Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Liettuassa ei ole tummaihoisia, kaapunaisia yms?

Vierailija
30.06.2013 |

Erikoinen huomio Vilnassa: kaikki ihmiset kaduilla (ja mm. bussikuskit) ovat valkoisia, eikä kellään ole edes kaapua päässä.

Täysin erilainen katunäkymä kuin Helsingissä. Mikä selittää tämän?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ei ole maahanmuuttajia.

Vierailija
2/48 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex-sosialistimaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki liettualaiset ovat varmaankin kamalia rasisteja (tai vielä pahempaa: persuja!)

Vierailija
4/48 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 23:45"]

[/quote]

Miksi ei? Ja miksi Suomessa on?

Vierailija
5/48 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuten Japanissakaan. Taitaa olla siirtolaispolitiikka vähän erilainen kuin meillä.

Vierailija
6/48 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kuulemma bussit eivät liikkuisi ilman mamuja. Kannattaisi ehkä kysyä neuvoa Liettuasta, miten bussit kulkevat kotimaisinkin voimin.

Vierailija
7/48 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin on tunnelma huomattavan keskieurooppalainen. Helsinki on nykyisin lähempänä "itäblokkia" kuin Vilna.

Vierailija
8/48 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku kyselee tätä joka ilta aina eri maasta

Vierailija
9/48 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 23:52"]

Ja muutenkin on tunnelma huomattavan keskieurooppalainen. Helsinki on nykyisin lähempänä "itäblokkia" kuin Vilna.

[/quote]

Hei, mitä jos muuttaisit sinne, jos keskieurooppalaisuutta kaipaat!

Muuten, mä voin antaa yhden syyn sille, miksi Suomessa bussit ei kulje ilman maahanmuuttajia: suomalaiset ei huoli bussikuskin töitä. En mäkään huolisi, bussikuskin työpäivät on nimittäin älyttömän pitkiä, koska ajojen välissä olevat tauot eivät ole työaikaa. Bussikuskin tavallinen työpäivä on huomattavasti pitempi kuin se tavallinen 8 h (mä tiedän tämän, koska eräs ystäväni - kauhea mamu, joka pilaa sun katukuvan - on bussikuski).

Vierailija
10/48 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 23:58"]

[/quote]

Muuten, mä voin antaa yhden syyn sille, miksi Suomessa bussit ei kulje ilman maahanmuuttajia: suomalaiset ei huoli bussikuskin töitä. En mäkään huolisi, bussikuskin työpäivät on nimittäin älyttömän pitkiä, koska ajojen välissä olevat tauot eivät ole työaikaa. Bussikuskin tavallinen työpäivä on huomattavasti pitempi kuin se tavallinen 8 h (mä tiedän tämän, koska eräs ystäväni - kauhea mamu, joka pilaa sun katukuvan - on bussikuski).

[/quote]

No sitten varmaan niitä työpäiviä on vähemmän kuin 5 viikossa (keskimäärin), koska ei kai viikkotuntimäärä voi ylittää jatkuvasti 40h:ta ?

Vierailija
11/48 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 00:02"]

[/quote]

[/quote]

No sitten varmaan niitä työpäiviä on vähemmän kuin 5 viikossa (keskimäärin), koska ei kai viikkotuntimäärä voi ylittää jatkuvasti 40h:ta ?

[/quote]

Niitä taukoja ei tosiaan lasketa työajaksi eikä niistä saa palkkaa. Mä en tiedä, paljonko työpäiviä on viikossa, mutta sen tiedän, että nuo pitkät työpäivät on todella raskaita ja hankalia perhe-elämän kannalta. Sen takia bussikuskin työ on niin epäsuosittua.

Vierailija
12/48 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 23:45"]

[/quote]

Miksi ei? Ja miksi Suomessa on?

[/quote]

Ööh, siksi kun Liettua EI OLE OTTANUT MAMUJA, siksi. Onko tämä vaikea asia ymmärtää? Ei mamut omin nokkineen tule, valtion pitää vastaanottaa ja majoittaa ja hoitaa ne. Liettua ei ole tätä tehnyt. Eikä myöskään Viro.

Ja siinä asiassa nuo maat ovat toimineet helvetin fiksusti!

Vierailija
13/48 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa pitäisi olla keskieurooppalainen tunnelma? Eihän me olla Keski-Eurooppaa, vaan Pohjois-Eurooppaa! 

Vierailija
14/48 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä tällaisia revit? Bussikuskit saavat tasatarkkaan niistä vapaatunneistaankin palkkaa eikä ne edes ole kunnon vapaatunteja - pitää olla hyppyvalmis jos joku muu bussi hajoaa tai tulee muuta häikkää. Kuljettajat ansaitsevat Suomessa helkkarin hyvin - ainakin sellaiset jotka tekevät linjaliikenteen lisäksi matka-ajokeikkaa. Alapa tarkkailla kuskien elämää, niillä on monella hulppeampia taloja kuin konsanaan sulla ja mulla. Ja ainakin mun tuttavakuskit tekevät vuosittain ne "pakolliset" kaksi upkomaan matkaa perhrineen, eikä silloin asuta missään turistiluokan motelleissa vaan neljän-viiden tähden hotelleissa. Joten siitä vaan antamaan nuokin duunit maahanmuutajille!

[/quote]

[/quote]

Vierailija
15/48 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei vissiin taida olla oikein käsitystä siitä, miten köyhiä maita Viro, Latvia ja Liettua ovat. Virossa joka 4. lapsiperhe elää köyhyysrajan alapuolella, yksinhuoltajaperheistä joka toinen. Ja se köyhyysraja tarkoittaa siellä oikeasti köyhyysrajaa, ei sitä, että lapsilla ei ole varaa harrastaa jääkiekkoa.

Vierailija
16/48 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 00:08"]

[/quote]

[/quote]Mistä sä tällaisia revit? Bussikuskit saavat tasatarkkaan niistä vapaatunneistaankin palkkaa eikä ne edes ole kunnon vapaatunteja - pitää olla hyppyvalmis jos joku muu bussi hajoaa tai tulee muuta häikkää. Kuljettajat ansaitsevat Suomessa helkkarin hyvin - ainakin sellaiset jotka tekevät linjaliikenteen lisäksi matka-ajokeikkaa. Alapa tarkkailla kuskien elämää, niillä on monella hulppeampia taloja kuin konsanaan sulla ja mulla. Ja ainakin mun tuttavakuskit tekevät vuosittain ne "pakolliset" kaksi upkomaan matkaa perhrineen, eikä silloin asuta missään turistiluokan motelleissa vaan neljän-viiden tähden hotelleissa. Joten siitä vaan antamaan nuokin duunit maahanmuutajille!

[/quote]

En tiedä, missä on näin, mutta ei ainakaan sillä PK-seudun varikolla, jolla kaverini on töissä, ei saa tauoista palkkaa. Hän ei asu talossa (toisin kuin minä), vaan ihan tavallisessa vuokrakämpässä Mellunmäessä.

Vierailija
17/48 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siellä bussit kulkee kun ei ole mumeja?

Vierailija
18/48 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Meillä on nero täällä :) Suomessa noin 3 promillea bussikuskeista on mamuja. Miten selität sen, että kaikissa muissa kaupungeissa Suomessa bussit kulkee kotimaisin voimin, mutta näissä positiivisen syrjinnän onneloissa kuten hellsinskissä bussit kulkee osittain mamuvoimin? Taidat olla erittäin yksinkertainen reppana.

Vierailija
19/48 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 00:05"]

Miksi Suomessa pitäisi olla keskieurooppalainen tunnelma? Eihän me olla Keski-Eurooppaa, vaan Pohjois-Eurooppaa! 

[/quote]

Onko joku väittänyt, että pitäisi olla? Tuo keskieurooppalaisuuskuittaus liittyi lähinnä siihen, että monet pitävät Baltian maita edelleen ankeina ikuisesti sosialismin ankeuteen tuomittuina paikkoina, mutta historialtaan, kulttuuriltaan, rakennuksiltaan yms yms ovat kuitenkin monessa suhteessa ihan eri luokkaa kuin Suomi.

Vierailija
20/48 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 00:15"]

Miten siellä bussit kulkee kun ei ole mumeja?

[/quote]

Varmaan niille maksetaan kohtuullista palkkaa (suhteessa maan palkkatasoon).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän