Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko törkeää tehdä lapsi heti työpaikan saatuaan?

Vierailija
01.07.2013 |

Siinäpä se kysymyös tulikin. Opiskelujen, määräaikaisuuksien ym. vuoksi yrittämistä on lykätty jo 3v aina vain eteenpäin ja nyt olisi yksi sauma, kun sain vuoden mittaisen määräaikaisuuden ja miehellä vihdoin vakityö. Pelkään, että jos nyt ei anna palaa niin sitten ei kyllä koskaan tule sitä täydellistä hetkeä kuitenkaan. Leimaudunko työnantajien piirissä huonoksi työntekijäksi jos tulen raskaaksi 1-3kk työn alkamisesta? Palkkaako kukaan sellaista äitiysloman jälkeen? Kyseessä akateeminen asiantuntija-ala.

Kriteerit ja paineet nousee aina vain korkeammalle niin, että tuntuu että kohta jää lapset kokonaan tekemättä. Onko kenelläkään muulla tällaisia tuntemuksia?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä, kuka vastaajista on itsekin äiti, kuka pienen naisvaltaisen paikan työnantaja.

Kyllä sinua sitten mummoiässä ketuttaisi, jos haluaisi olla "hyvä työntekijä"; mutta silti jäisit ilman vakituista työtä - ja myöskin ilman lapsia. Laita asiat elämässäsi tärkeysjärjestykseen: haluatko sinä sen lapsen vai et, sillä eihän lapsettomuus takaa sinulle hyvää työpaikkaa.

Vierailija
22/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienyrittäjänä vaimona vastaan AP:lle, että vauvan "tahallinen" hankkiminen juuri työpaikan saatuaan on ihan helvetin ilkeää ja itsekästä.

Puolisoni firmaan palkattiin ok tyyppi, nainen, joka työhaastatteussa oikein mainosti, ettei aio hankkia lapsia vielä tässä vaiheessa elämää, ei missään nimessä jne - mutta kuinkas ollakaan; kun työsuhde 4kk jälkeen vakinaistettiin, ei mennyt kuin muutama kuukausi, niin nainen ilmoitti olevansa raskaana. Tämä valehtelijanainen tuli meille tosi kalliiksi. Kuulin muualta, että homma oli ihan harkittu, eli kyseessä ei ollut mikään ylläriraskaus. Tämä nainen kehtasi vielä tulla esittelemään vauvaansa meille ja kertoi, miten hän aikoo mm. lähteä epävirallisesti asumaan miehensä kotimaahan, että lähteävät sinne ikään kuin pitkälle lomalle...ärsytti aivan jumalattomasti kuunnella niitä matkasuunnitelmia, agrhhhhhhh.....

Tapauksesta viisastuneina emme todellakaan palkkaa firmaamme enää ainuttakaan lisääntymisikäistä naista - tai palkkaamme vain naisia, joiden lapsiluku on tappovarmasti "täynnä". Harmillista, mutta meillä ei olisi mitenkään enää toiseen petturiin varaa.

Jos kyseessä olisi tosi iso firma, olisi tilanne kenties hyvinkin eri, mutta pienyrittäjälle voi äitiyslomalainen olla liian iso taakka, se voi jopa kaataa koko firman. 

Ihmeellinen asenne muuten täällä joillain, että työnantasta puhutaan tyyppinä, joka on "se joka käärii rahat" ja joku, joka lähtökohtaisesti aina haluaa "riistää" työnteijöitään. Eipä näemmä kyllä kovastikaan arvosteta sitä, että joku ottaa suuria riskejä perustaessaan yrityksiä, jotka työllistävät - tarjoaa monille tai ainakin muutamille -työpaikan ja maksaa palkkaa. Että meitähän voi ja oikein kuuluukin vedättää, niinkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

38, jos miehesi firmassa ei ole varaa normaaleihin henkilöstömenoihin, se ei ole työntekijän ongelma vaan miehesi. Toki miehellesi sopisi, ettei kukaan hänen työntekijöistään hankkisi lapsia. Mistäs sitten ne työntekijät tähän maahan saadaan, jos kukaan ei heitä saa synnyttää?

