhden hengen huoneen hinta tms.
Varaan aina majoitukseni suoraan Eurohostelin nettisivuilta, ja petipaikka ryhmähuoneessa maksaa tänä kesänä 18,27 €/yö. Se on ihan jees paikka, jossa hintaan kuuluu sauna aamulla ja illalla.
Et taida olla nainen?
Miten niin? Eurohostelissa miehillä ja naisilla on omat huoneet. Myös saunat ja suihkutilat on jaoteltu sukupuolen mukaan.
Jostain syystä en halua yöpyä tuntemattomien kanssa samassa huoneessa. Etenkään jos heillä on varaa vain 18,27 € yöpymiseen.
Sama, tämä rajaa pois muuten myös yöjunalla menon, ellei sitten maksa koko hytistä. Tuntuisi vaikealta saada unta, kun ei voi olla varma vieraasta ihmisestä varastaako tavarat sillä aikaa kun nukun.
Jos olisin tuollaisessa valintatilanteessa, ottaisin ennemmin teltan mukaan ja nukkuisin siinä. Joo jonkun mielestä se taas olis turvattomampaa, mutta siinä ainakin herää varmasti kun joku avaa vetoketjua tms. ja ehkä muutenkin suurempi kynnys tunkeutua toisen telttaan kuin käydä käsiksi tavaroihin, jotka on siinä käden ulottuville ilman, että on edes kangasta välissä.
Mutta minä en toisaalta valitakkaan matkustelun hinnasta, vaan ihan tyytyväisenä maksan hotellista ja varsinkin hotellin aamupalasta, mikä on hotellissa ehdottomasti parasta (tosin, olen kyllä telttailessakin käynyt syömässä hotellin aamupalaa).
Lihavoimastani kohdasta huomaa, ettet tiedä mistä puhut. Monessa hostellissa on lukittavat kaapit, joissa tavarat on hyvässä turvassa.
Onhan noissa ammattikouluissakin lukolliset kaapit ja jatkuvasti lukot rikottu. Kuka oikeesti nauttii matkustamisesta, jos joutuu majoittumaan jossain hostelsissa tai huonolaatuisessa hotellissa?
Olin ma-ke välin Helsingissä ja yövyin Scandicissa. 2 yötä maksoi 194 euroa. Enpä ole ennen näin halvalla Helsingin keskustan hotelleissa yöpynyt. Kesäkuussa olin Kuopiossa ja Turussa hotelleissa ja maksoin noista yöpymisistä paljon enemmän. Helsinki taitaa tosiaan olla nyt halvin tai ainakin halvimpia paikkoja majoittua Suomessa.
Me oltiin 2 henkilöä juhannusviikko Ahvenanmaalla Eckerössä mökissä meren rannalla. Mökki maksoi viikolta 540 € (oma suihku ja wc, riittävästi varusteltu pienoiskeittiö, olkkari ja makkari, mökkiin olisi mahtunut 4 henkilöä). Laivamatkat yhteensä meno-paluut 120 € ja se sisälsi buffet ruoan mennen tullen ja auton. Yhteensä siis viikon helteinen loma 2 hengeltä 660 €.
Ilmat oli meidän makuun liiankin tukalan helteiset aivan koko viikon. Onneksi mökissä sai läpivedon että yöt oli mukava nukkua ja meressä käytiin uimassa. Syömiset pääasiassa tehtiin itse, käytiin paikallisessa kaupassa (mökin terassilla oli grilli), en laske siitä mitään kun kotona oltaisiin syöty samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Olin ma-ke välin Helsingissä ja yövyin Scandicissa. 2 yötä maksoi 194 euroa. Enpä ole ennen näin halvalla Helsingin keskustan hotelleissa yöpynyt. Kesäkuussa olin Kuopiossa ja Turussa hotelleissa ja maksoin noista yöpymisistä paljon enemmän. Helsinki taitaa tosiaan olla nyt halvin tai ainakin halvimpia paikkoja majoittua Suomessa.
Johtunee vain yhdestä k:lla alkavasta sanasta. Businessmatkailu jäissä, turistit poissa Helsingissä. Itse kierrän Helsingin kaukaa tänä kesänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari yötä Helsingissä 2x120e + junamatkat 100e vain yhdeltä henkilöltä, 340e. Päälle vielä ruoat niin ollaan jo 400 eurossa YHDELTÄ henkilöltä Helsingissä pari yötä. Mitään hämärää airbnb:ta en suostu käyttämään ja 120e on usein edullisimmasta päästä kun katsoo mitän hotelleja saatavana.
Majoitus Helsingissä ei ole kallista. Hostellin ryhmähuoneesta voi saada petipaikan alle kahdellakympillä. Joten jos kermaperseen on pakko maksaa kallis hinta hotellihuoneesta, turha valittaa.
Kerrotkoko vielä ne lukuisat hostelliavihtoehdot Helsingissä? :)
SItäpaitsi tosimiehet nukkuu teltassa, vain kermaperseet tarvii katon pään päälle.
Eurohostel 18,27 €/yö. Loput saat etsiä itse.
Eli yksi ainoa hostelli Helsingissä jonka hinta 37e/yö jos viitsit googlettaa. Itäeurooppalaisten rekkakuskien yöpymispaikka kun odottavat laivaa katajanokassa.
Mistä sen 37 €/yö repäisit? Se taitaa olla jonkun yhden hengen huoneen hinta tms.
Varaan aina majoitukseni suoraan Eurohostelin nettisivuilta, ja petipaikka ryhmähuoneessa maksaa tänä kesänä 18,27 €/yö. Se on ihan jees paikka, jossa hintaan kuuluu sauna aamulla ja illalla.
Et taida olla nainen?
Miten niin? Eurohostelissa miehillä ja naisilla on omat huoneet. Myös saunat ja suihkutilat on jaoteltu sukupuolen mukaan.
Jostain syystä en halua yöpyä tuntemattomien kanssa samassa huoneessa. Etenkään jos heillä on varaa vain 18,27 € yöpymiseen.
Sama, tämä rajaa pois muuten myös yöjunalla menon, ellei sitten maksa koko hytistä. Tuntuisi vaikealta saada unta, kun ei voi olla varma vieraasta ihmisestä varastaako tavarat sillä aikaa kun nukun.
Jos olisin tuollaisessa valintatilanteessa, ottaisin ennemmin teltan mukaan ja nukkuisin siinä. Joo jonkun mielestä se taas olis turvattomampaa, mutta siinä ainakin herää varmasti kun joku avaa vetoketjua tms. ja ehkä muutenkin suurempi kynnys tunkeutua toisen telttaan kuin käydä käsiksi tavaroihin, jotka on siinä käden ulottuville ilman, että on edes kangasta välissä.
Mutta minä en toisaalta valitakkaan matkustelun hinnasta, vaan ihan tyytyväisenä maksan hotellista ja varsinkin hotellin aamupalasta, mikä on hotellissa ehdottomasti parasta (tosin, olen kyllä telttailessakin käynyt syömässä hotellin aamupalaa).
Lihavoimastani kohdasta huomaa, ettet tiedä mistä puhut. Monessa hostellissa on lukittavat kaapit, joissa tavarat on hyvässä turvassa.
Onhan noissa ammattikouluissakin lukolliset kaapit ja jatkuvasti lukot rikottu. Kuka oikeesti nauttii matkustamisesta, jos joutuu majoittumaan jossain hostelsissa tai huonolaatuisessa hotellissa?
Miten amkkien lukolliset kaapit liittyy asiaan? Monessa hostellissa turvalliset kaapit, joiden lukkoja ei niin vaan murretakaan. Ja voidaanhan hotellihuoneisiinkin murtautua, joten tavarat ei ole missään turvassa!
Mä taas en ymmärrä lainkaan, miksi niin moni on valmis maksamaan maltaita vähän "paremmasta" majoituksesta. Eikö reissussa ole muutakin tekemistä sen hotellihuoneessa hengailun lisäksi? Mä en ainakaan tee hostellissa muuta kuin nukun, käyn suihkussa, laitan vähän ruokaa ja syön jotain, joten miksi maksaisin moninkertaisen hinnan omasta huoneesta ja vähän paremmasta sängystä, kun hostellin ryhmähuonekin on ihan jees?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään Etelä-Suomesta Ähtäriin ei mene koko päivä matkaan vaan muutama tunti. Ja leirintä-alueelta saat halvemmalla mökin.
Esimerkiksi Kotkasta Ähtäriin ajaa 4h 50min. Plus pakollinen vessapysähdys. Ja mahdollisesti joku välipalakin siinä.
Ja katsoin vielä, että eläintarha menee kiinni joka päivä kello 19. Ajoissa saa lähteä että on vielä mielekästä kierrelläkin siellä.
Siellä on mielekästä kierrellä nimenomaan illemmalla, kun eläimet tekevätkin jotain ja ovat virkeitä. Jos sulla menee matkaan noin viisi tuntia niin olet perillä puolen päivän aikaan kun lähdet aamulla. Hyvin on aikaa! Automatkan päälle voi vaikka käydä rannassa pulikoimassa ennen kuin lähtee kiertelemään puistoa, keskipäivällä sinne on nimittäin aika turha mennä, eläimet kököttää silloin pesissään.
Illalla elukat ovat päivään verrattuna todella virkkuja! Lipunmyynti ja kioskit menevät tosiaan kiinni, mutta muuten puistosta voi tulla omaan tahtiin pois. Siellähän on myös grillauspaikkoja, jos haluaa vaikka makkaraa paistaa.
Me kiertelimme tänä kesänä länsi-rannikkoa ja ihania paikkoja ja kahviloita yli joka kaupungissa. Ja kun lähtee pk-seudulta liikenteeseen niin on myös edullista. Esim. kakkupala ihanassa romanttisessa kahvilassa 3-4 euroa kun täällä se lähtee 6 eurosta.
Ystävätär kommentoi, että heidän perheen Kreikan loma olisi ollut yli 3000 euroa ja se raha jäi käyttämättä, miksei siis käyttäisi 2000 euroa kotimaan kohteissa ja ravintoloissa. Lomaraha on kuitenkin tullut suurelle osalle, voihan sen aina säästää, mutta jos kaikki säästävät niin miten saadaan kotimainen kulutus nousuun.
Hotelleissa olimme 4 eri kaupungissa tänä vuonna, missään ei ollut huono palvelu.
Ähtärin eläinpuistokaan ei ole kallis jos maksaa sen työpaikan virike-edulla, joka monilla on käytössä ja koronan takia käyttämättä kun sali/jumppa jäänyt tauolle.
Tuliko aloittajalle jotenkin yllätyksenä se tosiasia, että suurperheen elämä on kallista?
Jos Ähtäriin suuntaa lasten kanssa niin kannattaa ilman muuta hyödyntää myös se Keskisen ilmainen tivoli samalla reissulla, on noin 20 km päässä. Ei tarvi maksaa kalliita huvipuistorannekkeita.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole siellä Italiassa, jonne suomalaistenkin maksamat tukirahat valuvat? Tiedätkö miksi meillä Suomessa on kallista ja taas kiristetään veroja? Italiaan en aio rahojani viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis tottakai hotelli maksaa suomessa enemmän kun jossain köyhemmässä maassa. Eikö se ole ihan itsestäänselvää kaikille?
Köyhemmässä? mitähän tarkoitat? olen matkustanut vuosia Saksassa sieltä sai ainakin ennen majoituksia (hotellit ja loma-asunnot) noin 70-80e yö kuten myös Ranskassa, en ole valmis maksamaan Suomessa tavallisesta kerrostaloasunnosta lomaa varten 90-300e, kuten jotkut pyytävät vaikka ei sisältyisi edes mitään luksukseen viittaavaa. Aamupalaa en todellakaan kaipaa, ainakin Ruotsissa aamupala alkoi jo kuudelta kukonlaulun aikaan, jolloin täytyisi juosta pää kolmantena jalkana sängystä heränneenä syömään ennen kuin kaikki loppuu. Ne aamupalasta pitävät ovat varmaan kaikki kukonlaulun aikaan herääviä aamuvirkkuja, näin olen päätellyt. Minun ei myöskään tee alkaa mieli mättämään makeita aamupalaherkkuja heti kuudelta sängystä aamupalalle. Täytyy olla todella hyvä ruokahalu ja erinomainen aamuvirkku, jos pystyy sängystä suoraan juoksemaan aamupalalle vatsa kurnien.
Mä menen kyllä aamupalalle yleensä n.klo 9. Ihan hyvin ruokaa on aina riittänyt. Kuka sinne käskee kuudelta rynniä?? Eikä siellä ole pakko syödä kaikkea mitä on tarjolla. voi vaikka juoda vain kahvin ja syödä jugurtin tai hedelmän. Sulla ei taida olla paljon kokemusta hotelleista?
Viimeksi helsinkiläisessä hotellissa ei olisi edes päässyt kuudelta aamiaiselle kun se alkoi vasta klo 7.
Vuokratkaa matkailuauto viikoksi ja yöpykää, missä haluatte. Ruoat teette autossa samaan hintaan, kuin kotona. Lapsille elämys jo itsessään matkailu autolla. Autossa voi yöpyä melkeinpä, missä vaan, kun ei leiriydy.
Aloittaja tarkoitti varmaan että jo tuo yhden yön reissun hinta hipoi 500 euroa. Mesikämmen on todella kallis, eläinpuisto on todella kallis ja siihen päälle matkat.
Mutta toki myös se pitää paikkansa että pelkät majoitukset (muualla) neljältä yöltä maksaa jo 500, se on aika normaali
Me oltiin vasta Helsingissä scandicissa viikonloppu. Maksettiin vain 100e/yö. Ei ollut kallis mielestäni tällä kertaa