Onko törkeää tehdä lapsi heti työpaikan saatuaan?
Siinäpä se kysymyös tulikin. Opiskelujen, määräaikaisuuksien ym. vuoksi yrittämistä on lykätty jo 3v aina vain eteenpäin ja nyt olisi yksi sauma, kun sain vuoden mittaisen määräaikaisuuden ja miehellä vihdoin vakityö. Pelkään, että jos nyt ei anna palaa niin sitten ei kyllä koskaan tule sitä täydellistä hetkeä kuitenkaan. Leimaudunko työnantajien piirissä huonoksi työntekijäksi jos tulen raskaaksi 1-3kk työn alkamisesta? Palkkaako kukaan sellaista äitiysloman jälkeen? Kyseessä akateeminen asiantuntija-ala.
Kriteerit ja paineet nousee aina vain korkeammalle niin, että tuntuu että kohta jää lapset kokonaan tekemättä. Onko kenelläkään muulla tällaisia tuntemuksia?
Kommentit (55)
Itse kituutin työssä joka ei enää antanut minulle mitään. Yritimme lasta ja ajattelin etten halua vaihtaa työpaikkaa jos tulen sitten heti raskaaksi. Loppujenlopuksi ehdin vaihtaa työpaikkaa 2 kertaa ja 5 vuotta meni että saimme sen vauvan.
Pointtini siis on että jos toiveissa on useampi lapsi niin anna palaa. Työpaikka kyllä odottaa!
Kympille täytyy kyllä sanoa, että jos nyt ei saa ajatella itseään ja omaa perhettään, niin koska sitten?
Minua ei haittaa, jos tuo työnantaja ei palkkaa enää nuorta naista jälkeeni. Eikä tämä ole paikks johon haluaisin jäädä, haluaisin hieman suunnata alaa firmaan jossa on perheystävällisemmät työajat muutenkin. Se mikä minua huolestuttaa on oma työllistyminen jatkossa.
Av:n mielestä pätkätyöläinen ei saa hankkia ikinä lapsia. Anna palaa! Huonoimmassa tapauksessa joudut olemaan jonkin aikaa työttömänä äitiyslomaa ennen, jos määräaikaisuus ehtii päättyä. Niin kävi minulle, vakityö olisi ollut ihana, mutta sitä ei voi loputtomasti odotella.
Jos jätät lapset tekemättä työnantajan takia, varmasti kadut sitä vielä tulevaisuudessa. Hyvää hetkeä ei tule koskaan.
Itse tulin samassa tilanteessa määräaikaisena raskaaksi, olin tosin siinä vaiheessa ollut puoli vuotta talossa. Äitiysloman jälkeen olin varma, ettei töitä löydy mistään, mutta kappas vaan sainkin vakituisen viran. Lapsi tuo leivän tullessaan, tiesi jo vanha kansa :).
Et ole törkeä. Lapset saattavat toki hieman vaikeuttaa työllistymistä myöhemmin, ja tuo tämänhetkinen työnantajasi ei varmaan sinua tule palkkaamaan, mutta kumpaa päätöstä kadut myöhemmin? Muisteletko kuolinvuoteellasi työnantajaa vai lapsiasi?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 23:03"]
Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi on kamalaa hankkia heti lapset? Ihan saman hintainen se äitiysloma on työnantajalle riippumatta siitä, onko nainen ollut töissä vuoden, kaksi tai viisi vuotta. Jos yrittäjä menee äitiyslomasta konkkaan, niin miten hänelle olisi parempi se sama äitiysloma vuotta tai paria myöhemmin?
[/quote]
Mitä kustannuksia työnantajalle muuten edes tulee äitiyslomasta niin että ovat niin suuret että joku voisi konkkaan mennä?
Jos äitiysloma vie konkkaan, niin näin on parempikin kuin elinkelvottoman yrityksen jatkaa. Paljon suuremmat kulut aiheuttaa esim. työntekijän vakava sairastuminen tai työkyvyttömyys. Tämän takiahan yli 50-vuotiaiden on vaikea saada töitä kun heillä se riski on suurempi.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 14:40"]
Mulla kilahtaa aina heti, kun joku tekee vauvan oitis mentyään töihin. Oman lapseni siirtyessä kolmannelle luokalle hän sai uuden opettajan. Oppilaat, 32 kpl pitivät nimilappuja pulpetillaan kunnes "Emilia" -opettaja jäi äitiyslomalle ennen joululomaa. Lapset sai sitten uuden opettajan, joka alkoi nimiä opetella. Tää opettaja oli koulutettu, ja vaihtoi äitiyslomasijaisuutensa kesällä vakipaikkaan toiseen kouluun. Näin jatkui sitten 3., 4. ja 5. luokka. Jos luokalle tuli pätevä opettaja, se lähti heti pois saadessaa vakituisen viran, parhaimmillaan tätä suurluokkaa opetti nuori ylioppilastyttö. Se taas joutui käyttämään liikukntatunteja matematiikan opiskeluun, kun luokka oli niin tavoitteista jäljessä.
Eli käytännössä lapsilla oli nimilaput pulpetilla vuosia, kun ope vaihtui. Kuudennelle olisi tullut tämä ns. vakiopettaja takaisin, mutta me vanhemmat emme halunneet sitä vaan mieluiten toisen, epäpätevän mutta innostuneen. Onneksi, koska tää "Emilia" odotti taas vauvaa ja lähti taas muutaman kuukauden päästä äippä-lomalle.
Vastustan todella syvästi tuota opettajien kesälomarahojen muodostusta, missään nimessä hoitovapaalla oleva opettaja ei saisi palata kesällä ns. töihin - ja viedä sen kaikki työt tehneen opettajan ansaittua kesäpalkkaa!
[/quote]
Kunta palkkaa äitiyslomansijaisen haluamalleen ajalle. Sillä palaako virassa oleva virkaansa kesällä ei ole mitään merkitystä sijaisen kanssa. Se ettei sijaiselle makseta kesältä palkkaa on valitettavasti vain kunnan tapa säästää. Ainakin Espoossa jää sekä sijainen että virassa oleva ilman kesäpalkkaa, jos virassa oleva ei palaa töihin. :(
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 14:40"]
Mulla kilahtaa aina heti, kun joku tekee vauvan oitis mentyään töihin. Oman lapseni siirtyessä kolmannelle luokalle hän sai uuden opettajan. Oppilaat, 32 kpl pitivät nimilappuja pulpetillaan kunnes "Emilia" -opettaja jäi äitiyslomalle ennen joululomaa. Lapset sai sitten uuden opettajan, joka alkoi nimiä opetella. Tää opettaja oli koulutettu, ja vaihtoi äitiyslomasijaisuutensa kesällä vakipaikkaan toiseen kouluun. Näin jatkui sitten 3., 4. ja 5. luokka. Jos luokalle tuli pätevä opettaja, se lähti heti pois saadessaa vakituisen viran, parhaimmillaan tätä suurluokkaa opetti nuori ylioppilastyttö. Se taas joutui käyttämään liikukntatunteja matematiikan opiskeluun, kun luokka oli niin tavoitteista jäljessä.
Eli käytännössä lapsilla oli nimilaput pulpetilla vuosia, kun ope vaihtui. Kuudennelle olisi tullut tämä ns. vakiopettaja takaisin, mutta me vanhemmat emme halunneet sitä vaan mieluiten toisen, epäpätevän mutta innostuneen. Onneksi, koska tää "Emilia" odotti taas vauvaa ja lähti taas muutaman kuukauden päästä äippä-lomalle.
Vastustan todella syvästi tuota opettajien kesälomarahojen muodostusta, missään nimessä hoitovapaalla oleva opettaja ei saisi palata kesällä ns. töihin - ja viedä sen kaikki työt tehneen opettajan ansaittua kesäpalkkaa!
[/quote]
Kunta palkkaa äitiyslomansijaisen haluamalleen ajalle. Sillä palaako virassa oleva virkaansa kesällä ei ole mitään merkitystä sijaisen kanssa. Se ettei sijaiselle makseta kesältä palkkaa on valitettavasti vain kunnan tapa säästää. Ainakin Espoossa jää sekä sijainen että virassa oleva ilman kesäpalkkaa, jos virassa oleva ei palaa töihin. :(
Onko työnantajan muka pakko maksaa palkkaa äitiysloman ensi kuukausilta? Mä en ole kuullut monenkaan sitä saavan, joten mistä ne kulut työnantajalle tulevat raskauksista? Mun mielestä on ihan reilua että työnataja ei maksa äitiyslomalle jäävälle mitään, ei ole työnantajan tehtävä maksaa tekemättömästä työstä. Ja se on ihan täyttä puppua että pienyrittäjillä on muka rahaa kuin roskaa ja käärivät isot voitot riistäen samalla työntekijäpoloisia. Minä olen kirjanpitäjä ja näen työssäni enemmän kuin hyvin pienyrittäjien yritysten taloudellisen tilanteen. Usein kyseessä on Ky, jossa pari palkattua työntekijää, työnataja ei maksa itselleen palkkaa vaan ottaa rahat elämiseensä yksityisnostoina yrityksensä tileiltä. Nostot n. 3000 eur kuukaudessa. Firman tilillä rahaa ehkä 20 000 eur. Ihan oikeasti tuo on monen pienen firman tilanne.
Riipppuu työehtosopimuksesta, maksetaanko äitiysloman ensikuukausilta palkkaa vai ei. Kaikissa työehtosopimuksissa ei tällaista kohtaa ole. Jos työnantaja maksaa kolmen kuukauden palkan, Kela maksaa äitiyspäivärahan työntantajalle.
Työntekijästä tulee aina palkan lisäksi sivukuluja. Äitiysloman aiheuttamat kustannukset ovat hyvin pieni osa työntekijän aiheuttamista kustannuksista.
Olen töissä pienessä firmassa, jossa vain muutama työntekijä. Uusin työntekijä tuli pari vuotta sitten ja on jo nyt marraskuussa jäämässä pois äitiyslomalle. Mun mielestä aika nopeasti jää, nyt on taas pomolla kova työ etsiä sijaista ja asiakkaat harmistuvat kun juuri kun ovat omaksuneet tämän uuden niin tyyppi jää heti pois. Itse en olisi kehdannut, onhan ne varmaan yrittäneetkin aiemminkin kun harvalla edes tärppää heti.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 14:47"]
28, ai sun lapsesi takia opettajan olisi pitänyt pysyä lapsettomana? Just joo, opeta lapsellesikin, ettei hän ole maailman napa.
Mulla oli ala-asteella kuuden vuoden aikana kuusi eri luokanopettajaa, silti pärjäsin erinomaisesti koulussa. Ja vain kerran opettajan vaihdon syynä oli open raskaus.
[/quote]
ja kun sä pärjäsit hyvin koulussa, muutkin pärjäävät? No aina se ei mene niin... ja siis tässä kyseisessä tapauksessa tunsin tämän opettajan läheisen, joka erehtyi kertomaan, miten fiksu tämä ystävänsä onkaan: Opettaja oli kertonut, ettei hänelle ole mitään väliä, mitä työhaastattelu menee. Hän lataa siihen loppuun, että on muuten sitten raskaana, ja antaa haastateltavan ymmärtää, että ellei häntä valita virkaan, hän nostaa syytteen syrjinnästä raskauden perusteella. Ja tuttavani mukaan näin ole sitten tehnytkin, ja valituksi tuli.
Tottakai opettajilla on oikeus äitiyteen ja lapsiin siinä missä muillakin. Kyseinen opettaja oli silti mielestäni riittävän itsekäs tähän valitukseeni.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 14:05"]
Riipppuu työehtosopimuksesta, maksetaanko äitiysloman ensikuukausilta palkkaa vai ei. Kaikissa työehtosopimuksissa ei tällaista kohtaa ole. Jos työnantaja maksaa kolmen kuukauden palkan, Kela maksaa äitiyspäivärahan työntantajalle.
Työntekijästä tulee aina palkan lisäksi sivukuluja. Äitiysloman aiheuttamat kustannukset ovat hyvin pieni osa työntekijän aiheuttamista kustannuksista.
[/quote]
Minua kiinnostaisi tietää, mitä ne sivukulut ovat alalla, jolla hyväksikäytetään määräaikaisia / työsuhteet solmitaan määräaikaisiksi ja vaihtuvuus sen vuoksi joka tapauksessa suurta. Alalla ei makseta tuota parin ekan kuukauden palkkaa ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 07:07"]
Ystäväni siskolla oli menestyvä kampaamo ja alle 10 tuolia. 3 jäi samanaikaisesti äitiyslomalle ja paikka teki konkurssin. Ka,paamoalalla katteen ovat muutenkin pienet. Pari vuotta muidn palveluksessa ja uusi yritys.
Jos haluat lapsen, älä tee oharia pienyrittäjälle. Saat varmaksi ettei toista kertaa nuorta naista palkata. Aina ei tarvitse ajatella vain itseään.
[/quote]
Pienyrittäjä oli oma pelastukseni, sain paikan 45-vuotiaana aikuisten lasten äitinä. Isoihin ei mitään jakoa. Omalla alallani on työ on niin monipuolista ja erikoista, että sitä ei opi hetkessä eikä siihen täsmäkouluteta missään.