Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko masennuksesta päästä eroon ilman hoitoa? Miten?

Vierailija
30.06.2013 |

Kai tämä sitten lasketaan synnytyksen jälkeiseksi masennukseksi kun vauva vasta muutaman kuukauden ikäinen..En haluaisi puhua tästä neuvolassa koska opiskelen itse terveydenhoitajaksi ja olen menossa sinne työharjoitteluun syksyllä.

Elämäntilanne oli talvella niin kamala ja kuormittava että siksi tämä varmaan alkoi,voinko tehdä jotain itse että pääsen tästä yli?

Päivät vaan odotan sitä että lapsi nukahtaa kun en jaksa viihdyttää sitä :(

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntahan tutkitusti auttaa masennukseen. Ja muistathan, että masennuksen sanotaan olevan kätkettyä vihaa. Eli pura sitä, kun vauva nukkuu, jos vain tiedostat sen.

Vierailija
2/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätkettyä vihaa. Sopii minulla kuvioon. Kukaan ei ole sanonut sitä noin yksinkertaisesti. En ole ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ja laadukas ravinto auttavat tutkitusti lievään ja keskivaikeaan masennukseen paremmin kuin lääkkeet. Pähkinät, kala ja banaani sekä kasvispainotteinen ravinto on parasta. Keskustelu ja vertaistuki auttaa myös, jos sellaista on tarjolla. Kannattaa tehdä joka päivä asioita joista nauttii - ja jos ei tiedä mistä nauttii tällä hetkellä, muistella mitä joskus aiemmin tällaiset asiat olivat. Useille luonnossa liikkuminen tuottaa mielihyvää. Kun vahvistaa mielihyvää tuottavia asioita (kunhan tukevat muutenkin hyvinvointia, ei siis päihteitä ja epäterveellistä syömistä), aivoissa rakentuu uusia kytkentöjä ja mielihyvän määrä alkaa lisääntyä "automaattisesti". Ja kun mieli alkaa tuottaa negatiivisia ajatuksia ja jumittumisia, kannattaa yrittää heti samantien katkaista tälläiset ajattelut tietoisesti, sillä niiden kelailu vain heikentää omaan hyvinvointia ja negatiivisuus alkaa lisääntyä. 

VOimia sinulle ap! 

Vierailija
4/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, ilman sitä että opettelee tunnistamaan tunteitaan ja työstämään niitä ei varmaan masennuksesta oikein pääse irti. Masennus on usein seurausta menetyksistä ja siitä, että ei ole saanut tuntea niitä tunteita mitä itsellä on ollut, ja sitä ikäänkuin syrjäytyy omista tunteistaan. Eli vaikka kirjojen tai keskustelujen avulla voi etsiä apua omien tunteiden ja ajattelumallien tietoiseksi tekemiseen ja käsittelyyn, kun ne paremmin tiedostaa ja hallitsee.

Vierailija
5/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttele myös alkoholia! Tämä tärkeää koska itse huomaan jos olen ottanut pari lasillista niin nouseminen ns. "normaalille" tasolle kestää aikansa.

Vierailija
6/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi elämänmuutos ja ympäristön vaihdos. Masis johtui kovasta työuupumuksesta ja siviilielämän vastoinkäymisistä. Mies sai työkomennuksen ja olin pari vuotta kotiäitinä ulkomailla. Se auttoi. Ei varmaan auttaisi kaikille, muutto muualle on aika iso stressiriski sekin.

Vierailija
7/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä masennus on usein kätkettyä vihaa. Voi olla myös itkemättömiä itkuja. Viha pitää purkaa ihan fyysisesti- ei tietenkään kehenkään ihmiseen. En usko että ihminen selviää ihan yksin, kaikki paraneminen tapahtuu muiden ihmisten kanssa- masentuminenhan on osittain vetäytymistä pois muiden luota, miten voit korjata sen yksin? Masennusta aiheuttaa myös se että katsoo jonkun työpaikan olevan tärkeämpi kuin omien tunteiden ja tarpeiden- siis jotain perkoa ja arvottomuuden tunnetyta sulla myös ehkä?

Vierailija
8/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei auttanut mikään. Tuli paniikkihäiriö ja rajatila. Kannattaa hakea apua ajoissa. Neuvola ei ole ainoa paikka maailmassa, josta apua voi saada.

Vierailija
9/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus syntyy vuorovaikutussuhteessa toiseen ihmiseen ja vuorovaikutussuhteessa toiseen ihmiseen siitä voi kuntoutua (esim. terapiasuhde tai hyvä pari/ystävyyssuhde).

Vierailija
10/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtori tolosen sivuilta sais hyviä vinkkejä vitamiini- yms hoitoon.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=185

Vierailija
11/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=1894

tuossa linkissä myös jotain, mutta valitettavasti kumpikaan näistä linkeistä ei ollutkaan se hakemani. Joskus oli sellaiset täsmäohjeet, mut onkohan ne poistettu. Laitan linkin jos vain löydän. E-epaa kannattaa aloittaa!

Vierailija
12/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä joitakin asioita, jotka auttoivat minut pois pitkästä masennuksesta:

- Täydellisyyden tavoittelun lopettaminen.

- Itsensä kuunteleminen. Olin aina yrittänyt vain täyttää muiden odotuksia enkä koskaan ollut miettinyt, mitä itse haluan. Siis terve itsekkyys.

- Edelliseen liittyen: opettelin sanomaan ei. Lakkasin yrittämästä olla kaikille mieliksi.

- Liikunta - mutta ei miltään suorituspohjalta, vaan pienin askelin. Viiden minuutin kävelylenkkikin oli ok, jos en jaksanut enempää. Lähteminen oli yleensä vaikeinta, ja se helpotti, kun ei tarvinnut ajatella, että edessä olisi tunnin pakkohikilenkki.

- Opettelin hyväksymään itseni kaikkine vikoinenikin. Opettelin ajattelemaan, että olen hyvä ihminen, ja kelpaan ihan tällaisena kuin olen.

- Kävin läpi ihmissuhteita, jotka söivät energiaani ja mm. katkaisin lähes täysin suhteeni äitiini. Äiti oli varmaankin suurin tekijä siihen, että pitkälle aikuisikään pidin itseäni täysin kelvottomana ihmisenä, ja välien katkaisu nosti ison kiven hartioilta, kunhan olin sisäistänyt sen, ettei minulla ole mitään velvollisuutta pitää elämässäni ihmistä, joka kohtelee minua huonosti.

- Hyväksyn sen, että aina en jaksa yhtä paljon. Kun ennen oli suorastaan maailmanloppu, jos jonakin päivänä en saanut tehtyä kaikkia suunnittelemiani töitä, niin nyt väsyneenä teen pakolliset asiat ja sitten käyn hyvällä omallatunnolla pitkäkseni lopuksi päivää.

Näillä eväillä olen pysynyt pois masennuksen suosta 5-6 vuotta, enkä usko enää vajoavani sinne. Näen nykyään itseni ja ympäröivän maailman niin eri tavalla. Kun ennen oli tärkeätä saavuttaa ja ylläpitää tietty elintaso, nyt on tärkeätä olla läsnä lasten kanssa, nähdä kauneutta luonnossa, saada hyvä olo liikunnasta jne. Usein ajattelen, että masennukseni oli loppujen lopuksi hyvä asia. Ilman sitä luultavasti edelleen juoksisin sen elintason perässä yrittäen täyttää muiden odotuksia siitä, millainen minun ja minun elämäni pitäisi olla.

Vierailija
13/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua yksityiseltä puolelta.

Vierailija
14/14 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koeta pakottaa itsesi ulkoilemaan ja oikein etsimällä etsimään hyviä hetkiä.