Miksi Liettuassa ei ole tummaihoisia, kaapunaisia yms?
Erikoinen huomio Vilnassa: kaikki ihmiset kaduilla (ja mm. bussikuskit) ovat valkoisia, eikä kellään ole edes kaapua päässä.
Täysin erilainen katunäkymä kuin Helsingissä. Mikä selittää tämän?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 07:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 07:05"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 00:40"]
Kerro kuka maksaa Stadin bussikuskien palka?. Ei helvetti. Onko joku tosiaan noin idiootti ja tietämätön, että luulee rahojen tulevan valtiolta/kunnalta. Hohhoijjaa. Onko persut puoluekokouksen jälkeisessä hurmoksessa. Älyä ja tietoahan ei juuri tarvita...
[/quote]
Jaa, minä ilmeisesti olen idiootti ja tietämätön (ja ilmeisesti persukin vielä).
Nimittäin ainakin pääkaupunkiseudulla kaupungit maksavat merkittävän osan bussien ja muun julkisen liikenteen kuluista. Lippukulut kattavat vain osan kuluista.
[/quote]
Totta puhut. Mutta koskee kaikkia kuskeja!!! Ihan sama minkä värinen tai mistä maasta. Voi kun meidän työttömät nuoret tajuaisivat tämän.
[/quote]
Ei työtön nuori voi tuosta vaan hakea bussikuskiksi. Ainoa mahdollisuus on hakea alan ammattikoulutukseen - muulla tavoin hankittuna kortti on ihan liian kallis. Kai se koulutuksenkin kautta maksaa, mutta olen ymmärtänyt, että halvempi. Yksi ex-työtön sukulainen pääsi autokuskiksi koulutuksen kautta, muuten ei mitään samaa. Tosin ei bussikuskiksi, vaan jakeluautoon, mutta kallis C-korttikin on.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 00:10"]
Teillä ei vissiin taida olla oikein käsitystä siitä, miten köyhiä maita Viro, Latvia ja Liettua ovat. Virossa joka 4. lapsiperhe elää köyhyysrajan alapuolella, yksinhuoltajaperheistä joka toinen. Ja se köyhyysraja tarkoittaa siellä oikeasti köyhyysrajaa, ei sitä, että lapsilla ei ole varaa harrastaa jääkiekkoa.
[/quote]
ja tällä taas ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa eli miksi siellä ei ole mamuja vaikka niiden pitäisi niin rikastaa ja tuoda onnea virolaisilla ja liettualaisille ja mamujen kotimaissa on asiat niin huonona? Virossa parempi autokanta kuin Suomessa muuten. Prahassa sama juttu, minkä syyn keksit siihen? Koita nyt miettiä ja oikein keskity tällä kertaa!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 07:41"]
Teillä ei vissiin taida olla oikein käsitystä siitä, miten köyhiä maita Viro, Latvia ja Liettua ovat. Virossa joka 4. lapsiperhe elää köyhyysrajan alapuolella, yksinhuoltajaperheistä joka toinen. Ja se köyhyysraja tarkoittaa siellä oikeasti köyhyysrajaa, ei sitä, että lapsilla ei ole varaa harrastaa jääkiekkoa.
[/quote]
Ihan tiedoksi vain, että Suomessa asuu yli miljoona ihmistä köyhyysrajalla tai sen alapuolella, joten ei täälläkään kaikilla mene hyvin.
[/quote]
Väitänpä edelleen, että Suomessa köyhyysrajan alapuolella elävät ihmiset tulevat huomattavasti paremmin toimeen kuin Virossa. Olen asunut siellä, joten sanoisin, että minulla on hieman parempi kuva Viron asioista kuin keskivertosuomalaisella.
Suomessa on huomattavasti parempi sosiaaliturva ja esim. eläkkeet kuin Virossa. Suurin osa eläkeläisistä ei yksinkertaisesti pärjää siellä eläkkeellään, vaan tekee töitä ja moni kaivelee roskiksiakin.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 00:05"]
Ööh, siksi kun Liettua EI OLE OTTANUT MAMUJA, siksi. Onko tämä vaikea asia ymmärtää? Ei mamut omin nokkineen tule, valtion pitää vastaanottaa ja majoittaa ja hoitaa ne. Liettua ei ole tätä tehnyt. Eikä myöskään Viro.
Ja siinä asiassa nuo maat ovat toimineet helvetin fiksusti!
[/quote]
Ai? Voisikohan mies saada nuo tuet takautuvasti, kun tuli tänne aikanaan omin nokkineen töihin ja itse on elämänsä aina kustantanut?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 08:08"]
[/quote]
ja tällä taas ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa eli miksi siellä ei ole mamuja vaikka niiden pitäisi niin rikastaa ja tuoda onnea virolaisilla ja liettualaisille ja mamujen kotimaissa on asiat niin huonona? Virossa parempi autokanta kuin Suomessa muuten. Prahassa sama juttu, minkä syyn keksit siihen? Koita nyt miettiä ja oikein keskity tällä kertaa!
[/quote]
Ensinnäkin, määttele maahanmuuttaja. Sulle "mamu" tuntuu tarkoittavan jotain tiettyä ryhmää, mutta mä en puhu samaa hommakieltä sun kanssa, joten yritä olla hieman tarkempi. Samoin tuo onnen tuominen ja rikastaminen on sellaista puhetta, joka ei tarkoita yhtään mitään.
Baltian maissa ei ole pakolaisia todennäköisesti sen takia, että ne ovat niin köyhiä. Autokanta on siellä parempi, koska autoverotus on aivan erilaista kuin Suomessa. Viroon tuodaan paljon käytettyjä tuontiautoja Saksasta. (Miksi muuten vertaat Viroa ja Prahaa toisiinsa, Viro on maa ja Praha on kaupunki. Tsekin asiat eivät ole mulle kovin tuttuja, mutta ainakin siellä on maahanmuuttajia huomattavasti enemmän kuin vaikkapa Virossa ja se on muutenkin Baltian maita vauraampi maa.) Maahanmuuttajia Baltian maissa kyllä on, minäkin olen ollut maahanmuuttajana Virossa.
Yritä hieman jäsentää noita asioita ja esittää selkeitä kysymyksiä, varmaan niihin löytyy vastauksiakin.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 10:09"]
[/quote]
Ihan tiedoksi vain, että Suomessa asuu yli miljoona ihmistä köyhyysrajalla tai sen alapuolella, joten ei täälläkään kaikilla mene hyvin.
[/quote]
Väitänpä edelleen, että Suomessa köyhyysrajan alapuolella elävät ihmiset tulevat huomattavasti paremmin toimeen kuin Virossa. Olen asunut siellä, joten sanoisin, että minulla on hieman parempi kuva Viron asioista kuin keskivertosuomalaisella.
Suomessa on huomattavasti parempi sosiaaliturva ja esim. eläkkeet kuin Virossa. Suurin osa eläkeläisistä ei yksinkertaisesti pärjää siellä eläkkeellään, vaan tekee töitä ja moni kaivelee roskiksiakin.
[/quote]
Kerronpa sinulle tosiasian: Ystäväni, joka on työtön poikamies, joutuu tulemaan toimeen kuukaudessa 600 eurolla, mistä on maksettava vuokra, ruoka ja muut perusmenot. Ja tällaisia superköyhiä on Suomessa pilvin pimein, joita kutsutaan mediassa vain syrjäytyneiksi ja asiaa vähätellään tai pistetään köyhän omaksi syyksi.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 10:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kerronpa sinulle tosiasian: Ystäväni, joka on työtön poikamies, joutuu tulemaan toimeen kuukaudessa 600 eurolla, mistä on maksettava vuokra, ruoka ja muut perusmenot. Ja tällaisia superköyhiä on Suomessa pilvin pimein, joita kutsutaan mediassa vain syrjäytyneiksi ja asiaa vähätellään tai pistetään köyhän omaksi syyksi.
[/quote]
Sori, mutta en usko sua. Suomessa on erilaisia tukia, joita on mahdollisuus hakea. Esim. toimeentulotuki kattaa automaattisesti vuokran kokonaisuudessaan, sähkö-, kaasu- ja vesilaskut ja lääkkeet. Sosiaalitoimisto maksaa vuokran ja nuo pakolliset laskut, käteen jäävästä osasta sitten maksetaan muu eläminen.
Jos tämä tuttavasi ei ole ymmärtänyt hakea toimeentulotukea, sinä voisit ystävällisesti vinkata siitä hänelle.
[/quote]