Miksi tietokoneen käynnistyminen kuuluu työaikaan?
Jos on vanha kone ja raskaat järjestelmät, niin aikaa kuluu paljon enemmän kuin pari minuuttia. Onko oikein, että tämä menee työntekijän omasta ajasta? Töihin ei voi kirjautua ennen kuin kone on toimintavalmis, sillä työajanseurantakin tapahtuu sillä samalla hitaalla koneella.
Kommentit (16)
Miksi on hölmö kysymys?
Olisi mukava kuulla, millaiset käytännöt muiden työpaikoilla on?
Ap
Sinun otsikko ei vastaa itse juttua.
Kuvailemassasi tilanteessa koneen käynnistys EI siis kuulu työaikaan, vaan palkanmaksu alkaa vasta kun pääset kirjautumaan koneelle?
Ei kai se työaikaan kuulu jos pääsee työajanseurantaan ja leimaamaan vasta kun kone on käynnistynyt?
Vierailija kirjoitti:
Miksi on hölmö kysymys?
Olisi mukava kuulla, millaiset käytännöt muiden työpaikoilla on?
Ap
No kun otsikko ja viesti ovat aivan päinvastaiset.
Meillä se kuuluu työaikaan. Työaika katsotaan kellosta ja silloin aletaan käynnistelemään ohjelmia. Olen asiakaspalvelussa.
Miksi kaivinkoneen käynnistäminen kuuluu työaikaan?
Otsikossa "miksi kuuluu työaikaan" ja tekstissä aika menee omaan aikaan...
Mutta eikö koneen voi laittaa käynnistymään ja sen aikaa tehdä omiaan, jos kerran hidas. Ei sitä kai tarvitse vieressä vahtia.
Olettaisin, että tietokoneen käynnistäminen on työtehtävä, joten se kuuluu työaikaan.
Meillä sama. Koneella "leimataan" itsemme töihin. Joskus koneen käynnistyminen kestää ja minuutit juoksevat. Etätöissä yhteyden saaminen työkoneeseen saattaa olla hidasta, koneelle kirjautuminen ottaa oman aikansa ja sitten vasta päästään itse asiaan eli päästään leimaamaan töihin ja aloittaa työnteko. Kaikki tuo aika "omasta pussista". Avokonttorissa, missä ei ole omia paikkoja eli ei saa varata pöytää, haetaan kone säilytyspaikasta, laitetaan piuhat paikoilleen ja toivotaan parasta, että kaikki menee putkeen.
No sitten se leima korjataan vastaamaan aloitusaikaa. Ei tää oo niin vaikeeta hei!
Meillä tietokoneen ohella käytössä sovellus, jolloin voin kirjautua töihin jo parkkihallissa. Toisaalta sekä sivusto että sovellus sallii kirjaamisen menneisyyteen, jos vaikka aamulla unohdan kirjautua.
ATK Pro tip: Älä turhaan sammuta konetta lähtiessäsi töistä, vaan jätä se lepotilaan, niin kone on heti aamulla käyttövalmis.
Vierailija kirjoitti:
No sitten se leima korjataan vastaamaan aloitusaikaa. Ei tää oo niin vaikeeta hei!
Meillä ei saa korjailla leimausaikaa...
Otsikko on tosiaan väärin, pahoittelen.
Kiitos vastauksista! Meillä on melko iso työpaikka, eikä asia tunnu vaivaavan muita kuin minua. Teen toisinaan niin, että jätän koneen valmiustilaan, mutta näin ei periaatteessa saisi tehdä, minkä lisäksi kone on myös usein kotona mukana, jolloin tämä ei edes onnistu.
Joskus olen korjannyt työaikaa jälkikäteen, jos kone on päivityksen vuoksi käynnistynyt vielä tavallistakin hitaammin. Tätä tapahtuu kuitenkin vain ehkä kerran kuussa.
No, voinpa paremmalla omatunnolla lukea omat viestit ym. pientä työpäivän aikana...
Ap
Onhan se epäreilua. Sama, kun sun pitäisi pystyttää esim. torikoju omalla vapaa- ajalla ja palkka alkaisi juosta vasta, kun tiski on pystyssä.