Kun vuonna 2000 luotiin kuntouttava työtoiminta
Yle puheesta on tullut nyt välillä vuoden 2000 uutispätkiä ja haastatteluja. Kuulin sattumalta yhden joka liittyi siihen, että alle 25 vuotiaille työttömille oli juuri luotu kuntouttava työtoiminta, josta tuli pakollinen. Aika hienosti maalaili että tällä ne saadaan työhön. Toimittaja kysyi tosi osuvia kriittisiä kysymyksiä. Se haastateltava sano, että ei tässä olla luomassa mitään pysyvää olotilaa näille ihmisille eikä mitään jolla voitaisiin korvata olemassa olevaa palkkatyötä. 20 vuotta myöhemmin eikö näin juuri ole käynyt? Ja kuntouttava työtoiminta tullut myös muille kuin nuorille aikuisille. Ihmiset jäävät luuppamaan noihin ja niiden kautta työllistyy todella harva oikeasti. Näitä myös ketjutetaan ja todella käytetään ilmaisena työvoimana.
Ajatuksia? Ja sori epämääräsyys, ulkomuistista kerron.
Kommentit (30)
Siinä oli myös näkemys, että nuorilta katoo työelämävalmiudet nopeasti jos ne ei ole työsuhteessa. Eikö sellanen oo jo pikemminki mielenterveysongelma, jos on sellasessa jamassa, että ei töihin kykene? AP siis joutunut aikoinaan myös johonkin työpajaan ja jäänyt ilman työttömyyskorvauksia nuorena tämän lain myötä.
Kuntouttavaa työtoimintaa oli jo 90-luvun alusta, vaikkei sitä silloin siksi kutsuttu. Olin kolme kertaa 90-luvulla. Ei saanut lounaslippua eikä bussilippua eikä yhdeksää euroa, vaikka tein sairaalassa täyttä kahdeksan tunnin päivää huoltomiehenä työttömyyskorvauksella. Muut menivät aina syömään sairaalan ruokalaan, itse en päässyt vaan piti järsiä omia eväitä.
Huvittavaa tylytystä. Yhdeltä samoja hommia muiden mukana tekevältä kielletään pääsy ruokalaan ison sairaalan suuressa työporukassa. Kyllä kuntoutti. Työkaverit itsekin häpesivät sitä järjestelyä, sanoivat että eihän tuossa ole mitään järkeä, kyllä sun syömään täytyisi päästä.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaa työtoimintaa oli jo 90-luvun alusta, vaikkei sitä silloin siksi kutsuttu. Olin kolme kertaa 90-luvulla. Ei saanut lounaslippua eikä bussilippua eikä yhdeksää euroa, vaikka tein sairaalassa täyttä kahdeksan tunnin päivää huoltomiehenä työttömyyskorvauksella. Muut menivät aina syömään sairaalan ruokalaan, itse en päässyt vaan piti järsiä omia eväitä.
Huvittavaa tylytystä. Yhdeltä samoja hommia muiden mukana tekevältä kielletään pääsy ruokalaan ison sairaalan suuressa työporukassa. Kyllä kuntoutti. Työkaverit itsekin häpesivät sitä järjestelyä, sanoivat että eihän tuossa ole mitään järkeä, kyllä sun syömään täytyisi päästä.
Tuo ei kyllä kuulostanut kovin kuntouttavalta, poliitikoilla oli jo silloin vaikeuksia ymmärtää ns. tavallisia ihmisiä.
Toivon todella, että joku selvittäisi nämä työllisyystoimet pohjia myöten.
En usko hetkeäkään, että toimet on tuottaneet niin paljon oikeasti työllistyneitä, että toimiin käytetyt verorahat olisi millään lailla perusteltavissa.
AP täällä, itselle kuntouttava työtoiminta tuntui pohjakosketukselta, sillä olin jossain kellarikerroshallissa tekemässä puutöitä paikallisten keski-ikäisten alkkisten kanssa, itse 22 v. Olin Keskeyttänyt korkeakoulun sillä mielenterveysongelmien takia en pystynyt opiskelemaan enkä saanut apua. Puutyöpajalta pääsin sairaslomalle. Muuta hyötyä ei siitä ollut ja vieläkin muistan nöyryyttävänä. Siinä haastattelussa oli muuten juuri tuosta, että ei sitten sote alalla saa kunnat paikata vajetta tällä työvoimana.
Se on kumma juttu, että äitiysloma tai opintovapaa ei heikennä ammattitaitoa tai työmarkkina-arvoa, mutta muutamankin kuukauden työttömyys sen tekisi.
Kuntouttava on luotu ja tarkoitettu esim. niille, jotka sairastamisen tai pitkän työttömyyden jälkeen palaavat työmarkkinoille. Ongelmaksi se muodostui erityisesti siinä vaiheessa, kun joka toinen työtön laitettiin sinne, jotta kunta välttyisi ns. sakkomaksuilta.
Ongelma on yleisesti ottaen siinä, että työvoimalle ei ole kysyntää niin paljon kuin sitä on tarjolla. Joskus 10 vuotta sitten oli Paltamo-projekti, jossa kaikille paltamolaisille työttömille päätettiin tarjota palkkatyötä. Etenkään koulutetuille ei sitä yksinkertaisesti löytynyt ja sellaisessa askartelutyyppisessä työssä ei kovinkaan moni viihtynyt.
Siksi työllistämistoimet eivät toimi nyt eivätkä tulevaisuudessa.
Tunnen aikuisen ihmisen joka on pistetty osittain eläkkeelle ja käynyt tuollaisessa jo kohta kaksikymmentä vuotta.
Aika karua.
Hän ei koskaan saanut perhettä tai oikeaa työtä.
Työtä toki tekee mutta lähes ilmaiseksi.
Moni nuori on lähes pakotettu näihin palveluihin ja niissä tutustuu päihteidenkäyttäjiin ja hyvin moniongelmaisiin ihmisiin. Seura voi tehdä kaltaisekseen, mutta ei välttämättä.
Toki kuntouttavassa on käytävä että saa leivän pöytään ja sille tielle moni jääkin.
Mukana on lääkäreitä ja hoitajia jotka työllistävät toisiaan ja teettävät nuorille työkyvyttömyys mitälie todisteita.
Niin paljon on työttömyyttä ja sitten niitä jotka ei halua maksaa kunnon palkkaa.
Siksi meillä on näitä ja siksi meillä ei ole perustuloa.
Kaiken tilalla voisi olla se perustulokin, joka ei syrji tai laita ihmistä eriarvoiseen asemaan muihin nähden.
Mitä luulette mitä sellainen kaksikymmentä vuotta kuntouttavassa toiminnassa käynyt ihminen on itsetunnoltaan?
Ei ihme että hän tuntee muiden seurassa vähän arkuutta ja selittelee paniikkihäiriöllä, jota lääkitään lääkkeillä.
Kaiken voisi hoitaa ihan antamalla oikean työn ja itsekunnioituksen ihmiselle.
Mutta ei. Pidetään eräänlaista orjaluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella, että joku selvittäisi nämä työllisyystoimet pohjia myöten.
En usko hetkeäkään, että toimet on tuottaneet niin paljon oikeasti työllistyneitä, että toimiin käytetyt verorahat olisi millään lailla perusteltavissa.
Onhan näitä tutkittu. Muistaakseni joku 2% kuntouttavassa olleista jatkaa työelämään.
Toisen kerran olin "kuntouttavassa" kierrätyskeskuksessa 1995 kuusikymppisten ukkojen keskellä kaksivitosena. Ukot sanoivat että "et nuoria sai tämmöisiin paikkoihin määrätä. Siellä ei ollut mitään tekemistä, ei siis yhtään mitään. Mentiin vaan istumaan hämärään kierrätyskeskukseen lumppujen keskelle.
Sitä touhua taidettiin silloin kutsua ihan vain "työllistämiseksi". Filatovhan sitten keksi tämän, että työttömien täytyy "kuntoutua", arbeit macht frei. Filatov on itsekin katunut luomaansa systeemiä haastattelussa.
Viimeinen kerta 2000-luvulla oli raffia meininkiä. Kaikki muut olivat edunvalvonnassa, olin ainoa koko pisteessä jolla oli oma pankkitili. Muut saivat kerran viikossa aina pari kymppiä tupakkaan kirjekuoressa. Ne jaettiin parakilla aina juhlallisesti, Matti, tupakkarahasi, Pekka, tässä ole hyvä. Muuta rahaahan he eivät omaan käyttöönsä sitten saaneet. Olo oli kuin "Yksi lensi yli käenpesän"-leffassa, kun oli oma pankkitili.
Täältä tullaan elämä. Nyt työkkäri määrää mut todennäköisesti uusien työnhakijoiden infotilaisuuteen, kun meidät tulottomat pakotettiin koronan myötä takaisin työkkäriin. Olen nyt uusi työnhakija ilman työttömyyshistoriaa, kun olin kymmenen vuotta tulottomana eikä Kelalla ole vanhoja tietoja. Mies ilman menneisyyttä.
Ap täällä. Siinä haastattelussa oli todella alentuva sävy, jolla puhuttiin näistä nuorista. Itsekin olin jo korkeakoulussa ja tehnyt henkilöstövuokrafirman kautta tasaista keikkatyötä (kun muuta ei saanut kuin satunnaisia vuokratöitä). Olin romahtamispisteessä. Päädyin vuoden sairaslomalle kuukauden pajatyön jälkeen, ja sitten opiskelin vuosia kuntoutustuella. Tiedän olevani onnekas kun sain sekä hoitoa että eläkettä. Nyt varovaisia askelia työelämään. Se että sain olla opiskelijastatuksella pelasti minut myös, siellä jos statukseni olisi ollut mt kuntoutuja tai pitkäaikaistyötön, pääni ei olisi kestänyt. Meinasin ennen pajaa päästä graafiseksi suunnittelijaksi kenkäkauppaan ylläpitämään ja kehittämään heidän verkkokauppaansa. Mutta siis firma olisi ”palkannut” vain jos olisin saanut tulla työttömyyskorvauksella harjoittelijaksi. Jännä että tuollaseen olisin ilmaiseksi kelvannut. Mutta työkkärille ei käynyt, pajalle vei tie.
Mielestäni tässä on luotu luokkayhteiskuntaa ja eriarvoista työelämää. Siihen liittyy myös henkilöstövuokrafirman kautta työskentely ja nollasopparit.
-ap
...siis että näistä pajasta toiseen tms pyöritettävistä on tullut oma joukkonsa, jolle on eri säännöt ja joita kunniotetaan paljon vähemmän. Heitä ei myöskään kuntouteta aina silloin, kun oikeaan mt kuntoutukseen olisi tarve.
Ap
Miehille kuntouttavaa työtomintaa on vankilan uhalla järjestetty jo 100 vuotta ja feministihallitus jatkaa perinnettä. Suomiko muka tasa-arvoinen?
Saahan siitä korvauksen. Ei rahaa tulisi ilmaiseksi jakaa. Toki tuon päivien tulee olla sen rahan mittaisia. Lyhyttä päivää, eikä joka arkipäivä.
Kun joku puolue vain ottaisi asiakseen sen, että ihmisiä työllistymistilantestaan riippumatta aletaan kohdella ihmisinä, äänestäisin varmasti. Vihreisiin olen tässä luottanut, mutta en ole enää varma. Vasemmistoliitolta odottaisin voimakkaita avauksia asiasta.
Kyllä minulle kelpaisi työttömyyskorvaus jos saisin sen vähän puuhastelemalla jollain pajalla.
Ymmärrän että hallituksessa on ihmisiä joiden on ollut vaikea hahmoittaa aktiivimallia mutta se ei oikeuta heidän "passiivimalliin".
Pidän heitä ihmisinä silti koska persut on kukistettava heidän kukka pilvestä.
Minä olin kuntouttavassa työtoiminnassa vuosina 2002-2003. Työkeskus jossa oli 45-65v puliukkoja mukamas tekemässä puutöitä. Kännissä kuin käet. Ei siellä mitään töitä oikeasti tehtyä ja polteltiin tupakkia (sisällä), selattiin pjornolehtiä ja puhuttiin paskaa. Välillä siellä oli jo ukko kännissä. Sain muistaakseni 8€ korvausta päivässä työttömyyskorvauksen lisäksi. Sossu maksoi vuokrat, veden, sähkön, puhelinlaskun, lääkärikulut ja lääkkeet jos niitä tarvittiin. Sama elintaso kuin nyt matalapalkalla alalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kuntouttavassa työtoiminnassa vuosina 2002-2003. Työkeskus jossa oli 45-65v puliukkoja mukamas tekemässä puutöitä. Kännissä kuin käet. Ei siellä mitään töitä oikeasti tehtyä ja polteltiin tupakkia (sisällä), selattiin pjornolehtiä ja puhuttiin paskaa. Välillä siellä oli jo ukko kännissä. Sain muistaakseni 8€ korvausta päivässä työttömyyskorvauksen lisäksi. Sossu maksoi vuokrat, veden, sähkön, puhelinlaskun, lääkärikulut ja lääkkeet jos niitä tarvittiin. Sama elintaso kuin nyt matalapalkalla alalla.
Kelpais.
Ap jatkaa, siis asiantuntijoita haastateltiin asiasta.