Lapseni on ylipainoinen, tarvitsen neuvoja!
Pieni historiikki alkuun: 4 vuotisneuvolassa todettiin, että painoa oli tullut liikaa ja tähän itsekin olin kiinnittänyt huomiota. Mitat oli 23,5 kg, pituus noin 115-118 cm (valitettavasti en muista pituutta tarkasti). Painokontrollista 4,5 vuotiaana painon nousu tasaantui kiitos ruokavalion ja liikunnan. 5 vuotisneuvolassa paino oli 24.9 kg. 6 vuotisneuvolassa ei paino ollut noussut vuoden aikana yhtään. Painoa oli sama 24.9 kg ja pituutta 120 cm.
Hienosti mentiin viime toukokuulle, jolloin painoa oli tullut puolikiloa lisää eli 25,4 kg. Pituuttakin 3 cm. Ajattelin, että asia ok. Kun suhteuttaa painon nousun parille vuodelle, asia on varmaankin todella ok.
Kesäkuussa lapsi oli viikon sukuloimassa isovanhempien luona. Painoa tuli kilo lisää!! Lapsen mitat ovat siis 123 cm ja 26,5 kg. Isovanhemmat varsin hyvin tietävät lapsen painon kanssa "taistelun". Mitä minä nyt teen? Luotanko siihen, että aika tasaa? Hän ei ole herkkujen äärellä ehkä paino tasaantuu. Kyläilystä on nyt 2 viikkoa aikaa. Enhän voi lasta laihdutuskuurillekaan laittaa. Toisaalta lapsi liikkuu paljon. Pyöräilee lähes aamusta iltaan ja "painaa ympäri kyliä" kavereilla. On harrastuksia jne. Miten se paino voi noin rajusti viikossa nousta? :-/
Minua oikeasti harmittaa, koska paino oli niin hienolla mallilla (normaalipainolla jo) ja sitten käy näin. Minä saan olla se paha ihminen, joka kieltää herkut ja määrää annoskoot. Mies on paljon hövelimpi. Hän luottaa liikunnan voimaan eli syö mitä tykkäät kunhan kuluttaa myös.
Kommentit (12)
Joo, jatkat kuten tähänkin asti ja hommat hoituvat ajallaan. Voisit tietysti jutella iosvanhempien kanssa siitä, että herkkujen syöttäminen (varsinkaan lihomiseen taipuvaisella lapsella) ei ole rakkautta. Rakkautta on ajan antaminen ja hellittely, yhdessä touhuaminen ja perusrajojen pitäminen.
Viikon väleinko sitä pientä lasta punnitset :O Hellitä nyt vähän. Eihän lapsella edes ole ylipainoa. Vai näin älyttömällä asiallako provoilet?
Mitä ihmettä. Lapsihan on korkeintaan 0-käyrällä, jopa miinuskäyrällä, mikäli on poika.
Olin ylipainoinen lapsi ja se oli aivan kamalaa! Rakkautta on pitää huolta lapsen kehityksestä siten, ettei aikuisena tarvitse kamppailla kilojen ja huonon itsetunnon kanssa. Lapsi ei osaa eikä tiedä tarpeeksi ravitsemuksellisista asioista, vaan vanhempien tehtävä on opettaa terveellinen suhtautuminen ruokaan. Keskustelkaa yhdessä lapsen isän ja isovanhempien kanssa. Sopikaa yhteinen linja, jota noudatatte.
Haloo! 123-senttinen on normaalipainoinen mikäli tosiaan on 26.5 kg. Ei mitään syytä painontarkkailuun.
Urheiluharrastuksia ja terveellistä ruokaa.
Meillä ei ole lapsilla ollut paino-ongelmia tähän saakka, vaikka keskimmäinen tiedetäänkin "herkkupepuksi". Painon pysymisen asiallisena ovat taanneet runsaat urheiluharrastukset ja muu liikunta sekä terveellinen ruokavalio, runsas vihannesten ja kasvisten määrä ja vähäinen herkuttelu. Nyt sitten kaksi vanhempaa olivat kesäkuun alussa 1,5 viikkoa isovanhemmilla, kun me olimme vielä töissä. Seuraus oli, että keskimmäinen oli turvonnut kuin pulla! Painon lisäyksestä en osaa sanoa, koska emme ole punninneet lapsia, mutta posket olivat selvästi pyöristyneet ja maha kasvanut, minkä huomasi puolessa sekunnissa (sekä minä, että mies). Isovanhempien luona oli kuulema syöty joka aamu aamupalaksi puoli paketillista muromysliä (ei osteta kotiin) ja joka päivä tehty mustikkapiirakkaa! Ihan käsittämätöntä, koska isovanhemmat itse kyllä pitävät huolta ruokavaliostaan, terveydestään ja liikunnastaan eikä koskaan aikaisemmin ole ollut tällaisia ongelmia.
Kun nyt olemme kolme viikkoa ottaneet tosissamme liikunnan kanssa ja jättäneet herkut lähes kokonaan pois ja lisänneet vihannesten ja hedelmien tarjontaa entisestäänkin, niin alkaa näyttää siltä, että lapsen ulkomuoto palaa ennalleen. Itse olen vähän yllättynytkin, että tulosta tulee lapsella näin nopeasti.
Minun kikkani on siis se, että lapsen syömisten määrää ei rajoiteta, mutta kiinnitetään huomiota laatuun ja liikuntaan. Herkkuina voi syödä hedelmiä ja joskus (1-2 kertaa viikossa) vähän jäätelöä, pullaa, tms. Karkkipäivää ei ole joka viikko. Muuten syödään terveellistä perusruokaa ja paljon vihanneksia ja hedelmiä. Aamu- ilta- ja välipalaksi esim. kaurapuuroa/kauralesepuuroa (maidon ja sokerittoman hedelmäsoseen kanssa), ruisleipää (päälle vain vähän rasvaa / juustoa ja paljon salaattia/kurkkua/tomaattia/paprikaa) tai maustamatonta jogurttia sokerittoman hedelmäsoseen ja kauraleseiden kanssa. Muroista syödään ainoastaan Weetabixia ja sokerittomia täysjyvämuroja. Ihmettelen jos tällä ruokavaliolla ja vähintään 2 tunnin päivittäisellä liikunnalla joku lapsi lihoo.
Miten niin lapsi on normaalipainoinen? Kasvukäyrä.fi sanoo, lapsen olevan ylipainoinen kuten myös Terveyskirjaston lapsille suunnattu bmi-laskuri? Terveyskirjaston laskuri sanoo lapsen normipainon olevan 25,7 kg. Ja kyseessä on poika.
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html
Ja ei, en provoile.
ap
Noita kiloja ei kannata ihan noin yksioikoisesti tuijottaa, varsinkaan desimaaleja. Ihmisen (lapsenkin) paino voi heitellä kilon, aikuisella jopa parikin kiloa ihan vuorokaudenajan ja syödyn ravinnon mukaan. Yksinkertaistettuna: kun juo litran vettä, nousee paino kilon, vaikka ei liho lainkaan. Paino kannattaisikin punnita aina aamulla ennen syömistä, jolloin se on parhaiten vertailukelpoinen aiempiin lukemiin. Kuitenkin esim. suolainen ruoka tai alkoholin nauttiminen edellispäivänä (diureetti) voivat vaikuttaa seuraavan aamun painoon jopa sen kilon verran.
Mutta joka tapauksessa lapsi on ihan normaalipainon ylärajoilla, eli ravintoon ja liikuntaan kannattaa kiinnittää huomiota. En kuitenkaan punnitsisi lasta jatkuvasti ja toistuvasti tai keskustelisi painosta koko ajan, koska lapset ymmärtävät asiat helposti väärin ja myös myöhemmät syömishäiriöt voivat olla yhteydessä tällaiseen jatkuvaan painontarkkailuun.
Kannattaa siis mieluummin vaivihkaa vaikuttaa siihen ruokavalioon ja liikunnan määrään, kuin jatkuvasti keskustella ja mainita asiasta. Ylipäänsä tällainen lapsen ohjaaminen terveellisiin elämäntapoihin tuottaa pitkällä tähtäimellä paremman lopputuloksen kuin yksittäisten painolukemien tarkkailu ja laihdutuskuurit.
t. 8
Minun mielestäni lapsen annoskokoja ei saa määrätä. Lapsen kuuluu saada syödä niin paljon kuin haluaa, mutta vanhemmat päättävät mitä syö. Eli ruuan pitää olla kasvispitoista ja vähäkalorista niin että paino ei enää nousisi. Herkkujakaan en kieltäisi kokonaan, mutta todellakin rajoittaisin vähäiseen käyttöön.
Minusta annoskoko pitää määrätä herkuissa, mutta pitää olla jotain, mitä lapsi saa syödä niin paljon kuin haluaa. Käytännössä siis herkkuja saa vanhempien määräämän annoksen ja lisäksi saa syödä terveellistä ruokaa, vihanneksia ja hedelmiä niin paljon kuin haluaa. Meillä käytännössä aina jaetaan esim. kakut, pullat, piirakat, jätskit ym. vanhempien toimesta annoksiksi (jokaiselle saman verran). Kaikilla aterioilla on kuitenkin tarjolla jotain, mitä saa syödä niin paljon kuin haluaa.
Lisäksi on tärkeää, että niitä hedelmiä ja vihanneksia on tarjolla HOUKUTTELEVASSA MUODOSSA. Jos vierekkäin on kokonaisia hedelmiä sisältävä hedelmäkori ja karkki- tai sipsikulho, niin lähes jokainen ottaa sitä karkkia/sipsiä, koska se on helpompaa. Kun valmiiksi kuorittuja ja paloiteltuja hedelmiä ja vihanneksia asetetaan kulhoihin eikä ole epäterveellisiä vaihtoehtoja, kuluu niitä terveellisiä tuotteita paljon enemmän.
t. 8 & 10
Tosi hyviä vinkkejä olet saanutkin, eipä noihin enää juuri lisättävää :-)
Jatkatte vain samalla linjalla kuin muutenkin olette tehneet, ei tuo kilo ole vaarallista ollenkaan. Eli jatkatte kuten tähänkin asti.