Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos haluaa saada tietoa tieteestä, historiasta ja kulttuurista niin miksi siitä pitää maksaa?

Vierailija
29.07.2020 |

Miksi Yle ei voi tehdä näistä aiheista uutisia ja artikkeleja kuten vielä viisi vuotta sitten (suurin osa ylen uusimmista historiaan liittyvistä artikkeleista on vuodelta 2015)? Surullista kun yle keskittyy nykyään julkaisemaan vain harmaita ja masentavia arkipäiväisiä uutisia joiden lukeminen vain ahdistaa. Ja ne kaipaamani kulttuuri, tiede ja historia uutiset ovat kokonaan kaupallisten lehtien maksumuurien takana :(

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://vaski.finna.fi/Content/asiakkaana

"Kaukolainat

Kaukopalvelutilaus

Kaukopalvelu on kirjastojen välistä toimintaa, ja sen avulla voit hyödyntää koko kirjastoverkkoa. Jos missään Vaski-kirjastossa ei ole haluamaasi teosta, se voidaan tilata muualta kaukopalvelun kautta. Vaski-kirjastojen kokoelmissa olevia, mutta lainassa olevia teoksia ei tilata kaukolainana - tee tällöin normaalisti varaus teoksesta. Kun teos on noudettavissa, saat siitä noutoilmoituksen.

Kaukopalvelutilauksia otetaan vastaan kaikissa Vaski-kirjastoissa.

Kaukolainat ovat maksullisia.

Kirjastot perivät kaukolainoista lähettävien kirjastojen maksujen lisäksi tilausmaksun. Maksut peritään lainojen saavuttua. Lisäksi tilaaja sitoutuu suorittamaan posti-, jäljenne- ym. kulut.

Toimitusajat vaihtelevat.

Yleensä kannattaa varautua n. 2 viikon odotukseen, mutta toimitusaika pitenee esim. jos lähettävässä kirjastossa on varauksia samasta teoksesta. Kun kaukolainaksi tilattu teos saapuu kirjastoon, ilmoitetaan tilaajalle puhelimitse, sähköpostitse tai postitse.

Kaukolainoissa noudatetaan lähettävien kirjastojen ehtoja ja laina-aikoja.

Kaikkea materiaalia ei välttämättä anneta kaukolainaksi ja joskus lainat saa vain lukusalikäyttöön.

Kaukolainat palautetaan aina tilaajakirjaston kautta.

Lainan mukana säilytettävään saateliuskaan on merkitty eräpäivä, jolloin laina tulee palauttaa takaisin kaukopalveluun. Myös uusintapyynnöt tehdään kaukopalvelun kautta."

Vierailija
22/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää jotka inisevät että kaikki pitäisi olla ilmaiseksi saatavilla mulle heti nyt saisivat minun puolesta muuttaa Siperialle risumajoihin asumaan. Siellä voitte sittem nauttia kaikessa rauhassa Neuvostoliiton ilmaisista antimista ja antaa meidän muiden elää normaalia tavallista elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion voi edelleen suorittaa netissä.

Samoin peruskoulun.

Lukion voi suorittaa myös iltakouluna.

Ota selvää asioista tietoa on saatavilla niin paljon kuin haluaa ja kielitaito riittää.

Kanslaisopistoissa voi suorittaa kieliopintoja kielitutkintoihin saakka.

Suomessa harvemmalla opiskelu kompastuu rahaan, sillä valtio takaa opintolainan.

Ei tarvia lainan takaajia omasta takaa niinkuin menneinä vuosikymmeninä.

Vierailija
24/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tietenkin tuossa vaaditaan se 4 € maksu, joka on varmaan jollekin omasta mielestään mahdoton rasti.

Vierailija
25/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tieto on valtaa.

Vierailija
26/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes joka kirjastoon, pieneenkin tulee Tiede-lehde tai Tieteen kuvalehti.

Jos ei tule, niin kyllä on ammattitaidoton henkilökunta ko. kirjastossa.

Vierailija
27/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuskoijareiden juoni on onnistunut ja Yle on ajettu tasollisesti alas. Kriittisten asiaohjelmien tekeminen on kokonaan lopetettu, laatu muutenkin laskussa ja ohjelmisto täynnä merkityksetöntä hömpän pömppää.

Yleisestikään ihmisten ei haluta olevan kovin sivistyneitä tai viisaita. Lähinnä sen verran, että työskentely muiden piikkiin onnistuu ja ymmärrys muuten maailmanmenosta on luokkaa uutisotsikot.

Vierailija
28/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Meidän lähikirjastossa Tiede, Tieteen Kuvalehti, Historia, Maailman historia, Suomen historia, Tähdet ja Avaruus, NatGeo ja National Geographic lehtien tilaus lopetettiin loppuvuodesta 2014 kun kunnan rahoitusta leikattiin ja jostain piti kuulema säästää. Parikymmentä muutakin lehteä lopetettiin ja kyllä harmitti kun lehtien määrä supistui. Keskustan kirjastoon tulisi vielä National Geographic ja Tiede, mutta en jaksa lähteä sinne asti kun pitäisi ajaa omalla autolla ensin toiselle puolelle kaupunkia ja sitten etsiä keskustassa paikkaa omalle autolle kun täällä ei julkisia kulje.

Vierailija
29/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät pääse käymään kirjastossa ja kaikki eivät jaksa sielläkin joka päivä ravata. Ap

Joopa... Ap esittää, että ongelma on tiedon saanti, vaikka oikeasti haluaisi vain, että YLE:llä olisi enemmän historia- ja tiedetuotantoa, vaikka ne eivät kiinnosta kuluttajia kovinkaan suuressa määrin. Tuo on vähän eri asia, kuin se, että tietoa ei olisi saatavilla. Ihan maalaisjärkikin sanoo, että pienen kirjaston ei kannata tilata jotakin kallista lehteä tai kirjaa paria lukijaa varten ja käyttää siihen monta prosenttia vuotuisista hankintamäärörahoista. Jos omat kiinnostuksenkohteet poikkeavat valtavirrasta, sen harrastuksen toteuttaminen vaatii väistämättä enemmän panostamista (vaivannäköä ja rahaa) kuin jollain Harry Potter -fanilla. Tuolle nyt vaan ei voi mitään. Kaikille ei voi järjestäö kaikkea. Minä olen itse kulttuurin harrastaja ja minulle riittävät Ylen laadukkaat kulttuuri- ja taidedokumentit + netistä ja kirjastoista löytämäni tieto.

Vierailija
30/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää jotka inisevät että kaikki pitäisi olla ilmaiseksi saatavilla mulle heti nyt saisivat minun puolesta muuttaa Siperialle risumajoihin asumaan. Siellä voitte sittem nauttia kaikessa rauhassa Neuvostoliiton ilmaisista antimista ja antaa meidän muiden elää normaalia tavallista elämää.

Ainakin tarvitaan kirjoja, jotka kertovat Neuvostoliiton lakanneen olemasta liki 30 vuotta sitten.

Vierailija
31/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Meidän lähikirjastossa Tiede, Tieteen Kuvalehti, Historia, Maailman historia, Suomen historia, Tähdet ja Avaruus, NatGeo ja National Geographic lehtien tilaus lopetettiin loppuvuodesta 2014 kun kunnan rahoitusta leikattiin ja jostain piti kuulema säästää. Parikymmentä muutakin lehteä lopetettiin ja kyllä harmitti kun lehtien määrä supistui. Keskustan kirjastoon tulisi vielä National Geographic ja Tiede, mutta en jaksa lähteä sinne asti kun pitäisi ajaa omalla autolla ensin toiselle puolelle kaupunkia ja sitten etsiä keskustassa paikkaa omalle autolle kun täällä ei julkisia kulje.

Nyt taisi tulla valehdeltua tai sitten kyse on Porvoosta. Vaikea ainakaan uskoa. Itse kävi juuri eilen Oodissa ja siellä nuo lehdet oli siistissä rivissä hyllyssä ja valmiina luettaviksi.

Vierailija
32/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tarvitaan kirjoja, jotka kertovat Neuvostoliiton lakanneen olemasta liki 30 vuotta sitten.

Miksi ihmeessä sellaiseen pitäisi tuhlata rahaa, puita ja resursseja? Aihe on kuitenkin jo yli 30 vuotta vanha eikä liity tähän päivään mitenkään.

Vierailija
33/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sellaiseen pitäisi tuhlata rahaa, puita ja resursseja? Aihe on kuitenkin jo yli 30 vuotta vanha eikä liity tähän päivään mitenkään.

Näyttäähän se liittyvän, jos maksuttoman tiedon kaipuuseen reagoidaan kehottamalla muuttamaan valtioon jota ei ole olemassa.

Vierailija
34/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttäähän se liittyvän, jos maksuttoman tiedon kaipuuseen reagoidaan kehottamalla muuttamaan valtioon jota ei ole olemassa.

Mitä tuosta nyt hermostumaan. Tuo on varmasti ihan yhtä pätevä neuvo, kuin neuvot keskimäärin tällä palstalla :D

Vierailija
35/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ompa hirveää ja kauveaa kun jostakin pitää kerrankin maksaa. Huijui kun pelottaa.

Mene töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän