Miksi joka työpaikassa ei ole kahviautomaattia?
Olen tänään tuuraamassa saikukla olevaa työntekijää saman yrityksen toimipisteessä ja hämmästyin kun täällä ei ole kolikoilla toimivaa kahviautomaattia vaan pelkkä käänen kahvinkeitin jolla kahvit pitäisi itse keittää omistan kahveista. Mikä järki?
Kommentit (29)
Mikä järki on kolikkoautomaatissa? Meillä on automaatit vapaassa käytössä.
Miksi jotkut kahvia juovat henkilöt luulevat olevansa jotenkin erikoisasemassa? Joka hiton paikassa on kahvinkeitin tai kahviautomaatti ja joka tilaisuudessa tarjoillaan todennäköisemmin kahvia kuin vaikkapa vettä.
Koska automaatti kahvi on pahaa.
Meillä on semmoinen hemmetin kallis kahvikone josta saa tehdä sellainen erikoiskahvin kuin osaa ja uskaltaa.
Firman piikkiin, työajalla.
Löytyy myös valikoima hedelmiä ja muita virvokkeita. Uutuutena hierova reclinertuoli, jossa eri hierontaohjelmia.
Missä bunkkerissa te muut oikein olette töissä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut kahvia juovat henkilöt luulevat olevansa jotenkin erikoisasemassa? Joka hiton paikassa on kahvinkeitin tai kahviautomaatti ja joka tilaisuudessa tarjoillaan todennäköisemmin kahvia kuin vaikkapa vettä.
Kahvinjuojat? Kyllä minusta tupakoivat kuvittelevat olevansa erityisasemassa, koska he mielestään koska tahansa voivat keskeyttää työnsä ja marssia pihalle taukoa pitämään!
Meillä valtiolla on kahviautomaatti vapaassa käytössä. Meille teenjuojille on vedenkeitin ja ilmaiset teet. En ole koskaan ollut työpaikassa jossa kahvista joutuu maksamaan, joissakin paikoissa se on pitänyt keittää itse työnantajan maksamista kahveista
Koska automaattien huoltosopimukset ovat kalliita, ja pikkufirmoissa kahvia kuluu määrällisesti niin vähän, että automaatti hankintakustannuksineen ja huoltosopimuksineen tulee aivan liian kalliiksi verrattuna kahvinkeittimeen sekä kahvipakettien ja suodatinpussien ostamiseen.
Minun kohdallani anoa kahvit tarjonnut työnantaja on ollut Nokia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä valtiolla on kahviautomaatti vapaassa käytössä. Meille teenjuojille on vedenkeitin ja ilmaiset teet. En ole koskaan ollut työpaikassa jossa kahvista joutuu maksamaan, joissakin paikoissa se on pitänyt keittää itse työnantajan maksamista kahveista
Koskaan en ole ollut töissä paikassa jossa työnantaja olisi tarjonnut kahvit, vaan kyllä lasketaan tahraisesta listasta ilmoitustaululta montako kahvipakettia Jaana on tuonut tänä vuonna taukotilan kaappiin ja kyräillään kun Tuomo ei ole vieläkään tuonut suodatinpusseja. Keikkalaisten hyvyys/huonous arvioidaan sen perusteella tajuavatko tuoda paketin Juhla-Mokkaa vai siipeilevätkö muiden kahveista sen pari päivää. Onneksi en itse juo kahvia (silti joidenkin mielestä minun pitäisi sitä tuoda ja vuorollani keittää, mutta kiitos ei).
Hoitoala, valtion ja kunnan työpaikkoja
Meillä on kapselikone. Jokainen ostaa omat kapselinsa.
Vierailija kirjoitti:
Myös valtiolla töissä, mutta ei täällä kyllä ilmaisia kahveja tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki on kolikkoautomaatissa? Meillä on automaatit vapaassa käytössä.
Meillä työpaikalla on kahvikassa eli säästöpossu johon jokainen laittaa kaksi euroa aina kun juo kupin kahvia, juo kupin teetä, näprää puhelinta tai kun käy tupakkatauolla. Jos et toimi näiden ohjeiden mukaan niin muut työntekijät nostaa mekkalan ja asiasta tulee sanomista.
Kolikkotoiminolliset automaatit on ysäriä. Me on kaikki korttilaitteita nykyään
Valtiollakin on mahdollisuus varata pieni määräraha työntekijöiden virkistys- ja työhyvinvointitoimintaan. On sitten kunkin viraston asia, miten tätä määrärahaa käytetään. Yksi käyttää liikuntapäivään, toinen kulttuuritoimintaan ja kolmas ehkä tukee taukotilojen kahvitusta tai pikkujouluja.
Olen kunnalla töissä ja meillä on kahviautomaatti vapaassa käytössä. Ennen siivooja keitti kahvit, mutta kun hän jäi eläkkeelle, hankittiin kahviautomaatti. Koskaan ei ole tarvinnut kahvista maksaa.
Työnantajan tehtävä on tarjota työtä työntekijälle, ja maksaa korvaus tehdystä työstä.
Työnantajana olen hankkinut sosiaalitilaan mikroaaltouunin, kahvinkeittimen, kapselikeittimen, vedenkeittimen sekä suodatinkahvia, pussiteetä, suodatinpusseja ja palasokeria.
Kapselikoneeseen en ole ostanut kapseleita. Kumms juttu, että kukaan ei käytä kapselikeitintä, kaikille kelpaa ilmainen suodatinkahvi.
Sosiaalitilassa voi työntekijä ilmaiseksi keittää työnantajan tarjoamaa suodatin. Voi mennä myös kahvilasta ostamaan parin euron take away kahvikupin. Tai voi ostaa itse kahvikapseleita.
Pienessä alle 10 hengen firmassa en näe järkeväksi hankkia kahviautomaattia. Ja voihan työntekijä itse sellsisen kahviautomaatin hankkia työpaikalle, jos sellaisen haluaa.
Olen ollut vain yksityisellä töissä ja aina on työnantaja tarjonnut kahvit. Jopa niissä opiskeluaikojeni ravintoloissa ja päivittäistavarakaupoissa. Kauppa oli itseasiassa tarjoiluiltaan paras, sillä taukohuoneessa odotti aina kahvin lisäksi esim. tuote-esittelijöiltä saatuja tuotenäytteitä, joulun ja pääsiäisen jälkeen suklaata niin paljon kuin jaksoi syödä ja epäkurantteja eriä (esim. lyttääntyneet tai kolhuiset pakkaukset).
Siirryttyäni toimistotyöhön, pahinta kahvia olen joutunut juomaan paikassa, jossa oli tällainen kahvikone. Oli vasta jauhetuista pavuista tehtyä ja valikoimaa oli espressosta cappuccinoon ja kaakaosta latteen, mutta kahvi oli pahaa, valitsipa mitä vain. Olisin siirtynyt vaikka siihen omakustanteiseen kahvipakettikyttäilyyn, jos vain olisi saanut kahvinkeittimellä keitettyä suodatinkahvia omakustanteisella maidolla höystettynä sen kahvikoneen maitojauheen sijaan.
Muissa työpaikoissa on itse keitetty kahvit työnantajan kustantamana ja ainoa ongelma tässä on kiertävä kahvinkeittovuoro, joka kyllä useimmiten sälytettiin jonkin harjoittelijan niskoille.
Ukko37 kirjoitti:
Koska automaatti kahvi on pahaa.
Meillä on semmoinen hemmetin kallis kahvikone josta saa tehdä sellainen erikoiskahvin kuin osaa ja uskaltaa.
Firman piikkiin, työajalla.
Löytyy myös valikoima hedelmiä ja muita virvokkeita. Uutuutena hierova reclinertuoli, jossa eri hierontaohjelmia.Missä bunkkerissa te muut oikein olette töissä?
Valtiolla. Meillä on kahviautomaatin ja hierovan rentoutustuolin sijaan melkein 8 viikkoa vuosilomaa (jos sattuu olemaan työvuosia valtiolla takana enemmän kuin 15).
Vierailija kirjoitti:
Valtiollakin on mahdollisuus varata pieni määräraha työntekijöiden virkistys- ja työhyvinvointitoimintaan. On sitten kunkin viraston asia, miten tätä määrärahaa käytetään. Yksi käyttää liikuntapäivään, toinen kulttuuritoimintaan ja kolmas ehkä tukee taukotilojen kahvitusta tai pikkujouluja.
Keikkeenpa niitä yhteiskunnan verorahoja siellä valtiolla tuhlataankin. Yksityisellä puolella se on ollut aina normi että virikkeistä ja virvokkeista maksetaan itse sillä tällaiset edut kuten kahvi lasketaan muuten palkaksi ja yritysten joutuu maksamaan siitä veroja. Korkeintaan saadaan ilmainen etukuponki Elixialle jolla saa 5% alennuksen ensimmäisestä kuukaudesta jos liitytään puolen vuoden ajaksi sen jäseniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikkeenpa niitä yhteiskunnan verorahoja siellä valtiolla tuhlataankin. Yksityisellä puolella se on ollut aina normi että virikkeistä ja virvokkeista maksetaan itse sillä tällaiset edut kuten kahvi lasketaan muuten palkaksi ja yritysten joutuu maksamaan siitä veroja. Korkeintaan saadaan ilmainen etukuponki Elixialle jolla saa 5% alennuksen ensimmäisestä kuukaudesta jos liitytään puolen vuoden ajaksi sen jäseniksi.
Ai jaa, minä olen yksityinen työnantaja, kustannan työntekijöiden kahvit ja joskus pullatkin, ei ole verottaja toistaiseksi katsonut sitä verotettavaksi etuudeksi.
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/62486/henkil%C…
Tuolla on lisätietoa aiheesta.
Ja tässä lyhyesti "Tavanomaisena virkistystoimintana voidaan pitää työnantajan työaikana työtekijöilleen järjestämää ilmaista hedelmä-, kahvi- tai virvoitusjuomatarjoilua kahvileipineen (HE 110/1983 ja KHO 26.8.1987 taltio 3229). Jos kuitenkin työnantajan järjestämä tarjoilu on niin runsas, että se riittää korvaamaan aterian, kysymyksessä on veronalainen ravintoetu. Siten esimerkiksi aamiais- tai lounasaikaan järjestetty juoma- ja voileipätarjoilu saattaa olla veronalainen etu."
Ainakaan meillä valtiolla ei ole. Vai veronmaksajienko ne kahvit pitäisi tarjota myös valtion työntekijöille?