Vierailija
24/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 15:34"]

Yksilön kannalta järkevin vaihtoehto on se, että odotetaan vakiduunin löytymistä, ja sitten heti hankitaan lapset. Tappion kuittaa työnantaja sekä välillisesti muut nuoret naiset, joiden työllistyminen vaikeutuu, kun heidän oletetaan tekevän samoin.

[/quote]

Tai sitten nuoret naiset pääsevät äitiyslomasijaisiksi ja saavat tarpeellista työkokemusta :) Moni meistä on aloittanut työelämän äitiyslomasijaisuuksia tekemällä, vai mitä.

Vierailija
25/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi on kamalaa hankkia heti lapset? Ihan saman hintainen se äitiysloma on työnantajalle riippumatta siitä, onko nainen ollut töissä vuoden, kaksi tai viisi vuotta. Jos yrittäjä menee äitiyslomasta konkkaan, niin miten hänelle olisi parempi se sama äitiysloma vuotta tai paria myöhemmin?

Vierailija
26/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi on kamalaa hankkia heti lapset? Ihan saman hintainen se äitiysloma on työnantajalle riippumatta siitä, onko nainen ollut töissä vuoden, kaksi tai viisi vuotta. Jos yrittäjä menee äitiyslomasta konkkaan, niin miten hänelle olisi parempi se sama äitiysloma vuotta tai paria myöhemmin?

Vierailija
27/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole törkeää. Ja lapsiahan ei tehdä, niitä saadaan. Voi mennä pitkäänkin ennenkuin tulee raskaaksi.

Vierailija
28/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 07:07"]

Ystäväni siskolla oli menestyvä kampaamo ja alle 10 tuolia. 3 jäi samanaikaisesti äitiyslomalle ja paikka teki konkurssin. Ka,paamoalalla katteen ovat muutenkin pienet. Pari vuotta muidn palveluksessa ja uusi yritys. 

Jos haluat lapsen, älä tee oharia pienyrittäjälle. Saat varmaksi ettei toista kertaa nuorta naista palkata. Aina ei tarvitse ajatella vain itseään.

[/quote]

Tän saman kampaamo-jutun oon kuullut monta kertaa ennenkin..... Keksi joku uus?

Vierailija
29/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin törkeää. Haittaat samalla kaikkien muiden nuorten naisten uramahdollisuuksia vahvistamalla stereotypioita.

Vierailija
30/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 22:46"]

Puolisoni firmaan palkattiin ok tyyppi, nainen, joka työhaastatteussa oikein mainosti, ettei aio hankkia lapsia vielä tässä vaiheessa elämää, ei missään nimessä jne - mutta kuinkas ollakaan; kun työsuhde 4kk jälkeen vakinaistettiin, ei mennyt kuin muutama kuukausi, niin nainen ilmoitti olevansa raskaana. Tämä valehtelijanainen tuli meille tosi kalliiksi. Kuulin muualta, että homma oli ihan harkittu, eli kyseessä ei ollut mikään ylläriraskaus. Tämä nainen kehtasi vielä tulla esittelemään vauvaansa meille ja kertoi, miten hän aikoo mm. lähteä epävirallisesti asumaan miehensä kotimaahan, että lähteävät sinne ikään kuin pitkälle lomalle...ärsytti aivan jumalattomasti kuunnella niitä matkasuunnitelmia, agrhhhhhhh.....

[/quote]

Miksi ihmeessä työhaastattelussa kysyttiin lapsien teosta? Eihän se saa vaikuttaa valintaan. Tuollaisessa tilanteessahan ihan neuvotaan valehtelemaan.

Vierailija
31/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 22:46"]

Pienyrittäjänä vaimona vastaan AP:lle, että vauvan "tahallinen" hankkiminen juuri työpaikan saatuaan on ihan helvetin ilkeää ja itsekästä.

