Pari yötä kylpylässä/Ähtärissä yms, plus ruoat ja matkat yli 500€
Meitä on kaksi aikuista ja kolme lasta.
Asumme Etelä-Suomessa, ja jos täältä haluaa lähteä vaikka pandoja katsomaan, matkaan menee yksi päivä. Sitten yksi yö hotelli Mesikämmessä, ja seuraavana päivänä katsomaan pandoja. Samana päivänä pitää lähteä ajoissa jatkamaan matkaa, tai sitten jäädä toiseksi yöksi ja lähteä aamulla. Power Parkissa menee kokonainen päivä, ja kotiin ei kannata lähteä ajamaan enää illalla. Eli yöksi on jäätävä.
Neljä yötä on aina melkein sen 400€, oli sitten hotellissa tai Airbnb:n kautta. Päälle syömiset viideltä hengeltä, ja liput ja rannekkeet.
Ei sillä, etteikö olisi sitä tuhatta euroa säästössä kesää varten. On, ja enemmänkin. Mutta ei vain houkuttele! Ollaan tämä kesä pysytty kotosalla ja tehty päivän pyrähdyksiä jonnekin.
Omaa mökkiä ei ole, ja niiden vuokrahinnat on huikeita nekin. Kuka muu perhe tekee näin, että säästää nyt sitten nämäkin rahat, ja parin vuoden päästä jos korona suo, joku pitkä reissu jonnekin jossa on mukava hotellitaso, hyvää ruokaa ja takuuvarma lämpö?
Kommentit (140)
Kannattaa vuokrata Airbnb kautta, itse laitetaan ruokaa ja yleensä 5 henki yö hinta on paljon harvempi Airbnb asunnossa kuin hotellissa. Talvella perhe oli 4 yötä levissä, koko reissu lasku oli yli 2000 euroa, 2 aikuisia, yksi lapsi ja yksi koira. Nyt olemme vaan kotona ja odotamme kun korona loppuu ja käymme ulkomaassa, on paljon edullisin.
No siis tottakai hotelli maksaa suomessa enemmän kun jossain köyhemmässä maassa. Eikö se ole ihan itsestäänselvää kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Suomen matkailu on niin kallista, että siksi reissaammekin enemmän ulkomailla. Niitä pandoja kannattaa mennä katsomaan esim. Berliiniin.
Noin niinku normiaikoina tietty.
Kannattaa? Kyllä se vaan olisi kannattavinta tukea Suomen matkailua ja jättää ne rahat Suomeen. Ilmastokin kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari yötä Helsingissä 2x120e + junamatkat 100e vain yhdeltä henkilöltä, 340e. Päälle vielä ruoat niin ollaan jo 400 eurossa YHDELTÄ henkilöltä Helsingissä pari yötä. Mitään hämärää airbnb:ta en suostu käyttämään ja 120e on usein edullisimmasta päästä kun katsoo mitän hotelleja saatavana.
Majoitus Helsingissä ei ole kallista. Hostellin ryhmähuoneesta voi saada petipaikan alle kahdellakympillä. Joten jos kermaperseen on pakko maksaa kallis hinta hotellihuoneesta, turha valittaa.
Kerrotkoko vielä ne lukuisat hostelliavihtoehdot Helsingissä? :)
SItäpaitsi tosimiehet nukkuu teltassa, vain kermaperseet tarvii katon pään päälle.
Eurohostel 18,27 €/yö. Loput saat etsiä itse.
Eli yksi ainoa hostelli Helsingissä jonka hinta 37e/yö jos viitsit googlettaa. Itäeurooppalaisten rekkakuskien yöpymispaikka kun odottavat laivaa katajanokassa.
Mistä sen 37 €/yö repäisit? Se taitaa olla jonkun yhden hengen huoneen hinta tms.
Varaan aina majoitukseni suoraan Eurohostelin nettisivuilta, ja petipaikka ryhmähuoneessa maksaa tänä kesänä 18,27 €/yö. Se on ihan jees paikka, jossa hintaan kuuluu sauna aamulla ja illalla.
Et taida olla nainen?
Miten niin? Eurohostelissa miehillä ja naisilla on omat huoneet. Myös saunat ja suihkutilat on jaoteltu sukupuolen mukaan.
Jostain syystä en halua yöpyä tuntemattomien kanssa samassa huoneessa. Etenkään jos heillä on varaa vain 18,27 € yöpymiseen.
Sama, tämä rajaa pois muuten myös yöjunalla menon, ellei sitten maksa koko hytistä. Tuntuisi vaikealta saada unta, kun ei voi olla varma vieraasta ihmisestä varastaako tavarat sillä aikaa kun nukun.
Jos olisin tuollaisessa valintatilanteessa, ottaisin ennemmin teltan mukaan ja nukkuisin siinä. Joo jonkun mielestä se taas olis turvattomampaa, mutta siinä ainakin herää varmasti kun joku avaa vetoketjua tms. ja ehkä muutenkin suurempi kynnys tunkeutua toisen telttaan kuin käydä käsiksi tavaroihin, jotka on siinä käden ulottuville ilman, että on edes kangasta välissä.
Mutta minä en toisaalta valitakkaan matkustelun hinnasta, vaan ihan tyytyväisenä maksan hotellista ja varsinkin hotellin aamupalasta, mikä on hotellissa ehdottomasti parasta (tosin, olen kyllä telttailessakin käynyt syömässä hotellin aamupalaa).
500 e:lla tekee jo hyvän reissun esim. Berliiniin.
Itse en oikein periaatteesta halua lomailla kotimaassa ihan jo rahankin takia, mutta myös sää ei usein houkuttele eikä täällä myöskään oikein ole mitään muuta kuin luontokohteita.
Luontokohteissa ei mitään vikaa ole, monessa tullut jo käytyä, mutta ei ne mitään uutta tarjoa. Kotimaan luonnossa ei ole mitään erityistä eksotiikkaa kun sen keskellä jo asuu.
Kotimaassa on ihan kiva tehdä viikonloppureissuja mutta pidemmillä lomilla kaipaan uusia kulttuureja, maisemia ja ruokia.
Ulkomailla käytän rahaa myös huomattavasti löysemmin.
Lomaa on kuitenkin rajallinen aika vuodessa ja kyllä valinta on silloin joku ulkomaankohde.
Samaa mieltä kun ap. Olen yrittänyt kotimaan matkailua mutta ei toimi kun kaikki on ylikallista. Olen kysynyt airbnbssä tarjouksia, yleensä vastaavat etteivät voi antaa tarjousta vaikka kyseessä olisi tuikitavallinen kerrostalon koppero eikä mitään yli sadan euron arvoinen luksuslukaali. Sillä hinnalla olettaisi jo että sisältyisi ilmastointi tai amme, mutta ne eivät koskaan kuulu vaikka hinta olisi sata tai enemmän yöltä. Ilmeisesti tulee halvemmaksi pitää tyhjänä, kuin antaa tarjous vaikka viikosta. Ulkomailla ainakin ennen matkaillessa sai yleensä hyviä tarjouksia myös kysymällä. Monen majoittajan asenne Suomessa on se että ota tai jätä, moni sitten jättää menemättä.
Vierailija kirjoitti:
No siis tottakai hotelli maksaa suomessa enemmän kun jossain köyhemmässä maassa. Eikö se ole ihan itsestäänselvää kaikille?
Köyhemmässä? mitähän tarkoitat? olen matkustanut vuosia Saksassa sieltä sai ainakin ennen majoituksia (hotellit ja loma-asunnot) noin 70-80e yö kuten myös Ranskassa, en ole valmis maksamaan Suomessa tavallisesta kerrostaloasunnosta lomaa varten 90-300e, kuten jotkut pyytävät vaikka ei sisältyisi edes mitään luksukseen viittaavaa. Aamupalaa en todellakaan kaipaa, ainakin Ruotsissa aamupala alkoi jo kuudelta kukonlaulun aikaan, jolloin täytyisi juosta pää kolmantena jalkana sängystä heränneenä syömään ennen kuin kaikki loppuu. Ne aamupalasta pitävät ovat varmaan kaikki kukonlaulun aikaan herääviä aamuvirkkuja, näin olen päätellyt. Minun ei myöskään tee alkaa mieli mättämään makeita aamupalaherkkuja heti kuudelta sängystä aamupalalle. Täytyy olla todella hyvä ruokahalu ja erinomainen aamuvirkku, jos pystyy sängystä suoraan juoksemaan aamupalalle vatsa kurnien.
70-80e yö hinnat Ranskassa ja Saksassa oli siis laskettu kahdelle, eli 30-40e per henkilö. En tiedä miten nyt, mutta näin oli muutama vuosi sitten ja sillä hinnalla sai yleensä keskustasijainnin että pääsi useisiin erilaisiin halpoihinkin ravintoloihin, kaupoille ja nähtävyyksille. Ostin yleensä noin 3e ruoka-annoksen aasialaisesta Saksassa. Olen myös löytänyt asuntoja ja hotelleja Välimeren maista 50-70e hinnoilla mutta talviaikaan, silloin kun sesonki on loppunut moni hotelli jää tyhjäksi tai sulkee kevääseen asti ja moni antaa mieluummin tarjouksen kuin että sulkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhemmässä? mitähän tarkoitat? olen matkustanut vuosia Saksassa sieltä sai ainakin ennen majoituksia (hotellit ja loma-asunnot) noin 70-80e yö kuten myös Ranskassa, en ole valmis maksamaan Suomessa tavallisesta kerrostaloasunnosta lomaa varten 90-300e, kuten jotkut pyytävät vaikka ei sisältyisi edes mitään luksukseen viittaavaa. Aamupalaa en todellakaan kaipaa, ainakin Ruotsissa aamupala alkoi jo kuudelta kukonlaulun aikaan, jolloin täytyisi juosta pää kolmantena jalkana sängystä heränneenä syömään ennen kuin kaikki loppuu. Ne aamupalasta pitävät ovat varmaan kaikki kukonlaulun aikaan herääviä aamuvirkkuja, näin olen päätellyt. Minun ei myöskään tee alkaa mieli mättämään makeita aamupalaherkkuja heti kuudelta sängystä aamupalalle. Täytyy olla todella hyvä ruokahalu ja erinomainen aamuvirkku, jos pystyy sängystä suoraan juoksemaan aamupalalle vatsa kurnien.
Niin, meitä on erilaisia ihmisiä.MInulla menee päivä ihan pilalle, jos en herää ajoissa ja saa heti kunnon aamupalaa. Mieheni taas ehkä syö banaanin, jos sitäkään. Syö vasta parin tunnin päästä herättyään töissäkin.
Vierailija kirjoitti:
70-80e yö hinnat Ranskassa ja Saksassa oli siis laskettu kahdelle, eli 30-40e per henkilö. En tiedä miten nyt, mutta näin oli muutama vuosi sitten ja sillä hinnalla sai yleensä keskustasijainnin että pääsi useisiin erilaisiin halpoihinkin ravintoloihin, kaupoille ja nähtävyyksille. Ostin yleensä noin 3e ruoka-annoksen aasialaisesta Saksassa. Olen myös löytänyt asuntoja ja hotelleja Välimeren maista 50-70e hinnoilla mutta talviaikaan, silloin kun sesonki on loppunut moni hotelli jää tyhjäksi tai sulkee kevääseen asti ja moni antaa mieluummin tarjouksen kuin että sulkisi.
Tämä tietysi on eri osissa Saksaa hyvin erilaista. Esim. Munchen on todella kallis, ja siellä on Suomen hinnat ( paitsi alkoholissa)
Vierailija kirjoitti:
Itse en oikein periaatteesta halua lomailla kotimaassa ihan jo rahankin takia, mutta myös sää ei usein houkuttele eikä täällä myöskään oikein ole mitään muuta kuin luontokohteita.Luontokohteissa ei mitään vikaa ole, monessa tullut jo käytyä, mutta ei ne mitään uutta tarjoa. Kotimaan luonnossa ei ole mitään erityistä eksotiikkaa kun sen keskellä jo asuu.
Kotimaassa on ihan kiva tehdä viikonloppureissuja mutta pidemmillä lomilla kaipaan uusia kulttuureja, maisemia ja ruokia.
Ulkomailla käytän rahaa myös huomattavasti löysemmin.Lomaa on kuitenkin rajallinen aika vuodessa ja kyllä valinta on silloin joku ulkomaankohde.
Ja tällaiselle historiaan ja varsinkin kotimaan historiaa viehättyneelle Suomesta löytyy ihan valtavasti kaikkea. Olen tosi onnekas, että minun isäni on ollut aina historiasta kiinnostunut ja osannut kertoa sitä niin värikkäästi, että olen siihen viehättynyt. Samoin oma lapseni on saanut tämän historiaäkärpäsen pureman ja edelleen parikymppisenä hänen suosikkikohteensa liittyvät jollain lailla historiaan ( myös ulkomaanmatkoiltamme).
Majoitus pitää olla sellainen, että siellä on vähintään jääkaappi ja vedenkeitin, jottei tarvii joka ateriaa syödä ulkona. Mä naksan Lontoossakin mielummin enemmän hyvästä huoneistohotellista kuin olen jatkuvasti etsimässä ruokapaikkaa. Kaupasta saa mitä tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Itse en oikein periaatteesta halua lomailla kotimaassa ihan jo rahankin takia, mutta myös sää ei usein houkuttele eikä täällä myöskään oikein ole mitään muuta kuin luontokohteita.Luontokohteissa ei mitään vikaa ole, monessa tullut jo käytyä, mutta ei ne mitään uutta tarjoa. Kotimaan luonnossa ei ole mitään erityistä eksotiikkaa kun sen keskellä jo asuu.
Ulkomailla käytän rahaa myös huomattavasti löysemmin.Lomaa on kuitenkin rajallinen aika vuodessa ja kyllä valinta on silloin joku ulkomaankohde.
Millaisen reissun 5 hengen porukka saa 500 €:lla Berliiniin? Mitä kaikkea saisit tuohon summaan mahtumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään Etelä-Suomesta Ähtäriin ei mene koko päivä matkaan vaan muutama tunti. Ja leirintä-alueelta saat halvemmalla mökin.
Esimerkiksi Kotkasta Ähtäriin ajaa 4h 50min. Plus pakollinen vessapysähdys. Ja mahdollisesti joku välipalakin siinä.
Ja katsoin vielä, että eläintarha menee kiinni joka päivä kello 19. Ajoissa saa lähteä että on vielä mielekästä kierrelläkin siellä.
Siellä on mielekästä kierrellä nimenomaan illemmalla, kun eläimet tekevätkin jotain ja ovat virkeitä. Jos sulla menee matkaan noin viisi tuntia niin olet perillä puolen päivän aikaan kun lähdet aamulla. Hyvin on aikaa! Automatkan päälle voi vaikka käydä rannassa pulikoimassa ennen kuin lähtee kiertelemään puistoa, keskipäivällä sinne on nimittäin aika turha mennä, eläimet kököttää silloin pesissään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos menisitte perheen voimin lähimmälle jäätelökioskille syömään jäätelöt? Ei ne halpoja ole, mutta niihin teillä on varaa. Sulle kaikki mikä ei ilmaista ole on kallista.
Tai hakee suoraan kaupasta, vielä edullisempaa..☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari yötä Helsingissä 2x120e + junamatkat 100e vain yhdeltä henkilöltä, 340e. Päälle vielä ruoat niin ollaan jo 400 eurossa YHDELTÄ henkilöltä Helsingissä pari yötä. Mitään hämärää airbnb:ta en suostu käyttämään ja 120e on usein edullisimmasta päästä kun katsoo mitän hotelleja saatavana.
Just olen menossa helsinkiin, junamatka yhteensä 100e edestakaisin ja hotelli on 75e/naama, 2 yötä.
Ihan turha vinkua, jos itse valitsee sen kalleimman mahdollisen hotellin.
75e/naama? Et taida olla penaalin terävin kynä jos vertaat yhden hengen matkaa johkin matkaan missä useampi jakaa saman huoneen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Majoitus Helsingissä ei ole kallista. Hostellin ryhmähuoneesta voi saada petipaikan alle kahdellakympillä. Joten jos kermaperseen on pakko maksaa kallis hinta hotellihuoneesta, turha valittaa.
Kerrotkoko vielä ne lukuisat hostelliavihtoehdot Helsingissä? :)
SItäpaitsi tosimiehet nukkuu teltassa, vain kermaperseet tarvii katon pään päälle.
Eurohostel 18,27 €/yö. Loput saat etsiä itse.
Eli yksi ainoa hostelli Helsingissä jonka hinta 37e/yö jos viitsit googlettaa. Itäeurooppalaisten rekkakuskien yöpymispaikka kun odottavat laivaa katajanokassa.
Mistä sen 37 €/yö repäisit? Se taitaa olla jonkun yhden hengen huoneen hinta tms.
Varaan aina majoitukseni suoraan Eurohostelin nettisivuilta, ja petipaikka ryhmähuoneessa maksaa tänä kesänä 18,27 €/yö. Se on ihan jees paikka, jossa hintaan kuuluu sauna aamulla ja illalla.
Et taida olla nainen?
Miten niin? Eurohostelissa miehillä ja naisilla on omat huoneet. Myös saunat ja suihkutilat on jaoteltu sukupuolen mukaan.
Jostain syystä en halua yöpyä tuntemattomien kanssa samassa huoneessa. Etenkään jos heillä on varaa vain 18,27 € yöpymiseen.
Sama, tämä rajaa pois muuten myös yöjunalla menon, ellei sitten maksa koko hytistä. Tuntuisi vaikealta saada unta, kun ei voi olla varma vieraasta ihmisestä varastaako tavarat sillä aikaa kun nukun.
Jos olisin tuollaisessa valintatilanteessa, ottaisin ennemmin teltan mukaan ja nukkuisin siinä. Joo jonkun mielestä se taas olis turvattomampaa, mutta siinä ainakin herää varmasti kun joku avaa vetoketjua tms. ja ehkä muutenkin suurempi kynnys tunkeutua toisen telttaan kuin käydä käsiksi tavaroihin, jotka on siinä käden ulottuville ilman, että on edes kangasta välissä.
Mutta minä en toisaalta valitakkaan matkustelun hinnasta, vaan ihan tyytyväisenä maksan hotellista ja varsinkin hotellin aamupalasta, mikä on hotellissa ehdottomasti parasta (tosin, olen kyllä telttailessakin käynyt syömässä hotellin aamupalaa).
Lihavoimastani kohdasta huomaa, ettet tiedä mistä puhut. Monessa hostellissa on lukittavat kaapit, joissa tavarat on hyvässä turvassa.
31 tunnin roadtrip Suomessa, 350e. Tuohon sisältyi hotelliyö ja ruuat juomineen , 2 olutta ja 1 piccolocava terassilla, 2 kahvilakäyntiä.
Tuolla rahalla olisi 2 henkeä Etelä-Euroopassa nauttinut 2-3vrk.
siis junaliput