Miten motivoida itsensä laihduttamaan?
Olen tunnesyöjä ja rentoudun syömällä. Minulla on kaksi alle kouluikäistä lasta ja iltaisin olen niin väsynyt, että katson vaan telkkaria ja syön. Päivällä pystyn syömään suht järkevästi, eli ihan terveellistä ruokaa lasten kanssa. Mutta esimerkiksi eilen illalla söin n. 300 gramma irtokarkkeja, yhden jäätelön ja vielä pakettijäätelöä päälle. Iltaisin olen melkoinen mässäilijä, ja se pitää painoani yllä. Muutama ilta viikossa saattaa mennä niin, että en syö telkkarin ääressä, ja joskus tyydyn "vain" yhteen jäätelöön tms.
Laidutin keväällä ja liityin keventäjiin. Laihduinkin n. kolme kiloa ja olin tyytyväinen. Sitten kuitenkin alkoi lipsua ja lopulta päivittäinen kalorinsaanti olisi pitänyt olla niin pieni, etten enää pystynyt siihen ja luovutin. Nyt kilot ovat tulleet takaisin.... :(
Miten voisin motivoida itseni laihduttamaan? Olen 35-vuotias ja ällöttää katsoa kuvia itsestäni, en ole mitenkään älyttömän läski, mutta painoindeksin mukaan n. 5-6 kiloa on ylimääräistä. Tuntuu, että en vaan voi lopettaa syöpöttelyä.
Kommentit (4)
opettele rakastamaan itseäsi just sellaisena kuin olet juuri nyt ja mieti miten voisit käsitellä tunneasioita eri tavoin, kuin syömällä.
Älä ajattele laihduttamista vaan pysyviä muutoksia ruokavalioon.
Jos iltaisin "syöntipakko", tarkista päivän syömiset eli oletko saanut riittävästi energiaa kulutukseen nähden; proteiinin määrä.
Opettele napostelemaan porkkanoita, imeskelemöön jäisiä marjoja. Pese hampaat heti kun lapset menneet nukkumaan. Ota vesikannu viereen kun katsoat telkkaria.
Minä syön tosi usein ja päivän aikana paljon. En jaksaisi millään syödä tämän enempää. Paino putoaa verkkaiseen tahtiin ja aineenvaihdunta pelaa. Olo on ihanan energinen! Eikä tee mieli herkkuja, kun verensokeri ei nouse välillä kattoon ja laske rajusti.
nosto