Tapauksesta viisastuneina emme todellakaan palkkaa firmaamme enää ainuttakaan lisääntymisikäistä naista - tai palkkaamme vain naisia, joiden lapsiluku on tappovarmasti "täynnä". Harmillista, mutta meillä ei olisi mitenkään enää toiseen petturiin varaa.

Jos kyseessä olisi tosi iso firma, olisi tilanne kenties hyvinkin eri, mutta pienyrittäjälle voi äitiyslomalainen olla liian iso taakka, se voi jopa kaataa koko firman. 

Ihmeellinen asenne muuten täällä joillain, että työnantasta puhutaan tyyppinä, joka on "se joka käärii rahat" ja joku, joka lähtökohtaisesti aina haluaa "riistää" työnteijöitään. Eipä näemmä kyllä kovastikaan arvosteta sitä, että joku ottaa suuria riskejä perustaessaan yrityksiä, jotka työllistävät - tarjoaa monille tai ainakin muutamille -työpaikan ja maksaa palkkaa. Että meitähän voi ja oikein kuuluukin vedättää, niinkö?

[/quote]

Teillä ei ole hinnoittelu kohdallaan, jos ette pysty maksamaan työntekijän äitiyslomakustannuksia ilman riskiä / pelkoa nurinmenosta. Kai kuitenkin tavoitteenanne on voiton tuottaminen? Voitto taas syntyy siitä, että firman tulot ovat menoja suuremmat eli maksatte tuotannontekijöistä vähemmän kuin saatte tuloja valmiista tuotteista = maksatte työntekijöille vähemmän kuin heidän työnsä arvo on.

Vierailija
32/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti leimaudut. Näkyy ikuisesti sun cv:ssä. 

Vierailija
33/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuoden mittainen määräaikaisuus, niin työhän loppuisi todennäköisesti jo ennen kuin saat lapsen. En uskoisi olevan ongelmaa, muuta kuin että tuskin kirjoittavat jatkosopparia. 

Vierailija
34/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu työnantajasta. Pienellä työnantajalla, jonka liikevaihto tulee pelkästään tuntityöstä ja on sen suuruinen, että siitä riittää juuri ja juuri palkkaan esim. omistajalle ja yhdelle työntekijälle, voi tulla vaikeuksia pitää firma pystyssä ja konkurssin yhteydessä voi työpaikankin menettää myös raskaana tai äitiyslomalla olevat. Älkääkä lapset aloittako, ettei ole kannattavaa - kun tuntityönä ei voi silloinkaan kannattaa, jos joutuu äitiysloman kustannukset lisäämään veloitukseen -> asiakkaat häipyvät. Esim. Itse olen firmassa, jolla on ihan pieniä sijoituksia ja säästöjä, mutta jos jäisin äitiyslomalle, niin firma olisi tiukoilla, koska tulot tulevat pelkästä tuntityöstä ja tällä alalla ei oheismyyntiä ole eikä voi olla. Silloin jouduttiin turvautumaan säästöihin, kun edeltäjäni lähti ja minä tulin taloon. 

Vierailija
35/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa huomioon, että läheskään kaikki eivät tule raskaaksi välittömästi kun ehkäisy jää pois (vaikka olisit alle 25-v ja terve), joten todennäköisintä on että työ ehtisi jo loppumaan tai olisi viime metreillä aloittaessasi äitiysloman. Suurin osa työnantajista nyt kuitenkin taitaa olla sen verran järkeviä, että ymmärtävät, että naiset nyt vaan tulevat raskaaksi eikä siitä mitään seuraa. Kun tähän mennessä ei oikein muuta tapaa lapsen hankimiseksi ei juuri ole (paitsi adoptio)

Vierailija
36/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 06:34"]

Kannattaa ottaa huomioon, että läheskään kaikki eivät tule raskaaksi välittömästi kun ehkäisy jää pois (vaikka olisit alle 25-v ja terve), joten todennäköisintä on että työ ehtisi jo loppumaan tai olisi viime metreillä aloittaessasi äitiysloman. Suurin osa työnantajista nyt kuitenkin taitaa olla sen verran järkeviä, että ymmärtävät, että naiset nyt vaan tulevat raskaaksi eikä siitä mitään seuraa. Kun tähän mennessä ei oikein muuta tapaa lapsen hankimiseksi ei juuri ole (paitsi adoptio)

[/quote]

Eikös adoptiovanhemmillakin ole oikeus jonkinlaiseen vanhempainvapaaseen? 

Vierailija
37/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työssä jossa kukaan ei ole välittömästi "korvattava", eli esimerkiksi lomien aikana hommat vähän kasaantuu vaikka kollegat niitä hoitaakin. Voin sanoa, että omissa hommissani katsotaan pahalla. Ei naiset ehkä niinkään, mutta miehet kyllä. Riippuu toki ihan työpaikastakin! Omasta mielestäni kuitenkin paskamainen temppu, itse odottaisin varmaan vuoden päivät.

Vierailija
38/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 06:40"]

Itse olen työssä jossa kukaan ei ole välittömästi "korvattava", eli esimerkiksi lomien aikana hommat vähän kasaantuu vaikka kollegat niitä hoitaakin. Voin sanoa, että omissa hommissani katsotaan pahalla. Ei naiset ehkä niinkään, mutta miehet kyllä. Riippuu toki ihan työpaikastakin! Omasta mielestäni kuitenkin paskamainen temppu, itse odottaisin varmaan vuoden päivät.

[/quote]

Olen juuri tällaisella alalla. Firmassa 4 asiantuntijaa + sihteeri. 

Olen yli 25-vuotias, mutta tietääkseni terve. Haluaisin kuitenkin 3-4 lasta ja en tästä aikanaan nuorene :/ Eikä ole nytkään mitään takeita että saisin uuden sopparin tämän määräaikaisuuden jälkeen ja sitten uudessa työssä pitäisi taas odottaa ne vuoden päivät ennen kuin olisi sopivaa.

Voi kun olisin mies. 

Vierailija
39/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 06:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 06:40"]

[/quote]

Olen juuri tällaisella alalla. Firmassa 4 asiantuntijaa + sihteeri. 

Olen yli 25-vuotias, mutta tietääkseni terve. Haluaisin kuitenkin 3-4 lasta ja en tästä aikanaan nuorene :/ Eikä ole nytkään mitään takeita että saisin uuden sopparin tämän määräaikaisuuden jälkeen ja sitten uudessa työssä pitäisi taas odottaa ne vuoden päivät ennen kuin olisi sopivaa.

Voi kun olisin mies. 

[/quote]

Jos haluat "monta" lasta niin joskushan se tekeminen tosiaan pitää aloittaa. Naisilla vielä sattuu olemaan se ikävä puoli, että esimerkiksi omassa työpaikassani jopa odotetaan milloin nainen jää äitiyslomalle. Esimerkiksi uusi työntekijä oli liki 30-vuotias nainen ja vastavihitty niin jo alkoi se selän takana puhuminen että "ottiko se tän työpaikan vaan siksi että pääsee jäämään heti äitiyslomalle"... Mutta tosiaan jos lapset on haaveena ja tämä vaikuttaisi susta otolliselta ajankohdalta niin antakaa mennä! Ei se CV:een mitään ikuista lovea jätä ja tuskin sitä kukaan tuleva työnantaja mitenkään pahalla katsoo. Joskus sitä pitää vaan ajatella itseään ja omia haaveitaan :)

Mitään uraitsemurhaa on kuitenkaan turha pelätä!

Vierailija
40/55 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni siskolla oli menestyvä kampaamo ja alle 10 tuolia. 3 jäi samanaikaisesti äitiyslomalle ja paikka teki konkurssin. Ka,paamoalalla katteen ovat muutenkin pienet. Pari vuotta muidn palveluksessa ja uusi yritys. 

Jos haluat lapsen, älä tee oharia pienyrittäjälle. Saat varmaksi ettei toista kertaa nuorta naista palkata. Aina ei tarvitse ajatella vain itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme