Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4 viikkoa kesälomaa edessä - tilillä 200€ lapsilisään saakka

Vierailija
30.06.2013 |

Jee :( Ajattelin, että kävisin jossain lasten kanssa, mutta eipä tässä paljon missään taaskaan käydä. Eipä tosiaan 3000 euron palkasta paljon mitään jää käteen. Kun sanoin miehelle, että kuluja on karsittava, minä en jaksa näin ettei mulle jää mitään rahaa itselleni, niin mies mäkyttää mulle: "no miksi kuulut kennelliittoon". Hah hah, enpä enää edes kuulu, kun ei ole varaa maksaa sitäkään, kun maksan päivähoidot, asunto- liikenne ja henkivakuutukset, sähköt, vedet, verot, miehen siskolleen joululahjaksi tilaaman lehden maksumuistutukset. Mahtavaa olla perheen tylsimys, joka ei vie lapsia lomallaan minnekään. Mies on käynyt niiden kanssa huvipuistoissa ja ravintoloissa, on ostanut meille ulkomaanmatkankin ja on närkästynyt, kun en kilju riemusta vaan muistuttelen laskuista. Joo, pärjätään me ja perheen laskut on maksettu säntillisesti, mutta minäkin haluaisin joskus päättää siitä, millaisia huveja tässä perheessä harrastetaan, eikä vain maksaa pakollisia kuvioita.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vastaavaan tilanteeseen kyllästyneenä itse ilmoitin aikanaan miehelle, että nyt on niin, että minä kyllä maksan kaikki laskut ym. pakolliset - mutta osittain hänen tililtään parhaaksi katsomallani tavalla. Että jos ei kiinnosta itse hoitaa, niin sitten minä käyn hänen tilipäivänä maksamassa sieltä tarvittavan määrän laskuja ja jätän rahatilanteen mukaan kohtuullisesti "käyttörahaa" jonka saa mun puolesta tunkea vaikka ahteriinsa.

Ehkä hiukan yllättäen tämä on toiminut tosi hyvin jo monta vuotta eikä mieskään lopulta edes pistänyt vastaan! Odotukset eivät olleet korkealla, kun miehen kommentit olivat alunperin sitä luokkaa että sama kai se on sitten vaikka erota, jos sille linjalle lähdetään että pitää puoliksi maksaa kaikki ja kytätä joka penniä. Tai saattoi pistää tilipäivänä tilin sileäksi jotain ihan turhuutta yhtään ajattelematta, että kotona odottaa tonnin pinkka laskuja.

Vierailija
2/43 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille lomapalkkaihmettelijöille kerron nyt esimerkin siitä, miten sen esimerkiksi minun palkkaussysteemissäni kuuluu mennä:

Olen siis kuukausipalkalla töissä ja edellisen kuun palkka maksetaan aina seuraavan kuun 15. päivä. Sain siis15.6. toukokuun palkan,ja koska jäin tänään 1.7. alkaen 4vk lomalle, sain samalla palkan myös tuon 4 viikon ajalta, koska lomapalkan tulee olla tilillä ennen loman alkua. Sitä ei olisi ollut pakko tuossa maksaa, mutta viimeistään viime perjantaina sen olisi ollut pakko olla tililläni, eli nostettavissa yksi päivä ennen loman alkua.

Seuraava tilini tulee 15.7. ja siinä saan siis kesäkuun palkkani.

Elokuun 15. päivä saan palkan niiltä kolmelta heinäkuun päivältä jolloin olen töissä ja sitten vielä lomarahan eli sen mitä ennen kutsuttiin paluurahaksi. Sen määrä on se puolet  lomapalkasta.

Tässä siis perusmalli, ja eri palkanmaksutavat tietenkin muuttavat asiaa, mutta lakia ei muuta mikään, eli se lomapalkka, jonka olet ansainnut pitää olla tililläsi jo loman alkaessa eikä vasta loman aikana tai sen jälkeen. Jos sovit erikseen että voit ottaa sen esim. vasta siinä 15.7. palkassa niin toki sen voi siihenkin laittaa,mutta sinulla on oikeus saada se ennen loman alkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kuulosta kovin reilulta =( Vetää aika sanattomaksi tuon suhteen..

Missäpäin Suomea asutte? Nyt pitää ottaa tinkakonstit käyttöön, jotta sinäkin saat lastesi kanssa touhuttua jotain mukavaa. Minkä ikäisiä lapsesi ovat ja mistä nauttivat?

Lapset ei paljoa onneksi vaadi siihen yleensä, että he nauttivat.  Menkää telttaretkelle camping alueelle, ne ei yleensä ole kalliita. Siellä voitte grillata, uida, saunoa, soudella, kalastaa, ja lapsista yleensä on jännää olla "retkellä".

Jos taas ajatellaan huvipuistoa, on esim. Linnanmäellä ihan pienille lapsille muutamia ilmaislaitteita, ja alueelle pääsy on ilmainen. Jos rahaa on jonkin verran, voittehan esim. ostaa kaikille yhdet liput ja käydä jossakin laitteessa yhdessä taikka pelata jotain peliä, narunvetoa tai muuta. Nämä hommat toki riippuvat paljon lasten iästä.

Myöskään retki esim. Suomenlinnaan ei ole hirvittävän kallis, eväät ja viltti mukaan ja lautalla sinne, meidän lapset on tykänneet.

Nyt tietysti paljon riippuu siitä missä asutte, että meneekö matkakustannuksiin minkäverran, mutta jos omalta alueeltakin tai suht läheltä löytyisi jotain mukavaa keksittävää.

Muista että lapsesi rakastaa sinua äitinään siitä huolimatta, miten paljon "kivaan" törsäät.

Vierailija
4/43 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 12:43"]

Kaikille lomapalkkaihmettelijöille kerron nyt esimerkin siitä, miten sen esimerkiksi minun palkkaussysteemissäni kuuluu mennä:

Olen siis kuukausipalkalla töissä ja edellisen kuun palkka maksetaan aina seuraavan kuun 15. päivä. Sain siis15.6. toukokuun palkan,ja koska jäin tänään 1.7. alkaen 4vk lomalle, sain samalla palkan myös tuon 4 viikon ajalta, koska lomapalkan tulee olla tilillä ennen loman alkua. Sitä ei olisi ollut pakko tuossa maksaa, mutta viimeistään viime perjantaina sen olisi ollut pakko olla tililläni, eli nostettavissa yksi päivä ennen loman alkua.

Elokuun 15. päivä saan palkan niiltä kolmelta heinäkuun päivältä jolloin olen töissä ja sitten vielä lomarahan eli sen mitä ennen kutsuttiin paluurahaksi. Sen määrä on se puolet  lomapalkasta.

Tässä siis perusmalli, ja eri palkanmaksutavat tietenkin muuttavat asiaa, mutta lakia ei muuta mikään, eli se lomapalkka, jonka olet ansainnut pitää olla tililläsi jo loman alkaessa eikä vasta loman aikana tai sen jälkeen. Jos sovit erikseen että voit ottaa sen esim. vasta siinä 15.7. palkassa niin toki sen voi siihenkin laittaa,mutta sinulla on oikeus saada se ennen loman alkua.

[/quote]

Lain mukaan kuukausipalkka on maksettava saman kuukauden viimeinen päivä viimeistään. 

Vierailija
5/43 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 12:53"]

[/quote]

Lain mukaan kuukausipalkka on maksettava saman kuukauden viimeinen päivä viimeistään. 

[/quote]Älä tule väittämään tuollaista kun se ei ole totta! TÄssä lakipykälä:

15 §
Vuosilomapalkan maksaminen

Vuosilomapalkka on maksettava ennen loman alkamista. Enintään kuuden päivän pituiselta lomajaksolta lomapalkka saadaan maksaa työsuhteessa tavanmukaisesti noudatettavana palkanmaksupäivänä.

Vierailija
6/43 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yhteistilikäytäntö ei teillä toiminut, niin keskustele miehesi kanssa siitä vaihtoehdosta, että hän siirtää sun tilille kohtuulliseksi katsomanne summan noihin yhteisiin menoihin. Näin kummallekin jää omat käyttövarat, joita voi käyttää lomamatkoihin tai tuhlata tai laittaa säästöön. 

(Mulla on kans vähän huterasti raha-asiansa hoitava mies, mutta meillä yhteistilisysteemi toimii pääasiassa / riittävän hyvin. Mut koko perheen säästötili/talon remonttitili on mun takana, koska mies saattaisi tuhlata säästöt ajattelemattomasti. ) 

Vierailija
7/43 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mielenkiintoista. Mulle ei ole kyllä koskaan jäänyt tili saamatta lomien takia, vaan kuukausipalkka on aina maksettu tilipäivänä. Lomarahat on sitten jossain tilissä ylimääräisenä.

Vierailija
8/43 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mies kuulostaa mun eksältä.

Hän aina oletti että minä huolehdin kaikista pakollisista maksuista. Periaatteessa maksettiin kaikki puoliksi, mutta käytännössä ei. Todella usein sain kuulla vuokranmaksupäivänä, että 'tässä kuussa en pysty osallistumaan'. Ja sama juttu muiden toistuvien isompien laskujen kanssa. Minun kuitenkin piti osallistua kaikkiin maksuin joka kuukausi ja antaa herralle ruokarahaa töihin. Enhän minä häntä rahatta raaskinut jättää kun toinen surkeana selitti että ei ole rahaa ostaa ruokaa töissä.

Yksi hyvä esimerkki on se kun ostettiin huonekalut 'puoliksi'. Ensimmäinen kotimme oli meille kummallekin ensimmäinen oma, ja tarvittiin kaikki kalusteet. Mitkään vanhat ja käytety eivät herralle kelvanneet, joten uusia piti ostaa ja kummankin piti maksaa niistä yhtä paljon. Käytännössä kuitenkin meni niin, että minä maksoin kaiken. Ensin maksoin käsirahan ja sitten vielä osamaksuerät.

Ainoa mihin mies upotti rahaa oli vanha autonrämä, jolla kävi töissä. Ihan hyvin olisi päässyt bussilla tai pyörälläkin, niinkuin minäkin, mutta pitihän sitä miehellä auto olla. Ja se todellakin oli herran yksityisessä käytössä. Minulla ei ollut ajokorttia, ja yhdessä ei käyty koskaan missään, sillä ei ollut varaa.

Miehellä ei ollut mitään tajua talousasioista. Tulot meillä oli samaa luokkaa, joten ihan samalla tavoin hänen olisi pitänyt pystyä osallistumaan menoihin.

Sitten kun läksin suhteesta kävelemään, jätin suurimman osan niitä 'yhteisiä' kalusteita hänelle. ..Ja mies vaan mankui ystävilleni kuinka olin muka käyttänyt häntä taloudellisesti hyväkseni ö.Ö

Olin silloin vielä aika nuori, enkä aluksi ymmärtänyt että se touhu ei ollut ihan normaalia.  

Nykyään olen onneksi ihan normaalissa parisuhteessa, jossa kumpikin osaa kantaa vastuunsa.

Vierailija
9/43 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 12:53"]

[/quote]

[/quote]Älä tule väittämään tuollaista kun se ei ole totta! TÄssä lakipykälä:

15 §Vuosilomapalkan maksaminen

Vuosilomapalkka on maksettava ennen loman alkamista. Enintään kuuden päivän pituiselta lomajaksolta lomapalkka saadaan maksaa työsuhteessa tavanmukaisesti noudatettavana palkanmaksupäivänä.

[/quote]

Kirjoitin kuukausipalkka....lue ensin ennen kuin vaahtoat...

Vierailija
10/43 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on peliongelmainen mies, joka tosiaankin pelaa joka ainoan lantin kun saa käsiinsä. Maksan hänen palkastaan vuokran, loput jää hänelle käyttöön, mutta niin, että säännöstelen hänelle rahaa päivittäin. Olen kokeillut jos mitäkin keinoa, mutta tämä on ainoa, joka toimii edes osittain.

Rankkaa tietenkin on olla se iso paha susi, joka ei anna käyttää sekä omia että mun rahoja pelaamiseen. Että olen katkera Raha-automaattiyhdistykselle. Voisivat kustantaa meidänkin perheen edes kerran lomalle, kun kaikki liikenevä on heidän masiinoistaan alas mennyt...

Vierailija
11/43 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä viitsis katsella tuollaista miestä.

Vierailija
12/43 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sä maksat kaikki pakolliset menot ja mies vaan hurvittelee? Ei kuulosta kovin reilulta. Pane rahahanat kiinni ja lopeta kaikki sellainen nimissäsi oleva, mikä ei ole hengissä selviämisen kannalta välttämätöntä (esim. ne lehdet). Omat erilliset tilit heti, jos ei vielä ole. Ruokaostoksissakin voit ihan kylmästi mennä säästölinjalle ainakin miehet suhteen. Et osta makkaroita, leikkeleitä, olutta yms. Mies käyköön itse omat eväänsä. 

Vierailija
13/43 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhee mies. Maksanut perheelleen ulkomaanmatkan ja sä sentään maksat kaikkea tärkeetä kuten vakuutukset. =D

Vierailija
14/43 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä suostut maksamaan laskut, omaa tyhmyyttä..

Vierailija
15/43 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 22:17"]

mitä suostut maksamaan laskut, omaa tyhmyyttä..

[/quote]

Silloin kun en maksanut, maksettii lopulta laskut ulosoton kautta. Minusta on parempi, että maksan laskut, myös miehen laskut, silloin meillä perheenä on kuitenkin enemmän rahaa käytössä.kuin jos niihin tulisi kaikki perintäkulut lisukkeeksi. Toivoisin vain, että koska minä pidän laskutilanteen kunnossa, niin mies ei mm. ostaisi ulkomaanmatkoja jne. Jos on ylimääräistä rahaa, niin ne pitäisi laittaa laskuihin. Minä haluaisin myös itse päättää, millaisille reissuille me lähdetään, mutta kun minulle ei jää rahaa, en voi mitään reissuja järjestääkään. ap

Vierailija
16/43 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustatte yhteisen taloustilin, jonne molemmat laittavat saman prosentuaalisen osuuden tuloistaan. Sieltä hoidetaan yhteiset menot.

Vierailija
17/43 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit ja yhteinen tili. Aluksi olikin tarkoitus, että yhteiselle tilille molemmat siirtää rahaa ja sieltä maksetaan mm. asuntolainat yms. Siinähän kävi niin, että mies ei laittanut tilille rahaa säännöllisesti ja lopulta maksoi yhteiseltä tililtä omia perintään menneitä laskujaan, jolloin asuntolainan lyhennykset eivät lähteneet. Lopetin rahan laittamisen yhteiselle tilille ja maksan lainat yms. suoraan omalta tililtäni. ap

Vierailija
18/43 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika sotkuinen talous teillä. Mieti miten pärjäisit yksinhuoltajana.

Vierailija
19/43 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on vastuuton ja hyväksikäyttää sua. Molempien kuuluu osallistua vähintään tulojen suhteessa pakollisiin menoihin. Pistä ukkos kuriin tai pihalle. Ihan lapsellista mieheltäsi.

Vierailija
20/43 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisesti pärjäisin varmaan paremmin kuin nyt, mm. päivähoitomaksut olisivat huomattavasti pienemmät ja tarvitsisi maksaa vain yhdestä autosta. Mutta koska minulla ei ole vakituista työtä, olisi kivan asunnon hankkiminen hankalaa. Yksin en pysty tätä asumaan ja hoitamaan. Enkä muutenkaan halua erota miehestäni. Rahat kyllä riittävät tällä konstilla ja talous on kunnossa, mutta on niin mälsää joutua aina olemaan perheen paha poliisi ja se, joka valittaa rahanmenosta. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi