Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kokemuksia duanen syndroomasta?

Vierailija
01.07.2013 |

Epäilen, että pikkutytölläni on tämä. Olisi kiva kuulla kokemuksia, miten haittaa elämää vai haittaako?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vähän goolgata, jotta tietäisin, mistä on kysymys. Lapsen silmien karsastuksesta minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta muistan yhdellä yliopiston professorilla olleen Duanen syndrooman kaltainen karsastus toisessa silmässä. Ei siis vaikuta ainakaan oppimiskykyyn millään tavalla, sillä hän oli pätevä omalla alallaan ja hän oli hyvä opettaja. Nykyään hän on jo eläkkeellä. Muistan luennoilla toisinaan hämmentyneeni, kun en ollut ihan varma, mihin hän katsoi, koska silmät näyttivät kohdistuvan eri kohtiin, mutta muuta haittaa en huomannut karsastavasta silmästä olleen. 

Vierailija
2/6 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! Hyvä juttu jos ei oppimista haittaa. Mielelläni kuulisin lisää kokemuksia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei vaikuta mihinkään muuhun kuin silmän liikkeeseen. Ei estä esim. ajokortin saamista, kunhan on muuten riittävän laaja näkökenttä. Hyvinkin tarkkaa näkökykyä vaativassa ammatissa on voinut toimia, kertoi yliopistollisen sairaalan neuro-mikälie-silmälääkäri. Ei sille voi mitään, eikä tarvitse kun ei vaivaa mitenkään. Täytyy vaan kääntää päätä enemmän, kun silmä ei käänny tarpeeksi.

Mistä aloittaja tuli epäilleeksi asiaa? Oman lapseni "karsastukseen" neuvolaterkka kiinnitti huomiota ja muistaakseni kaksikin kertaa käytiin erikoislääkärissä. Vasta siinä vaiheessa päästiin jäljille, kun valokuvista huomattiin, että toisella silmällä ei koskaan katso ulospäin. Ei sitä yleensä edes kukaan huomaa. Näkö ei ole ihan erinomainen, mutta ei ole mulla itsellänikään, eli siihen voi olla aivan joku muu syy eli tavanomainen taittovika, mutta ei kuitenkaan tarvitse laseja.

Vierailija
4/6 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän vanha keskustelu, mutta aattelin tänne kuitenkin mielipiteeni laittaa :) itselläni on duanen karsastussyndrooma, ollut jo pienestä pitäen. Vasen silmä ei liiku keskivaihetta ulommas. Pienempänä optikko sanoi ettei asialle voi mitään tehdä ja häntä sitten uskottiin.. Nyt teini-ikäisenä asia kuitenkin on alkanut häiritsemään itseäni, muut ihmiset katsovat oudosti, osoittelevät ja koko kouluikäni minua on kiusattu. Tämä ei haittaa elämääni muuten kuin kosmeettisesti, ja sitä kautta henkisesti. Todella masentavaa että ihmiset huomaavat karsastukseni aina ja tuomitsevat jo sen perusteella. Väsyneenä tähän menin käymään toisella optikolla joka ehdotti prismakalvon laittamista lasieni sisäpintaan selvittääkseen mahdollisuuteni leikkaukseen pääsyyn. Huomenna olen menossa sitten sitä laittamaan, toivottavasti auttaa :) elän kuitenkin muuten täysin tavallista elämää eikä silmäni häiritse merkitsevästi, vaikka välillä sen takia onkin rankkoja aikoja henkisesti

Vierailija
5/6 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, pidän peukkuja puolestasi, että parannuskeino löytyy sinulle. :)

Vierailija
6/6 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa on katsottu että tytön oikea silmä joskus karsastaa. Itse olen sitä mieltä, että karsastusvaikutelma syntyy siitä, kun vasen silmä ei liiku ulospäin. Aloin kiinnittää huomiota vasempaan silmään eikä se tosiaan koskaan katso ulospäin vaan pää kääntyy. Googlesta löysin tälle nimenkin. Silmälääkärilähete on tehty muttei aikaa vielä saatu. Kiitos tiedoista! Helpottavaa kuulla että syndrooma on pääasiassa kosmeettinen.

Ap