Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvaatteiden pesu ärsyttää

Vierailija
01.07.2013 |

Töissä vaatteet likaantuvat joka päivä ja joka päivä ne pitää sitten pestä. Ärsyttää, sehän on työhön kuuluva pakollinen tehtävä, joka ei sitten tietenkään ole työaikaa eikä siitä saa edes mitään korvausta.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinpa minäkin korvausta kaikista ajatuksistani, joissa kehitän työasioita vapaa-ajallani...olisin rikas!

Vierailija
2/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi yölisän kun herään kesken unien työasiat mielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä työnantaja maksaa jakkupuvun (housuilla ja hameilla) paitoineen, huiveineen  ja korkokenkineen + pesulan vaatteille. Ei paha...

Vierailija
4/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tää menee, onko tästä mitään lakia? Itse olen ollut vähän aikaa kesätyössä, jossa suojavaatteet tulivat työnantajalta ja työnantaja pesi työnantajan vaatteet, mutta muut omat pestiin itse. Oli aika likaista hommaa ja joskus saattoi alusvaatteetkin likaantua. Mutta kaikissa muissa töissä olen omat vaatteet pessyt itse, vaikka parissa paikassa työ on ollut likaista. 

Vierailija
5/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olet töissä?

Meillä työnantaja antaa pesuainepaketin kerran kuussa ja se on korvaus työvaatteiden pesusta.

Vierailija
6/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista TES, mitä siellä sanotaan työvaatteista ja niiden pesusta. On monta vaihtoehto, eli erikseen työnantajan järjestämä suojavaate, tai verovähennys lisääntyneistä pesukuluista, esimerkiksi.

Vierailija
7/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattisi? Hassulta kuullostaa, ettei työvaatteita voi pestä työpaikalla, jos ammattisi on sellainen, että ne päivittäin likaantuvat.

Vierailija
8/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 11:20"]

Töissä vaatteet likaantuvat joka päivä ja joka päivä ne pitää sitten pestä. Ärsyttää, sehän on työhön kuuluva pakollinen tehtävä, joka ei sitten tietenkään ole työaikaa eikä siitä saa edes mitään korvausta.

Nyrkkipyykilläkö peset, jos se noin sinua rasittaa. Itse laitan t.vuoron päätteeksi suihkuun mennessäni pesukoneen pyörimään ja ohjelman loputtua kuivumaan. Vie ajallisesti 2min. Meillä olisi myös mahdollisuus pestä töissä, mutta pesen mielummin kotona, eikä tuo nyt talouttani rahallisesti kaada pesuaineen/sähkö/vesilaskun muodossa.

[/quote]

Vierailija
9/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 12:00"]

Mites tää menee, onko tästä mitään lakia? . 

[/quote]

Ei olo varmaan eduskunta tästä vaatteiden pesusta mitään säätänyt :D

Vierailija
10/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lakia mutta  TES on ja kovasti auttaisi, jos kertoisit minä alan TES:n mukaan työtäsi teet. Oletko maatalouslomittaja vai perhepäivähoitaja?

Vierailija
11/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tää menee, onko tästä mitään lakia? Itse olen ollut vähän aikaa kesätyössä, jossa suojavaatteet tulivat työnantajalta ja työnantaja pesi työnantajan vaatteet, mutta muut omat pestiin itse. Oli aika likaista hommaa ja joskus saattoi alusvaatteetkin likaantua. Mutta kaikissa muissa töissä olen omat vaatteet pessyt itse, vaikka parissa paikassa työ on ollut likaista. 

[/quote]

No on likaista hommaa kyllä kun alusvaatteetkin likaantuu! Ihan uteliaisuudesta, minkätyyppinen työ on kyseessä? Laktoositestaaja? Kummitusjunan testikäyttäjä?

Vierailija
12/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 22:15"]

[/quote]

No on likaista hommaa kyllä kun alusvaatteetkin likaantuu! Ihan uteliaisuudesta, minkätyyppinen työ on kyseessä? Laktoositestaaja? Kummitusjunan testikäyttäjä?

[/quote]

Off topic, repesin täysin tuolle kummitusjunan testikäyttäjälle! Kiitos illan nauruista :)

Vierailija
13/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 22:15"]

[/quote]

[/quote]

Off topic, repesin täysin tuolle kummitusjunan testikäyttäjälle! Kiitos illan nauruista :)

[/quote]

Ei midis :) Itse tipahdin työn likaamille alushousuille suojavaatteiden alla. Saa olla jännät paikat että päivittäin on kurat housussa. Ja nyt repesin taas!

Kerro pliis missä kesäduunissa alushousut kastuu?

Vierailija
14/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalla ainakin pitää pestä työvaatteet omalla kustannuksella. Ja joka päivä tulee essu likaiseksi kun tiskikonetta pesee ja samoin tiski jos ei ole tiskaria erikseen, pyörii kokkien ja tarjoilijoiden voimilla. N. 80% työvuoroista siis.

En oo ikinä saanut pesuainepakettia mutta se olis tosi kiva juttu! Tai vaikka sitten työvaatteiden pesupiste (kone löytyy talosta kuitenkin) että vois käyttää työvaatteiden pesuun siellä. Mutta jos on vain yhdet kappaleet kutakin vaadittavaa työvaatetta niin eihän niitä työpaikan koneessa voi pestä, vaan iltaisin kotona työvuoron jälkeen (tai aamuisin) että ehtii ennen seuraavaa vuoroa kuivua.

Vierailija
15/25 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 23:41"]

Ravintola-alalla ainakin pitää pestä työvaatteet omalla kustannuksella. Ja joka päivä tulee essu likaiseksi kun tiskikonetta pesee ja samoin tiski jos ei ole tiskaria erikseen, pyörii kokkien ja tarjoilijoiden voimilla. N. 80% työvuoroista siis.

En oo ikinä saanut pesuainepakettia mutta se olis tosi kiva juttu! Tai vaikka sitten työvaatteiden pesupiste (kone löytyy talosta kuitenkin) että vois käyttää työvaatteiden pesuun siellä. Mutta jos on vain yhdet kappaleet kutakin vaadittavaa työvaatetta niin eihän niitä työpaikan koneessa voi pestä, vaan iltaisin kotona työvuoron jälkeen (tai aamuisin) että ehtii ennen seuraavaa vuoroa kuivua.

[/quote]

Miksei työpaikan kone ole käytössä? Miksi on vain yksi työvaatekerta? Kyllä meidän ravintolassa pestään työvaatteet työpaikalla. Kaikilla on kaksi työpaitaa ja essut kiertää kaikilla, ja pyykkiä pestään työvuorojen aikana porukalla siinä missä astiankiillotusliinatkin. Kai teillä keittiöpyyhkeitä käytetään lasien ja aterimien kiillotukseen, onhan ne pestävä joten työvaatteet menis siinä sivussa?

Kannattaa vaatia työnantajaa hoitamaan pyykkihuolto kuntoon tai sitten maksamaan pesuaineet kotiin.

Vierailija
16/25 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 23:41"]

[/quote]

Meillä ainaskin essut ym. lähtevät pesulaan. Henkilkökohtaiset vaatteet pestään kotona. 3 paitaa ja yhdet housut. Joka vuosi saadaan lisäksi uudet 3 paitaa ja housut. 10 vuoden aikana on itselleni kertynyt jo iso kasa vaatteita. Lisäksi työnantaja antaa meille vuodessa 30 € pyykinpesuaineisiin.

Vierailija
17/25 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvaatteita ei pitäisi pestä kotona ollenkaan.

Ensinnäkin jos ne pesee muun pyykin seassa, on riskinä, että työliasta jää jäämiä muuhun pyykkiin.

Toiseksi työvaatteiden suojauskäsittely saattaa heikentyä sopimattomien pesuaineiden ja huuhteluaineiden tai pesumenetelmien myötä.

Kolmanneksi työvaatteet eivät ehkä puhdistu riittävästi kotona pestessä.

http://www.lindstromgroup.com/fi/tiedotteet/eurooppalainen-tutkimus-tyo…

Vierailija
18/25 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ratkaisin asian menemällä alasti töihin. Pomo sano ettei tarvii tulla enää.

Vierailija
19/25 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollu joskus tehtaassa duunissa ja siellä ainakin työvaatteet heitettiin duunipaikan pyykkikoriin ja puhtaat vaatteet ilmesty sit omaan lokerikkoon jossain vaihees. Yhteensä oli siis useempi vaatekerta jota vaihdettiin tarpeen mukaan. Oisin kyl pitäny rasittavana jos niitä vaatteita ois pitäny roudata kotiin.

Vierailija
20/25 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 11:20"]

Nyrkkipyykilläkö peset, jos se noin sinua rasittaa. Itse laitan t.vuoron päätteeksi suihkuun mennessäni pesukoneen pyörimään ja ohjelman loputtua kuivumaan. Vie ajallisesti 2min. Meillä olisi myös mahdollisuus pestä töissä, mutta pesen mielummin kotona, eikä tuo nyt talouttani rahallisesti kaada pesuaineen/sähkö/vesilaskun muodossa.

Kyllä mä joskus tekisin iltaisin mielelläni muutakin kuin päivystäisin pesukonetta, että voin laittaa vaatteet kuivuriin ja sen jälkeen odottelisin että kuivuri kuivaa. Tietty jos makaa illat telkkarin edessä niin siinähän se menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan